Podstawy-sztuki-operatorskiej.pdf

(4100 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Podstawy sztuki operatorskiej
Skrypt dla słuchaczy MSM
mgr Jacek Zygadło
862836590.011.png 862836590.012.png
Elementy gramatyki filmu
Język filmu powstał w momencie, kiedy twórcy pierwszych obrazów ruchomych pojęli róŜnicę
pomiędzy dowolnym łączeniem ujęć, przedstawiających róŜne stadia ruchu a ideą, gdzie
obrazy te mogą pozostawać względem siebie w określonym kontekście. Poprzez połączenie
dwóch róŜnych symboli osiąga nowe znaczenia, zyskując inny sposób przekazywania emocji
lub idei.
Podstawowe jednostki filmu:
- kadr - najmniejsza jednostka statystyczna filmu, jedna klatka (film) lub ramka (TV)
- ujęcie - najmniejsza jednostka dynamiczna zawarta pomiędzy dwoma cięciami
montaŜowymi
- scena – miejsce, w którym rozgrywa się akcja; kaŜde nowe miejsce akcji filmu jest sceną,
scena moŜe składać się z jednego lub więcej ujęć
- sekwencja – seria scen lub ujęć stanowiących jedną całość
- przebitka – krótkie ujęcie pokazujące reakcję aktora w zbliŜeniu lud fragmentów sceny
- mastershot – długie ujęcie rejestrujące całą scenę
- plan - odległość kamery od głównego obiektu filmowanego w danym ujęciu, jeden z
głównych elementów kompozycji, której miarą jest postać ludzka
rodzaje planów filmowych:
2
862836590.013.png 862836590.014.png 862836590.001.png
1. ogólny - pełny obraz miejsca akcji; postać ludzka podporządkowana otoczeniu, drobna
2. pełny - postacie ludzkie pokazywane od stóp do głów, tło zajmuje waŜkie, choć nie
główne miejsce w kadrze
3. amerykański - postacie pokazywane do kolan, zaczynają zdobywać dominującą pozycję
4. półzbliŜenie - popiersie postaci ludzkiej; spada znaczenie tła
5. zbliŜenie - twarz ludzka zajmuje większą część kadru
6. duŜe zbliŜenie (detal) - szczegół postaci ludzkiej bądź powiększenie rekwizytu lub
fragmentu dekoracji
rodzaje montaŜu:
- montaŜ w kadrze lub w kamerze – ujęcie podstawowe rejestruje całą scenę; montaŜ w
kamerze moŜe teŜ być oparty teŜ o zmianę płaszczyzny ostrości
- przejścia skokowe - ujęcie podstawowe zostaje montowane przemiennie z innymi ujęciami
- równoległy – nasz punkt widzenia zmienia się od jednego ujęcia podstawowego do
drugiego; mamy tutaj do czynienia z dwoma lub kilkoma wątkami
Łączenie dwóch ujęć moŜe odbywać się przez proste cięcie lub łączenie optyczne
(ściemnienie, rozjaśnienie, przenikanie lud inny efekt)
dobór ustawień w scenie
W montowaniu sceny niezbędne jest dobranie:
- połoŜenia postaci
- ruchu
- kierunku spojrzenia
JeŜeli postać pokazana jest po lewej stronie kadru w planie pełnym, to po cięciu na zbliŜenie
umieszczone w tej samej osi wizualnej, postać ta musi się znaleźć po tej samej stronie.
Kierunek ruchu w dwóch następujących po sobie ustawieniach, które rejestrują ruch ciągły
postaci, powinien być ten sam.
Postacie, które wymieniają spojrzenia, czynią to w przeciwnych kierunkach. JeŜeli postacie
skadrowane są w oddzielnych ujęciach, to dla prawidłowej ciągłości wizualnej
przeciwstawienie kierunków musi być utrzymane. Jeśli obie postacie w obu ujęciach patrzą w
tym samym kierunku, wtedy patrzą na trzecią osobę lub przedmiot, a nie na siebie.
- oś akcji – umowna niewidzialna linia na planie zdjęciowym, wzdłuŜ której przebiega ruch
obiektów w scenie; kamera powinna pozostać po tej samej stronie osi, a filmowani z drugiej
strony osi powinno następować po widocznym dla widza przekroczeniu tej linii.
3
862836590.002.png 862836590.003.png
Postacie A i B tworzą niewidzialną linię pomiędzy kamerami 1 i 3; kamera 2 znajduje się po
tej samej stronie osi akcji
- plan - kontrplan - ujęcie wykonane pod kątem przeciwnym w stosunku do tego, z którego
wykonane zostało ujęcie poprzednie
- kontrplan zewnętrzny - kamera pokazuje obie postaci i umieszczona jest za plecami
jednej z nich
kontrplany zewnętrzne: kamery w dwu pozycjach równolegle do osi akcji skierowane są
na postacie; symbol przedstawiający ludzką postać ma płaską część, która jest przodem
postaci
- kontrplan wewnętrzny - kamera pokazuje jedną z postaci widzianą spojrzeniem drugiej;
(najprostsze zastosowanie to rozmowa dwojga osób w planie bliskim; mamy moŜliwość
koncentrowania uwagi widza na danej osobie nie tylko wtedy, gdy mówi, ale i wtedy, gdy
słucha).
Kontrplany wewnętrzne: dwie kamery równolegle do osi akcji skierowane są na zewnątrz,
obejmując kaŜdą z postaci osobno
4
862836590.004.png 862836590.005.png 862836590.006.png 862836590.007.png 862836590.008.png
Podstawowe elementy obrazu
Przestrzeń
Przestrzeń jest złoŜonym elementem wizualizacji. Podstawowe składniki to głębia, płaskość,
ograniczenie i wieloznaczność. Wyzwaniem jest przedstawienie trójwymiarowego świata na
dwuwymiarowej powierzchni ekranu tak, aby wiarygodnie przekazywał trójwymiarowość
przedstawionego świata.
Przestrzeń głęboka jest iluzją i jest wraŜeniem trójwymiarowej przestrzeni (wysokość,
szerokość, głębokość). NajwaŜniejszym wskaźnikiem głębi jest perspektywa ;
- normalna perspektywa stosowana jest do ujęć, które opisują miejsce akcji
- spłaszczona lub przerysowana perspektywa pomaga w stworzeniu nastroju i atmosfery
miejsca akcji
Ruch
Głębia iluzoryczna jest tworzona za pomocą ruchu obiektów przed kamerą lub poprzez ruch
samej kamery. Istnieją trzy ruchy kamerą:
- najazd i odjazd wózkiem
- ruch po szynach z lewej do prawej lub w odwrotnym kierunku (travelling)
- ruch z wysięgnika góra/dół
Nie ma znaczenia, w jaki sposób odbywa się ruch kamery (przy uŜyciu wózka, wysięgnika,
samochodu, helikoptera). Podstawowe zasady obowiązują przy uŜyciu kaŜdego z tych
rozwiązań.
Odjazd i najazd wózkiem oznacza przybliŜanie lub oddalanie kamery od przedmiotu
filmowania. Dzięki uŜyciu wózka tworzy się ruch relatywny pomiędzy pierwszym a drugim
planem. Stosując do wykonania najazdu lub odjazdu transfokator (obiektyw o zmiennej
ogniskowej) zachowujemy istniejące wielkości, jedynie powiększamy lub pomniejszamy dany
fragment kadru. Częste uŜywanie transfokatora skutkuje utratą zainteresowania widza.
Rozproszenie fakturalne
KaŜdy obiekt posiada fakturę oraz szczegóły. Obiekty odznaczające się większą ilością
róŜnic fakturalnych wydaja się znajdować bliŜej, w odróŜnieniu od obiektów z mniejszą
ilością szczegółów, które wydają się być oddalone.
Rozproszenie cząstek powietrza
Ta technika tworzenia głębi uzaleŜniona jest od cząstek znajdujących się w powietrzu: pył,
mgła, deszcz, smog, dym i moŜe przesłaniać obiekt znajdujący się na dalszym planie.
Rozproszenie to powoduje utratę szczegółów i faktury, obniŜenie kontrastu tonów w obrazie,
zmianę koloru obiektów. Aby uzyskać efekt głębi ujęcie musi zwierać obiekt nie dotknięty
rozproszeniem powietrza. To właśnie ta róŜnica pomiędzy dwoma obiektami tworzy głębię.
5
862836590.009.png 862836590.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin