Notatnik kaprala.pdf
(
3733 KB
)
Pobierz
Notatnik_kaprala
Porz
ą
dkuj
ą
c swoje dokumenty natrafiłem na stary notatnik z kursu dowódców
strzeleckich jaki był organizowany kilka lat temu przez tarnobrzeski oddział
"Strzelca". Jako uczestnik tego kursu (teraz ju
Ŝ
weteran) chciałbym przybli
Ŝ
y
ć
przyszłym dowódcom strzeleckim (młodszym kolegom i kole
Ŝ
ankom) specyfik
ę
tego szkolenia publikuj
ą
c za zgod
ą
KG DS „Strzelec” swoje notatki z tamtego
okresu. Zdaj
ę
sobie spraw
ę
,
Ŝ
e notatnik zawiera bł
ę
dy i nie wyczerpuje cało
ś
ci
tematu jakim jest rola i zadania dowódcy strzeleckiego, ale jak to powiedział
kiedy
ś
Samuel PHELPS „człowiek który nie robi bł
ę
dów zwykle nie robi nic”.
Mo
Ŝ
e wła
ś
nie dlatego warto go opublikowa
ć
aby wszyscy, którzy przyjmuj
ą
na
siebie obowi
ą
zki dowódcy strzeleckiego zdali sobie spraw
ę
z odpowiedzialno
ś
ci
jaka na nich spoczywa i jak wiele musz
ą
si
ę
nauczy
ć
aby sprosta
ć
podstawowym
wymogom stawianym młodszym dowódcom strzeleckim.
"kapral - weteran"
Wiadomo
ść
z dnia 01.04.2007:
Pierwsza kartka niniejszego notatnika
ukazała si
ę
22 pa
ź
dziernika 2005 roku, nato-
miast kolejne były publikowane
ś
rednio co
5 dni. Ostatnia, 13 kartka ukazała si
ę
20
grudnia 2005. Po blisko 1,5 roku od momentu
wydania ostatniej kartki, za zgod
ą
autora publi-
kuj
ę
cały „Notatnik kaprala” w niezmienionej
Informacyjnego.
formie i tre
ś
ci na łamach
Strzeleckiego Portalu
Kartka „pierwsza”
Motto: „Ka
Ŝę
tylko do
ś
wiadcze
ń
szym z Was pełni
ć
funkcje dowódców”
Józef Piłsudski
Kim jest dowódca strzelecki ?
Jako członkowie organizacji kadrowej zgodnie z jedn
ą
z zasad Komendanta
Piłsudskiego wszyscy powinni
ś
my przygotowywa
ć
si
ę
do roli dowódcy
strzeleckiego. W strukturze organizacyjnej naszego stowarzyszenia wyst
ę
puj
ą
strzelcy oraz młodsi i starsi dowódcy strzeleccy. Przy czym dla niektórych by
ć
mo
Ŝ
e zabrzmi to nieoczekiwanie ale wa
Ŝ
niejsi s
ą
młodsi dowódcy strzeleccy.
Jaka jest zatem mi
ę
dzy nimi ró
Ŝ
nica i dlaczego rola młodszego dowódcy
strzeleckiego jest tak wa
Ŝ
na. Starsi dowódcy w du
Ŝ
ym uproszczeniu to ci, którzy
maj
ą
za zadanie tworzy
ć
programy, systemy, procedury, załatwia
ć
ró
Ŝ
ne sprawy
organizacyjne, dowodzi
ć
pododdziałami. Młodsi maj
ą
za zadanie dowodzi
ć
lud
ź
mi. Najwa
Ŝ
niejszymi lud
ź
mi z punktu widzenia organizacji – młodymi, jeszcze
nie ukształtowanymi ze swoimi marzeniami, cz
ę
sto buntowniczym charakterem,
oczekuj
ą
cymi,
Ŝ
e w bardzo krótkim czasie zrealizuj
ą
si
ę
ich marzenia, co do celów
działania w organizacji, awansu, bycia zauwa
Ŝ
onym czy chocia
Ŝ
by akceptowanym
w grupie. I tu wkracza młodszy dowódca strzelecki jako to najwa
Ŝ
niejsze narz
ę
dzie
formowania przyszłego strzelca. Przede wszystkim jest to prowadz
ą
cy szkolenie
wojskowe wychowawca. Ale nie tylko. Jego rola jest znacznie wi
ę
ksza, to jego
obserwuj
ą
młodzi strzelcy, na nim si
ę
wzoruj
ą
a w ko
ń
cu przejmuj
ą
jego nawyki
i zachowanie. Mo
Ŝ
na zatem powiedzie
ć
bardzo krótko jacy b
ę
d
ą
młodsi dowódcy
taka b
ę
dzie organizacja. Młodszy dowódca powinien zrozumie
ć
,
Ŝ
e poza
przekazywaniem wojskowych wiadomo
ś
ci jest osobi
ś
cie odpowiedzialny za
zdrowie, bezpiecze
ń
stwo kondycj
ę
psychiczn
ą
i fizyczn
ą
swoich podwładnych.
