Kłopoty jeżusia Kubusia.pdf

(161 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Jakubowska_K\263opoty.doc)
JolantaJakubowska
KursbiblioterapiiII/2008
Scenariuszzajęćbiblioterapeutycznych
Temat:KłopotyjeŜusiaKubusiaczylijakznaleźćwsobiesiłęnapokonanieniechęci
dopodejmowaniatrudnychzadań
Problem: obniŜone poczucie własnej wartości, brak wiary we własne moŜliwości, niechęć
dopodejmowaniatrudnychzadań,niepowodzeniaszkolne
Celeterapeutycznowychowawcze:
Uczestnicy:grupa15dzieci,wwieku7lat,zzaniŜonympoczuciemwłasnejwartości
Czastrwania:60min
Metodyitechniki:
Metody pedagogiki zabawy, zabawy integrujące Wyspa, Dokończ zdanie, Czarodziejski
sklep
Środki:
Tekst bajki „Kłopoty jeŜusia Kubusia” J. Jakubowska, płyta CD z muzyką do tańca
w kręgu, 2 oznaczone buziami pojemniki (buzia smutna i wesoła) na wizytówki dzieci
potrzebne do określenia nastroju dzieci po zajęciach, odtwarzacz CD.
Materiały:
Kolorowepaskinawizytówkidzieci,taśmadwustronnieprzylepna
Kolorowe kartki formatuA3, flamastry, noŜyczki, klej, kilka arkuszy połączonego ze sobą
niebieskiegopapieru,kartkananapisaniepropozycjikontraktuprzezgrypę
( Farby plakatowe, pędzle, pojemniki na wodę, ściereczki, podkładki na stół, aby nie
pobrudzić stolików podczas malowania, lakier bezbarwny, 62 kamyki o róŜnych kształtach,
suszarka do włosów do suszenia pomalowanych kamyków) lub zamiast tego sandale
dlakaŜdegodziecka
Warunki:
Sala z dywanem do siedzenia w kręgu i do zabawy oraz stoliki, przy których dzieci będą
malować
Literaturaprzedmiotu
1. BemmerleinG.,Mandaledodekoracjiklasy,Kraków2007
2. BoreckaI.,Biblioterapiawszkole.Poradnikdlabibliotekarzy,Legnica1998
3. GęcaL.,TańceintegracyjnewpracyzgrupąCz.1,Lublin2002
4. Jakubowska J., Kłopoty jeŜusia Kubusia [online],[dostęp1.06.2008].Dostępny
w:http://www.wbp.poznan.pl/files/artykuly/10bajka_jakubowska.pdf
5. KrzyŜewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej cz. 2,
Suwałki2000
6. VopelK.W.,GryizabawyinterakcyjnedladzieciimłodzieŜyCz.4,Kielce1999
1
rozwijanieumiejętnościwspółpracywgrupie
integrowaniegrupy
rozwijaniepostawytolerancjiiszacunkudlainnych
zwiększaniewuczestnikachpoczucia,ŜekaŜdyczłowiekjestwartościowy
skłonienie dzieci do poszukiwania w sobie zalet, pobudzanie w nich sympatii
dlasamegosiebie
ukazanieprawdy,Ŝepomaganieinnym,przynosiwięcejdobraniŜtojestwidoczne
JolantaJakubowska
KursbiblioterapiiII/2008
Scenariuszzajęćbiblioterapeutycznych
Temat:KłopotyjeŜusiaKubusiaczylijakznaleźćwsobiesiłęnapokonanieniechęci
dopodejmowaniatrudnychzadań
Przebiegzajęć
IWstęp
1.Powitanie
Prowadzący wita wszystkie dzieci obecne na spotkaniu a następnie przedstawia się i prosi
dzieci,abyzrobiłytosamo.
(Dzieciprzedstawiająsięwedługpodanegoschematu–imię,colubiąrobićwwolnymczasie)
2.Wizytówki
Prowadzący proponuje, aby dla ułatwienia zapamiętania imion dzieci wykonały dla siebie
wizytówki, które przyczepia do ubrania za pomocą taśmy dwustronnej. (Dzieci wypisują
flamastremswojeimionanaprzygotowanychprzezprowadzącegokolorowychkartonikach)
3.Zabawaintegrująca–Wyspa
(Jest to metoda, która znakomicie integruje grupę, doskonali kontakty interpersonalne,
pozwalanapokonaniebariernieśmiałościilęku,atakŜepobudzaaktywnośćpoznawcząoraz
aktywnośćtwórcząpoprzezekspresjęplastycznaigenerowaniepomysłów)
Przebiegzabawy
Prowadzący rozmawia z uczestnikami spotkania o wyspach moŜe to być definicja pojęcia
„wyspa”.
Następnie rozdaje dzieciom kolorowekartkinajlepiejformatuA 3 orazflamastryiprosi,aby
kaŜdyznichnarysowałoswojąwyspę,wyraźniezaznaczającjejgranice.Wyspapowinnabyć
niezwykła,pełnaczarów,tajemnicibogatawróŜneatrakcjeiniespodzianki.
Po narysowaniu wysp, dzieci nadają im wymyślone przez siebie nazwy, np.: Gwiezdna,
Szczęścia,Egzotycznaitp.
Terazprowadzącyprosi,abykaŜdyzaprezentowałswojąwyspęiopowiedział,cojestnaniej
natyleniezwykłego,Ŝemogłobyprzyciągnąćnaniąkolegów.
Prowadzący rozkłada na dywanie połączone ze sobą duŜe arkusze niebieskiego papieru
(ocean),poczymprosiuczestników,abywycięliiprzykleilituswojewyspy.
Kiedy wszystkie wyspy znajdą się juŜ na papierze oceanie, prosi dzieci, aby za pomocą
dostępnych kolorowych papierów (ścinki z kartek, na których były ich wyspy), mazaków,
utworzyliróŜnemoŜliwepołączeniazinnymiwyspami(tratwy,mostyitp?).
Po zakończeniu pracy prowadzący rozmawia z dziećmi o uczuciach, jakie mogłyby im
towarzyszyć, gdyby zamieszkali samotnie na swoich wyspach oraz przeŜycia jakich doznali
podczasłączeniazinnymi 1 .
4.Zawarciezdziećmikontraktu
Prowadzący proponuje uczestnikom spotkania wspólne opracowanie regulaminu (kontraktu)
obowiązującego na zajęciach. Ma on stworzyć miłą i serdeczną atmosferę opartą
nawzajemnymszacunku.
Przykładowykontraktzawartynaczaszajęć.
uczestniczymywzajęciachdobrowolnie
niespóźniamysięnazajęcia
dochowujemytajemnicyspotkań
mówimysobiepoimieniu
wypowiadamysiędobrowolnie
1 J.KrzyŜewska,AktywizującemetodyitechnikiwedukacjiwczesnoszkolnejCz.2,Suwałki2000,s.2930
2
JolantaJakubowska
KursbiblioterapiiII/2008
Scenariuszzajęćbiblioterapeutycznych
Temat:KłopotyjeŜusiaKubusiaczylijakznaleźćwsobiesiłęnapokonanieniechęci
dopodejmowaniatrudnychzadań
unikamywszelkiejkrytykidotyczącejinnych
pozwalamymówiącymwypowiadaćsiędokońca
Po spisaniu wszystkich zasad kaŜdy z uczestników podpisuje się pod nim swoim własnym
logolubimieniem.
IIWprowadzeniedotematu
1.Dokończzdanie
Dzieci,siedzącwkole,dopowiadajązakończeniezdania:
Kiedycośminiewychodzi...(np.denerwujęsię,płacze,wpadamwzłość).
IIIRealizacjatematu
1.Lekturabajki„KłopotyjeŜusiaKubusia”
2.Omówienietekstu
Pomocniczepytania:
Jakmiałnaimiębohaterbajki,którawamprzeczytałam?
ZjakimproblememniemógłKubuśsobieporadzić?
CzyKubuśpotrafiłcoś,zczegomógłbybyćdumny?
Cosprawiało,Ŝebyłwtymdobry?
Dlaczegoniemógłporadzićsobieznaukączytania?
CopomogłoKubusiowiprzełamaćniechęćdotejczynności?
Prowadzący: Myślę, Ŝe zgodzicie się ze mną z tym, Ŝe zwykle nie lubimy tego, co nam
przychodziztrudnością,iniechcemytegorobić.Kubuśniejesttuwyjątkiem.
Zwróćciejednakuwagęnato,ŜeprzewaŜniekiedyniepotrafimyzabraćsięzacośdlasiebie,
bowydajesięnam,Ŝetemuniepodołamy,kiedyrobimytosamozmiłościdlakogoś,pomoŜe
namtoprzełamaćniechęćdoniechcianejczynnościiosiągnąćsukces–tak,jakudałosięto
wbajceKubusiowi.
3.Zabawa–Czarodziejskisklep
Podczastejzabawydzieciuświadamiająsobie,dojakichwaŜnychcelówaktualniewszkole
dąŜąiczegochciałybysięjeszczenauczyć.RównocześniemogąsobietakŜeuświadomić,co
juŜpotrafią.
Przebiegzabawy
3
Jaką rolę waszym zdaniem, spełnił kamień w pracy Kubusia nad dojściem do celu,
czylipokonaniemjegowłasnejsłabości?
ZacomoglibyściepolubićKubusia?
Czy potrzebujecie kogoś, kto wam przypomina i zachęca do podejmowania zadania,
któregonielubicie?
Ktotonajczęściejjest?
JolantaJakubowska
KursbiblioterapiiII/2008
Scenariuszzajęćbiblioterapeutycznych
Temat:KłopotyjeŜusiaKubusiaczylijakznaleźćwsobiesiłęnapokonanieniechęci
dopodejmowaniatrudnychzadań
Wybrane na ochotnika dziecko, jest właścicielem Czarodziejskiego sklepu. Wszyscy
pozostaliwyobraŜająsobie,ŜewtymsklepiemoŜnakupićwszystko,cotylkosięzechce.Gdy
naprzykładktośchciałbylepiejczytać,moŜepójśćdoczarodziejskiegosklepuipowiedzieć:
„Chciałbymtrochęlepiejczytać,czymogętotutajkupić?Właścicielodpowiadamu:
„Tak, to moŜna tutaj kupić. Co mi za to dasz?” Klient musi powiedzieć, co za to da. Nie
wolnomudaćpieniędzy,alenaprzykładpowiedzieć:„Potrafiędośćdobrzeliczyć:tocidam
wzamian”.
Kryteriaocenyzabawy
Czyzabawamisiępodobała?
Cokupowanoszczególnieczęsto?
Cokupiłemdlasiebie?
Codawanoszczególnieczęstowzamian?
Cosamdałem?
CzyprowadzącytakŜecośkupił?
JeŜelitak,tocodałwzamian?
Czydowiedziałemsięczegośnowegoojakimśdziecku?
Comogęzrobić,Ŝebysięsamemunauczyćtego,cokupiłem?
(Jest to atrakcyjna zabawa. Podczas oceny szczególnie waŜne jest ostatnie pytanie.
Prowadzący pomaga dzieciom w znalezieniu specyficznych odpowiedzi. Powinien teŜ
konieczniesamcośkupić) 2 .
6.Pracaplastyczna
Prowadzący:PrzyniosłamwambardzoduŜokamyków.Wyobraźciesobie,Ŝeonewszystkie
są zaczarowane. MoŜe teŜ były kiedyś w ogrodzie jakiejś dobrej wróŜki. Zwróćcie uwagę,
Ŝe kaŜdy kamień jest inny, mają bowiem one nie tylko róŜną barwę, ale i kształty. Niech
kaŜdy
z was wybierze sobie dwa kamienie, który podobają mu się najbardziej. Teraz usiądziemy
do stolików gdzie czekają juŜ rozłoŜone farby, i pomalujemy nasze kamienie tak, aby
zajaśniałyróŜnymibarwami,takjakkamieńKubusia.NiechtobędąrównieŜnaszetalizmany
(wyjaśnieniepojęcia–talizman)
Jedenkamykzatrzymaciedlasiebie,adrugimoŜeciepodarowaćosobie,którąbardzolubicie.
Przy malowaniu zwróćcie uwagę na kształt kamienia. Jeśli przypomina wam rybkę – niech
będzierybką,jeślikwiatpomalujciegojakkwiat.NiechkaŜdyzwaswkształcieswojego
kamieniaspróbujeznaleźćcośinteresującego.(ZamiastkamykówdziecimogąteŜmalować
mandale 3 )
IVZakończenie
obejrzenie kamieni – talizmanów, pomalowanych przez dzieci. Dzieci krótko
opowiadają o swych pracach. Co przedstawiają i komu chcieliby ofiarować jeden
zkamyków.
taniecwkręgu–„Taniecradości”zpowodunawiązanianowychprzyjaźniwgrupie.
VInformacjazwrotna
K.W.Vopel,GryizabawyinterakcyjnedladzieciimłodzieŜyCz.4,Kielce1999,s.2526
3 G.Bemmerlein,Mandaledodekoracjiklasy,Kraków2007,s.28
4
2
JolantaJakubowska
KursbiblioterapiiII/2008
Scenariuszzajęćbiblioterapeutycznych
Temat:KłopotyjeŜusiaKubusiaczylijakznaleźćwsobiesiłęnapokonanieniechęci
dopodejmowaniatrudnychzadań
Dzieci wychodząc ze spotkania wkładają swoje wizytówki do osobnych pojemników
w zaleŜności czyimsięspotkaniepodobało,czynie.(Pojemnikioznaczamyodpowiednio–
uśmiechniętabuziapodobałosię,buziasmutnaniepodobałosię.
5
650497834.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin