pelna-wersja-uml-leksykon-kieszonkowy_umllk.pdf

(6191 KB) Pobierz
656587133 UNPDF
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
UML. Leksykon
SPIS TRECI
kieszonkowy
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Dan Pilone
T³umaczenie: Pawe³ Gonera
ISBN: 83-7361-259-9
Tytu³ orygina³ u: UML Pocket Reference
Format: B5, stron: 88
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
UML to jedno z najwa¿niejszych narzêdzi ka¿dego twórcy oprogramowania.
Ten wizualny jêzyk umo¿liwia projektantom i programistom wymianê informacji na
temat architektury systemów. Choæ UML wydaje siê prostym jêzykiem, zbudowany
jest z wielu elementów sk³adniowych.
Zapamiêtanie wszystkich niuansów UML-a graniczy z cudem. Tak jak pisarze
i dziennikarze potrzebuj¹ s³ownika, tak i projektanci powinni mieæ pod rêk¹ tê ksi¹¿kê,
znajd¹ w niej informacje ogólne o UML-u, a tak¿e opis symboli, zakoñczeñ linii i sk³adni
u¿ywanych przy tworzeniu:
• diagramów klas,
• diagramów komponentów,
• diagramów zachowañ,
• diagramów sekwencji,
• diagramów stanów,
• diagramów obiektów,
• diagramów wdro¿eñ,
• diagramów przypadków u¿ycia,
• diagramów wspó³pracy,
• diagramów aktywnoci.
Ta ksi¹¿ka bêdzie Twoim s³ownikiem UML-a. Jest przystêpna, zwiêz³a i niewielkich
rozmiarów. Jeli bêdziesz mia³ j¹ na swoim biurku, ju¿ nigdy nie zaskoczy Ciê nieznany
symbol, zakoñczenie linii, którego znaczenia nie pamiêtasz, czy nieznany typ diagramu.
Gdy musisz szybko odnaleæ konkretne informacje, ksi¹¿ka „UML. Leksykon
kieszonkowy” bêdzie niezast¹pion¹ pomoc¹.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
656587133.006.png 656587133.007.png 656587133.008.png
Spis treci
Wstp .........................................................................................5
Modelowanie statyczne w UML ..........................................7
Klasyfikatory UML....................................................................................7
Stereotypy...................................................................................................9
Uwagi.........................................................................................................15
Wartoci nazwane....................................................................................16
Ograniczenia.............................................................................................18
Diagramy klas........................................................................20
Klasy...........................................................................................................21
Atrybuty....................................................................................................23
Operacje.....................................................................................................25
Pakiety.......................................................................................................32
Klasyfikatory relacji.................................................................................39
Diagramy obiektów...............................................................44
Obiekty......................................................................................................44
Stereotypy obiektów................................................................................47
Modelowanie obiektów...........................................................................47
Diagramy komponentów......................................................48
Komponenty.............................................................................................48
Modelowanie komponentów.................................................................51
Diagramy rozmieszczenia....................................................53
W-zły.........................................................................................................53
Modelowanie w-złów.............................................................................54
Diagramy zachowania..........................................................56
Diagramy przypadków u'ycia............................................57
Przypadki u/ycia......................................................................................57
Aktorzy......................................................................................................58
Spis treci
3
Modelowanie przypadków u/ycia........................................................59
Realizacja przypadków u/ycia...............................................................62
Dokumenty przypadków u/ycia...........................................................63
Diagramy sekwencji i współdziałania..............................65
Diagramy współdziałania.......................................................................65
Diagramy sekwencji................................................................................67
Diagramy stanów..................................................................71
Stany...........................................................................................................72
Akcje i czynnoci......................................................................................72
Przejcia.....................................................................................................74
Stany zło/one............................................................................................75
Synchronizacja stanów............................................................................75
Przejcia równoległe................................................................................76
Diagramy aktywno+ci ..........................................................76
Stany akcji.................................................................................................77
Przejcia.....................................................................................................77
Stany podaktywnoci..............................................................................78
Decyzje i doł3czenia................................................................................79
Stany wywoła4.........................................................................................80
Tory pływackie.........................................................................................81
Obiekty współuczestnicz3ce...................................................................82
Sygnały......................................................................................................83
Skorowidz ...............................................................................85
4
UML. Leksykon kieszonkowy
Rysunek 36. Notacja „lizaka” dla interfejsu
Diagramy obiektów
Diagramy obiektów pokazuj relacje pomidzy instancjami ele-
mentów UML. Wikszo!" elementów UML reprezentuje abstrak-
cyjne typy lub relacje pomidzy typami. Konkretne instancje klas
s obiektami, natomiast konkretne instancje relacji s połczeniami.
Ka&dy abstrakcyjny element UML posiada skojarzony konkretny
element instancyjny.
Obiekty
Obiekty s konkretnymi instancjami klas. Wszystkie obiekty musz
by" jednoznacznie nazwane bd( pozosta" anonimowe. Nazwa
obiektu jest zako*czona dwukropkiem, po którym jest umieszczona
nazwa typu. Cała nazwa, razem z typem, jest podkre!lona. Obiekty
anonimowe nie posiadaj nazwy, jednak dwukropek musi wyst-
pi", a nazwa typu i dwukropek s podkre!lone. Obiekty maj takie
same zasady nadawania nazw jak klasy. Nazwa obiektu mo&e by"
nazw prost, bd( w pełni kwalifikowan nazw !cie&ki. Na ry-
sunku 37. pokazany jest obiekt nazwany oraz obiekt anonimowy.
Rysunek 37. Obiekt anonimowy i nazwany
Diagramy obiektów
44
656587133.009.png 656587133.001.png 656587133.002.png
Obiekty wielokrotne
Wiele obiektów tego samego typu mo&e by" w UML reprezento-
wane jako obiekty wielokrotne UML, tak jak na rysunku 38.
Rysunek 38. Obiekty wielokrotne
Obiekty osierocone
Cho" s one rzadko wykorzystywane, UML pozwala równie& two-
rzenie obiektów bez skojarzonej abstrakcji lub klasy. Takie obiekty
s nazywane obiektami osieroconymi i s reprezentowane tylko
przez nazw obiektu i dwukropek, tak jak na rysunku 39.
Rysunek 39. Obiekt osierocony
Metody obiektu
Tak jak obiekt jest instancj klasy, metody s instancjami operacji.
Notacja UML wykorzystywana do wywoływania operacji na
obiektach jest nastpujca:
Od drzewa dziedziczenia abstrakcji oraz dodatków takich jak
zale&y, czy operacje mog by" polimorficzne.
Diagramy obiektów
45
656587133.003.png 656587133.004.png 656587133.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin