problemy społeczne młodzieży i ich niedostosowanie(1).pdf

(101 KB) Pobierz
- Problemy społeczne związane z młodzieżą – niedostosowanie spo
- Problemy społeczne związane z młodzieżą – niedostosowanie społeczne młodzieży.
Na terenie Powiatu Łobeskiego wielokrotnie sprawcami przestępstw była młodzież w
przedziale wiekowym 13 -16 lat. Częstymi przypadkami były sytuacje, gdzie nieletni
wywodzili się z rodziny niewydolnej wychowawczo, zagrożonej bezrobociem, alkoholizmem.
Do głównych przyczyn dopuszczenia się powyższych przestępstw należy chęć zdobycia
pieniędzy na używki (alkohol, papierosy, narkotyki). Ponadto szereg z nich zostało
popełnionych z chęci „popisania” się przed rówieśnikami (uszkodzenia rzeczy). Sprawcy byli
najczęściej uczniami osiągającymi mierne wyniki w nauce, nieposiadającymi dobrej opinii w
miejscu zamieszkania. Metody stosowane przez sprawców były prymitywne, świadczące
o przypadkowości popełnionych przestępstw. Nie odnotowano udziału nieletnich w
zorganizowanych grupach przestępczych lub stale współpracujących z osobami dorosłymi.
Ogółem
stwierdzone
W tym czyny
nieletnich
Udział
procentowy
Dynamika
Rodzaj przestępstwa
2002 2003 2002 2003 2002 2003
Zgwałcenia
1
8
0
1
0
12,5
Kradzież cudzej rzeczy
272
323
13
10
4,8
3,1
76
- w tym samochodu
13
23
1
0
7,7
0
Kradzież z włamaniem
343
364
13
23
3,8
6,8
176
Rozbój i wymuszenie rozbójnicze
12
11
8
4
66,7 36,4
50
Razem ww. kategorie
631
707
34
38
5,4
5,4
111
Uszczerbek na zdrowiu
30
25
3
2
10
8
66
Bójka lub pobicie
25
19
3
2
12
10,5
66
Uszkodzenie rzeczy
49
65
2
5
4,1
7,7
250
Krótkotrwały zabór pojazdu
10
11
0
0
0
0
P-ko funkcjonaruszowi publicz.
12
32
0
0
0
0
Ustawa o przeciw. narkomanii
14
85
4
3
28,6 3,5
75
Fałszerstwa
79
62
2
4
2,5
6,5
200
Przestępstwa drogowe
243
231
1
1
0,4
0,4
100
- w tym art.178a 1 i 2
231
217
1
0
0,4
0
342279836.001.png
Razem o charakterze kryminalnym
1030
1210
53
63
5,1
5,2
118
Razem o charakterze gospodarczym
43
66
0
1
0
1,5
Ogółem przestępstw
1354
1583
54
66
4
4,2
122
Źródło –KPP Łobez
Analiza zjawiska - niedostosowania społecznego wśród młodzieży Powiatu Łobeskiego.
W Polsce używane są różne określenia młodzieży, u której nie przebiega prawidłowo
proces socjalizacji, np. dziecko zdemoralizowane, wykolejone, moralnie zaniedbane, z
zaburzeniami w zachowaniu się.
Spotkać się można z ogólnymi, następującymi właściwościami charakteryzującymi
młodzież niedostosowaną społecznie:
Tendencje społecznie negatywne, odwracanie zainteresowań od wartości pozytywnych i
chęć wyżycia się na akcji społecznie destruktywnej. Podziw i zainteresowanie dla tzw. czynów
złych. Cynizm i brawura w tym względzie. Nieżyczliwy stosunek do człowieka. Stałe
konflikty z otoczeniem najczęściej na tle stosunku do człowieka, do cudzego mienia,
regulaminów norm i zarządzeń, nieodpowiedniego stosunku do czynów własnych,
nieumiejętności zżycia się z grupą, wykłamywanie się, zrzucanie winy. Brak poczucia
odpowiedzialności, za swoje życie. Życie chwilą, przygodą, awanturą. Wyobraźnia duża. Brak
hamulców, krytycyzmu, sugestywności. Brak wizji życia w płaszczyźnie etycznej – społecznie
pozytywnej. Nieumiejętność wyjścia z trudnej sytuacji, brak wiary w możliwości tego.
Zaburzenia wybite w przebiegach emocjonalnych.
Fakt, że dzieci niedostosowane społecznie wychowują się w złych warunkach
środowiskowych stwarzających im systematycznie różnego rodzaju trudne sytuacje, skłania do
przejawu u tych dzieci mechanizmów obronnych, których zachowanie nacechowane jest
całym zespołem objawów, świadczących o nieprzestrzeganiu przez nich pewnych
podstawowych zasad postępowania, norm społecznych, obowiązujących młodzież wieku
uczniowskim, przy czym zachowania takie nie mają charakteru sporadycznego, ale są
względnie trwałe, powtarzające się wielokrotnie. Wyróżnia się typowe aspekty
nieprzystosowania społecznego:
1. nieprzystosowanie do warunków (brak akomodacji),
2. nieprzystosowanie do ludzi (braki w zakresie zdolności do asymilacji),
3. niedostosowanie do norm (niedostateczna adaptacja),
342279836.002.png
4. niedostosowanie do obranych przez siebie celów i wartości (niezdolność do
identyfikowania się z nimi) oraz niezgodność (rozbieżność) między tym, co młodzi sami
mówią o sobie, a tym, co słyszą o sobie od dorosłych.
Problematyka nieprzystosowania społecznego i przestępczości, dzieci
i młodzieży łączy się ściśle z warunkami środowiskowymi. Można ujmować środowisko
bardzo szeroko, jako ogół warunków społeczno ekonomicznych i kulturowych człowieka
( ujęcie makrospołeczne ) lub węziej jako bezpośrednie otoczeń i warunki w jakich
wychowuje się jednostka ( ujęcie mikrospołeczne ).
Większość młodzieży społecznie niedostosowanej charakteryzuje się następującymi
właściwościami:
1.
stanem zagrożenia, z którego usiłuje się uwolnić, lecz stosuje środki naiwne, często
infantylne, niedorozwojem emocjonalnym,
2.
niepokojem i dręczącym przekonaniem, że nie ma wyjścia z sytuacji, w której się
znaleźli, dającego się pogodzić z normalnymi sposobami postępowania.
W wielu badaniach kryminologicznych podkreśla się występowanie związku między
wyraźnymi niepowodzeniami w nauce a nieprzystosowaniem społecznym i przestępczością
młodzieży. W genezie zaburzeń przystosowania społecznego i przestępczości istotną rolę
odgrywają również czynniki natury biopsychicznej. Niejednokrotnie pierwotną przyczyną
zachowań antyspołecznych jest utrudniona adaptacja społeczna spowodowana ograniczonymi
uszkodzeniami funkcji psychicznych. Defekt ten manifestuje zwykle nieprawidłowym
rozwojem życia uczuciowo – popędowego, idącym w parze z upośledzeniem, często tylko
nieznacznym, sprawności intelektualnej.
Pierwotnie niedokształcone: uczuciowość i intelekt osobników z nawet lekkim
ograniczonym uszkodzeniem mózgu – stwarzają niedostateczne przystosowanie społeczne,
podatność na złe wpływy środowiska i łatwiej prowadzą do wykolejenia społecznego i
przestępczości.
Analizując proces społecznego niedostosowania jednostek trudno jest ustalić dominację
wpływu na ten proces poszczególnych czynników, często, bowiem nie pojedyncze czynniki
decydują o jego powstaniu, ale ich kumulacja. Bywa również tak, że trudno jest ustalić, która
przyczyna była pierwotna a która odegrała wtórną rolę, ponieważ zachodzi pomiędzy nimi
zjawisko „sprzężenia zwrotnego”.
Objawy niedostosowania społecznego - patologiczne zachowania młodzieży pozwalają ustalić trzy
płaszczyzny rozważań i poszukiwań:
- dom rodzinny,
- szkoła,
- grupa koleżeńska.
W tych trzech naturalnych dla rozwoju jednostki środowiskach istnieją warunki
kształtujące zachowania, spotykają się ze społeczną dezaprobatą i określonymi skutkami
moralnymi, obyczajowymi, czy prawnymi. Dla jednostek niedostosowanych społecznie o
charakterze demonstracyjnie – wrogim charakterystyczne są takie formy zachowania, jak
negatywizm, nacisk, demonstracja, czynności szkodliwe.
Dzieci skrajnie aspołeczne nie odczuwają przykrości z powodu złego postępowania.
Istnieją różne objawy (manifestacje) społecznego niedostosowania. Są to różne formy
zachowań, nastawień i działań aspołecznych, ukierunkowanych przeciw obowiązującym
prawom lub dobrym obyczajom.
Wśród młodzieży najbardziej charakterystycznymi cechami są następujące objawy
nieprzystosowania społecznego:
-systematyczne wagary,
-wielogodzinne wałęsanie się bez kontroli po ulicach,
-ucieczki z domu, szkoły lub instytucji opiekuńczo wychowawczej,
-przebywanie w środowisku zdemoralizowanych kolegów,
-dokonywanie kradzieży i innych przestępstw,
-picie alkoholu,
-demoralizacja seksualna,
-wandalizm,
-zachowania agresywne,
-nadużywanie środków odurzających i podniecających,
-zamachy samobójcze i samookaleczenia,
-pozostawanie poza pracą, nauką, brak chęci do dalszego kształcenia.
- kradzieże (tzw. przedsiębiorczość),
-wyraźne nieposłuszeństwo wobec rodziców i nauczycieli.
U podstaw zachowań negatywnych młodzieży leżą:
-
niezadowolenie z obecnych warunków i pragnienie warunków lepszych, często
modelów transponowanych z mass-mediów, budzących chęć osiągnięcia dobrobytu,
przeżycia przygody i zdobycia rozgłosu;
-
pragnienie zdobycia bogactwa w sposób łatwy i niewymagający wysiłku;
-
uczucie nudy, wynikające z braku poważniejszych, jasno wyraźnie określonych
obowiązków oraz braku okazji do konstruktywnej, społecznej rekreacji;
-
dążenie do uzyskania zadowolenia seksualnego,
-
dążenie do wyładowania wrogości i zademonstrowania swojej przewagi i dominacji, co
polepsza samopoczucie zachwiane porażkami życiowymi i uświadomienie sobie własnej
izolacji od otoczenia społecznego;
-
chęć dokonania czegoś i zwrócenia na siebie uwagi innych osób, podsycone ich
obojętnością i okazywanym przez nich lekceważenie.
Uogólniając zagadnienie objawów niedostosowania społecznego należy wspomnieć, iż
wymienione poniżej różne formy zachowań mogą występować u poszczególnych osobników
w różnym nasileniu. Mogą też być one komponowane w bardzo różnorodne zespoły
zachowań. Wielkość objawów, ich kumulacja zależy w dużej mierze od stopnia
niedostosowania społecznego danej jednostki.
Uwarunkowania niedostosowania społecznego - dominującą przyczyną zaburzeń w zachowaniu
dzieci jest środowisko rodzinne. Dzieci z grupy wysokiego ryzyka wywodzą się z rodzin, w
których :
a)
występują różnego rodzaju patologie społeczne ((alkoholizm, przestępczość ,
prostytucja , negatywny stosunek do pracy , itd. .) ;
b)
struktura została zaburzona z powodu rozpadu małżeństwa bądź istnienia
nieprawidłowych wzorców rodziny,
c)
zaznacza się prymitywizm ; znajduje on odzwierciedlenie nie tylko w poziomie
wykształcenia rodziców ( opiekunów ) , ale również w :
- przyjmowanych przez nich postawach wychowawczych ,
- braku podstawowej wiedzy dotyczącej wychowania i potrzeb dziecka,
- sposobie spędzania czasu wolnego,
- sposobach rozwiązywania konfliktów,
- preferowanych wartościach ( tolerowaniu i akceptowaniu zachowań dewiacyjnych );
d)
istnieją głęboko skrywane lub nawet nie uświadamiane problemy i konflikty, których
źródła sięgają rodzin pochodzenia; badania potwierdziły fakt przekazu negatywnych
wartości ,norm i wzorców z pokolenia na pokolenie – to zjawisko jest szczególnie
wyraźnie widoczne w preferowanych w życiu wartościach oraz funkcjonujących
wzorcach rodziny ;
e) rodzice nie udzielają wsparcia swym dzieciom oraz nie kontrolują ich , co w
konsekwencji powoduje obniżenie ich wpływów i odejście dziecka do grupy rówieśniczej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin