Napędy robotów - napędy pneumatyczne.pdf

(6127 KB) Pobierz
408387394 UNPDF
Rys. 25. Przełączniki suwakowe trójpołożeniowe czterodrogowe różnych typów i ich symbole
(pod nimi) 1-upust, 2-do prawej strony cylindra siłownika, 3-zasilanie, 4-do lewej strony
cylindra siłownika.
Suwaki tych przełączników:
znajdują się w pozycji środkowej dla unieruchomionych siłowników. Pozycję tę
uważa się za odpowiadającą wyłączeniu przełącznika;
w celu uruchomienia siłowników suwaki zostają przez układy sterowania robota
załączone w odpowiednich kierunkach;
są przez wyłączniki drogowe wyłączane po osiągnięciu przez tłoki lub łopatki
siłowników zadanych położeń.
Konstrukcja wszystkich typów przełączników suwakowych zapewnia, podobnie jak
konstrukcja wzmacniaczy suwakowych, kompensację sił oddziaływania cieczy roboczej na
suwak, wskutek czego przesunięcie suwaka wymaga również bardzo małych sił.
3. Napędy pneumatyczne
Napęd pneumatyczny wykorzystuje środowisko ściśliwe, na ogół sprężone powietrze.
Zaletą tego typu napędu jest łatwość uzyskiwania powietrza do zasilania układu oraz
możliwość łączenia układu z atmosferą po zakończeniu cyklu pracy. Niskie ciśnienie w
porównaniu z napędem hydraulicznym czyni ten rodzaj napędu bezpiecznym w eksploatacji.
Ponadto powietrze nie ma własności lepkich i ma dobre własności dynamiczne. Również
niewielka sztywność (wysoka podatność powietrza) korzystnie odróżnia go od cieczy.
24
408387394.008.png 408387394.009.png 408387394.010.png 408387394.011.png 408387394.001.png 408387394.002.png 408387394.003.png
Podstawowymi zaletami napędu pneumatycznego są:
bardzo duża pewność ruchowa;
większa prostota konstrukcji aniżeli dla napędów hydraulicznych;
niska cena urządzeń w porównaniu z napędem hydraulicznym;
mała masa urządzeń i pomijalna masa czynnika roboczego w porówna niu z napędami
hydraulicznymi;
powolne narastanie sił, bardzo istotne np. przy sterowaniu chwytaków.
Stąd często przy hydraulicznym lub elektrycznym napędzie ramion manipulatora
spotyka się napęd pneumatyczny chwytaka;
duża przeciążalność;
iskrobezpieczeństwo.
Do wad napędów pneumatycznych należy:
trudność uzyskiwania ruchów jednostajnych z powodu dużej ściśliwości
czynnika roboczego;
duża wrażliwość ruchu na zmiany obciążenia;
gwałtowny rozruch, szczególnie przy małym obciążeniu;
znacznie mniejsze siły i momenty aniżeli dla napędów hydraulicznych.
Wynika to z konieczności ograniczania ciśnień roboczych do ok. 0,49...0,69 MPa (ok.
5...7 atn); przy wyższych ciśnieniach wzrastają bowiem nieproporcjonalnie koszty
sprężania powietrza;
konieczność zabezpieczania elementów przed korozją;
trudność sterowania położenia elementu wykonawczego.
Pod względem konstrukcyjnym i funkcjonalnym napędy pneumatyczne ma-
nipulatorów mają dużo cech wspólnych z napędami hydraulicznymi sterowanymi
dwupołożeniowo za pomocą przełączników hydraulicznych. W skład napędów
pneumatycznych wchodzą:
elementy wykonawcze — siłowniki — sprzęgnięte bezpośrednio z ramionami
manipulatorów;
elementy sterujące — przełączniki pneumatyczne sterujące dwupołożeniowo
przepływ czynnika roboczego;
źródło czynnika roboczego, którym jest najczęściej system przewodów
sprężonego powietrza;
elementy pomocnicze: filtr powietrza, zawór redukcyjny, smarownica;
25
408387394.004.png
czynnik roboczy — powietrze.
Napęd pneumatyczny znajduje zastosowanie w małych prostych robotach typu "pick-
and-place". Na przykład firma Leiko wytwarza różne odmiany takich robotów. Także w
latach osiemdziesiątych firma IRI (Inter. Robomotion Intelligence) zaczęła wytwarzać robota
o pięciu osiach i o napędzie pneumatycznym typu serwo ze sterowaniem komputerowym.
Robot ten ma udźwig 10 kg oraz prędkość do 0.5 ms - 1 . Układ pokazany poniżej wykorzystuje
głównie energię pneumatyczną o ciśnieniu 0.4-0.8 MPa. Zderzak liniowy (1) (czasami
obrotowy) otrzymuje powietrze z rozdzielacza (2), który jest sterowany z logicznego układu
pneumatycznego lub elektrycznego (5). Wyłączniki krańcowe (3) przesyłają sygnał logiczny i
następuje zatrzymanie na zderzakach (4). W takim układzie wyposażonym na ogół w
amortyzator występują tylko dwie pozycje (3). Na wieloosiowym manipulatorze typu
pneumatycznego (0-1) można zmienić cykl i okres trwania cyklu za pomocą programu, ale
zakres ruchu musi być zmieniany ręcznie. Taki układ jest znacznie mniej elastyczny (od pro-
porcjonalnego), ale stosunkowo tani.
Rys. 26. Zasada działania układu pneumatycznego typu U-1
Zasada działania układu pokazanego na rysunku 27 jest następująca. Sercem tego
układu jest dwustopniowy wzmacniacz. Pierwszy stopień zwany jest uderzeniowym
wzmacniaczem tłokowym. Błąd położenia dźwigni x kontroluje ciśnienie p 2 ,które z kolei
określa położenie y tłoka drugiego stopnia wzmacniacza. Nazwany przekaźnikiem powietrza
drugi stopień wzmacniacza zapewnia duży przepływ. Sygnał błędu x zmniejsza błąd dźwigni
wraz ze zmniejszaniem ciśnienia p 2 . W rezultacie tłok przesuwa się zmniejszając wypływ
powietrza do atmosfery i powodując wzrost ciśnienia p 1 (ciśnienie doprowadzane do układu
napędowego). Ta akcja zwiększa działanie sprzężenia mieszkowego, czyli przesuwa błąd
dźwigni na lewo (z wzrasta). Zachodzi to wówczas, kiedy dźwignia przemieszcza się w
26
408387394.005.png
lewo, co powoduje zmniejszenie ciśnienia (z maleje). Równowagę położeń tłoków i
sprzężenia zapewniają sprężyny o stałych k z i k f , A 2 i A 1 są odpowiednio powierzchniami
tłoka i mieszka.
Rys. 27. Proporcjonalny sterownik pneumatyczny [wg Raven, Automatic Control Eng.,
Edition McGraw Hill Book Company, New York, 1968, s. 537]
Innym przykładem sterownika pneumatycznego może być sterownik pokazany na
następnym rysunku. Uzyskuje się go dzięki wyposażeniu układu proporcjonalnego z rys. 27
w dodatkowe elementy. Może to być opcja różniczkująca poprzez wprowadzenie
odpowiednich ograniczeń do układu sprzężenia mieszkowego. Sterowanie całkujące
uzyskuje się przez dodanie innego mieszka z lewej strony punktu z. Można połączyć te
działania w celu otrzymania sterownika pneumatycznego typu PID. Każdy ze sterowników
może być wykorzystany do napędu połączenia postępowego robota. Czterodrożny suwak i
tłok/cylinder działają jak układ hydrauliczny. Jest również możliwe napędzanie przegubu
obrotowego przez zastosowanie turbinowego silnika pneumatycznego. Urządzenie to
wytwarza moment proporcjonalny do ciśnienia wyjściowego sterowników p 0 i jest
niezależne od prędkości dźwigni. Sprężone powietrze o wysokim ciśnieniu umożliwia
szybkie i dokładne ruchy z udziałem mechanicznych ograniczników do zatrzymania
poszczególnych przegubów.
27
408387394.006.png
Rys. 28. Udoskonalony siłownik pneumatyczny z rys. 27
Jeżeli mamy do czynienia z dużymi udźwigami, wymagającymi utrzymania określonej
trajektorii, należy stosować siłowniki hydrauliczne.
3.1. Siłowniki pneumatyczne
Podstawowym typem siłownika pneumatycznego stosowanego w manipulatorach jest
siłownik tłokowy ruchu posuwistego (siłownik liniowy). Siłowniki ruchu obrotowego są
rzadko spotykane. Ruch obrotowy jest uzyskiwany najczęściej za pomocą siłownika
tłokowego ruchu posuwistego sprzęgniętego z zębatką przekształcającą ruch posuwisty w
ruch obrotowy.
3.1.1. Siłowniki pneumatyczne liniowe
Siłownik pokazany poniżej jest typu 0-1 i jego prędkość nie jest dokładnie sterowana.
28
408387394.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin