Czarownice-i-dakinie_w2_READ.pdf

(177 KB) Pobierz
Reynolds-2008-1.p65
John Myrdhin Reynolds
C zarownice
i dakinie
i dakinie
Tantra na Wschodzie i Zachodzie
T³umaczy³:
Zbigniew Zagajewski
Wydawnictwo A
Kraków 2008
John Myrdhin Reynolds
C zarownice
504053407.002.png 504053407.003.png
Tytu³ orygina³u angielskiego:
WICCA, PAGANISM, AND TANTRA
Copyright © by John Reynolds
Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo A, 2002
Wydanie II poprawione, Kraków 2008
SPIS TREŒCI
Redaktor serii:
Cezary WoŸniak
T³umaczenie:
Zbigniew Zagajewski
Wstêp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Opracowanie typograficzne:
Dariusz Szlajnda
Wicca i tantra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Podró¿ na Wschód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Postawienie pytania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Czarownictwo w Biblii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Czarownictwo w tradycji staro¿ytnej Grecji . . . . . . . . . . . . . . 35
Czarownictwo w tradycji rzymskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Czarownictwo w œredniowieczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Archetypowe Ÿród³o wicca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Wedyjska religia staro¿ytnych Aryjczyków . . . . . . . . . . . . . . . 65
Drawidyjska religia staro¿ytnych Indii . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Buddyzm i ruch œramanów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Hinduistyczna tantra i kult Bogini . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Buddyjska tantra i tradycja mahasiddhów . . . . . . . . . . . . . . . 97
Buddyzm w Tybecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Niebiañski i chtoniczny symbolizm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Wymiar psychologiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Czakrapud¿a i sabat czarownic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Porównanie rytua³u wicca i tantry: przygotowania . . . . . . . 143
Utworzenie krêgu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
ISBN 978-83-89978-25-7
Wydawnictwo A
ul. Koœciuszki 58/4, 30-114 Kraków
tel./fax: 012-4272748
e-mail: A@awyd.pl
Ksiêgarnia internetowa:
www.awyd.pl
· 5 ·
504053407.004.png
Sadhana — tantryczna transformacja . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Recytacja mantry i magia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Ganaczakrapud¿a — sabat czarownic . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Konkluzja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
O Autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
WSTÊP
si¹¿ka ta powsta³a w oparciu o cykl moich wyk³adów
„Wicca i praktyka Tantry w buddyzmie tybetañskim”,
które wyg³osi³em w Equinox Bookstore w Long Branch
New Jersey w marcu 1994 roku. Wyk³ady te przedstawiaj¹ moje
pogl¹dy dotycz¹ce wewnêtrznego zwi¹zku pomiêdzy wicca Ge-
ralda Gardnera i praktyk¹ tantry w Indiach i w Tybecie, a szcze-
gólnie sadhan¹ heruki, któr¹ dobrze znam z buddyzmu tybetañ-
skiego.
W moich nastêpnych ksi¹¿kach — The Dance of the Dakinis
(„Taniec dakiñ”) oraz The Iconography of Meditation („Ikono-
grafia medytacji”) zamierzam siê zaj¹æ bardziej technicznymi
aspektami buddyjskiej tantry i procesem tantrycznej transfor-
macji, znanej jako sadhana. Przet³umaczy³em wiele komentarzy
na temat rytua³ów tantrycznych w stylu wicca, ³¹cznie z Rytua³a-
mi Bogini , napisanymi przez D¿amjanga Khjentse £angpo, Du-
dzioma Rinpoczego, D¿igme Lingpê i innych wybitnych lamów-
-uczonych, które zostan¹ zamieszczone w tych i w nastêpnych
moich publikacjach.
Poniewa¿ monografia ta zosta³a przygotowana w poœpiechu,
na potrzeby wyk³adów, brak w niej szczegó³owych przypisów
· 7 ·
K
504053407.005.png
i bibliografii. Mam nadziejê, ¿e b³êdy stylistyczne i uchybienia
zostan¹ mi wybaczone przez Czytelników. W ka¿dym jednak
razie, monografia ta stanowi czêœæ realizowanego przeze mnie
„Projektu Widjadhara” (Vidyadhara Project), maj¹cego na celu
porównanie ezoterycznych, mistycznych i magicznych systemów
Wschodu i Zachodu. Jak wyraŸnie to pokaza³em w tej pracy,
jestem przekonany o psychicznej jednoœci ca³ej ludzkoœci i ca-
³ego ¿ycia. Uwa¿am tak¿e, ¿e m¹droœæ Wschodu mo¿e zostaæ
z po¿ytkiem wykorzystana na Zachodzie, bez koniecznoœci na-
wracania ludzi Zachodu na wschodnie religie i sekty — szczegól-
nie w wypadku, kiedy zachodni mistycyzm i magia mo¿e przy-
czyniæ siê do odrodzenia pogañstwa i religii ziemi na Zachodzie.
WICCA I TANTRA
acznijmy od porównania wspó³czesnej wicca, inspirowa-
nej przez Geralda Gardnera, z pewnymi aspektami tan-
trycznego buddyzmu tybetañskiego. Wed³ug praktykuj¹-
cych wicca, wspó³czeœnie reprezentuje ona odrodzenie siê staro-
¿ytnej pogañskiej Wielkiej Bogini i Rogatego Boga. Ale te boskie
postaci s¹ w rzeczywistoœci uniwersalnymi archetypami, które nie
ograniczaj¹ siê do przedchrzeœcijañskiej Europy. Pojawiaj¹ siê
one równie¿ na staro¿ytnym Bliskim Wschodzie w kananejskim
kulcie bóstw p³odnoœci Baala i Asztarte, jak równie¿ w staro¿yt-
nych Indiach w kulcie Œiwy i Dewi. Szczególnie w tym indyjskim
kulcie tantrycznym, boskie zespolenie seksualne boga i bogini
w ekstatycznej b³ogoœci reprezentuje zjednoczenie mêskich i ¿eñ-
skich energii w psyche i ciele sadhaki, czyli indywidualnego prak-
tykuj¹cego. To mistyczne doœwiadczenie jednoœci, znane jako
mahasukha, czyli wielka b³ogoœæ, doprowadza do powstania wy¿-
szego i rozszerzonego poziomu œwiadomoœci, jak równie¿ umo¿-
liwia rozwiniêcie psychicznych i duchowych mocy. Integracja
boskich zasad archetypowych pierwiastków mêskiego i ¿eñskie-
go we wnêtrzu ludzkiej istoty stanowi bazê dla praktyki tantry
zarówno w hinduizmie, jak i w tybetañskim buddyzmie.
John Myrdhin Reynolds
Vidyadhara Institute
22 Enright Ave.
Freehold
New Jersey 07728, USA
www.vajranatha.com
· 9 ·
Z
504053407.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin