pelna-wersja-flash-mx-2004-biblia_fmx24b.pdf

(28781 KB) Pobierz
656091346 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Flash MX 2004. Biblia
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Robert Reinhardt, Snow Dowd
T³umaczenie: Rafa³ Joñca
ISBN: 83-7361-454-0
Format: B5, stron: 1152
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
• Stwórz interaktywne i multimedialne witryny internetowe,
aplikacje dla urz¹dzeñ przenonych i prezentacje
• Poznaj wszystkie tajniki Flasha — od narzêdzi graficznych po ActionScript
• Przekonaj siê, jak wiele mo¿esz stworzyæ za pomoc¹ jednego programu
Kariera Flasha przebieg³a b³yskawicznie — z prostego narzêdzia do tworzenia animacji
wektorowych Flash sta³ siê rozbudowanym rodowiskiem projektowym ³¹cz¹cym
w sobie program graficzny i animacyjny, edytor klipów wideo i audio oraz narzêdzie
programistyczne. Wêdruj¹c po sieci, niemal w ka¿dej witrynie spotykamy produkty
stworzone we Flashu — od prostych banerów reklamowych, poprzez formularze,
a¿ do w pe³ni interaktywnych witryn WWW korzystaj¹cych z baz danych, technologii
XML i us³ug sieciowych. Coraz czêciej „flashe” widaæ równie¿ na wywietlaczach
telefonów komórkowych i komputerów przenonych.
Ksi¹¿ka „Flash MX 2004. Biblia” to wyczerpuj¹ce omówienie najnowszej wersji Flasha.
Mo¿na w niej znaleæ wszystkie informacje dotycz¹ce narzêdzi i technologii
wykorzystywanych przy tworzeniu aplikacji we Flashu. Zawiera informacje przydatne
zarówno pocz¹tkuj¹cym u¿ytkownikom Flasha, jak i zaawansowanym projektantom,
którzy chc¹ wzbogaciæ swój warsztat. Przedstawia sposoby wykorzystywania
w aplikacjach Flasha technologii sieciowych i multimedialnych oraz integrowania
Flasha z innymi programami; opisuje niemal wszystkie mo¿liwoci zastosowania Flasha.
• Podstawowe wiadomoci o Flashu i technologiach sieciowych
• Metody organizacji projektów we Flashu
• Narzêdzia rysunkowe
• Biblioteka — symbole i klony
• Kolory we Flashu
• Narzêdzia tekstowe
• Edycja obiektów graficznych
• Praca z warstwami
• Animacja postaci
• Eksport animacji
• Programowanie w jêzyku ActionScript
• Testowanie aplikacji i usuwanie b³êdów
• Korzystanie z komponentów
• Obs³uga technologii XML
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
656091346.001.png 656091346.002.png 656091346.003.png
! "
wiat (Flasha) MX 2004........................................................................................................................37
Topografia Flasha MX 2004 ...........................................................................................................42
Typy plików Flasha.........................................................................................................................43
Spojrzenie na struktur$ programu..........................................................................................................47
Przetwarzanie obrazów rastrowych.................................................................................................47
Program wektorowy ........................................................................................................................48
Animacje wektorowe.......................................................................................................................48
Kompresja wideo.............................................................................................................................48
Odtwarzacz audio............................................................................................................................49
rodowisko edycyjne ......................................................................................................................49
Sekwenser animacyjny....................................................................................................................49
Programowanie interfejsu i obsługi baz danych .............................................................................50
Podsumowanie.......................................................................................................................................51
#!$%!#&"
Miejsce Flasha w internetowej ewolucji ...............................................................................................53
Wielkie nadzieje..............................................................................................................................54
Flash — tak czy nie? .......................................................................................................................56
Metody alternatywne.......................................................................................................................60
Technologie towarzysz6ce.....................................................................................................................62
HTML wci69 9ywy..........................................................................................................................62
Skrypty JavaScript...........................................................................................................................63
wiat usług sieciowych ...................................................................................................................64
Technologie serwerowe firmy Macromedia....................................................................................64
Projekt i jego potencjał..........................................................................................................................65
Prezentacje liniowe .........................................................................................................................65
Prezentacje interaktywne.................................................................................................................65
Prezentacje sterowane z poziomu baz danych ................................................................................65
Aplikacje sterowane z poziomu baz danych (lub aplikacje RIA) ...................................................66
Podsumowanie.......................................................................................................................................66
!'())*+,!
"!%%-. /
Podstawy organizacji pracy...................................................................................................................69
Faza I — Pomysł i podstawowe zało9enia projektu .......................................................................70
Faza II — Produkcja, testowanie i publikacja prezentacji..............................................................81
Panel Project Flasha MX Pro 2004........................................................................................................84
Okre?lenie definicji witryny i utworzenie projektu (1)...................................................................85
Dodawanie plików do projektu (2)..................................................................................................88
Przekazywanie i edycja plików w projekcie (3)..............................................................................90
Dodawanie nowych plików do projektu (4)....................................................................................92
Publikacja całego projektu (5).........................................................................................................92
Podsumowanie.......................................................................................................................................93
*0%1-2&
Zaczynamy.............................................................................................................................................98
Witamy we Flashu MX ...................................................................................................................98
Strona startowa................................................................................................................................99
Opcje menu pomocy......................................................................................................................101
Interfejs Flasha w systemach Mac OS i Windows........................................................................103
Inspektor wła?ciwo?ci ...................................................................................................................106
Zarz6dzanie oknami i panelami...........................................................................................................108
Menu kontekstowe ........................................................................................................................108
Uaktywnianie paneli lub okien......................................................................................................109
Tworzenie własnych układów paneli ............................................................................................109
Skróty klawiaturowe .....................................................................................................................110
Przybornik (panel Tools).....................................................................................................................112
Sterowanie przybornikiem ............................................................................................................112
Poznawanie przybornika ...............................................................................................................113
Korzystanie z opcji narz$dzi .........................................................................................................113
Dostosowywanie przybornika.......................................................................................................114
Okno dokumentu .................................................................................................................................118
Sterowanie oknem dokumentu......................................................................................................119
Poznawanie okna dokumentu........................................................................................................120
Korzystanie ze scen.......................................................................................................................122
Korzystanie z menu opcji okna dokumentu ..................................................................................124
Praca z szablonami........................................................................................................................126
Listwa czasowa....................................................................................................................................131
Sterowanie oknem listwy czasowej...............................................................................................131
Korzystanie z paska narz$dziowego Controller............................................................................132
Poznawanie listwy czasowej .........................................................................................................133
Edycja klatek i warstw ..................................................................................................................137
Opcje widoku klatek......................................................................................................................145
Drukowanie .........................................................................................................................................147
Podsumowanie.....................................................................................................................................148
&% !*
Kształty geometryczne ........................................................................................................................150
Narz$dzie Line ..............................................................................................................................150
Narz$dzie Oval..............................................................................................................................151
Narz$dzie Rectangle......................................................................................................................151
Narz$dzie PolyStar........................................................................................................................152
3
Narz$dzia rysowania............................................................................................................................154
Narz$dzie Pencil............................................................................................................................154
Narz$dzie Brush ............................................................................................................................155
Narz$dzie Eraser ...........................................................................................................................160
Tworzenie precyzyjnych linii za pomoc6 narz$dzia Pen.....................................................................161
Wypełnienia i zarysy ...........................................................................................................................164
Wybieranie kolorów......................................................................................................................164
Wybór stylu linii............................................................................................................................166
Optymalizacja rysunków .....................................................................................................................168
Wykorzystanie narz$dzi zaznaczania ..................................................................................................169
Narz$dzie Selection.......................................................................................................................169
Narz$dzie Lasso ............................................................................................................................173
Narz$dzie Subselect ......................................................................................................................175
Projektowanie i wyrównywanie elementów........................................................................................177
Upraszczanie ustawieG przyci6gania.............................................................................................177
Panele projektowania ....................................................................................................................181
Menu Edit......................................................................................................................................185
Podsumowanie.....................................................................................................................................187
/+,! !2&,!!%& 4
Biblioteka i jej zawarto?H ....................................................................................................................190
Praca z bibliotek6 ..........................................................................................................................192
Organizowanie zawarto?ci biblioteki............................................................................................196
Definiowanie typu zawarto?ci .............................................................................................................197
„Surowe” dane...............................................................................................................................197
Grupy.............................................................................................................................................198
Symbole.........................................................................................................................................198
Importowane elementy..................................................................................................................200
Edycja symboli ....................................................................................................................................202
Tryb edycji symbolu......................................................................................................................202
Edycja symbolu w nowym oknie (Edit In New Window) ............................................................202
Edycja symbolu w głównym obszarze roboczym (Edit In Place).................................................203
Edycja symbolu z poziomu biblioteki...........................................................................................203
Powrót do filmu po zakoGczeniu edycji symbolu .........................................................................203
Praca z symbolami efektów listwy czasowej ................................................................................204
Modyfikowanie wła?ciwo?ci klonu.....................................................................................................206
Modyfikowanie koloru i przezroczysto?ci klonów .......................................................................206
Zmiana zachowania klonu.............................................................................................................207
Podmiana symbolu (Swap Symbol) ..............................................................................................208
Tworzenie zagnie9d9onych struktur symboli......................................................................................208
Konwersja prostego kształtu na symbol graficzny........................................................................209
Wykorzystanie symbolu graficznego w przycisku........................................................................210
Animacja symboli graficznych w klipie filmowym......................................................................211
Dodanie klipu filmowego do symbolu przycisku .........................................................................212
Modyfikacja klonu klipu filmowego.............................................................................................213
Narz$dzie Movie Explorer...................................................................................................................215
Filtrowanie widoku .......................................................................................................................216
Lista obiektów...............................................................................................................................216
Menu opcji okna Movie Explorer .................................................................................................217
Menu podr$czne ............................................................................................................................218
Praca ze współdzielonymi bibliotekami..............................................................................................219
Podsumowanie.....................................................................................................................................222
!'())*+,!
5!
Podstawowe zagadnienia dotycz6ce koloru ........................................................................................226
Paleta kolorów bezpiecznych dla sieci..........................................................................................227
Kod szesnastkowy.........................................................................................................................227
Tworzenie własnych kolorów bezpiecznych dla sieci ..................................................................228
Efektywne posługiwanie si$ kolorem ...........................................................................................229
Praca z panelem Color Swatches.........................................................................................................233
Opcje panelu Color Swatches .......................................................................................................234
Importowanie własnych palet........................................................................................................236
Panel Color Mixer ...............................................................................................................................239
Zmiana stopnia krycia wypełnienia lub obrysu.............................................................................241
Praca z wypełnieniami gradientowymi .........................................................................................243
Edycja kolorów w wypełnieniach gradientowych ........................................................................244
Wypełnienia gradientowe a przezroczysto?H ................................................................................245
Zaznaczanie wypełnieG rastrowych ..............................................................................................248
Korzystanie z narz$dzi Eyedropper, Paint Bucket oraz Ink Bottle .....................................................248
Podsumowanie.....................................................................................................................................249
4
Typografia ...........................................................................................................................................252
Rodzaje pól tekstowych we Flashu .....................................................................................................253
Statyczne pola tekstowe ................................................................................................................254
Pola tekstowe daj6ce si$ edytowaH, czyli pola dynamiczne i wej?ciowe......................................255
Narz$dzie Text i inspektor wła?ciwo?ci ..............................................................................................257
Praca z narz$dziem Text ...............................................................................................................257
Ustawianie atrybutów tekstu w inspektorze wła?ciwo?ci .............................................................261
Eksport czcionek i ich wy?wietlanie ...................................................................................................268
Czcionki lokalne............................................................................................................................269
Renderowanie zarysów przyciskiem Alias ...................................................................................270
Opcja Use Device Fonts inspektora wła?ciwo?ci..........................................................................270
Problemy z wy?wietlaniem czcionek ............................................................................................271
Zast$powanie czcionek .................................................................................................................272
Symbole czcionek i współdzielone biblioteki czcionek......................................................................275
Tworzenie symbolu czcionki ........................................................................................................276
Aktualizacja symboli czcionek w ?rodowisku edycyjnym ...........................................................279
Stosowanie symboli czcionek w bibliotekach współdzielonych w trakcie odtwarzania filmu.....279
Modyfikacja tekstu ..............................................................................................................................284
Próbkowanie i współdzielenie atrybutów tekstu...........................................................................285
Konwersja tekstu na kształt wektorowy........................................................................................285
Stosowanie efektów listwy czasowej dla statycznego tekstu........................................................286
Podsumowanie.....................................................................................................................................287
'&1-#14
Próbkowanie i przeł6czanie poci6gni$H i wypełnieG...........................................................................290
Narz$dzie Eyedropper...................................................................................................................290
Narz$dzie Ink Bottle......................................................................................................................292
Narz$dzie Paint Bucket .................................................................................................................292
Wpływ opcji zamykania przerw....................................................................................................294
Zastosowanie opcji Lock fill.........................................................................................................294
Narz$dzie Transform Fill.....................................................................................................................296
Modyfikacja ?rodka wypełnienia ..................................................................................................297
Obrót wypełnienia.........................................................................................................................297
Zgłoś jeśli naruszono regulamin