Dziękujemy Alexandro za przetłumaczenie tekstu
Te sześć testów pomoże ci dowiedzieć się czy twój ulubieniec powinien iść do lasu czy raczej zostać i spać na kanapie.
One testują inteligencję adaptacyjną – umiejętność rozwiązywania problemów, zrozumienie języka i naukę zachowań społecznych, takich jak odpowiedź na ludzki uśmiech.
Dołączamy twa filmy video pokazujące dwa różne poziomy inteligencji – psa geniusza i głupka Oczywiście chcesz, żeby twój pies był geniuszem, więc spójrz jak profesor COren wykonuje testy zanim zrobisz je w domu.
Zasady testu:
1. Test możesz zrobić tylko z własnym psem, który ma przynajmniej rok i mieszka z tobą co najmniej trzy miesiące.
2. Test powinien być zabawą dla psa
3. Ty musisz być spokojny, nie podnoś głosu, nie udawaj zdegustowania, nie reaguj przesadnie.
4. Test możesz zrobić tylko raz lub dwa licząc punkty
5. Testy mogą być robione oddzielnie, w każdej kolejności. Ponieważ są oparte na nagrodach (smaczkach) lepiej będzie robić je oddzielnie, gdyż pies nie będzie przejedzony i zmęczony, co ma wpływ na motywację i wystąpienie psa, więc również na wynik IQ
O teście
Testy są wymyślone przez Dr Stalney’a Coren’a, profesora psychologii na Uniwersytecie Columbia, wielokrotnie nagradzanego psiego trenera i autorytet w dziedzinie psiej inteligencji. W Animal Attraction, widzimy profesora pracującego z bardzo mądrymi i również z mniej mądrymi psami.
TEST 1: Jedzenie pod puszką
Tu sprawdzisz umiejętność rozwiązywania problemów u twojego psa.
Rzeczy potrzebne do wykonania tego testu:
- pusta puszka
- ulubione smaczki psa, kawałek sera jest dobry
- stoper, żeby mierzyć psu czas
Jak zrobić test:
1. najpierw każ psu usiąść, jeśli nie usiedzi w miejscu poproś kogoś, żeby potrzymał psa za obrożę
2. potem pokaż psu smakołyk, daj mu powąchać
3. Potem przy uwadze psa skupionej na smakołyku odejdź 2 metry, połóż smakołyk na ziemi i przykryj puszką
4. Włącz stoper i zachęcaj psa do wzięcia smaczka
Punkty:
jeśli pies, jak Odin, przewróci puszkę i weźmie smaczek w ciągu 5 sekund lub mniej – 5 punktów
jeśli pies przewróci puszkę i weźmie smaczek powyżej 5 sekund do 15 sekund – 4 punkty
w 15 do 30 sekund – 3 punkty
w 30 do 60 sekund – 2 punkty
jeśli pies, jak Wiz, będzie węszył wokół ale nie weźmie smaczka przez 60 sekund – 1 punkt
TEST 2 : pies pod ręcznikiem
znów rozwiązywanie problemów
Potrzebujesz:
- dużego ręcznika
- stopera, żeby mierzyć psu czas
1. pies musi być rozbudzony i aktywny
2. pozwól psu powąchać ręcznik
3. szybkim, płynnym ruchem zarzuć ręcznik na głowę psa, tak by cała głowa i ramiona były kompletnie przykryte ręcznikiem (możesz poćwiczyć wcześniej). Zacznij mierzyć czas i czekaj w milczeniu.
Jeśli pies, jak Odin, uwolni się w 5 sekund lub mniej – 5 punktów
w 5 do 15 sekund – 4 punkty
jeśli pies, jak Wiz, nie uwolni się z ręcznika po 60 sekundach – 1 punkt
TEST 3:
Czy twój pies rozpoznaje uśmiech
Test nauki społecznej
- umiejętności uśmiechania się
1. Wybierz moment, kiedy pies siedzi 2m od ciebie
2. Pies musi siedzieć z własnej inicjatywy, nie możesz mu kazać
3. Wpatrz się w „twarz” psa, odlicz w myśli do 3 i się radośnie uśmiechnij
jeśli pies, jak Odin i Wiz, przyjdzie machając ogonem - 5 punktów
jeśli pies podejdzie powoli, tylko do połowy drogi, nie macha ogonem – 4 punkty
jeśli pies wstanie z pozycji siad, ale nie podejdzie w twoim kierunku – 3 punkty
jeśli pies odejdzie od ciebie – 2 punkty
jeśli pies nie zwróci uwagi – 1 punkt
TEST 4:
Jedzenie pod ręcznikiem
Bardziej zaawansowane rozwiązywanie problemów, wymaga sprytu przy przesuwaniu przedmiotów
- małego ręcznika
- większy smaczek, psie ciastko może być
- stoper
1. każ psu usiąść, jeśli nie dasz rady niech ktoś przytrzyma psa za obrożę
2. Pokaz psu smaczek i daj mu powąchać
3. Przy skupieniu psa na smaczku, odejdź 2 m, połóż smaczek na ziemi i na oczach psa przykryj jedzenie ręcznikiem.
4. zacznij mierzyć czas
jeśli pies, jak Odin, weźmie jedzenie w ciągu 15 sekund lub mniej – 5 punktów
jeśli pies, jak Gus, weźmie jedzenie w ciągu 15 do 30 sekund – 4 punkty
w 30 do 60 sekund – 3 punkty
jeśli pies postara się wyciągnąć jedzenie, ale się podda – 2 punkty
jeśli pies nie będzie starał się wziąć jedzenia w ciągu 60 sekund – 1 punkt
TEST 5
odzyskiwanie zza bariery
test sprawdzający rozwiązywanie problemów i umiejętności manipulacyjnych
- zrobić stół wystarczająco wysoki, tak by pies nie sięgnął pyskiem i wystarczająco wysoki, żeby można było pod nim przejść, możesz użyć cegieł i deski
- smaczek, który pies lub, no psie ciasteczko
1. upewnij się, że pies obserwuje z niedalekiej odległości
2. pokaż psu smaczek i daj mu powąchać
3. przy uwadze psa połóż smaczek, tak by pies musiał użyć łap, żeby go wziąć
jeśli pies, jak Odin, użyje łap żeby wziąć smaczek w 60 sekund lub mniej – 5 punktów
jeśli użyje łap w 1 do 3 minut – 4 punkty
jeśli pies użyje pyska, ale nie będzie dał rady wziąć smaczka, lub jeśli użyje łap ale trwa to dłużej niż 3 minuty – 3 punkty
jeśli pies nie użyje łap, tylko wącha i raz lub dwa spróbuje pyskiem – 2 punkty
jeśli pies nic nie zrobi po 3 minutach – 1 punkt
TEST 6
czy pies zna swoje imię
test rozumienia języka
- umiejętność powiedzenia : „lodówka” i „filmy” tak, jakbyś wołał psa
- twój pies musi mieć imię
1. pies musi siedzieć wygodnie, ok. 2 metry od ciebie
2. tonem, jakim zwykle wołasz psa powiedz: „lodówka”
jeśli pies podejdzie – 3 punkty
jeśli pies nie podejdzie, tym samym tonem powiedz „filmy”, jeśli pies podejdzie – 2 punkty
jeśli pies nie reaguje, powiedz jego imię, jeśli podejdzie – 5 punktów
jeśli pies nie podejdzie, zawołaj go po imieniu drugi raz, jeśli podejdzie – 4 punkty
jeśli pies nie podejdzie – 1 punkt
Rezultat:
Dodaj punkty ze wszystkich testów i zobacz jaki wynik uzyskał twój pies
ponad 25 - twój pies to geniusz
15 – 25 – twój pies jest mądry, ale nie pójdzie na Harvard
5 – 15 – pies nie jest zbyt błyskotliwy, ale na pewno jest słodki
poniżej 5 – pies musi być Afgańczykiem
_________________
Bora - Czarna diablica
Bejituga