P._Ekman_-_Natura_emocji_-_podstawowe_zagadnienia.doc

(3119 KB) Pobierz
Paul Ekman red

Paul Ekman red

Richard J. Davidson red

Natura emocjiPodstawowe zagadnienia

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,

Gdańsk 1998

 

 

przekład:

Bogdan Wojciszke

Podręcznik akademicki dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej Recenzje

wydawnicze: dr hab. Alina Kolańczyk, prof. dr hab. Tomasz Maruszewski

Tytuł oryginału: THE NATURE OF EMOTION. Fundamental Questions

Copyright © 1994 by Oxford Uniuesity Press, Inc.

This translation of The Nature of Emotion. Fundamental Questions originally published in

English in 1994 is published by arrangement with Oxford Uniuesity Press Inc.

Copyright © for the Polish edition by Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998

Wszystkie prawa zastrzeżone. Książka ani jej część nie może być przedrukowywana ani w

żaden inny sposób reprodukowana lub odczytywana w środkach masowego przekazu bez pisemnej

zgody Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.

Wydanie pierwsze w języku polskim

Redakcja merytoryczna: Bogdan Wojciszke

Redakcja polonistyczna: Małgorzata Jaworska, Bogumiła Cirocka Korekta: Andrzej

Karmoliński

Skład: Maria Chojnicka

Podziękowania

Pomysł tej książki powstał w trakcie rocznego seminarium na temat emocji, zorganizowanego

dla doktorantów i stypendystów, pod nazwą Postdoctoral Training Program on Emotion Research,

finansowanego przez National Institute of Mental Health (NIMH). Dziękujemy Mollie Olivieri i Lynn

Huffman z NIMH, które pomogły w realizacji tego projektu, a w szczególności Stanowi

Schneiderowi, który zasugerował Paulowi Ekmanowi potrzebę realizacji tego przedsięwzięcia.

Herkulesową pracę połączenia w jedną całość różnych fragmentów tej książki wykonały

Wanda Matsubayashi z laboratorium Paula Ekmana i Michele Albert z laboratorium Richarda

Davidsona. Wiele dobrych rad i słów zachęty zawdzięczamy Joan Bossem, naszemu redaktorowi z

wydawnictwa Oxford University Press.

Udział Paula Ekmana w tym przedsięwzięciu był finansowany z Research Scientist Award,

nagrody przyznanej przez NIMH (MH 06092), z grantu HL46192 przyznanego przez National

Heart, Lung and Blood Institute oraz z grantu IRI19217831 przyznanego przez National Science

Foundation. Praca Richarda J. Davidsona była natomiast finansowana z nagrody Research Scientist

Development Award przyznanej przez NIMH (MH00875) oraz z gramów MH40747 i MH43454

przyznanych przez NIMH, grantu P50-MH53354 przyznanego przez Center for Behavioral

Sciences Research NIMH, a także z grantu przyznanego przez Network on Mind-Body

Interactions, a ufundowanego przez John D. And Catherine T. MacArthur Foundation.

Paul Ekman Richard J. Davidson

 

Spis treści

wstęp ............................................................................................................ 11

Pytanie l: Czy istnieją emocje podstawowe? .................................................. 13

James R. Averill: W oku patrzącego .......................................................... 13

Paul Ekman: Wszystkie emocje są podstawowe ......................................... 20

Jaak Panksepp: Podstawy emocji podstawowych ....................................... 25

Klaus R. Scherer: Ku pojęciu "emocji modalnych" .................................... 30

Richard A. Shweder: "Nie jesteś chory, tylko się zakochałeś"

- emocja jako system interpretacji ............................................36

Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie ............................................ 47

Pytanie 2: Co odróżnia emocje od nastroju, temperamentu i innych pojęć afektywnych?

..............50

Richard J. Davidson: O emocji, nastroju i innych pojęciach afektywnych

.................................... 50

Paul Ekman: Nastroje, emocje i cechy ...................................................... 54

Nico H. Frijda: Różnorodność afektu: emocje i zdarzenia, nastroje i sentymenty

.......................... 56

H. H. Goldsmith: Dziedzina emocji z perspektywy rozwojowej .................. 63

Jerome Kagan: Różnice między emocjami, nastrojami i cechami

temperamentalnym......................................70

Richard Lazarus: Stałość i niestałość emocji ............................................. 75

Jaak Panksepp: Emocje podstawowe i wielość pojęć, których nie można jednoznacznie

rozróżnić............. 80

Dawid Watson i Lee Anna Clark: Emocje, nastroje,

cechy i temperament: rozważania pojęciowe i wyniki badań ...................... 83

Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ............................................ 87

 

Pytanie 3: Jaką funkcję Pełnią emocje? .......................................................... 90

James R. Averill: Doniosłość emocji .......................................................... 90

Gerald C. Clore: Dlaczego przeżywamy emocje .......................................... 94

Nico H. Frijda: Emocje są funkcjonalne - na ogół ..................................... 102

Robert W Levenson: Funkcjonalne podejście do ludzkich emocji ............... 112

HIaus R. Scherer: Emocja służy odłączeniu reakcji od bodźca ................... 115

Lee Anna Clark i David Watson: Funkcjonalne i dysfunkcjonalne reakcje uczuciowe...... 119

Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie ............................................ 125

Pytanie 4: Jak wyjaśnić dowody na powszechność zdarzeń

poprzedzających emocje? ................................................................................ 128

James R. Averill: Mały świat, duża scena ......................................

Paul Ekman: Zdarzenia poprzedzające a metafory emocji .............

Phoebe C. Ellsworth: Niektóre z powodów oczekiwania uniwersalnych wyznaczników emocji

Nico H. Frijda: Powszechniki istnieją i są interesujące ..................

Richard Lazarus: Uniwersalne zdarzenia poprzedzające emocje ....

HIaus R. Scherer: Dowody na uniwersalność i kulturową specyfikę wzbudzania emocji

Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie .......................................

Pytanie 5: Ile procesów poznawczych potrzeba do wzbudzenia emocji?

Gerald L. Clore: Dlaczego emocje wymagają procesów poznawczych

Phoebe C. Ellsworth: Poziomy myślenia a poziomy emocji ..............

Nico J. Frijda: Emocje wymagają procesów poznawczych, choćby prostych

Carroll E. Izard: Procesy poznawcze stanowią jeden

z czterech typów systemów wzbudzających emocje ..........................

Richard Lazarus: Ocena poznawcza ................................................

Joseph E. LeDoux: Mózgowe interakcje poznawczo-emocjonalne ....

Jaak Panksepp: Odpowiednie rozróżnienie procesów afektywnych

i poznawczych jest istotne dla postępów w badaniu mózgu .............

HIaus R. Scherer: Wystąpienie emocji zależy od istotności zdarzenia dla hierachii

celów/potrzeb organizmu

Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ..................................

Pytanie 6: Czy poszczególne emocje cechują się specyficznymi wzorcami reakcji

fizjologicznych?..... 205

Richard J. Davidson: Złożoność poszukiwania fizjologicznej specyficzności emocji ..................

205

Joseph E. LeDoux: Specyficzność fizjologiczna emocji

nie zapominajmy o fizjologii CUN ............................................................. 215

Robert W Levenson: W poszukiwaniu specyfiki autonomicznej ................. 218

Jaak Panksepp: Najwyrazistsze różnice fizjologiczne

między emocjami znajdziemy w obwodach mózgowych .............................. 223

Richard J. Davidson i Paul Ekman:

Posłowie ............................................ 225

Pytanie 7: Czy jesteśmy w stanie kontrolować nasze emocje? ......................... 227

James R. Averill: Nieodpowiednie i odpowiednie emocje ........................... 227

Joseph E. LeDoux: Stopień kontroli nad emocjami zależy od rodzaju systemu reakcji

................... 231

Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie ............................................ 240

Pytanie 8: Czy emocje mogą być nieświadome? .............................................. 242

Gerald L. Clore: Dlaczego emocje zawsze są świadome .............................. 242

Joseph E. LeDoux: Nieświadome może być przetwarzanie emocjonalne, ale nie emocje

................. 248

Robert B. Zajonc: Dowody na istnienie emocji nieświadomych .................. 250

Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ............................................ 254

Pytanie 9: Jaki jest związek emocji z pamięcią? ............................................. 255

Gordon H. Bower: Niektóre relacje między emocjami a pamięcią ...................... 255

Richard Lazarus: Przeszłość i teraźniejszość w emocji .............................. 258

Joseph E. LeDoux: Pamięć a pamięć emocjonalna w mózgu ...................... 262

Jaak Panksepp: Subiektywność mogła rozwinąć się w mózgu

jako prosty proces kodowania wartości ułatwiający uczenie się nowych zachowań....................

264

Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ............................................ 266

Pytanie 10: Na czym polegają indywidualne różnice w aktywności emocjonalnej? ............. 269

Richard J. Davidson: Biologiczne podstawy badańnad stylem afektywnym........................ 269

 

Jeffrey A. Gray: Wymiary osobowości a systemy emocjonalne ................... 276

Richard Lazarus: Różnice indywidualne w zakresie emocji ....................... 279

Mary K. Rothbart: Szerokie wymiary temperamentu i osobowości ............ 283

Paul Ekman i Richard J. Davidson: Posłowie ............................................ 288

Pytanie 11: Na czym polega rozwój emocjonalny? .......................................... 290

Linda A. Camras: Dwa aspekty rozwoju emocjonalnego: ekspresja i wzbudzanie emocji

................290

              Judy Dunn:

Doświadczanie i rozumienie emocji, relacji społecznych oraz przynależności kulturowej

........................295

              Carroll E. Izard: Związki międzysystemowe ..............................................              298

              Richard Lazarus: Znaczenie a rozwój emocjonalny ....................................              303

              Jaak Panksepp: Rozwój emocjonalny ........................................................              308

Mary K. Rothbart: Rozwój emocjonalny: zmiany reaktywności i samoregulacji....................310

              Richard J. Davidson i Paul Ekman: Posłowie ............................................              313

Pytanie 12: Co wpływa na subiektywne doświadczanie emocji? ...................... 316

James R. Averill: "Czuję, więc jestem" - myślę ......................................... 316

Gerald L. Clore: Dlaczego emocje różnią się intensywnością? .................... 323

Joseph E. LeDoux: Doświadczenie emocjonalne jest wynikiem,

a nie przyczyną przetwarzania informacji ................................................. 330

Jaak Panksepp: Możliwość subiektywnego doświadczania

została wbudowana w mózg ssaków przez ewolucję .................................. 332

Dawid Watson i Lee Anna Clark: Zmienność nastroju: model schematyczny ...........................

336

Paul Ekman i Richard J. Davidson: Co wpływa na subiektywne

doświadczanie emocji? .............................................................................. 341

Epilog ... ...................................................................................................... 343

Paul Ekman i Richard J. Davidson: Nauka o afekcie:

dalsze perspektywy badań ........................................................................ 343

Indeks osób ................................................................................................... 363

Indeks rzeczowy ............................................................................................ 366

Literatura ...................................................................................................... 368

 

Wstęp

       W ostatniej dekadzie nastąpił szybki rozwój teorii i badań nad emocjami. Jak można się

było spodziewać, w chwili obecnej różni badacze powszechnie potwierdzają istnienie tylko

niewielkiej liczby prawidłowości rządzących emocjami, a w dodatku nie ma powszechnej zgody co

do sposobu, w jaki należałoby je wyjaśniać. Współczesne badania doprowadziły do wielu

obiecujących wyników i jeszcze większej liczby poszlak oraz do sformułowania wielu perspektyw

teoretycznych, a nawet kilku różnych, dość kompletnych teorii emocji:

Celem tej książki jest promowanie rozwoju psychologii emocji poprzez skupienie uwagi na tych

pytaniach o naturę emocji, które są najważniejsze z punktu widzenia zarówno teorii, jak i badań

empirycznych. Rozważamy tu różnorodne poglądy i argumenty formułowane przez współczesną

psychologię emocji w odpowiedzi na dwanaście pytań o naturę emocji, pytań, które stanowią oś

konstrukcyjną niniejszej książki. Nie ma zgody co do odpowiedzi na te pytania i właśnie dlatego je

zadaliśmy Są natomiast bardzo różne propozycje i przewidywania trafnej na nie odpowiedzi.

Nie włączyliśmy tu wszystkich formułowanych przez psychologię pytań o naturę emocji ani

wszystkich badaczy

aktywnych w tej dziedzinie. Niektóre z tematów badań są bardzo popularne i przyciągnęły dużą

liczbę uczonych próbujących odpowiedzieć na podobne pytania. W takich wypadkach nie mogliśmy

zaprosić do współpracy wszystkich badaczy. Postanowiliśmy zatem wybrać tych, którzy zdawali się

nam reprezentatywni dla jakiegoś sposobu uprawiania psychologii emocji.

Niektóre problemy musieliśmy wykluczyć dlatego, że niewiele teorii lub badań próbuje je

rozwiązać; inne dlatego, że są już rozwiązane, a ewentualna dyskusja dotyczy jedynie jakichś

kwestii szczegółowych. Pytania ograniczają się do psychologii i biologii emocji, wybór autorów zaś

do psychologów i badaczy mózgu. Jedynym wyjątkiem jest samotny antropolog Richard R.

Shweder, udzielający tu jednej z odpowiedzi na pytanie o istnienie emocji podstawowych.

Pominęliśmy kolegów z takich dziedzin, jak socjologia, antropologia, językoznawstwo i psychiatria

nie z braku zainteresowania ich pracami, lecz z powodu oczywistych ograniczeń objętości, jakim

poddana jest każda publikacja. Niektórych spośród współautorów tej książki łączą intelektualne

powiązania z tymi pokrewnymi dziedzinami, które jednak na ogół zadają nieco inne pytania o istotę

emocji.

 

Mamy nadzieję, że książka ta stanie się wyzwaniem zarówno dla czytelników, jak i dla jej

współautorów. Lektura tej pracy powinna motywować obecne i następne pokolenia badaczy do

dalszych badań i refleksji, które dostarczą nowych wyników i pomysłów teoretycznych. Jeżeli

książka ta spełni nasze oczekiwania, niektóre spośród zadawanych tu pytań znajdą odpowiedzi za

kilka lat, inne zostaną doprecyzowane, przeformułowane lub zastąpione nowymi pytaniami.

Dwudziestu czterech współautorów dostarczyło łącznie sześćdziesięciu trzech różnych

odpowiedzi na różne pytania. Każdy z dwunastu rozdziałów zawiera jedno pytanie o naturę emocji i

szereg odpowiedzi pochodzących od różnych uczonych, nierzadko najwybitniejszych badaczy

emocji. Taka konstrukcja książki ma na celu raczej pokazanie, jak różni badacze podchodzą do

różnych pytań, niż całościowe przedstawienie poglądów jednego badacza. W zakończeniu każdego

z rozdziałów umieszczamy nasze posłowie, wskazujące obszar porozumienia i sporu między

współautorami tej książki.

Tuzin pytań jest interesujący sam w sobie, niezależnie od wypowiedzi poszczególnych autorów,

i po części wywodzi się z listy pytań o naturę emocji, sformułowanych przed laty przez Ekmana ,i

Scherera (1984). Tamte pytania stanowiły osnowę konferencji naukowej, która zaowocowała

książką pokonferencyjną (Scherer i Ekman, 1984), skonstruowaną jednak w bardziej tradycyjny

sposób - według autorów, nie zaś problemów.

Obecna praca powtarza sześć spośród siedmiu pytań zadanych przez Ekmana i Scherera: jak

odróżnić emocje od innych zjawisk (Pytanie 2), jakie są funkcje emocji (Pytanie 3), jak wyjaśnić

elementy uniwersalizmu w wyznacznikach emocji (Pytanie 4), jaki jest minimalny zakres przetwarza-

nia informacji niezbędny do powstania emocji (Pytanie 5), czy poszczególne emocje mają

specyficzne wzorce reakcji fizjologicznych (Pytanie 6) i czy jesteśmy w stanie kontrolować swoje

emocje (Pytanie 7). Jedyne pominięte pytanie z poprzedniej ich listy dotyczy ekspresji emocji i

pominęliśmy je tutaj, ponieważ niestety tylko nieliczni badacze zajmują się obecnie tym problemem,

nadal nie do końca rozwiązanym (por. niedawną dyskusję na temat tej sprawy u Ekmana, 1993).

Jako redaktorzy tej książki sformułowaliśmy następne pytania, a także zachęcaliśmy autorów, aby

spróbowali podać własne pytania lub przeformułować nasze. Pomimo znacznej liczby autorów i

rocznego okresu wstępnych prac nad tą książką liczba nowych pytań czy przeformułowań starych

okazała się niewielka.

Wielu bodźców intelektualnych dostarczyło nam pisanie posłowia do każdego z rozdziałów.

Często główne pytanie rozdziału prowadziło do formułowania przez autorów następnych,

pasjonujących pytań. Jesteśmy przekonani, że owe pytania wyznaczają plan badań nad emocjami.

Badania te niewątpliwie stają się bogatsze o nowe metody i po raz pierwszy w swej historii ich

metodologiczne zaawansowanie dorównuje poziomowi innych nauk biobehawioralnych. Połączenie

tych nowych metod z nowatorskimi ideami teoretycznymi dobrze wróży na przyszłość. Tak jak lata

siedemdziesiąte i osiemdziesiąte upłynęły pod znakiem psychologii poznawczej, tak lata

dziewięćdziesiąte mogą być okresem rozkwitu badań nad emocjami. Przesunęły się one z peryferii

do centrum dociekań akademickich. Mamy nadzieję, że ten tom posłuży studentom i badaczom za

przewodnik i pomoże zakreślić plany badawcze dla nauki o emocjach na przyszłe stulecie. W

ostatnim rozdziale przedstawiamy własną wizję takiego planu.

 

Pytanie 1:

Czy istnieją emocje podstawowe?

James R. Averill: W oku patrzącego

       Idea, że pewne emocje mają charakter bardziej podstawowy od innych, wywiera subtelny,

choć głęboki wpływ na teorię i badania psychologiczne. Problem jednostek podstawowych nie

ogranicza się jednak do emocji - kwestia ta pojawia się zawsze, kiedy jakieś zjawiska wymagają

klasyfikacji, a pewne obiekty czy zdarzenia otrzymują pierwszeństwo w "porządku rzeczy".

Potoczne klasyfikacje (minerałów, roślin, zwierząt, ludzkich zachowań czy czegokolwiek innego)

występują powszechnie - ludzie nie byliby w stanie żyć w świecie, w którym każdy obiekt czy

zdarzenie musiałoby być traktowane jako coś niepowtarzalnego, jedynego w swoim rodzaju.

Klasyfikacja jest także punktem wyjścia każdej nauki. Wiele dyscyplin obejmuje specjalności

poświęcone wyłącznie klasyfikacji, jak taksonomia w zoologii czy nozologia w medycynie. Jednak

psychologowie przejawiają zaskakujący brak zainteresowania problemami klasyfikacji. Większość

klasyfikacji psychologicznych nie wykracza poza klasyfikacje potoczne i z pewnością tak właśnie

jest w wypadku emocji.

Rozważania te wskazują na pewne dwuznaczności, do których warto się na wstępie odnieść.

Czy "bycie podstawowym" to logiczna cecha schematu klasyfikacji, czy raczej obiektów klasy-

fikowanych? Osobiście będę argumentował za pierwszym stanowiskiem, przynajmniej w odniesieniu

do emocji. To znaczy "podstawowość" jest cechą nie emocji, lecz naszych pojęć opisujących

emocje, choć ważne jest tu pewne zastrzeżenie. Emocje różnią się od obiektów nieożywionych,

które pozostają niezmienne niezależnie od sposobu ich pojmowania. Jako pewna postać ludzkiego

zachowania, emocje przynajmniej po części są kształtowane przez te same "ukryte teorie", które

nadają znaczenie pojęciom używanym do opisu emocji. Kwestie logiczne i merytoryczne są tu zatem

wzajemnie powiązane. Jednak nie wszystkie cechy jakiegoś pojęcia opisującego emocje można bez

ograniczeń ekstrapolować na odpowiadającą mu reakcję emocjonalną. W szczególności zaś fakt, że

dane pojęcie opisujące emocję ma charakter podstawowy w jakimś schemacie klasyfikacyjnym, nie

oznacz

 

jeszcze, iż opisywana tym pojęciem emocja jest w jakimś sensie bardziej podstawowa od innych.

Dla prostoty wywodu, w dalszej dyskusji nie zawsze będę czynił to rozróżnienie między

podstawowymi pojęciami opisującymi emocje a podstawowymi emocjami, choć kontekst powinien

każdorazowo wyjaśniać, o które ze znaczeń "podstawowości" chodzi. Zamiarem moim jest

uzasadnienie trzech opinii. Po pierwsze, dowolna emocja (lub pojęcie opisujące emocje) może być

bardziej podstawowa od innych na wiele różnych sposobów. Po drugie, z powodu wielości

możliwych znaczeń "podstawowości", z których każde jest w jakiś sposób zasadne, koncepcja

emocji podstawowych jest źródłem raczej zamieszania, niż jasności. Po trzecie, miast ograniczać

sens "podstawowości" do jednego z możliwych znaczeń, lepiej uczynimy (ze ściśle naukowego

punktu widzenia), w ogóle rezygnując z tego pojęcia.

Aby uzasadnić te opinie, należy rozważyć ogólną logikę klasyfikacji, a także bardziej

szczegółowy problem kryteriów używanych do identyfikowania emocji podstawowych. Schemat

klasyfikacji może mieć charakter poziomy (jednostopniowy) lub pionowy (wielostopniowy), a

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin