Zabawy drama.doc

(45 KB) Pobierz

 

DRAMA – ćwiczenia wykorzystywane w toku pracy z dziećmi w nauczaniu zintegrowanym 

 

Rytmiczne chodzenie po przestrzeni i witanie się różnych części ciała ( paluszki, stopy ...)

 

Małe zoo – jedna osoba staje w środku, kręci się i wskazując na jedną osobę określa które zwierzę ma ta osoba naśladować ( również osoby stojące po bokach )

-         małpa filozoficzna- niema, głucha, ślepa

-         małpa zwykła- środek naśladuje małpę a boki drapią się

-         kaczor- środek naśladuje kłapanie dzioba, boki kręcą kuperkami

-         wielbłąd- środek robi skłon, boki opierają się łokciami o plecy osoby stojącej w środku

-         kangur- środek tworzy z rąk koło, boki zaglądają do środka

 

Imię w tańcu sylabowym – grupy przygotowują układ taneczny, w którym

przedstawiają swoje imiona sylabami.

 

Przechodzenie na drugą stronę wg określonego warunku np. na drugą stronę przejdą te osoby, które mają niebieskie oczy.

 

Pieczenie ciasta

-         zabawa w mikser ( zespoły trzyosobowe )- środek trzyma uniesione na boki ręce, sąsiadujące z nim osoby kręcą się wokół własnej osi

-         wywiad z mikserem

-         wybieranie produktów do upieczenia ciasta

-         wymyślanie przepisów

-         pieczenie ciasta wg przepisu- na środek wychodzą poszczególne składniki, mikser je kręci, inne osoby są piekarnikiem i pieką ciasto

-         składanie życzeń, robienie laurek, zdobienie ciasta na arkuszach papieru, dzielenie ciasta na kawałki

-         zabawa ruchowa CIASTO:

·        kręcenie ciasta 8x

·        otrzepywanie rąk 4x

·        otrzepywanie ubrania 4x

·        wybijanie jajek 4x ( dwa razy uderzamy piąstką o przeciwległe ramię, następnie prostujemy rękę i wybijamy jajko, wyrzucamy skorupkę za plecy)

·        ugniatanie ciasta 4x

·        wsypywanie bakalii 4x

·        wałkowanie ciasta 4x

·        dekorowanie ciasta 4x

·        częstowanie ciastem w lewo, w prawo

 

Przeciąganie liny - podnosimy z podłogi linę i przekazujemy ją następnej osobie

 

Powitalne dłonie - każdy wita się z każdym, podchodzimy do innych, uśmiechamy się do siebie, wracamy do kręgu i patrzymy z kim się nie witaliśmy- podchodzimy do tych osób

 

Imię i gest - podajemy swoje imię i jakiś gest, grupa powtarza nasze imię i gest.

 

Idzie stonoga - stajemy jeden za drugim i trzymamy się za ramiona, pierwsza osoba jest głową a ostatnia ogonem. Idziemy w rytmie i powtarzamy 3x słowa

„ idzie stonoga”. Po zakończeniu pochodu możemy odliczać np. pierwsza noga Asia, druga noga Ewa itp. Jeśli ktoś powie „głowa” idzie na początek, „ogon” idzie na koniec. Stonogę można rozbudowywać np. uszy, oczy...

 

Pingwin - pierwsza osoba chodzi po sali , podchodzi do innej osoby przedstawia się „pingwin Jola”, druga osoba robi to samo „pingwin Ewa” następnie upewniają się „pingwin?”- „pingwin” odwracają się do tyłu i idą do następnej osoby.

 

Klaskanie - uderzanie i odliczanie na trzy ( na jeden uderzamy w kolana, na dwa uderzamy w dłonie, na trzy wskazujemy kciukami za plecy)

·        ćwiczy podział na sylaby

·        trudne wyrazy

·        działania matematyczna

·        podział wierszy na sylaby

         Można dodać komendę „cztery” tzn. na cztery można pokazać coś wg własnej inwencji.

 

Znajdź bratnią duszę - zbieramy podpisy osób, które dają podobne odpowiedzi do naszych wg określonego schematu.

 

Księżniczka, zamek, trzęsienie ziemi - tworzymy zespoły trzyosobowe, dwie osoby tworzą zamek, księżniczka stoi w środku. Na hasło:

·        „księżniczka”- księżniczki szukają nowego zamku

·        „zamek”- zamki szukają nowych księżniczek

·        „trzęsienie ziemi”- tworzymy nowe zespoły trzyosobowe

 

Prowadzenie „niewidomego” - trzymamy rękę „niewidomego” i prowadzimy do różnych przedmiotów.

 

Kierowanie „niewidomego” swoim głosem- ustalamy określony odgłos, w kierunku którego udaje się „niewidomy”.  

 

Prowadzenie „niewidomego poprzez dotyk prawe ramię, lewe ramię,głowa- przód, plecy- tył oba ramiona- stop

 

Kierowanie „ niewidomego do krzesełka komendami „w prawo, w lewo itp.” omijanie przeszkód.

 

Instrumenty muzyczne (zespoły trzyosobowe)- jest to zabawa na zasadzie „Małe zoo”- określamy ruchy oznaczające instrumenty:

·        fortepian- środek gra, boki są pedałami

·        trąba- środek gra na trąbce, boki tworzą tuby

·        skrzypce- środek gra na skrzypcach, boki tworzą stojaki do nut

·        kontrabas- środek gra, boki tworzą krzesełko

 

„ Gorące krzesło ”- siedząc w okręgu odliczamy kolejno, następnie wyznaczamy konkretny numer. Osoba , która ma podany numer siada na krzesło  (przydzielamy jej określoną rolę np. księdza ) i odpowiada na pytania zadane przez pozostałych. Może 3 razy odmówić odpowiedzi.

 

Naśladowanie ruchem poszczególnych postaci.

 

Przekazywanie piórka, gumy, gorącego ziemniaka, kotka itp. Stajemy w okręgu i przekazujemy sobie jakiś przedmiot. Jeśli jakieś zachowanie jest nieprawidłowe klaszczemy – oznacza to dezaprobatę.

 

Na niby – skaczemy na niby przez skakankę, przez sznur, gramy w tenisa, gramy w ping - ponga.

 

Budowanie liter alfabetu z ciał, budowanie wyrazów, prostych zdań.

 

Rola – podchodzimy do drugiej osoby i przedstawiamy się jako np. firanka. Opowiadamy o sobie i następnie wracamy na swoje miejsce. Wówczas wstaje osoba do której mówiliśmy i teraz ona do kogoś podchodzi i opowiada o sobie.

 

Miłe słowa – stajemy w kręgu, trzymamy w ręce kawałek kartki, klękamy. Następnie w rytm muzyki przekazujemy kartki następnej osobie. Gdy muzyka umilknie piszemy coś miłego na kartce, która leży przed nami. Ponownie puszczamy muzykę. Robimy kilka rundek.

 

Sałatka walentynkowa – siedzimy w kole, dzielimy klasę przydzielając konkretne wyrazy np. miłość, życzliwość, radość, zaufanie. Prowadzący wymawia wybrane wyrazy np. miłość i zaufanie a wtedy osoby z tymi wyrazami zmieniają miejsce siedzenia. W trakcie zabawy odsuwamy jedno krzesło.

 

Przechodzenie – przechodzimy na drugą stronę w roli np. kelnera, modelki.

 

Rozmowa w zespołach dwuosobowych – „filiżanka i łyżeczka”- zorganizowanie konferencji prasowej np. będę się widziała z waszym właścicielem, co mam mu przekazać?

 

Las – budowanie lasu z postaci, symulowanie czynności jakie dzieci wykonują w lesie, dewastacja lasu i odnowa. Rozmowa z drzewami.

 

Orkiestra dźwiękowo – ruchowa – osoba zaczynająca pokazuje rytmiczny ruch, wszyscy go powtarzają. W połowie okręgu następuje zmiana ruchu. Zmiany dyktują kolejne osoby z okręgu ( 1,2,3,4...).

 

Dentysta – praca w zespołach dwuosobowych. Dentysta stoi a pacjent siedzi na krześle. Jeden dentysta nie ma pacjenta więc mruga do innych pacjentów. Jeśli dentysta zauważy, że jego konkurent mruga do jego pacjenta musi go zatrzymać łapiąc swojego pacjenta za ramiona. Jeśli pacjent ucieknie dentysta musi zdobyć nowego pacjenta.

 

Pantomima – dzielimy grupę na 3 zespoły. Jeden zespół siada  twarzą w stronę sceny, druga grupa siada plecami do pierwszego zespołu – plecami do sceny. Trzeci zespół wychodzi i umawia się jak pokazać ruchem przysłowie. Po krótkim czasie pokazują przysłowie pierwszej grupie. Po obejrzeniu każda osoba z pierwszej grupy zapisuje na kartce najważniejsze słowo do danego przysłowia i przekazuje kartkę osobie, która siedzi z tyłu odwrócona plecami ( mogą być zdarzenia, bajki, uczucia itp.)

 

Sport – prezentacja udziału w imprezach sportowych jako widzowie – mimiką musimy pokazać jaki sport oglądamy.

 

Film – oglądanie różnych gatunków filmowych – przedstawienie mimiką jaki gatunek filmu oglądamy.

 

Sklepoglądanie wystawy sklepowej – pokazanie mimiką jaką wystawę oglądamy

 

Chór zwierzęcy – dzielimy grupę na poszczególne zwierzęta, które będą śpiewały swoim charakterystycznym głosem znaną wszystkim melodię. Prowadzący pokazuje , które zwierzęta mają śpiewać.

·        każdy wchodzi w rolę zwierzęcia i wita się z pozostałymi zwierzętami wydając określony dla siebie dźwięk

·        prezentacja poszczególnych zwierząt – każda grupa przedstawia się ruchem, słowem

·        symulacja pobytu w hotelu, omawianie jak wyglądają pomieszczenia hotelowe

·        symulacja koncertu i wyniku konkursu

·        ustawianie poszczególnych zwierząt na podwórku, dochodzą do nich osoby  pracujące w gospodarstwie i wykonują określone czynności ( obraz nieruchomy i w ruchu).

 

Dworzec – wchodzenie w rolę osób przebywających na dworcu. Tworzymy obraz nieruchomy, a następnie ożywiamy poszczególne elementy tego obrazu. Możemy rozmawiać z poszczególnymi osobami.

ZABAWY KSZTAŁCĄCE SPOSTRZEGAWCZOŚĆ I PAMIĘĆ

Piłeczka w kręgu- dzieci w kole podają sobie piłeczkę. Nauczyciel mówi stop. Dziecko u którego w tym momencie jest piłeczka wymyśla co najmniej 6 rzeczowników na podaną przez nauczyciela literę. Te rzeczowniki musi wymyślić do momentu aż piłka dojdzie do niego.

 

Dyrygent- dzieci stoją w kręgu. Jedna osoba wychodzi inna staje się dyrygentem (pokazuje ćwiczenia dla innych) Osoba wraca i musi odgadnąć kto dyryguje grupą.

 

Puszczanie oczka - dzieci stoją w kręgu. Jedna osoba wychodzi. Po powrocie musi odgadnąć która osoba mruga okiem i tym ruchem usypia dzieci biorące udział w zabawie.

 

Zamiana dziecka - dzieci siedzą w kole. Jedna osoba wychodzi. Po powrocie musi odgadnąć która osoba zmieniła swoje miejsce. Bądź też inna wersja jedna osoba chowa się i należy zgadnąć kto to jest.

 

Opis zegarka - dzieci siedzą w kole. Osoby które mają zegarki zakrywają je i opowiadają o swoim zegarku. Następnie odsłaniają zegarek i sprawdzają czy rzeczywiście ich informacje się zgadzają.

 

Zabawa z kartami – dzieci robią 2 koła. 1- to osoby z kartami mniejsze koło, za nimi druga grupa stoi bez kart.

1 grupa wyznacza magiczną kartę. Następuje rozdanie kart. Osoba posiadająca magiczną kartę jako jedyna trzyma karty nie schowane. Druga grupa podchodzi do tej osoby i przygląda się kartą zapamiętuje je. Następnie

jest ponowne rozdanie i osoba u której jest magic...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin