SPECJALNA NA EGZAMIN.doc

(49 KB) Pobierz
Materiały które tu widzicie zostały przezemnie opracowane na podstawie zagadnień podanych przez Panią doktor z których zresztą

4

 

 

1)            Pedagogika specjalna jako przedmiot (metody badań): Aktualnie brak.

 

2)            Z jakimi naukami spokrewniona jest pedagogika specjalna:

 

a)      Medycyna a szczególnie psychopatologia i psychiatria dziecięca ustalają lub współdziałają przy ustalaniu diagnozy upośledzenia. W zależności od rodzaju upośledzenia współdziałają ze sobą otolaryngolog, ortopeda, okulista, pediatra, chirurg i inni .

b)     Nauki prawne, szczególnie prawo i sądownictwo dla nieletnich. Określają one sytuację prawną jednostek upośledzonych, zapewniają im warunki opiekuńcze.

c)      Psychologia kliniczna, rozwojowa, wychowawcza, psychologia dzieci z odchyleniami od normy.

d)     Także filozofia, etyka, biologia, chemia, patosocjologia itp.

 

Źródło: O.Lipkowski „Pedagogika Specjalna” , notatki

 

3)            Rodzaje niepełnosprawności (klasyfikacja: Sękowskiej i Grzegorzewskiej)

 

a)      Sękowska:

- jednostki posiadające trudności w poznawaniu świata na skutek uszkodzenia analizatora (głusi, niewidomi).

- jednostki u których procesy poznawcze przebiegają nieprawidłowo w wyniku czego mają trudności i ograniczone zdolności (upośledzenia umysłowe i z pogranicza normy intelektualnej)

- jednostki które na wskutek uszkodzenia narządu ruchu mają problemy w poruszaniu się i poznawaniu świata.

- jednostki które na skutek zaniedbań i uszkodzeń centralnego układu nerwowego charakteropatii lub psychopatii mają trudności w dostosowaniu się do norm moralnych

 

Nie uwzględniała dzieci wybitnie zdolnych

 

b)     Grzegorzewska

- dzieci anormalne które wskutek mniejszych lub większych upośledzeń mają trudności w poznawaniu świata, porozumiewaniu się ze światem i wymagają stałej opieki (głusi, niewidomi, przewlekle chorzy, upośledzeni umysłowo, niedostosowani społecznie

- dzieci anormalne które w pewnym okresie wymagają specjalnej opieki (dzieci chore, niedostosowane społecznie)

 

Źródło : notatki z wykładów

 

4)     Ortodydaktyka i jej zasady:

 

Ortodydaktyka z punktu widzenia leksykalnego to dydaktyka wyprostowująca, wyrównująca.

 

Według notatek:

 

a)        Zasada kształcenia pozytywnej atmosfery pracy

b)     Zasada pomocy w nauce

c)        Zasada aktywizacji w nauce ( skierowana jest na dziedziny najbardziej ograniczone np. niewidomych uczy się orientacji, chodzenia z laską)

d)     Zasada dominacji wychowania nad nauczaniem

e)        Zasada indywidualizacji (każde dziecko odchylone od normy jest inne i wymaga indywidualnej opieki)

f)         Zasada treści kształcących ( dobór takich treści które będą przydatne w życiu, dostosowanie ich do typu psychicznego)

g)     Zasada poglądowości (kontakt ze środowiskiem o którym mówimy, nie mówimy o rzeczach których dziecko nie może zobaczyć)

h)     Zasada systematyczności

i)         Zasada łączenia teorii z praktyką

 

Według O. Lipkowskiego:

 

a)        Zasada życzliwej pomocy

b)     Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy

c)        Zasada aktywności w nauce

d)     Zasada dominacji wychowania

e)        Zasada indywidualizacji

f)         Zasada treści krztałcących

 

Źródło: O. Lipkowski „Pedagogika Specjalna” , notatki

 

 

Co to jest rewalidacja ?

 

Rewalidacja – kształcenie jednostek odchylonych od normy z punktu widzenia przygotowania ich do życia.

 

Trzy kierunki działalności rewalidacyjnej:

 

a)      kształtowanie i rozwijanie tych cech i zdolności które u danej jednostki są najmniej uszkodzone, dążymy do maksymalnego rozwinięcia zdolności manualnych.

b)     Wzmocnienie i usprawnienie uszkodzonych zakresów fizycznych fizycznych psychicznych

c)      Wyrównywanie braków przez kompensację i zastępowanie deficytów innymi wartościami

 

Źródło: O. Lipkowski „Pedagogika Specjalna” , notatki

 

5)            Zasady rewalidacji:

 

a)      Zasada akceptacji (akceptuje się dziecko upośledzone nie jako dziecko specjalne ale jako dziecko które obarczone jest większymi trudnościami rozwojowymi.

b)     Zasada pomocy (aktywizacja tych sił lbiologicznych które zachowały się jeszcze u dziecka, pomoc w rozwiązywaniu trudności, stworzenie odpowiednich warunków pracy i atmosfery.

c)      Zasada indywidualizacji

d)     Zasada terapii pedagogicznej

- poznanie dziecka

- oddziaływanie na środowisko

-terapia właściwa

e) Współpraca z rodziną (pedagog musi stworzyć odpowiednią atmosferę pracy z rodzicami, wtedy to poprawia się sytuacja emocjonalna dziecka. Zwiększa się poziom rodziców wiedzy o pracy rewalidacyjnej i jej efektach.

 

Źródło: O. Lipkowski „Pedagogika Specjalna” , notatki

 

6)     Nazwiska w pedagogice specjalnej:

 

Oligo: Janina Wyczesany, Halina Bożyszkowska, Władysław Dykcik

Surdo: Skarżyski ,Klaczak

Tyflo: Zofia Sękowska, Aleksander Hulek, Emanuela Jezierska, Zofia Polak, Tadeusz Majewski

Reso: Jan Konopnicki, Bronisław Urban, Otton Lipkowski, Han Ilgiewicz

Terapia: Janina Doroszewska, Aleksandra Macian

 

 

7)     Działy pedagogiki specjalnej:

 

Działy pedagogiki specjalnej wg Grzegorzewskiej:

 

a)      oligofrenopedagogika - upośledzenia umysłowe wszystkich stopni

b)     surdopedagogika – niedosłyszący, osoby z resztkami słuchu, głusi, głusi upośledzeni umysłowo

c)      tyflopedagogika – niewidomi z resztkami wzroku, niedowidzący, niewidomi upośledzeni umysłowo

d)     resocjalizacyjna -  bez zaburzeń wyższych czynności nerwowych, umysłowych i zaburzeń charakterologicznych, z zaburzeniami wyższych czynności nerwowych, zaburzenia neurologiczne i psychopatyczne

e)      pedagog.terapeutyczna – kalecy w zakresie narządów ruchu – niedowładem, uszkodzeniami, przewlekle chorzy, chorzy psychiczne

 

8)     Ewolucja stosunku do niepełnosprawnych

 

 

Stosunek do ludzi niepełnosprawnych kształtował się w oparciu o nurty filozoficzne:

 

a)      starożytność – ideał człowieka doskonałego, nie interesowano się tym problemem, w Sparcie jednostki takie likwidowano. Negacja niepełnosprawności.

b)     Średniowiecze – zajmowano się nimi przy klasztorach. Czasem pełnili pomocnicze funkcje.

c)      Okres filantropijny (okres opieki) niepełnosprawny traktowany jak chory więc niezdolny od pracy

d)     Etap tworzenia dobroczynności – niepełnosprawny skazany na pomoc i opiekę instytucji charytatywnych

e)      Etap podstawowych praw – człowiek niepełnosprawny jest również  członkiem społeczeństwa więc powinien posiadać prawa

f)       Etap prawa w zakresach różnych możliwości – wzrost zainteresowania niepełnosprawnymi, przygotowanie niepełnosprawnych  do wykonywania poszczególnych zawodów.

g)     Etap prawa do integracji – uznanie istnienia grupy osób niepełnosprawnych i stworzenie im warunków do życia z pełnosprawnymi, przygotowanie do zawodu i życia w społeczeństwie

 

 

9)     Integracja edukacyjna i społeczna

 

Integracja – włączenie niepełnosprawnych w normalne środowisko społeczne przez różne formy kształcenia i przygotowania do pracy zawodowej oraz aktywny udział w życiu społecznym

 

Założenia integracji:

 

a)        Niepełnosprawni mają takie same potrzeby usankcjonowane prawami człowieka. Różnice dotyczą jedynie metod i środków zaspakajania tych potrzeb a także zakresu i form.

 

b)     Jednostki niepełnosprawne są członkami społeczeństw w którym żyją i w którym muszą w odpowiedni sposób funkcjonować

 

c)        Niepełnosprawność może być nabyta w trakcie życia w związku z czym pojawienie się jej nie może eliminować jednostki z życia społecznego.

 

d)     Specjalny system kształcenia i przygotowania do zawodu może i powinien dać jednostką niepełnosprawnym możliwość pracy i życia w środowisku naturalnym jaką jest rodzina, zakład pracy…

 

 

 

 

10) Twórca integracji w Polsce

W latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku Aleksander Hulek upowszechnił pojęcie integracyjnego systemu kształcenia i wychowania, który polega na „maksymalnym włączeniu dzieci i młodzieży z odchyleniami od normy do zwykłych szkół i innych placówek oświatowych, umożliwiających im – w miarę możliwości – wzrastanie w gronie zdrowych rówieśników. Jednostkom zaś przebywającym w zakładach opiekuńczych stara się zapewnić jak najczęstsze kontakty z zewnętrznym środowiskiem społecznym”. Pojęcie integracja „wyraża się w takim wzajemnym stosunku pełno i niepełnosprawnych, w którym respektowane są te same prawa i w którym stwarzane dla grup identyczne warunki maksymalnego, wszechstronnego rozwoju”. 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin