Notatnik kaprala.pdf

(3733 KB) Pobierz
Notatnik_kaprala
Porz ą dkuj ą c swoje dokumenty natrafiłem na stary notatnik z kursu dowódców
strzeleckich jaki był organizowany kilka lat temu przez tarnobrzeski oddział
"Strzelca". Jako uczestnik tego kursu (teraz ju Ŝ weteran) chciałbym przybli Ŝ y ć
przyszłym dowódcom strzeleckim (młodszym kolegom i kole Ŝ ankom) specyfik ę
tego szkolenia publikuj ą c za zgod ą KG DS „Strzelec” swoje notatki z tamtego
okresu. Zdaj ę sobie spraw ę , Ŝ e notatnik zawiera bł ę dy i nie wyczerpuje cało ś ci
tematu jakim jest rola i zadania dowódcy strzeleckiego, ale jak to powiedział
kiedy ś Samuel PHELPS „człowiek który nie robi bł ę dów zwykle nie robi nic”.
Mo Ŝ e wła ś nie dlatego warto go opublikowa ć aby wszyscy, którzy przyjmuj ą na
siebie obowi ą zki dowódcy strzeleckiego zdali sobie spraw ę z odpowiedzialno ś ci
jaka na nich spoczywa i jak wiele musz ą si ę nauczy ć aby sprosta ć podstawowym
wymogom stawianym młodszym dowódcom strzeleckim.
"kapral - weteran"
Wiadomo ść z dnia 01.04.2007: Pierwsza kartka niniejszego notatnika
ukazała si ę 22 pa ź dziernika 2005 roku, nato-
miast kolejne były publikowane ś rednio co
5 dni. Ostatnia, 13 kartka ukazała si ę 20
grudnia 2005. Po blisko 1,5 roku od momentu
wydania ostatniej kartki, za zgod ą autora publi-
kuj ę cały „Notatnik kaprala” w niezmienionej
Informacyjnego.
formie i tre ś ci na łamach Strzeleckiego Portalu
338466438.002.png
Kartka „pierwsza”
Motto: „Ka Ŝę tylko do ś wiadcze ń szym z Was pełni ć funkcje dowódców”
Józef Piłsudski
Kim jest dowódca strzelecki ?
Jako członkowie organizacji kadrowej zgodnie z jedn ą z zasad Komendanta
Piłsudskiego wszyscy powinni ś my przygotowywa ć si ę do roli dowódcy
strzeleckiego. W strukturze organizacyjnej naszego stowarzyszenia wyst ę puj ą
strzelcy oraz młodsi i starsi dowódcy strzeleccy. Przy czym dla niektórych by ć
mo Ŝ e zabrzmi to nieoczekiwanie ale wa Ŝ niejsi s ą młodsi dowódcy strzeleccy.
Jaka jest zatem mi ę dzy nimi ró Ŝ nica i dlaczego rola młodszego dowódcy
strzeleckiego jest tak wa Ŝ na. Starsi dowódcy w du Ŝ ym uproszczeniu to ci, którzy
maj ą za zadanie tworzy ć programy, systemy, procedury, załatwia ć Ŝ ne sprawy
organizacyjne, dowodzi ć pododdziałami. Młodsi maj ą za zadanie dowodzi ć
lud ź mi. Najwa Ŝ niejszymi lud ź mi z punktu widzenia organizacji – młodymi, jeszcze
nie ukształtowanymi ze swoimi marzeniami, cz ę sto buntowniczym charakterem,
oczekuj ą cymi, Ŝ e w bardzo krótkim czasie zrealizuj ą si ę ich marzenia, co do celów
działania w organizacji, awansu, bycia zauwa Ŝ onym czy chocia Ŝ by akceptowanym
w grupie. I tu wkracza młodszy dowódca strzelecki jako to najwa Ŝ niejsze narz ę dzie
formowania przyszłego strzelca. Przede wszystkim jest to prowadz ą cy szkolenie
wojskowe wychowawca. Ale nie tylko. Jego rola jest znacznie wi ę ksza, to jego
obserwuj ą młodzi strzelcy, na nim si ę wzoruj ą a w ko ń cu przejmuj ą jego nawyki
i zachowanie. Mo Ŝ na zatem powiedzie ć bardzo krótko jacy b ę d ą młodsi dowódcy
taka b ę dzie organizacja. Młodszy dowódca powinien zrozumie ć , Ŝ e poza
przekazywaniem wojskowych wiadomo ś ci jest osobi ś cie odpowiedzialny za
zdrowie, bezpiecze ń stwo kondycj ę psychiczn ą i fizyczn ą swoich podwładnych.
Przykład własny jest tu najwa Ŝ niejszy.
Rola młodszego dowódcy strzeleckiego w procesie szkolenia i wychowania.
a. Instruktor
b. Organizator
c. Dowódca
338466438.003.png
W toku szkolenia oraz zaj ęć organizacyjnych młodszy dowódca strzelecki mo Ŝ e
pełni ć jedn ą z podanych wy Ŝ ej ról. Jako instruktor wyst ę puje wtedy, gdy ma na
celu nauczenie strzelców konkretnych zachowa ń lub czynno ś ci np. w trakcie
wykładu omawiaj ą cego konkretne zagadnienie lub nauczenie danej czynno ś ci.
Jako organizator wtedy, gdy planuje lub zabezpiecza pod wzgl ę dem logistycznym
zaj ę cia szkoleniowe lub inne działanie. Jako dowódca wtedy, gdy bezpo ś rednio
kieruje i dowodzi swoim pododdziałem np. prac ą posterunku obserwacyjnego,
czujki, patrolu.
Młodszy dowódca – najwa Ŝ niejszy filar ruchu strzeleckiego.
Młodszy dowódca strzelecki to dowódca sekcji, dru Ŝ yny, ale równie Ŝ szef plutonu
czy kompanii. Dowódca sekcji w to przeło Ŝ ony trzech strzelców. Wraz z nimi
tworzy jedn ą sekcj ę dru Ŝ yny, któr ą bezpo ś rednio dowodzi, drug ą sekcj ą kieruje
osobi ś cie dowódca dru Ŝ yny. Szef plutonu/kompanii to pomocnik starszego
dowódcy, który działa w jego zast ę pstwie i z jego upowa Ŝ nienia. Głównym jego
zadaniem jest prowadzenie spraw logistycznych pododdziału, dbanie o porz ą dek
i dyscyplin ę oraz pomoc w szkoleniu.
Ka Ŝ dy przyszły dowódca strzelecki oboj ę tnie na jakim szczeblu dowodzenia musi
po pierwsze zada ć sobie pytanie. Po co i dlaczego chc ę zosta ć dowódc ą ? Jakie
motywy mn ą osobi ś cie kieruj ą ? I czy w ogóle nadaj ę si ę na dowódc ę ? Bez
odpowiedzi na te pytania kluczowe postawione samemu sobie i uczciwe odpowiedzi
nie ma co my ś le ć i marzy ć o sprawnym dowodzeniu. Nale Ŝ y przy tym pami ę ta ć Ŝ e:
a. Dowódca to zawsze wzór, przykład dobry lub zły.
b. Dowódca strzelecki to w organizacji „starszy brat” (porada, nauka, wsparcie).
c. Prezencja, wygl ą d, mundur to stosunek do idei i organizacji.
d. Umiej ę tno ść współpracy w grupie i sposoby rozwi ą zywania konfliktów, które
si ę na pewno pojawi ą to styl dowodzenia.
e. Odnoszenie si ę do podwładnych i kultura osobista to bycie szanowanym i
godnym szacunku.
338466438.004.png
Jest wiele przykładów gdzie głównym celem bycia dowódc ą była tylko i wył ą cznie
ch ęć dominacji w danej grupie, potwierdzenie swojej pozycji i m ę skich cech oraz
ch ęć przewodzenia. Budowany w ten sposób autorytet oparty na ró Ŝ nicy wieku,
przewadze fizycznej nie zawsze szedł w parze z wyrobieniem strzeleckim. Bardzo
szybko okazywało si ę Ŝ e taki dowódca nie miał w pó ź niejszym czasie nic do
zaoferowania swoim podwładnym a tym bardziej bycia wartym na ś ladowania.
W jaki wi ę c sposób nale Ŝ y budowa ć swój autorytet dowódcy? Wydaje mi si ę Ŝ e
przede wszystkim to styl w jakim si ę dowodzi, przedstawianie w jasny sposób
celów do wykonania i ich osi ą ganie. Praca w dru Ŝ ynie powinna by ć oparta na
wzajemnym zaufaniu, jasnym podziale obowi ą zków, poczuciu pewnego rodzaju
wspólnoty. To wszystko plus umiej ę tno ś ci indywidualne poszczególnych strzelców
daje dopiero wyniki. Zasady dla wszystkich powinny by ć jasne, czytelne
i jednakowe. Uczestnictwo w jakiejkolwiek grupie a tak ą jest dru Ŝ yna powinno
opiera ć si ę na pewnym minimum honorowym:
a. Nie kłami ę
b. Nie oszukuj ę
c. Nie kradn ę
d. Nie toleruj ę tego u innych
e. Szanuj ę mienie osobiste innych
f. Pomagam słabszym
Najwa Ŝ niejszy jest tu przykład własny. Nigdy nie b ę dziesz miał dobrej dru Ŝ yny
a tym bardziej nie b ę dziesz dowódc ą je ś li od siebie samego nie b ę dziesz
wymagał wi ę cej ni Ŝ od swoich podwładnych. Z trzech stylów dowodzenia, które
mo Ŝ emy zaobserwowa ć w bie Ŝą cej pracy strzeleckiej tj. Ja Wam rozkazuj ę ! Za
mn ą ! Rób tak jak ja! – ten ostatni w przypadku organizacji jak ą jest „strzelec”
wydaje si ę najbardziej wła ś ciwy.
338466438.005.png
Kartka "druga"
Dowodzenie.
Zanim skupimy si ę na samym dowodzeniu mo Ŝ e najpierw warto przypomnie ć ,
jaki jest charakter naszej organizacji. Jeste ś my stowarzyszeniem i jako takie
podlegamy pewnym prawom zapisanym w ustawie. W stowarzyszeniach nie ma
jednoosobowego kierownictwa. Jakiekolwiek decyzje podejmowane w
stowarzyszeniu musz ą mie ć oparcie w uchwałach i podlega ć kontroli. Poniewa Ŝ
jeste ś my organizacj ą pro wojskow ą , nosimy mundur i prowadzimy szkolenie
proobronne dla naszej wygody i zwi ę kszenia efektywno ś ci działania uchwały
zamieniane s ą w rozkazy. Dotyczy to równie Ŝ regulaminów, które maj ą poprawi ć
nasz ą efektywno ść działania. W organizacjach takich jak nasza jest czas na
dyskusj ę i czas na wykonywanie podj ę tych uchwał. Czas dyskusji to zjazdy i
zebrania gdzie demokratyczna wi ę kszo ść ustala formy działania, wybiera władze,
które w ramach przyznanego im mandatu zarz ą dzaj ą stowarzyszeniem. Czas na
wykonywanie podj ę tych uchwał to codzienna praca organizacyjna i szkoleniowa
dowódców, którzy posługuj ą c si ę form ą rozkazu uchwały zamieniaj ą w konkretne
cele i je realizuj ą . Jako przyszli dowódcy strzeleccy musimy o tym pami ę ta ć .
Skierowane jest to szczególnie do tych, którym wydaje si ę , Ŝ e oni s ą od
rozkazywania a podwładni tylko do słuchania.
W bie Ŝą cej działalno ś ci strzeleckiej mo Ŝ emy wyró Ŝ ni ć nast ę puj ą ce rodzaje
dowodzenia:
a. Przez zamiary – co wykona ć / dowódca główny/
b. Przez cele – co wykona ć i kto ma wykona ć / dowódca oddziału/
c. Przez zadania – co wykona ć , kto ma wykona ć , czym, gdzie i kiedy /dowódca
plutonu, kompanii/
d. Przez czynno ś ci – co, kto, czym, gdzie, kiedy i jak ma wykona ć /dowódca
dru Ŝ yny/
Jak wida ć z przytoczonego wy Ŝ ej schematu dowódca główny okre ś la tylko ogólny
zamiar dotycz ą cy wykonania zadania. Dowódca oddziału zamiar ten zamienia w
konkretny cel do wykonania, jednocze ś nie powierzaj ą c jego wykonanie dowódcy
ni Ŝ szego szczebla. Zada ń tych mo Ŝ e by ć kilka dla ró Ŝ nych pododdziałów, które
gdy jest taka potrzeba współpracuj ą ze sob ą nad osi ą gni ę ciem po Ŝą danego
rezultatu. Ma to miejsce szczególnie podczas wykonywania zada ń taktycznych
na polu walki.
338466438.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin