Bożena Woźniakowska - Pędziwiatr
Scenariusz zajęcia w grupie sześcioletniej
Temat: Poznajemy gatunki drzew
Cel ogólny
Kształcenie odpowiedniego stosunku do przyrody i konieczności jej chronienia.
Cele szczegółowe
Rozpoznawanie popularnych gatunków drzew.
Pobudzenie do różnorodnych działań na rzecz lasu w najbliższym otoczeniu.
Uwrażliwienie dzieci na to, że drzewa odczuwają i nie wolno ich łamać.
Metody
- słowne: objaśnienie, rozmowa;
- oglądowa: obserwacja;
- czynna; zadań stawianych do wykonania;
Środki dydaktyczne: wiersz ST. Szuchowej „Rośnie las”, ilustracje z drzewami, liście, plastelina.
Przebieg zajęcia
1. Czytanie wiersza
Rośnie las
Rośnie las, pachnie las,
rosa pada z nieba…
A na stole jesionowym
bocheneczek chleba
Szumi las, pachnie las,
ptak w gałęzi śpiewa…
Kołysz mi się, kolebeczko
z lipowego drzewa…
Rośnie bór, pachnie bór,
słońce mu przygrzewa…
A grajże mi, graj, skrzypeczko
z świerkowego drzewa…
Szumi bór, huczy bór,
wichura się gniewa…
Moja chatka ciepła, cicha,
z sosnowego drzewa… ST. Szuchowa
2. Analiza przeczytanego wiersza
Jakie drzewa wymienione są w wierszu?
Jakie inne rodzaje drzew dzieci znają?
W jakim lesie byliśmy na wycieczce?
Dzieci wymieniają rodzaje drzew występujących w wierszu i inne drzewa, jakie widziały w drodze do przedszkola i na wycieczce w lesie.
Nauczyciel uświadomił dzieciom, że w lesie należy zachować się cicho, bo las to dom da zwierząt. Nie należy również lasu zaśmiecać.
3. Obserwacja ilustracji z gatunkami drzew
4. Ćwiczenie – dzieci dopasowują rozrzucone na dywanie liście do konkretnych gatunków drzew.
5. Lepienie z plasteliny wybranego przez dziecko gatunku drzewa.
lucyna1909