Przykład własny jest tu najwa
Ŝ
niejszy.
Rola młodszego dowódcy strzeleckiego w procesie szkolenia i wychowania.
a. Instruktor
b. Organizator
c. Dowódca
W toku szkolenia oraz zaj
ęć
organizacyjnych młodszy dowódca strzelecki mo
Ŝ
e
pełni
ć
jedn
ą
z podanych wy
Ŝ
ej ról. Jako instruktor wyst
ę
puje wtedy, gdy ma na
celu nauczenie strzelców konkretnych zachowa
ń
lub czynno
ś
ci np. w trakcie
wykładu omawiaj
ą
cego konkretne zagadnienie lub nauczenie danej czynno
ś
ci.
Jako organizator wtedy, gdy planuje lub zabezpiecza pod wzgl
ę
dem logistycznym
zaj
ę
cia szkoleniowe lub inne działanie. Jako dowódca wtedy, gdy bezpo
ś
rednio
kieruje i dowodzi swoim pododdziałem np. prac
ą
posterunku obserwacyjnego,
czujki, patrolu.
Młodszy dowódca – najwa
Ŝ
niejszy filar ruchu strzeleckiego.
Młodszy dowódca strzelecki to dowódca sekcji, dru
Ŝ
yny, ale równie
Ŝ
szef plutonu
czy kompanii. Dowódca sekcji w to przeło
Ŝ
ony trzech strzelców. Wraz z nimi
tworzy jedn
ą
sekcj
ę
dru
Ŝ
yny, któr
ą
bezpo
ś
rednio dowodzi, drug
ą
sekcj
ą
kieruje
osobi
ś
cie dowódca dru
Ŝ
yny. Szef plutonu/kompanii to pomocnik starszego
dowódcy, który działa w jego zast
ę
pstwie i z jego upowa
Ŝ
nienia. Głównym jego
zadaniem jest prowadzenie spraw logistycznych pododdziału, dbanie o porz
ą
dek
i dyscyplin
ę
oraz pomoc w szkoleniu.
Ka
Ŝ
dy przyszły dowódca strzelecki oboj
ę
tnie na jakim szczeblu dowodzenia musi
po pierwsze zada
ć
sobie pytanie. Po co i dlaczego chc
ę
zosta
ć
dowódc
ą
? Jakie
motywy mn
ą
osobi
ś
cie kieruj
ą
? I czy w ogóle nadaj
ę
si
ę
na dowódc
ę
? Bez
odpowiedzi na te pytania kluczowe postawione samemu sobie i uczciwe odpowiedzi
nie ma co my
ś
le
ć
i marzy
ć
o sprawnym dowodzeniu. Nale
Ŝ
y przy tym pami
ę
ta
ć
Ŝ
e:
a. Dowódca to zawsze wzór, przykład dobry lub zły.
b. Dowódca strzelecki to w organizacji „starszy brat” (porada, nauka, wsparcie).
c. Prezencja, wygl
ą
d, mundur to stosunek do idei i organizacji.
d. Umiej
ę
tno
ść
współpracy w grupie i sposoby rozwi
ą
zywania konfliktów, które
si
ę
na pewno pojawi
ą
to styl dowodzenia.
e. Odnoszenie si
ę
do podwładnych i kultura osobista to bycie szanowanym i
godnym szacunku.
Jest wiele przykładów gdzie głównym celem bycia dowódc
ą
była tylko i wył
ą
cznie
ch
ęć
dominacji w danej grupie, potwierdzenie swojej pozycji i m
ę
skich cech oraz
ch
ęć
przewodzenia. Budowany w ten sposób autorytet oparty na ró
Ŝ
nicy wieku,
przewadze fizycznej nie zawsze szedł w parze z wyrobieniem strzeleckim. Bardzo
szybko okazywało si
ę
Ŝ
e taki dowódca nie miał w pó
ź
niejszym czasie nic do
zaoferowania swoim podwładnym a tym bardziej bycia wartym na
ś
ladowania.
W jaki wi
ę
c sposób nale
Ŝ
y budowa
ć
swój autorytet dowódcy? Wydaje mi si
ę
Ŝ
e
przede wszystkim to styl w jakim si
ę
dowodzi, przedstawianie w jasny sposób
celów do wykonania i ich osi
ą
ganie. Praca w dru
Ŝ
ynie powinna by
ć
oparta na
wzajemnym zaufaniu, jasnym podziale obowi
ą
zków, poczuciu pewnego rodzaju
wspólnoty. To wszystko plus umiej
ę
tno
ś
ci indywidualne poszczególnych strzelców
daje dopiero wyniki. Zasady dla wszystkich powinny by
ć
jasne, czytelne
i jednakowe. Uczestnictwo w jakiejkolwiek grupie a tak
ą
jest dru
Ŝ
yna powinno
opiera
ć
si
ę
na pewnym minimum honorowym:
a. Nie kłami
ę
b. Nie oszukuj
ę
c. Nie kradn
ę
d. Nie toleruj
ę
tego u innych
e. Szanuj
ę
mienie osobiste innych
f. Pomagam słabszym
Najwa
Ŝ
niejszy jest tu przykład własny.
Nigdy nie b
ę
dziesz miał dobrej dru
Ŝ
yny
a tym bardziej nie b
ę
dziesz dowódc
ą
je
ś
li od siebie samego nie b
ę
dziesz
wymagał wi
ę
cej ni
Ŝ
od swoich podwładnych.
Z trzech stylów dowodzenia, które
mo
Ŝ
emy zaobserwowa
ć
w bie
Ŝą
cej pracy strzeleckiej tj.
Ja Wam rozkazuj
ę
! Za
mn
ą
!
Rób tak jak ja!
– ten ostatni w przypadku organizacji jak
ą
jest „strzelec”
wydaje si
ę
najbardziej wła
ś
ciwy.
Kartka "druga"
Dowodzenie.
Zanim skupimy si
ę
na samym dowodzeniu mo
Ŝ
e najpierw warto przypomnie
ć
,
jaki jest charakter naszej organizacji. Jeste
ś
my stowarzyszeniem i jako takie
podlegamy pewnym prawom zapisanym w ustawie. W stowarzyszeniach nie ma
jednoosobowego kierownictwa. Jakiekolwiek decyzje podejmowane w
stowarzyszeniu musz
ą
mie
ć
oparcie w uchwałach i podlega
ć
kontroli. Poniewa
Ŝ
jeste
ś
my organizacj
ą
pro wojskow
ą
, nosimy mundur i prowadzimy szkolenie
proobronne dla naszej wygody i zwi
ę
kszenia efektywno
ś
ci działania uchwały
zamieniane s
ą
w rozkazy. Dotyczy to równie
Ŝ
regulaminów, które maj
ą
poprawi
ć
nasz
ą
efektywno
ść
działania. W organizacjach takich jak nasza jest czas na
dyskusj
ę
i czas na wykonywanie podj
ę
tych uchwał. Czas dyskusji to zjazdy i
zebrania gdzie demokratyczna wi
ę
kszo
ść
ustala formy działania, wybiera władze,
które w ramach przyznanego im mandatu zarz
ą
dzaj
ą
stowarzyszeniem. Czas na
wykonywanie podj
ę
tych uchwał to codzienna praca organizacyjna i szkoleniowa
dowódców, którzy posługuj
ą
c si
ę
form
ą
rozkazu uchwały zamieniaj
ą
w konkretne
cele i je realizuj
ą
. Jako przyszli dowódcy strzeleccy musimy o tym pami
ę
ta
ć
.
Skierowane jest to szczególnie do tych, którym wydaje si
ę
,
Ŝ
e oni s
ą
od
rozkazywania a podwładni tylko do słuchania.
W bie
Ŝą
cej działalno
ś
ci strzeleckiej mo
Ŝ
emy wyró
Ŝ
ni
ć
nast
ę
puj
ą
ce rodzaje
dowodzenia:
a. Przez zamiary – co wykona
ć
/ dowódca główny/
b. Przez cele – co wykona
ć
i kto ma wykona
ć
/ dowódca oddziału/
c. Przez zadania – co wykona
ć
, kto ma wykona
ć
, czym, gdzie i kiedy /dowódca
plutonu, kompanii/
d. Przez czynno
ś
ci – co, kto, czym, gdzie, kiedy i jak ma wykona
ć
/dowódca
dru
Ŝ
yny/
Jak wida
ć
z przytoczonego wy
Ŝ
ej schematu dowódca główny okre
ś
la tylko ogólny
zamiar dotycz
ą
cy wykonania zadania. Dowódca oddziału zamiar ten zamienia w
konkretny cel do wykonania, jednocze
ś
nie powierzaj
ą
c jego wykonanie dowódcy
ni
Ŝ
szego szczebla. Zada
ń
tych mo
Ŝ
e by
ć
kilka dla ró
Ŝ
nych pododdziałów, które
gdy jest taka potrzeba współpracuj
ą
ze sob
ą
nad osi
ą
gni
ę
ciem po
Ŝą
danego
rezultatu. Ma to miejsce szczególnie podczas wykonywania zada
ń
taktycznych
na polu walki.
Plik z chomika:
jepetto815
Inne pliki z tego folderu:
Przystrzeliwanie.zip
(3477 KB)
TECHNIKI PRZESZUKIWANIA POMIESZCZEÑ.pdf
(134 KB)
Prowadzenie_rozpoznania_w_terenie_zurbanizowanym.pdf
(905 KB)
Rozpoznanie nocą.pdf
(522 KB)
Rozpoznanie nocą WSO 2000.pdf
(522 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin