Pytania na egzamin z Planowania logistycznego.doc

(341 KB) Pobierz

Strona13

 

 

        Pytania na egzamin  z Planowania logistycznego.

 

 

1.     Co to jest zarządzanie.

            Zarządzanie to zestaw działań obejmujący planowanie i podejmowanie  decyzji, organizowanie, kierowanie ludźmi i sterowanie procesami/systemami oraz kontrolowanie, które są skierowane na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe oraz informacyjne) i wykonywane z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.

 

2.     Co to jest planowanie.

 

Planowanie jest procesem podejmowania zasadniczych decyzji prowadzących do osiągnięcia zamierzonego celu.

Głównym celem każdej organizacji jest wytwarzanie produktów (wyrobów i usług), które zaspokoją wymagania i potrzeby klienta.

Wynikiem procesu planowania jest plan

 

3.     Co to jest plan.

 

Plan jest zbiorem uporządkowanych decyzji dotyczących realizacji celów       i wynikających z nich zadań oraz sposobów ich realizacji. Zatwierdzony plan wyznacza cel dla okresu objętego planem i określa najlepszy sposób osiągnięcia celu.

 

4.     Co to jest okres planowania.

 

Okres planowania jest parametrem procesu planowania i obejmuje cykl planowania i okres planu. Okres planowania jest dłuższy niż cykl planowania, gdyż w trakcie trwania realizacji planu (okres planu), występują potrzeby zmiany planu, ze względu na bieżące zmiany i uwarunkowania.

 

 

5.     Co to jest procedura planowania

 

Procedura planowania definiuje sekwencje kroków w okresie planowania, prowadzących do zatwierdzenia planu i jego skutecznej realizacji (obejmując czynności kontrolowania
i korekty planu).

 

6.     Kryteria oceny planu stosowane w procedurze planowania.

Okres planowania – planowanie: strategiczne (długookresowe), taktyczne (średniookresowe), operatywne (krótkookresowe) i bieżące;

Zakres planowania – planowanie: dla całego przedsiębiorstwa, dla zakładu, dla pionu czy oddziału, działu, wydziału;

Przedmiot planowania – planowanie: sprzedaży, produkcji, logistyki (w tym zaopatrzeniu i gospodarki materiałowej, magazynowania, zapasów, spedycji i transportu, logistyki produkcji, dystrybucji), finansów, marketingu, remontów i napraw, obsługi technicznej i utrzymania ruchu, polityki kadrowej w ramach zarządzaniu ludźmi.

 

7.     Co to jest metoda planowania.

 

                                                Metoda              planowania to sposób organizacji
i reguł postępowania, dobrany celowo do przedmiotu i celu planowania, zmierzający do wypracowania decyzji planistycznych (plan jest zbiorem decyzji). Metoda jest dobierana odpowiednio do wymagań (warunków)
i obszaru planowania.

 

8.     Co to jest planowanie w przód.

 

Planowanie w przód – technika tworzenia planu działań (harmonogramu) polegająca na ustaleniu z odbiorcą (klientem) początkowego (możliwego) terminu rozpoczęcia całego toku (marszruty), wszystkich operacji składających się na realizację zamówienia.

Poprzez sukcesywne obliczenia zamówienia klienta. Wyliczony termin zakończenia realizacji zamówienia jest przedstawiony jako propozycja do zaakceptowania prze klienta (odbiorcę). Nazwa metody z obliczania „w przód” terminu zakończenia zamówienia.

 

9.     Na czym polega przywództwo kosztowe.

 

Przywództwo kosztowe - dążenie do najniższych kosztów bez obniżania jakości produktów. Oferowanie produktów po najniższej cenie.

 

10. Strategia operacji logistycznych odnosi się do czterech podstawowych wymiarów wspomagających strategię ogólną przedsiębiorstwa.

 

jakości, czasu, elastyczności i kosztów.

 

Jakość – cechy charakterystyczne produktu (wyrobu lub usługi), z których wynika zdolność do zaspokajania potrzeb i satysfakcji klienta.

 

Czas – wyraża szybkość dostaw, czyli czas, w jakim można zaspokoić zidentyfikowane potrzeby zarówno klienta jak i komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa (np. produkcji, sprzedaży) oraz niezawodność dostawy, czyli zgodność realizacji dostawy z wymaganym terminem przy zapewnieniu pozostałych wymagań dostawy (ilości, jakości). Czas wpływając na zdolność zaspokojenia potrzeb klienta, jest również jednym z czynników jakości obsługi klienta.

 

Elastyczność – szybkość reakcji na zgłaszane potrzeby odbiorców, która  wynika zarówno z elastyczności zaopatrzenia, produkcji, jaki i dystrybucji w wymagane miejsce na rynku; wyróżniana jest elastyczność – asortymentowa, ilościowa, przestrzenna, czasowa.

 

Koszt – wyrażone w pieniądzu zużycie zasobów logistycznych powodowane przepływem materiałów (surowców i materiałów, produktów w toku produkcji, wyrobów i towarów) i utrzymaniem zapasów. Na koszty w logistyce składają się koszty wynagrodzeń, koszty materiałów, koszty użytkowanych maszyn i urządzeń oraz zużywanej energii.

 

11.   Bilansowanie zasobów.

 

Bilansowanie zasobów produkcyjnych - wdrożenie systemu ERP SyKOF w pełnym zakresie funkcjonalnym umożliwia dokładne rozliczanie zasobów zużytych do produkcji w porównaniu z normami wynikającymi z technologii produkcji tych wyrobów. Opracowanie odpowiedniego obiegu dokumentów magazynowych sprawia, że można precyzyjnie określić dobra wydawane do produkcji poszczególnych wyrobów lub półwyrobów. Można również ewidencjonować braki oraz odpady powstałe w procesie produkcyjnym. W każdym momencie można sprawdzić, jakie ilości materiałów, półwyrobów wynikały z planu produkcji a jakie ilości zostały już pobrane. Dzięki temu można bardzo szybko reagować w przypadku jakichkolwiek przekroczeń zakładanych norm oraz określić miejsce i przyczynę ich powstania. Podobnie jest z zasobami czasowymi. Można rejestrować karty pracy, w których podaje się wykonywane operacje wraz z rzeczywistym czasem ich realizacji. Na bieżąco można obserwować, jakie normy czasowe były zaplanowane na wykonanie danych operacji, a jaki był rzeczywisty czas ich wykonania. W przypadku przekroczeń można określić kiedy, na jakich wyrobach i jakich operacjach one wystąpiły oraz kto je spowodował. Oprócz badania zasobów zużywanych do produkcji system umożliwia określanie i bilansowanie mocy produkcyjnych. Do rejestru wydziałów, stanowisk i maszyn można przypisywać dysponowane moce produkcyjne i porównywać je z czasami wynikającymi z rozpoczętych zleceń oraz planów produkcji. Dzięki tym informacjom można sprawdzać wolne moce produkcyjne, a w efekcie zadbać o ich maksymalne wykorzystywanie. Wbudowane analizy są źródłem informacji potrzebnych do optymalnego planowania produkcji.

 

12.   Co to jest marszruta inaczej ścieżka realizacji.

 

Marszruta lub ścieżka realizacji operacji jest definiowana jako ciąg realizowanych operacji, uporządkowany według kolejności ich występowania, z uwzględnieniem zależności czasowych wykonywanych operacji: szeregowej, szeregowo – równoległej i równoległej.

skanuj0019

13.   Co to jest normatyw.

 

Normatyw (zużycie normatywne) określa w sposób wymierny celowe i uzasadnione zużycie zasobów (pracy ludzkiej, materiału, maszyny) przy wykonaniu operacji (działań) zgodnie z przeznaczeniem. Podstawą ustalania normatywów zużycia są normy zużycia technologicznego,
a także środowiska pracy (np. organizacji pracy, technologia, przebieg procesów, doświadczenie i kwalifikacje pracownika, wymagania jakościowe, wyposażenie stanowiska pracy
i inne).

 

14.   Na czym polega sprzężenie szeregowe dwóch układów.

 

sprzężenie szeregowe dwóch układów (elementów) polega na połączeniu (lub przekształceniu) wyjścia jednego układu, z wejściem drugiego układu.

Ze sprzężeniem szeregowym układów mamy do czynienia przy realizacji operacji logistycznych na kolejnych stanowiskach pracy w magazynie – od strefy przyjęć, poprzez składowanie, kompletację do strefy wydań. Podobna sytuacja dotyczy realizacji wysyłki – od załadunku, poprzez przewóz do rozładunku u odbiorcy.

 

 

 

 

15.   Co to jest łańcuch dostaw.

 

Zintegrowany łańcuch dostaw jest koncepcją skoordynowanej i wspólnie planowanej współpracy grupy przedsiębiorstw, realizujących działania niezbędne do zaspokojenia popytu na produkty w łańcuchu przepływów dóbr. Integracja obejmuje przepływ rzeczowy (materiałów, produktów), informacji i pieniędzy. Celem jest zwiększenie korzyści wszystkich partnerów przy zapewnieniu wymaganej satysfakcji wspólnego klienta końcowego.

 

16.   Co to jest sieć logistyczna.

 

Sieć logistyczna to grupa niezależnych firm konkurujących i kooperujących w zakresie logistycznej obsługi dostaw, w celu poprawy sprawności i efektywności przepływu produktów i towarzyszących im informacji zgodnie z oczekiwaniami klientów.

 

17.   Efektywność.

 

Efektywność jest informacją o stopniu realizacji celu postawionego przed łańcuchem lub siecią dostaw, odniesioną do założonych planów, normatywów, standardów lub innych przyjętych wzorców. W praktyce przedsiębiorstwo jest wykorzystywanych wiele mierników, które są stosowane do pomiaru wyniku łańcucha lub sieci dostaw – zysk, wielkość lub wartość sprzedaży, obrót magazynowy, poziom wykorzystania magazynów czy potencjału produkcyjnego, wartość zapasów, produktywność (wydajność) zasobów i inne.

Efektywność łańcucha lub sieci dostaw jest często definiowana jako miara określająca relację osiągniętych wyników łańcucha (celów zdefiniowanych np. za pomocą zysku, wyniku sprzedaży, poziomu obsługi czy satysfakcji klienta, obrotu magazynowego, pracy przewozowej środków transportu, wielkości produkcji), do wykorzystanych zasobów (nakładów) w łańcuchu.

 

18.   Średnia arytmetyczna.

 

Wartość średnia – jest arytmetyczną wartością średnią z ustalonej liczby n danych (np. średnia wartość sprzedaży, ilość kursów transportowych czy średnia wielkość partii produkcyjnej), objętych analizą i uśrednieniem. Poniżej przedstawiono zależność do obliczania wartości średniej arytmetycznej na podstawie n danych:



                                                                         gdzie:

 

 

               - średnia arytmetyczna obliczona dla n danych;

        yt    - wartość danej (np. sprzedaży, kosztów) w okresie t;

          n - liczba danych przyjęta do obliczenia średniej 
          arytmetycznej

19.   Co to są wahania losowe.

 

Wahania losowe – wyrażają przypadkowe zmiany wartości analizowanych danych, zmiany są nieregularne – dodatnie lub ujemne, mniejsze lub większe, występują rzadziej lub częściej. Do opisu wahań losowych krótkookresowych (przypadkowych) w popycie używane jest odchylenie standardowe, definiowane jako pierwiastek z sumy kwadratów różnic w poszczególnych okresach czasu analizowanego popytu, pomiędzy wielkością popytu Yi, a wielkością średnią popytu Yśri. Wartość odchylenia standardowego (niestabilności) popytu – σ jest obliczana ze wzoru:



 

                                                                                           gdzie:

n – liczba danych popytu przyjętych do analizy wahań losowych.

 

 

 

20.   Poziom obsługi zamówień.

 

Poziom obsługi jest pojęciem złożonym
i najogólniej można go zdefiniować jako stopień spełnienia wymagań, poziom satysfakcji klienta czy poziom zgodności z planem.

Poziom obsługi może być (najczęściej jest) mierzony w przedsiębiorstwach na wiele sposobów, według ustalanych mierników. Często praktyką jest definiowanie mirników wspólnie z klientem lub partnerem w łańcuchu dostaw, aby mierniki były jednoznacznie rozumiane przez obie strony.

 

21.   Co spowoduje obniżenie kosztów w łańcuchu dostaw związanych z    transportem poprzez rzadkie dostawy w dużych ilościach.

22.   Zdolności dostawcze.

23.   Na podstawie jakiej prowadzonej cyklicznie analizy przedsiębiorstwa współpracujące w sieci dostaw kształtują zasoby sieci.

 

. Analiza wykorzystania zasobów sieci dostaw obejmuje:

ü       pomiar i zbieranie danych;

ü       obliczenia różnorodnych miar i wskaźników wykorzystanie zasobów;

ü       porównanie obliczonych wartości miar z planowanymi lub normatywnymi i standardami;

  ocenę wykorzystania zasobów.

24.   Co to jest węzeł logistyczny.

 

Węzeł logistyczny w sieci dostaw.

Planowanie przepływu ładunków (materiałów, produktów, towarów) w sieci dostaw obejmuje wiele operacji logistycznych wykonywanych w węzłach sieci dostaw. Węzeł logistyczny w sieci dostaw służy do realizacji następujących operacji:

»       rozdzielenia strumienia ładunków od dostawcy do wielu różnych odbiorców (np. w sieci dystrybucji); rozproszeni w różnych lokalizacjach odbiorcy zamawiają określone własnymi potrzebami ilości produktów, w określonym czasie;

»       konsolidacji strumienia ładunków od wielu różnych dostawców (np. w sieci zaopatrzenia); wspólny punkt docelowy dostaw (np. port morski czy lotniczy, producent, market sieci sprzedaży) wywołuje naturalną potrzebę konsolidacji dostaw.

Węzły logistyczne pełnią coraz ważniejszą rolę w logistycznej obsłudze ładunków w sieci dostaw ze względu na rosnące wymagania klienta, rozwój konkurencji, coraz bardziej skomplikowane powiązania pomiędzy przedsiębiorstwami na rynku i tym samym drogi przypływu ładunków.

Rolę węzła logistycznego może pełnić np. magazyn, centrum dystrybucji (zaopatrzenia), centrum logistyczne, port morski lub rzeczny, port lotniczy, terminal przeładunkowy, stacja kolejowa.

Węzeł logistyczny stanowi podmiot gospodarczy (lub grupa podmiotów), dysponujący odpowiednią infrastrukturą logistyczną w sieci dostaw wraz z organizacją pracy i przepływem informacji, wymaganą dla kompleksowej realizacji obsługi logistycznej – przyjmowania, magazynowania, kompletacji i wydawania ładunków oraz świadczenia wielu dodatkowych usług logistycznych, niezbędnych dla pełnej obsługi potrzeb odbiorcy.

 

25.   Co jest celem planowania sieci dostaw.

 

·      &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin