Zimorowic SIELANKI NOWE RUSKIE.doc

(49 KB) Pobierz

Józef Bartłomiej Zimorowic, Sielanki nowe ruskie,

oprac. Ludwika Szczerbicka-Ślęk, BN I 287, 1999.

 

WSTĘP

I.                     Burmistrz i historiograf Lwowa.

-          żył w latach 1597-1677.

-          z rodziny rzemieślniczej, ojciec kamieniarz, 1624 r. status obywatela miejskiego (dostęp do urzędów), zmiana nazwiska, ślub z Katarzyną Duchnicówną, 1640 r. prowadzenie kancelarii miejskiej, od 1648 r. rajca Lwowa, kilkakrotnie był burmistrzem, 1653 r. śmierć zony, potem żenił się kilkakrotnie, zmarł, 3 dzieci, w tym syn, Jan, zmarł.

-          brak nobilitacji, protekcji wpływowych możnowładców, epitafia i mowy, interesował się historią Lwowa.

 

II.                   Wczesna twórczość (lata 20. XVII wieku).

-          „Żywot Kozaków Lisowskich” 1620 r.

-          „Testament luterski żartownie napisany” oraz „Pamiątka wojny tureckiej” 1623 r.

 

III.                 Twórczość religijna (lata 30. – 40.).

-          męka Chrystusa – „Ecce Deus, ecce homo” 1633 r.

-          Boże Narodzenie – pieśni łacińskie „Jezus, Maria, Joseph” 1640.

-          nurt idylliczny i doloryczny.

 

IV.                Sielanki.

1.      Dzieje tekstu.

-          „Sielanki” ukazały się w Krakowie w 1663 r., z imieniem brata autora, Szymona (zm. 1629 r.)

-          w 1654 r. ukazały się „Roksolanki to jest ruskie panny” także pod imieniem Szymona.

-          wydanie „Sielanek” – 10 rocznica śmierci Katarzyny Duchnicówny; wydanie „Roksolanek” – rok po śmierci Katarzyny i 25 lat po śmierci Szymona.

2.      Dzieje gatunku.

-          rozwój sielanki w nowożytnych literaturach europejskich od renesansu.

-          poeci włoscy, m.in. Jakub Sannazaro („Arkadia” i „Eklogi rybackie”) i Torquato Tasso („Amin-tas”).

-          ze starożytności Teokryt (III w. p.n.e.) – bukoliki, oraz Wergiliusz.

-          nazwę „sielanka” wprowadził do literatury Szymon Szymonowic, publikując w 1614 r. cykl pt. „Sielanki”, wcześniejsza nazwa „skotopaska” – Jan Kochanowski, Grzegorz Porębski.

-          rozwój sielanki w Polsce od połowy XVI wieku: Grzegorz z Sambora i Jan Kochanowski („Pieśń świętojańska o sobótce”).

-          Zimorowic wskazał Szymonowica jako wzór swojego cyklu.

3.      Podstawowe odmiany sielanek Zimorowica.

-          rozmowa starego pasterza z młodszym: I, II, VI, XII, XV, XVI.

-          popisy śpiewacze: I.

-          obrządek weselny: IV, VIII.

-          obrządek żałobny: V, VII, XI, XVII.

-          pozostałe to epickie monologi: III, IX, X, XIII, XIV.

4.      „Swe kąty chciałem odrysować pieniem”.

-          poprzedzający wiersz wstępny „Obmowa”.

-          opis swojego domu, okolic (Lwów), autowizerunek poety, portret Katarzyny (żyjącej – Pneu-mancja – i ukochanej – Filorety), portret Szymona.

-          rozpacz po śmierci żony i brata, pogodzenie po śmierci dzieci.

5.      Dwa rodzaje pobożności.

-          religijność starego pasterza (relacja Bóg-człowiek, brak stałego wyznania) a dewocja pozos-tałych bohaterów.

-          religijność metafizyczna, naiwna i uboga (mentalność prostego pasterza), optymizm.

6.      „Ktokolwiek pieśni umie wiązać […] Niech się namniej nie boi cichej niepamięci”.

-          pewność Łaski, zbawienia i dostąpienia raju wiecznego a dramatyzm przemijania i śmierci.

-          śmierć kojarzona z rozkładem ludzkiego ciała, przemiana piękna w brzydotę.

-          potrzeba istnienia cielesnego, poezjotwórstwo – próba przezwyciężenia śmierci w wymiarze ziemskim; egalitarność drogi do sławy u potomnych przez poezję (granicą tylko talent).

-          porównanie poezji z malarstwem.

-          trwanie w społecznej pamięci – dokonania o charakterze cywilizacyjnym.

7.      Historia.

-          czas rozmów i popisów pasterzy, mierzony wschodem i zachodem słońca, obrotem ciał nie-bieskich, rytmem prac gospodarskich, przeciwstawiany jest niedookreślonemu „dawniej”.

-          bardziej indywidualny wymiar dawnej szczęśliwości (zwłaszcza w postaci Olifira).

-          mityczne „dawniej” przeplata się z historią, w pamięci utkwił zwłaszcza ostatni najazd wojsk kozackich.

8.      Miłość.

-          pieśń miłosna spełnia rolę psychologiczną: przez wyrażenie doznań oczyszcza ze złych afek-tów, spełnia rolę terapeutyczną.

-          miłość pojmowaną jako „sprosne ognie” symbolizuje Kupidyn, symbolem miłości sankcjono-wanej jest Hymen.

-          Hymen + Filoreta, ideał żony-kochanki, przyjaciółka i towarzyszka życia; typ erotyku ziemiań-skiego + koncepcja petrarkistowska.

9.      Kunszt epika i kunszt liryka.

-          13-zgłoskowiec (7 + 6) – 13 utworów, wieloczłonowe zdania, połączone jasno, niezbyt rozbu-dowane składniki; autor nie nadużywa szyku inwersyjnego.

-          sielanki skłaniające się ku liryce: pieśni miłosne lub żałobne, współuczestnictwo natury w cier-pieniu człowieka.

-          nawiązanie do „Roksolanek”.

10.  Kompozycja cyklu.

-          w sielance I mowa o „zaczętej z sielankami sprawie; w XVII poeta wzywa muzę: „Już też ostatniej (…) pomóż mi roboty”.

-          na zasadzie kontrastu: przeplatanie sielanek miłosnych i żałobnych.

11.  „Sielanki nowe ruskie” u potomnych.

-          „Sielanki” najbliższe są poezji Wacława Potockiego i Zbigniewa Morsztyna.

-          „Sielanki” były czytane, jak interpretowane i oceniane? – brak materiału.

-          dopiero w 1839 r. August Bielowski opublikował studium, ustalając, że „Sielanek” nie mógł napisać i nie napisał Szymon; od tej pory Bartłomiej zaistniał jako poeta.

-          do dziś budzi zainteresowanie kwestia, kto jest autorem „Roksolanek”.

 

TEKST

„Obmowa” – dla siebie samego pisał, swoje „kąty” przedstawił, naśladowanie Symonidesa (Szy-monowica).

I.                     Koleźnicy[1].

-          pod topolą, w połowie maja, „zawody” ze słowikiem.

-          Demijan: praca dla ludzi i potomnych, sława dzięki poezji („kiedy kto w rymach imię swe wyry-je,/ Póki ich stawać będzie, póty w nich pożyje”).

-          Panas: pasterze – Satyrami, wiersze do Marelli (od: moreli).

II.                   Trużenicy[2].

-          śmierć czworga dzieci Miłosza, ale on nie traci wiary, obraz zaświatów (rzeka Prut, zabawy dzieci z Barankiem), dom Miłosza na trzech pagórkach, Miłosz wychwala dostatek.

-          Samujło namawia Miłosza do darowania „szczypty” na Kościół zamiast złemu dziedzicowi, zięciowi lub na posag córki.

-          Samujło i Leszko proszą Miłosza o pieśni.

-          Miłosz żałuje pisanych w młodości „fraucymerne baśnie”, „miłość nieprawym jest sędzią”.

III.                 Płaczennica.

-          płaczka żałobna pragnie śmierci, zerwania z życiem, chce wędrować jak Ceres, czuje się osamotniona i opuszczona, nieutulony żal.

IV.                Swaci.

-          Lasota marzy o odpoczynku po żniwach, niedługo wesele Parasi.

-          Stokłos: już mija drugi marzec, trzecia zima od czasu, gdy mróz ściął sady, „takci i świat opak wszystko robi,/ Godnych ludzi omija, a niegodnych zdobi”.

-          Lasota: krótko cieszyła się życiem, dla miłości warto żyć mimo cierpień (kolec i róża), Ama-ranta (Płomienna) odeszła.

-          Daniłko: płaczą pastuszkowie i sielanki.

V.                  Roczyzna[3].

-          Hilas: 18 lat po śmierci Symicha (pseudonim Szymona Zimorowica), pieśń o przedwczesnej śmierci.

-          Olechno: kwiaty nie mają dla kogo kwitnąć.

-          Dorylas: nieutulony żal, rozpad ciała po śmierci, atak robaków.

-          Hilas: równość śmierci, niesprawiedliwość, Symich w otoczeniu muz, jako łabędź tworzy no-we utwory.

-          Dorylas: zawiedzione nadzieje rodziny, podziemne owady, węże i gady to nowa rodzina zma-rłego, zawołanie do rzek i wiatrów o współczucie.

VI.                Mołojcy.

-          Aleksy pyta Jolasa, dlaczego umilkły jego czułe („czujne”) pieśni, serce ma być jednakie na wszelkie przygody.

-          Jolas: przez przypadek zranił się strzałą Kupidyna i się zakochał, zobaczył na kiermaszu „mo-łodycę” – dziewoję i roztopił się jak „lipki wosk”.

-          Aleksy: o Wenus i Adonisie, „Z czasem kłopoty chodzą a jako czas płynie/ Prędko tak prędko kłopot wespół z czasem minie”.

VII.              Narzekalnice[4].

-          Olena: o dawnej szczęśliwości, Satyrowie.

-          Hasia: o zniknięciu Filis.

-          Fedora: o śmierci Filis.

-          Femka: posag Filidy – garść ziemi, odzienie weselne – prześcieradło, wyprawa – trumna i ka-mienie, oblubieniec – robak, łożnica – grób, potomstwo – płacz krewnych, Filida przemienio-na w słowika.

VIII.            Śpiewacy.

-          Rozyna i Lidychna.

-          Lidychna: Bertyn, młody pasterz, stara sie o Pałachnę.

-          Śpiewacy i Muzyka starają się o uczucie Pałachny.

IX.                Przenosiny.

-          śmierć Bogumiły – świętej.

X.                  Zalotnik.

-          1626 r., najazdy Tatarów.

-          Filoret zakochany w Fedorze, która zginęła, on rozpacza, ucieka od życia.

XI.                Żałoba.

-          ceremonia pośmiertna.

-          Tymorynna, Hallicynia, Licydyna, Helenora i Pneumancyja.

-          Poeta wzywa do żałoby, nawet słońce („Tytan”) było przygaszone, słowik nie śpiewa, muzy tworzyły treny.

-          Pneumancyja: wezwanie do dalszego żalu.

-          Tymorynna: skamieniała toczy krwawy strumień (Niobe).

-          Hallicynia: nie może zapomnieć o nim, miłość odnawia się każdego dnia.

-          Helenora: próżna rozpacz, nic go nie wróci.

-          Pneumancyja: samotnie przy jego grobie, ukochany muz, utrata dla ojczyzny, nikt nie by lep-szym poetą nad niego, żal rodziców, czas nie uleczy ran.

XII.              Zezuli[5] syn.

-          Narcyz wzbudzał nieodwzajemnione pożądania miłosne jak Kupidyn, o Echo, zemsta, Neme-zis.

XIII.            Winiarze.

-          ciąg dalszy II.

-          Leszko i Samujło dziękują za gościnę i proszą o wierszyki.

-          Miłosz: skromny, nie uważa się za wielkiego twórcę („trochę poetyki/ Zwietrzyłem”), o porząd-ku w świecie (...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin