» Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Główną ideą metody jest założenie, że posługiwanie się ruchem rozwijającym świadomość własnego ciała oraz świadomość przestrzeni i działania w niej, a także umiejętność i potrzeba dzielenia jej z innymi ludźmi prowadząca do nawiązania bliskiego kontaktu z nimi jest narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka oraz szansą na zdobywanie i wzbogacanie doświadczeń społecznych.W trakcie ćwiczeń wg metody Weroniki Sherborne dziecko ma okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i w związku z tym możliwości ruchowych. Dzięki ćwiczeniom dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie. Zyskuje tym samym poczucie bezpieczeństwa. staje się bardziej aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze.W programie ćwiczeń ruchowych Weronika Sherborne podaje następujące grupy ćwiczeń wspomagających rozwój dziecka: 1. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała: -wyczuwanie brzucha, pleców, pośladków-wyczuwanie nóg w ruchu i siedząc-wyczuwanie łokci-wyczuwanie twarzy-wyczuwanie całego ciała2. Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu:- ćwiczenia indywidualne-ćwiczenia w parach-ćwiczenia w grupie3. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i z grupą: -ćwiczenia ?z? w parach-ćwiczenia ?przeciwko? w parach-ćwiczenia ?razem? w parach-ćwiczenia ?razem? w grupie4. Ćwiczenia twórcze.Jak potwierdzają liczne badania - prowadzone za granicą i w Polsce ? zajęcia ruchowe metodą W. Sherborne najsilniejszy wpływ wywierają na sferę emocjonalną i motoryczną. Poza tym sprzyjają rozwojowi wyobraźni i pomysłowości dzieci, kształcą orientację w schemacie ciała i przestrzeni, rozwijają zdolność koncentracji uwagi, przyczyniają się do zdobywania zaufania do siebie i do otoczenia, do kształtowania się pozytywnego obrazu samego siebie i pozytywnego nastawienia do świata. Ta pozytywna postawa wobec siebie i otoczenia staje się z kolei źródłem motywacji działania i otwarcia na nowe doświadczenia, co ma decydujące znaczenie w procesie uczenia się.Literatura: Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka., WSiP, Warszawa 1994Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 2001
agatabo1