Chichen Itza 01.pdf

(900 KB) Pobierz
232945174 UNPDF
CHICHEN ITZA
(CZĘŚĆ 1)
Swoją wędrówkę śladami Majów rozpoczęłam od Chichen Itza (czyt.
Cziczen Itza). Meksykanie nazywają ją bardziej nowocześnie, aby
przybliżyć turystom, szczególnie angielsko języcznym jej obcą
nazwę: chicken – pizza (kurczak – pitza). Ta podróż ukazała mi
magię i tajemnicę nie tylko Chichen Itza, centrum kultury
starożytnych Majów lecz otworzyła mi mocniej oczy na inne
prekolumbijskie kultury.
232945174.002.png
W Chichen Itza pod kierunkiem bardzo dobrego przewodnika
zobaczyłam Piramidę Kukulcan, Świątynię Tysiąca Kolumn,
obserwatorium astrologiczne i inne niesamowite budynki i tereny,
wciąż kryjące dużą ilość tajemnic. Trudno przewidzieć co można
jeszcze znaleźć w tej jukatańskiej dżungli.
Święte miasto Itza, zwany Chichen Itza (Chee-EET chehn-sah w
Maya), położony jest 120 km na wschód od Meridy, stolicy stanu
Jukatan w Meksyku. To archeologiczne miejsce oceniane jest jako
jedno z najważniejszych ośrodków kultury Majów i obejmuje obszar
około sześciu kilometrów kwadratowych, gdzie znajduje się setki
budynków. Teraz większość z nich to kurhany, ale około trzydziestu
jest dostępne dla turystów.
Chichen Itza oznacza “na ustach”, jest drugim z najczęściej
odwiedzanych archeologicznych miejsc w dzisiejszym Meksyku.
Chichen Itza była głównym centrum ceremonialnym na półwyspie
Jukatan. Cywilizacja Majów rozwijała się na dużej przestrzeni:
Jukatanu, Quintana Roo, Tabasco, Chiapas, Campeche jak również w
centralnej Ameryce: Gwatemali, Belize, Salwadoru, Hondurasu.
Majowie dzielili się na trzy grupy, ze względu na swoje
geograficzne położenie:
1. Majowie z centralnego obszaru – mieszkańcy Gwatemali, Chiapas,
południowej Campeche, południowej Quintana Roo, Tabasco i Belize.
232945174.003.png
2. Majowie z południowych obszarów - mieszkańcy Salwadoru,
wysokich terenów Gwatemali I północnego Hondurasu.
3. Majowie z północnego obszaru Campache, Jukatanu i północnego
Quintana Roo.
Ruiny w Chichen Itza są podzielone na dwie grupy. Jedna z grup
należy do klasycznych Majów, które zostały zbudowane w okresie
między 7 i 10 w. n. e., kiedy to miasto stało się znaczącym
centrum ceremonialnym. Druga grupa odpowiada okresowi Majów
-Tolteków, z dalszej części od 10 wieku do początku 13 w. n.e.
Obszar ten obejmuje sekretny mur i większość zaległych ruin.
Za początek okresu klasycznego Majów przyjmuje się czas od połowy
III wieku, kiedy to na obszarze Majów pojawiają się pierwsze
inskrypcje zawierające dane kalendarzowe zapisane przy użyciu
Długiej Rachuby– tzw. Płytka z Leiden, znaleziona na dnie kanału
na karaibskim wybrzeżu Gwatemali (z datą 320 r.) oraz Stela 29 w
Tikal (z datą 292 r.)
Środkowy okres klasyczny datowany jest między połową VI a końcem
VII w., jest dla Majów czasem wojen i niepokojów.
W okresie klasycznym schyłkowym, latach 800-900, nastąpił upadek
majańskiej cywilizacji, jedno z najbardziej tajemniczych wydarzeń
w całej historii prehiszpańskiej Ameryki. Już około roku 700 w
ważniejszych ośrodkach regionów środkowych i na nizinnym południu
zaprzestano wznoszenia budowli ceremonialnych, rezydencjalnych i
administracyjnych, upadały rzemiosła i dystrybucja dóbr
luksusowych. Zarzucono też wznoszenie rzeźbionych stel
kalendarzowych, a ostatni znany przykład takiego obiektu nosi datę
232945174.004.png
15 stycznia 910 r. i został odnaleziony w Itzimte na terenie
dzisiejszego meksykańskiego stanu Campeche.
Kiedy w Chichen-Itza osiedlili się pierwsi Majowie było to głównie
centrum rolnicze. Ze względu na wiele w tej okolicy cenotes
(źródła wody – głębinowe studnie) było to dobre miejsce do
osiedlenia się. Podczas Okresu Centralnej Fazy Klasycznej (625 –
800n.e) następuje kwitnienie sztuki i nauki. Właśnie w tym czasie
Chichen Itza staje się centrum religijnym o coraz większym
znaczeniu, co zostało potwierdzone przez budynki wznoszone w tym
czasie: Czerwony Dom, świątynia Jelenia, klasztoru i jego
załącznika, Kościoła, Akab Dzib, Świątyni Trzy Nadproża i Izby
Phalli.
Pod koniec Klasycznego okresu, od 800 do 925 r.n.e, fundamenty tej
wspaniałej cywilizacji zostały osłabione i Majowie porzucili swoje
religijne ośrodki i obszary gruntów wiejskich wokół nich. Powstają
nowe, mniejsze już centra zbudowane w wielkich miastach, takich
jak Chichen Itza ale odwiedzali je tylko do wykonywania obrzędów
religijnych lub grzebania zmarłych. Ludzie “Itza” porzucili swoje
miasta do końca 7 w. n. e. i żyli na zachodnim wybrzeżu półwyspu
około 250 lat. Jednak w 10 wieku wrócili do Chichen Itza.
W latach 1224 – 1244 Itza zdominowali Jukatan, byli to Majowie
Putun. Wódz Itzá, noszący podobnie jak jego toltecki poprzednik,
imię K'uk'ulkan, założył wielkie miasto Mayapan, które niebawem
uzyskało hegemonię.
Spokrewnili się z dwoma potężnymi plemionami: Xio i Cocom. Sojusz
ten był korzystny dla “Itza” na około dwa i pół wieku. W tym
czasie mieszkańcy Chichen Itza tworzą wspaniałe budynki
232945174.005.png
opieczętowane wspaniałą sztuką Tolteków: ganki, krużganki, arkady
i rzeźby przedstawiające węże, ptaki i ich bogów.
Nazwa "Putun" odnosi się do grup związanych z językiem Chontal;
Majów w regionie Chontalpa Tabasco i dorzecza rzeki Candelaria w
południowo-zachodniej Campeche. Putun jest wspólną nazwą dla kilku
grup Majów. Byli oni związani z architekturą Puuc - właściwy im
styl i charakterystyczne ceramiki. Itza są często uważane za grupę
Putun Majów.
Toltekowie traktowani jako odrębna grupa etniczna
środkowoamerykańskich Indian nadali wpływ “Itza” na więcej
sposobów niż tylko architekturę i sztukę. Nałożyli na nich również
religię, co oznaczało - ofiary z ludzi na wielką skalę. Toltekowie
rozszerzyli swoje dominia w północnym Jukatanie z sojuszu z
Mayapan i Uxmal. Jako baza polityczna Chichen Itza poszerzyła
miasto, dodając mu jeszcze bardziej spektakularnych budynków:
Obserwatorium, Piramidę Kukulcan, Świątynię Wojownika, gry w piłkę
(Ball Game) i Grupę Tysiąca Kolumn.
232945174.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin