nr 5 prezenter bez tajemnic. naga prawda o sile słowa i mocy slajdów ebook.pdf

(16609 KB) Pobierz
889741496.002.png
Spis treści
1 Naturalność i sztuka
prezentowania nago, 13
Dla kogo jest ta książka?, 14
Naturalna nagość, 14
Prezentować nago —
co to znaczy?, 18
Era prezentacji, 25
O tej książce, 32
5 Podtrzymaj tempo
przez uczestnictwo, 143
Zróżnicuj tempo, 144
Zmiana zagrywki, 148
Angażuj przez uczestnictwo, 152
6 Zakończ z hukiem, 171
Zakończenie powinno
być „chwytliwe”, 171
Jak zakończyć z hukiem?, 175
Pytania i odpowiedzi
— naturalnie, 181
2 Po pierwsze: przygotowanie, 37
Potrzebujesz samotności, 38
Zdeiniuj cel, 41
Siła opowieści, 51
Opowieści przykuwają uwagę
i ukazują rzeczywistość, 56
Prosty proces, 57
W dniu prezentacji, 64
7 Wytrwałość i samodoskonalenie, 193
Naukę można wynieść
zewsząd, 195
Każdy może się udoskonalić, 196
Naturalność i trzy elementy
porywającego prezentowania, 201
3 Nawiąż relację — przytup,
obecność i ekspresja, 71
Zacznij z przytupem, 72
Okaż swoją obecność, 84
Ekspresja, 90
Nabierz pewności siebie, 96
Skorowidz, 208
4 Zaangażuj publiczność —
pasja, bliskość i zabawa, 107
Okaż swoją pasję, 108
Wykorzystanie emocji, 114
Komunikuj się przez bliskość, 122
Pobudź do zabawy, 130
889741496.003.png
1
Naturalność
i sztuka prezen-
towania nago
Po zaledwie kilku miesiącach mieszkania w Japonii traiłem do wiel-
kiej, odkrytej i niezwykle gorącej japońskiej łaźni, w której zasiadłem
w otoczeniu moich nagich współpracowników. Był to onsen ( 温泉 ), czyli
japońskie kąpielisko termalne, w którym znalazłem się ze wszystkimi pra-
cownikami mojego biura w ramach weekendowego wyjazdu irmowego.
Wyjazd nie miał charakteru roboczego; mieliśmy zwyczajnie odpocząć,
zjeść, wypić i dobrze się bawić z kolegami. Szef powiedział mi, że w od-
daleniu od formalnego otoczenia biura szeregowi pracownicy i menedże-
rowie mogą zacząć bardziej spontanicznie i naturalnie się komunikować
i utworzyć lepsze relacje, które na dłuższą metę są korzystne także dla
irmy. Jedzenie i picie to jedna z części pobytu w onsenie , podobnie jak
wspólne kąpiele w negliżu, które — jak się uważa — wzmacniają więzi
między członkami zespołu. Wtedy właśnie po raz pierwszy spotkałem się
z pojęciem hadaka no tsukiai ( 裸の付き合い ) — nagiego związku, nagiego
porozumienia. Szef poinformował mnie, że japońska łaźnia zajmuje
znaczące miejsce w japońskim sposobie bycia, a towarzyszące jej rytuały
same w sobie są metaforą zdrowej komunikacji i owocnych związków.
Dzięki nagości — mówił — wszyscy jesteśmy tacy sami, niezależnie od
miejsca w hierarchii. Po obnażeniu pozbywamy się barier i znaczników
formalności, komunikacja odbywa się sprawniej, a poszczególni ludzie
wraz ze swoimi ideami mogą nawiązać więź. W hadaka no tsukiai kąpiel
z towarzyszami jest sposobem na ujawnienie siebie bez ograniczeń i uka-
zanie „nagiej prawdy”. Duch przyświecający takiemu odkryciu prowadzi
do ustalenia lepszego, bardziej szczerego porozumienia. W tym samym
duchu można też utrzymać prezentację.
Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 13
889741496.004.png
Dla kogo jest ta książka?
Książka przeznaczona jest dla każdego, komu poważnie zależy na ulep-
szeniu swoich prezentacji poprzez znaczące zwiększenie zainteresowania
publiczności. Wielu dopiero zaczyna tworzyć prezentacje, lecz konkret-
nym adresatem tej książki jest czytelnik, który być może bez problemu
radzi sobie z projektowaniem graicznym, ale wciąż szczerze pragnie
udoskonalić swoje umiejętności prezenterskie i zdolność do nawiązywa-
nia kontaktu z publicznością.
Moje podejście do prezentacji opiera się na opanowaniu, prostocie
i naturalności. Choć wszystkie te trzy pryncypia są ważne na każdym
etapie pracy nad prezentacją, opanowanie i prostota są szczególnie
istotne podczas opracowywania przekazu i projektowania graiki.
W swoich pierwszych dwóch książkach, Zen prezentacji i Zen
prezentacji — pomysły i projekty , skoncentrowałem się na przy-
gotowaniach i projektowaniu. W tej książce po krótkim omówieniu
kwestii związanych z przygotowaniem przede wszystkim opisuję
samo wygłaszanie prezentacji. Motywem przewodnim tej książki jest
naturalność, co wynika z inspiracji japońskim onsenem , ideą hadaka
no tsukiai i japońską estetyką zen, która kładzie wielki nacisk na
wzorowanie się na świecie natury. Zawarte w książce proste idee
mają pomóc Ci w nawiązaniu naturalnej więzi z publicznością i wy-
głaszaniu zapierających dech w piersiach, skutecznych i pamiętnych
prezentacji.
Naturalna nagość
Choć trudno byłoby to wywnioskować z aury supernowoczesnych
i zabieganych ośrodków miejskich, takich jak Tokio lub Osaka, natura —
shizen ( 自然 ) — pełni w kulturze japońskiej ważną rolę. Kąpiel w base-
nie termalnym na wolnym powietrzu jest czasem odpoczynku, kontem-
placji i obcowania z naturalnym otoczeniem. W tym środowisku możliwe
jest doznanie wyzwalającej wręcz naturalności. Uczony myśliciel zen
Daisetz Suzuki (1870 – 1966) często wspominał o głębokim uczuciu,
14 Prezenter bez tajemnic
889741496.005.png
jakim Japończycy darzą przyrodę, i o tym, że pragnienie tej więzi jest
zakorzenione głęboko w każdym z nas. Kiedyś powiedział: „Bez względu
na to, jak bardzo jesteśmy »ucywilizowani« i wychowywani w sztucznie
skonstruowanym środowisku, w każdym z nas zdaje się tkwić wrodzona
tęsknota za pierwotną prostotą zbliżoną do naturalnego sposobu życia”.
Sentyment, jakim darzymy naturę i naturalność, nie przekłada się
jednak na marzenie o powrocie do prymitywnego trybu życia dawnych
ludzi, lecz na pragnienie większej, naturalnej swobody ekspresji, ist-
nienia w czasie teraźniejszym oraz poczucia realnej więzi z otoczeniem
i innymi ludźmi. Ową tęsknotę za naturalnością można też wykorzystać
we współczesnym życiu zawodowym. Komunikując się w dzisiejszym
„cywilizowanym”, zaawansowanym technologicznie środowisku, wciąż
instynktownie tęsknimy za pierwotną prostotą, przy której nasze interak-
cje z innymi odznaczają się naturalnością, swobodą i spontanicznością.
Chcemy przejrzystych poleceń, znaczących danych, odkrywczych opo-
wieści i szczerych rozmów. Często jednak, zamiast nawiązywać ważne
i harmonijne relacje, traktowani jesteśmy mało konkretnym językiem,
niejasnościami i niekończącymi się sekwencjami slajdów PowerPointa
Prezentacje i naturalność
Przez lata rozwinęła się technologia wspomagająca prowadzenie
prezentacji, ale nie sam charakter prezentacji. Niestety, „śmierć przez
PowerPoint” wciąż jest powszechnym zjawiskiem. Widać jednak pewną
poprawę, którą zawdzięczamy wysiłkom ekspertów komunikacyj-
nych, takich jak Bert Decker, Jerry Weissman i Carmine Gallo, a także
mistrzów designu graicznego prezentacji, w tym Nancy Duarte i Cliffa
Atkinsona, ale też wielu innych osób z całego świata. Postęp trwa i pod-
stawy udanej prezentacji zmianom w zasadzie nie uległy, choć metodo-
logia prowadzenia prezentacji zmieniła się wraz z rozwojem technologii
cyfrowej. Naturalność, jaką charakteryzuje się wystąpienie, pozostaje
kluczowym czynnikiem.
Naturalności nie da się wymusić. Jak to ujął nieoceniony Dale Car-
negie: „Żeby przemawiać skutecznie, musisz przemawiać z tak szczerą
Rozdział 1 Naturalność i sztuka prezentowania nago 15
889741496.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin