Cykl trzech scenariuszy zajęć zintegrowanych dla klasy II dotyczących lektury.doc

(120 KB) Pobierz
Cykl trzech scenariuszy zajęć zintegrowanych dla klasy II dotyczących lektury "Doktora Dolittle"

 

 

 

 

 

Cykl trzech scenariuszy zajęć zintegrowanych
dla klasy II
dotyczących lektury "Doktora Dolittle"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 

 



 

 

 

Temat dnia: Doktor Dolittle - kolega czy przyjaciel zwierząt?

Cele operacyjne:
Uczeń:

·  potrafi przeczytać pytanie,

·  odpowiedzieć na pytania dotyczące lektury,

·  rozszyfrować przeskakiwankę,

·  wymienić główne miejsca akcji lektury,

·  ustalić najważniejsze wydarzenia,

·  zapisać wydarzenia w postaci zdań,

·  wyrazić swój sąd na temat wydarzeń zbędnych,

·  przedstawić ruchem, gestem, głosem wybrane zwierzę,

·  wymienić charakterystyczne cechy postaci,

·  wyjaśnić rozumienie pojęcia "przyjaźń" za pomocą twórczej działalności polonistycznej, plastycznej i muzycznej,

·  wyrazić i uzasadnić swój sąd,
dostrzegać i rozumieć różnice pomiędzy przyjaźnią a koleżeństwem,

·  zredagować kilkuzdaniowy tekst na podany temat,

·  stara się ułożyć akrostych,

·  uzupełnić tekst z lukami,

·  wskazać charakterystyczne cechy ptaków i ssaków,

·  wyodrębnić spośród podanych zwierząt ptaki i ssaki,

·  rozwiązać proste zadanie tekstowe na "+" i "-" w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,

·  swobodnie interpretować ruchem nastrój i słowa piosenki,

·  zgłaszać własne pomysły do akompaniamentu.

Pomoce dydaktyczne:

·  plastikowy globus,

·  papierowe jaskółki z origami z pytaniami dotyczącymi lektury,

·  przeskakiwanka literowa,

·  małe kartoniki w trzech kolorach: czarnym, zielonym, niebieskim,

·  trzy duże arkusze brystolu w powyższych kolorach,

·  nożyczki, markery, słowniczek ortograficzny,

·  kartoniki z napisami: pies, małpa, prosię,

·  nagranie magnetofonowe: A. Dworzak "Humoreska",

·  promyki-kartoniki, szablon słońca z napisem "Jaki był doktor Dolittle?",

·  duże arkusze kolorowego papieru, markery,

·  duża sylwetka doktora Dolittle umieszczona w rogu klasy z dwoma kuframi w rękach - na jednym napis przyjaciel, a na drugim kolega,

·  karty pracy,

·  3 sztalugi, na nich symbole stacji: polonistyczna - pióro i książka, matematyczna - działanie: 17 + 5 + 2 = , środowiskowa - drzewo, słońce i zwierzę,

·  lista uczniów klasy na każdej sztaludze,

·  pudło na wykonane prace,

·  atlasy, ilustracje dotyczące Afryki,

·  nagranie magnetofonowe piosenki z tekstem Brzechwy, muzyką A. Markiewicza.

Metody:

·  słowna: rozmowa, czytanie,

·  oglądowa: ilustracje zwierząt występujących w lekturze, demonstracja map mentalnych, atlasy, książki o Afryce, czasopisma m.in. "Wally zwiedza świat",

·  działań praktycznych: praca z kartą pracy, elementy dramy, układanie kolejności wydarzeń w lekturze,

·  problemowa: tworzenie mapy mentalnej,

·  waloryzacyjna: ocenianie i uzasadnianie swego zdania, tworzenie słoneczka.

Formy organizacji:

·  zbiorowa jednolita,

·  indywidualna jednolita,

·  indywidualna zróżnicowana,

·  grupowa jednolita.

Czas trwania: 90 minut

1. Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące lektury "Doktor Dolittle i jego zwierzęta".
Uczniowie siedzą w kręgu, po kręgu wędruje globus, na którym taśmą klejącą przyklejone są jaskółki z origami. Globus wędruje po kręgu na tle muzyki. Gdy melodia zatrzymuje się, uczeń, który otrzymał globus, odkleja jaskółkę, rozprostowuje ją, głośno czyta pytanie i odpowiada na nie.
- Podaj nazwę rodzinnego kraju doktora Dolittle.
- Kto w Anglii mieszkał razem z doktorem?
- Jakie zwierzęta występowały w książce?
- Dlaczego doktor Dolittle zaczął leczyć zwierzęta?
- Dlaczego doktor Dolittle udał się w podróż do Afryki?
- Dlaczego szczury zaczęły opuszczać statek doktora?
- Kogo zwierzęta uratowały w powrotnej drodze do Anglii?

2. Ustalenie głównych miejsc akcji w lekturze, sprawdzenie poprawności odpowiedzi metodą przeskakiwanki literowej.

3. Ustalenie metodą kolorowego dywanika najważniejszych wydarzeń w poszczególnych miejscach pobytu doktora w postaci zdań - praca w grupach.
Podział na grupy dokonuje się metodą losowania przez wybór odpowiedniego kartonika:
- kolor czarny: Afryka
- kolor zielony: Anglia
- kolor niebieski: Ocean
Umieszczenie wszystkich wydarzeń chronologicznie na dywanie.
Eliminowanie wydarzeń zbędnych.

4. Zabawa dramowa "Jakie to zwierzę?"
Uczniowie w grupach losują nazwę zwierzęcia, którego na tle muzyki naśladują gestem, ruchem, głosem. Pozostałe dzieci odgadują, o jakie zwierzę chodzi.

5. Utworzenie słoneczka na temat "Jakimi cechami wyróżniał się doktor Dolittle?" - uzasadnienie własnych wyborów.

6. Tworzenie mapy mentalnej "Co to jest przyjaźń?" - praca w grupach.

7. Swobodne wielozdaniowe wypowiedzi na temat przyjaźni i koleżeństwa.
Próby wyszukiwania różnic pomiędzy koleżeństwem a przyjaźnią.
Ocena doktora w kategoriach: przyjaciel, kolega przez przydzielanie głosów - zaznaczanych kółeczkiem na odpowiednim kufrze (ilustracji).
Uzasadnienie własnych wyborów.

8. Samodzielna praca uczniów - rozwiązywanie zadań z kart pracy:
- przypomnienie zasad zachowania się przy wykonywaniu zadań z wykorzystaniem metody stacji:
a) każda grupa losuje swoją stację,
b) następnie po wykonaniu zadania na stacji, według indywidualnego tempa pracy, uczeń przechodzi do stacji następnej, odhaczając swe nazwisko na palecie - stacji i odkładając pracę do pudła prac wykonanych.
Przy karcie pracy polonistycznej uczeń sam decyduje, którą kartę wybiera: a, b czy c. (załączniki 1a, 1b, 1c)
Po wykonaniu wszystkich zadań możliwość przejścia do kącika przyrodniczego "Ciekawostki z czarnego lądu". (załączniki 2, 3)

9. Improwizacje muzyczno-ruchowe do piosenki: "Na wyspach Bergamutach".
Próba wykonania akompaniamentu z użyciem grzechotek, tamburyna i dzwonków w grupach.

10. Podsumowanie zajęć:
- odczytanie akrostychów, kilku tekstów o doktorze Dolittle - przyjacielu zwierząt,
- wspólne wygłoszenie hasła dnia: "Prawdziwa przyjaźń to skarb".

11. Praca domowa
Napisz, jak rozumiesz przysłowie "Prawdziwa przyjaźń to skarb".

 

Temat dnia: Co znajduje się w kufrze doktora Dolittle?

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:

·  wypowiadać się, uruchamiając procesy wyobraźni,

·  dodawać i odejmować w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego,

·  ułożyć puzzle,

·  skupić uwagę na oglądanym filmie,

·  ustalić, co człowiekowi potrzebne jest w podróży,

·  wyszukać potrzebne informacje w dostępnych materiałach,

·  samodzielnie przygotować ustną wypowiedź na pytanie postawione jego grupie,

·  zaprezentować efekty pracy, posługując się materiałami źródłowymi,

·  przedstawić swoje wypowiedzi kartonikiem-wyrazem,

·  stara się zrozumieć pojęcie "rasa",

·  wykonać w duecie prosty instrument afrykański,

·  wykonać efekty dźwiękowe, zachowując rytm ćwierćnutowy i ósemkowy,

·  wysłuchać wypowiedzi innych,

·  uczestniczyć w rozmowie całej klasy,

·  dodawać i odejmować w zakresie 100 z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

Pomoce dydaktyczne:

·  olbrzymi kufer z napisem "Kufer doktora Dolittle",

·  koperta z planszą ocean oraz przymocowane do niego na nitkach statki z działaniami matematycznymi z jednej, a sylabami tworzącymi hasło z drugiej strony,

·  3 zestawy 6-elementowych puzzli - Afryka z różnym kolorem tła,

·  nagranie magnetofonowe piosenki: "4 słonie" A. Koszyckiego i A. Świrszczyńskiej,

·  kaseta wideo z nagranymi programami "Pieprz i wanilia",

·  kartki,

·  pisaki,

·  po kilka egzemplarzy książek, czasopism, m.in.:
- "Księga krajów i kontynentów" E. Beaumont, Lublin 1992,
- "Mój pierwszy atlas" N. Morris, Warszawa 1992,
- "Ilustrowany atlas świata", red. A. Marcinek, Kraków 1998,
- "Przeglądowy atlas świata", "Geografia świata", red. O. Małecka-Malcew, Warszawa 1997,
- "Zdumiewający świat przyrody", Warszawa 1999,
- "Wally zwiedza świat", nr 26, 38, 40, 48, rok 1999,
- "Afrykańska sawanna", Warszawa 1997,

·  kontur Afryki z napisami: roślinność, zwierzęta, życie ludzi,

·  plastikowe lub metalowe pudło, ircha, 2 duże korale, 2 patyczki, nagrania melodii murzyńskich,

·  gra matematyczna (dydaktyczna) planszowa, opracowana w 3 egzemplarzach, kostki do gry, pionki,

·  sałatki owocowo-warzywne.

Metody:

·  słowna: rozmowa, czytanie, objaśnianie,

·  oglądowa: oglądanie filmu, książek, ilustracji o życiu Afryki, demonstracja bębna wodnego,

·  działań praktycznych: metoda "pływającej kartki", gra dydaktyczna, wykonywanie bębna wodnego, gra na nim, wyszukiwanie w tekstach źródłowych informacji na podany temat, odszyfrowanie tekstu, układanie tekstu o Afryce, tworzenie nowych wyrazów z podanego wyrazu.

Formy pracy:

·  zbiorowa,

·  grupowa zróżnicowana,

·  indywidualna jednolita,

·  indywidualna zróżnicowana,

·  binalna.

Czas trwania: 90 minut

. Uczniowie zgromadzeni w kręgu.
Listonosz wnosi kufer z napisem "Dla klasy IIa".
Co znajduje się w tajemniczym kufrze? - ćwiczenia wyobraźni.
Wypowiedzi na temat przewidywanej zawartości kufra. Po otwarciu - wyjęcie z pierwszej przegródki kufra koperty z napisami:
a) Obliczcie!
b) Uporządkujcie wyniki od najmniejszego do największego!
c) Odwróćcie stateczki i odczytajcie hasło!

2. Obliczanie działań matematycznych na dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100 z przekraczaniem progu dziesiątkowego.
Dostosowanie się do poleceń doktora - 1a, 1b, 1c.
Wspólne odczytanie hasła: "Zapraszam do wspólnej podróży!"

3. Układanka puzzle - kontur Afryki z różnym kolorem tła.
Uczniowie w rytm melodii spacerują po klasie i szukają jednego elementu puzzli. Łączą się w grupy według kolorów tła, układają.
Ustalenie, że celem podróży jest Afryka.

4. Wyjęcie z drugiej przegródki kufra - kasety wideo.
Oglądanie fragmentów filmu o Afryce z programu telewizyjnego T. Halika i E. Dzikowskiej z cyklu "Pieprz i wanilia".

5. Jak należy przygotować się do podróży?
Ustalenie metodą "pływającej kartki" - praca w grupach:
a) rekwizyty,
b) wiadomości teoretyczne o kraju, kontynencie, na który chcemy się udać.

6. Przygotowujemy się do podróży - poznajemy ludzi, zwierzęta i roślinność Afryki - szukanie wskazówek w kufrze doktora - w trzeciej przegródce olbrzymia ilość książek.
Każda grupa wybiera pozycje książkowe z zakładkami odpowiadającymi kolorowi grupy. Następnie udaje się do stolika, na którym leży koperta w tym samym kolorze. W kopercie znajdują się pytania ukierunkowujące pracę grupy, a także liczne ilustracje do zagadnień opracowywanych przez grupę.
Tytuły kopert:
Zwierzęta Afryki (załączniki 4a)
Jakie rośliny rosną w Afryce? (załącznik 4b)
Co możesz powiedzieć o ludziach żyjących w Afryce? (załącznik 4c)
Uczniowie wybierają pytania dla siebie, mogą łączyć się po dwóch w grupie i na stronach zaznaczonych zakładką wyszukują informacje.

7. Prezentacja efektów pracy każdej z grup w postaci:
- wypowiedzi ustnej popartej ilustracją,
- w postaci kartonika-wyrazu lub dwóch oraz ilustracji charakteryzujących wybrane przez dziecko zagadnienie i umieszcza je na olbrzymim konturze Afryki w odpowiednim miejscu: roślinność, zwierzęta, życie ludzi.
Nauczyciel uzupełnia informacje. Uczniowie siedzą w kręgu wokół konturów Afryki.

8. Samodzielna praca uczniów - wykonywanie zadań z karty pracy (załączniki 5a, 5b, 6)
Praca indywidualna przy stolikach.
Po wykonaniu zadań możliwość przejścia do kącika książki: "Książki o Afryce".

9. Wykonywanie bębna wodnego - instrumentu charakterystycznego dla Afryki - praca w parach.

10. Murzyńska zabawa - gra na bębnach wodnych, taniec w rytm melodii murzyńskich.

11. Podsumowanie zajęć:
a) Kilkuzdaniowe wypowiedzi na temat:
- Czy na dzisiejszych zajęciach dowiedziałeś się czegoś nowego o Afryce?
- Co najbardziej cię zainteresowało?
b) Zaproszenie do podróży - gra dydaktyczna (matematyczna) z przeszkodami i nagrodami "Statkiem z Anglii do Afryki" - turniej międzygrupowy.
Grupa, która dotrze najprędzej do celu, jako pierwsza przechodzi do stolika: "Potrawy afrykańskie" - sałatki owocowo-warzywne przygotowane przez rodziców.

 

Temat dnia: Jakie inne przygody mogły spotkać doktora Dolittle? Piszemy nową książkę.

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:

·  samodzielnie rozwiązać krzyżówkę,

·  wypowiedzieć się na temat lektury,

·  określić zakres znaczeniowy słowa przygoda,

·  uzasadnić własny sąd,

·  uczestniczyć w rozmowie całej klasy,

·  wypowiedzieć się na temat oglądanej książki,

·  wyróżnić autora i ilustratora,

·  przestrzegać w praktyce zasad redagowania opowiadania,

·  napisać twórcze opowiadanie, współdziałając w grupie,

·  zaprezentować efekty swojej pracy,

·  słuchać wypowiedzi innych,

·  czytać zredagowany tekst,

·  wymyślić tytuł książki,

·  zaprojektować stronę tytułową książki,

·  rozumieć słowo galeria,

·  właściwie zachować się na wystawie,

·  zaprezentować efekty swej pracy,

·  dodawać w zakresie 100,

·  zaśpiewać piosenkę, korzystając z tekstu,

·  wyrazić swój sąd na temat zajęć.

·  dodawać i odejmować w zakresie 100,

·  udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące treści zadania tekstowego,

·  formułować pytania do zadań,

·  współdziałać w parze.

Pomoce dydaktyczne:

·  koperty z krzyżówką dla każdego ucznia,

·  rozwiązania krzyżówki (po otwarciu tablicy),

·  kolorowe kartki A4,

·  nagranie magnetofonowe: walc z baletu "Maskarada" A. Chaczaturiana,

·  książki dla dzieci,

·  plansza z napisem "opowiadanie":
I część - wstęp
Co było najpierw?
II część - Rozwinięcie
Co się wydarzyło?
III część - Zakończenie
Jak to się skończyło?

·  plansza: zwroty wzbudzające zainteresowanie: nagle, niespodzianie, nikomu nie przyszło do głowy, stało się coś nadzwyczajnego, czy wiecie, co było potem,

·  karty ksero,

·  flamastry, farby, kredki, korektor,

·  słowniczki ortograficzne,

·  pudełko "Bank pomysłów" z pomysłami na temat pracy,

·  tusz, patyczki, markery, pisaki, papier kolorowy, skrawki materiału,

·  informacja o punktach na tablicy,

·  krążki czerwone i zielone dla każdego ucznia,

·  nagranie magnetofonowe piosenki "Bambo",

·  tekst z rozciętymi wersami w kopercie,

·  duża kostka do gry,

·  plansze z ponumerowanymi pytaniami na tablicy,

·  treść zadania tekstowego w kopercie,

·  plastikowe małe owoce ze straganu warzywnego,

·  kartoniki,

·  oś liczbowa,

·  kartoniki z liczbami i znakami "+", "-",

·  miniplusy matematyczne -dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

Metody:

·  słowna: rozmowa, czytanie,

·  oglądowa: oglądanie książek o tematyce przygodowej, przyrodniczej, prezentacja prac,

·  działań praktycznych: pisanie twórczego opowiadania, projektowanie strony tytułowej książki, układanie wersów piosenki w całości, obliczanie w zakresie 100.

Formy pracy:

·  indywidualna jednolita,

·  grupowa jednolita,

·  zbiorowa jednolita.

Czas trwania: 90 minut

. Indywidualne rozwiązywanie zagadek (na tablicy prawidłowe rozwiązania odsłonięte po rozwiązaniu zagadek przez wszystkich) - załącznik 7.

2. Wielozdaniowe wypowiedzi na temat:
- Co to jest przygoda?
- Która z przygód doktora Dolittle jest najciekawsza?

3. Jaki według ciebie ma kolor przygoda?
- tańce przy muzyce, dokonywanie wyboru koloru karty ksero - koloru przygody,
- uzasadnienie wyboru,
- uczniowie grupują się według kolorów kartek.

4. Rozmowa na temat różnych książek wybranych przez grupy ukierunkowana pytaniami:
- Jaka jest treść tej książki?
- Kto jest autorem?
- Kto jest ilustratorem?
- Czy każdy może zostać pisarzem? (nawiązanie do cyklu "Poznajemy drogę książki od autora do czytelnika")

5. Przypomnienie przez uczniów zasad redagowania opowiadania.
Gdybyś był pisarzem i miał napisać opowiadanie, o czym musiałbyś pamiętać?

6. Samodzielna praca uczniów
Piszemy nową książkę inspirowaną pytaniem: Jakie inne przygody mogły spotkać doktora w podróży? - redagowanie twórczego opowiadania - praca w grupach.
Grupa wybiera spośród siebie:
a) szefa grupy,
b) pisarzy,
c) ustalenie koncepcji,
d) nadanie ilustratora, tytułu opowiadania,
e) drukarza.
Grupa, która ma kłopoty z wyborem tematu, ma możliwość skorzystania z "Banku pomysłów".

7. Prezentacja rozdziałów - opowiadań przez każdą z grup przed klasą i jury w składzie: bibliotekarz, polonista, 2 uczniów z równoległej klasy.
Nagrodzenie każdego członka grupy plakietką klasową: "Mistrz pióra - pisarz" stosowaną w tego typu zajęciach i nagrodą w postaci wiecznego pióra.

8. Połączenie rozdziałów w całość.

9. Jaki tytuł nadamy naszej książce? - ustalenie metodą pływającej kartki. Wybór tytułu grupy, następnie wybór jednego z trzech tytułów przez jednorazowe podniesienie ręki (uczniowie stoją w kole tyłem do siebie).

10. Projektowanie strony tytułowej książki - praca indywidualna, techniką kolażu.

11. Żywa galeria - prezentowanie swych prac - zawieszonych w "koszulkach" na szyi. Rozłożenie prac na stolikach - wybór najlepszej pracy przez przydzielenie przez każdego ucznia dwóch krążków: czerwony - 2 punkty, zielony - 5 punktów.

12. Sumowanie punktów swojej pracy
Wybrana praca zostaje dołączona do książki klasowej.

13. Wprowadzenie piosenki "Bambo" - uczniowie uczą się tekstu przez indywidualne układanie i naklejanie poszczególnych wersów na kolorową kartkę (załącznik 8).

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin