ŚWIETLICA.doc

(108 KB) Pobierz

 

 

                                                        ŚWIETLICA ŚRODOWISKOWA

 

 

1.      Organizacja świetlic środowiskowych:

 

              Placówka użyteczności publicznej, najczęściej działająca na zasadach wolontariatu, wspierający lokalną społeczność w procesie wychowania dzieci i młodzieży. Działania świetlic najczęściej ukierunkowane są na dzieci i młodzież z zaburzeniami zachowania, dysfunkcyjnym środowiskiem rodzinnym (np. Patologia) lub mających trudną sytuację materialną.

              Wychowanków do świetlic przyjmuje się na prośbę rodziców lub wniosek szkoły, pogotowia opiekuńczego, sądu, a także osób prawnych i fizycznych, które uznają potrzebę udzielenia pomocy przez taką placówkę. Warunkiem przyjęcia jest opinia poradni psychologiczno- pedagogicznej lub pogotowia opiekuńczego.

              Świetlice otaczają dzieci i młodzież opieką wychowawczą, tworzą warunki do nauki, rozwijania zainteresowań i uzdolnień, wyrównują braki wychowawcze rodziny i eliminują zaburzenia zachowanie.

 

Zadania świetlicy:

·          Wspieranie wychowawczej roli rodziny w integralnym rozwoju dziecka w jej naturalnym środowisku.

·          Wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych i wychowawczych podopiecznych.

·          Rozwinięcie u wychowanków umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życia codziennego i rozwiązywanie konfliktów.

·          Wzmacnianie u wychowanków poczucia własnej wartości.

·          Profilaktyka uzależnień.

·          Wyrabianie i utrwalanie u wychowanków prawidłowych nawyków higieny.

·          Dożywianie dzieci i młodzieży.

·          Wsparcie Psychologiczne i materialne podopiecznych oraz ich rodzin.

             

Rodzaje zajęć prowadzonych w świetlicach:

a)      Działania edukacyjne:

·         pomoc w odrabianiu lekcji

·         gry i zabawy świetlicowe rozwijające myślenie logiczne

·         zajęcia muzyczne

·         zajęcia plastyczne

·         zajęcia informacyjne

 

b)      Działania profilaktyczne:

·         zajęcia z zakresu profilaktyki uzależnień od alkoholu, narkotyków, nikotyny

·         ćwiczenia umiejętności odmawiania oraz radzenie sobie w sytuacjach zmuszania i przymuszania

·         nauka  techniki rozładowywania stresu

 

c)      Działania wychowawcze:

·         nauka zasad zachowanie się w różnych sytuacjach

·         rozwijanie u wychowanków ducha wolontariatu poprzez udział w różnego rodzaju akcjach charytatywnych

·         nauka współdziałania w grupie

 

d)      Działania opiekuńcze i współpraca z rodziną ;

·         prowadzenie rozmów indywidualnych i zajęć grupowych z rodzicami wychowanków dotyczących właściwego modelu wychowania

·         systematyczne dożywianie dzieci i młodzieży

 

 

 

 

 

 

 

2.      Kadra pedagogiczna i wolontariusze:

 

 

              KIEROWNIK świetlicy:

 

Świetlicę prowadzi kierownik. W razie jego nieobecności placówką kieruje osoba przez niego wyznaczona, posiadająca odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia. Kierownik jest przełożonym wszystkich pracowników i wolontariuszy, którzy pracują w świetlicy.

Do jego zadań należy:

·          opracowanie zakresów czynności i obowiązków podległym pracownikom i wolontariuszom,

·          systematyczne wizytacje zajęć grupowych i indywidualnych zgodnie z potrzebami i harmonogramem oraz ocena realizacji zadań,

·          prowadzenie nadzoru nad warunkami sanitarnymi, przeciw pożarnymi, BHP oraz nad bezpieczeństwem podopiecznych i pracowników,

·          odpowiedzialność za powierzony majątek,

·          dbanie o prawidłowe prowadzenie i zabezpieczenie dokumentacji świetlicy,

·          dbanie o zachowanie tajemnicy służbowej i zawodowej w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w placówce i ich rodzin,

 

Kierownikiem świetlicy może być osoba, która posiada następujące kwalifikacje:

·          wykształcenie wyższe na kierunku: pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika opiekuńczo- wychowawcza, resocjalizacja, psychologia, praca socjalna albo na innym kierunku, uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologi, pedagogiki, socjoterapii, terapii pedagogicznej lub resocjalizacji,

·          co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą  oraz rekomendacje społeczne i/lub zawodowe (np.: opinia pracodawcy, osoby ze środowiska lokalnego).

 

 

WYCHOWAWCY świetlicy:

 

Wychowawca planuje, organizuje i prowadzi pracę opiekuńczo- wychowawczą:

·          z grupką dzieci oraz indywidualną z dzieckiem,

·          z rodzicami lub opiekunami prawnymi oraz innymi osobami i instytucjami, wspierającymi rodzinę w wychowaniu, w zależności od potrzeb dziecka,

 

Wychowawcy powinni posiadać następujące kwalifikacje:

·          ukończone studia wyższe na kierunku:  pedagogika, pedagogika specjalna, pedagogika opiekuńczo- wychowawcza, resocjalizacja, psychologia, praca socjalna albo na innym kierunku, uzupełnione uprawnieniami pedagogicznymi i odpowiednimi kursami przygotowującymi do pracy w placówkach opiekuńczo- wychowawczych,

 

SPECJALIŚCI:

 

Specjalistą może być osoba posiadająca kwalifikacje:

·          psychologa – ukończone studia wyższe magisterskie na kierunku psychologia,

·          pedagoga -   ukończone studia wyższe magisterskie na kierunku  pedagogika,

·          terapeuty, logopedy lub innego specjalisty – ukończone studia wyższe magisterskie na odpowiednim kierunku wraz z uprawnieniami pedagogicznymi oraz udokumentowane przygotowanie do prowadzenie zajęć o profilu potrzebnym w świetlicy,

·          instruktora – udokumentowane przygotowanie do prowadzenia zajęć sportowych, rekreacyjnych, artystycznych i innych.

 

WOLONTARIUSZE:

 

Działalność świetlicy może być wspierana przez wolontariuszy, szczególnie w zakresie rozszerzenia opieki nad dziećmi oraz rozwijania ich indywidualnych zainteresowań i zdolności.

Wolontariusze w świetlicy środowiskowej może być osoba:

·          pełnoletnia, która świadczy, że jest niekarana,

·          Posiadająca predyspozycje i umiejętności niezbędne do pracy w  świetlicy, najlepiej studenci kierunków pedagogicznych lub psychologii.

Kierownik świetlicy przed rozpoczęciem pracy jest zobowiązany poinformować wolontariusza o zadaniach, obowiązkach oraz konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dzieci, znajdujących się w placówce oraz ich rodzin.

 

Pozostałe zasady współpracy z wolontariuszem określa Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. O działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

INNE OSOBY:

 

Osoba niepełnoletnia może za pisemną zgodą rodziców wspierać pracę w świetlicy pod nadzorem osoby dorosłej.

 

ZESPÓŁ WYCHOWAWCZY:

 

W placówce działa zespól wychowawczy, w którego skład wchodzą kierownik placówki, wychowawcy i inni specjaliści, powołani przez kierownika.

W skład zespołu mogą też wchodzić inne osoby m. in. Pedagog szkolny, kuratorzy, pracownicy socjalni. Zadaniem zespołu jest ocena aktualnej sytuacji i potrzeb dzieci, wymiana informacji między wychowawcami, planowanie działań opiekuńczo- wychowawczych oraz analiza i weryfikacji metod pracy stosowanych w świetlicy.

             

3.   Wychowankowie

 

Dzieci i młodzież korzystają ze świetlicy dobrowolnie i nieodpłatnie, wyłącznie na podstawie pisemnej zgody rodziców lub prawnych opiekunów.

Zajęcia w świetlicy przewidziane są dla dzieci i młodzieży w wieku 6 – 18 lat ze szczególnym uwzględnieniem:

zaniedbanych wychowawczo,

pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo,

mających problem z nauką,

sprawiających problemy wychowawcze, ale niewykazujących utrwalonych zaburzeń zachowania.

 

W przypadku braku uzasadnionych przeciwwskazań w świetlicy mogą przebywać dzieci niepełnosprawne oraz w innym wieku niż w/w, jeśli w środowisku istnieje taki zapotrzebowanie, a placówka ma możliwość zapewniania odpowiedniej opieki.

 

Wychowanek świetlicy ma prawo do:

·          opieki wychowawczej oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych w świetlicy i poza jej terenem,

·          życzliwego traktowania, poszanowanie jego godności osobistej, przekonań religijnych, ochrony przed przemocą,

·          swobodnego wyrażania myśli

·          udziału w zajęciach organizowanych przez świetlicę.

 

Wychowanek ma obowiązek:

·          przestrzegania postanowień zawartych z Regulaminie świetlicy,

·          współpracy w procesie opieki i wychowania,

·          przestrzegania zasad kultury współżycia,

·          pomagania innym,

·          dbania o mienie placówki, uczestnictwa w pracach porządkowych,

·          ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie.

 

Samorząd wychowanków:

Świetlica gwarantuje wychowankom możliwość tworzenia samorządu.

Jego organizację określa regulamin ustalony wspólnie przez wychowawców i wychowanków, zatwierdzony przez kierownika świetlicy.

Samorząd wybiera opiekuna pośród wychowawców świetlicy. Samorząd może przedstawiać kierownikowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania placówki.

 

4.      Organizacja pracy świetlicy:

 

·          Świetlica czynna jest cały rok kalendarzowych z wyjątkiem urlopów, świąt, dni wolnych od pracy, organizowanych wypoczynków letnich i zimowych, oraz wykonania niezbędnych prac remontowych. W miarę potrzeb i możliwości świetlica może być czynna również w okresie wakacyjnym.

 

·          Liczba dzieci pozostających pod opieką jednego wychowawcy musi być odpowiednia do potrzeb dzieci oraz rodzaju prowadzonych zajęć. W czasie zajęć odbywających się na terenie świetlicy pod opieką jednego wychowawcy może przebywać do 25 dzieci.

 

·          Wychowankowie są przyjmowani bez skierowań, na zasadzie dobrowolnego i wewnętrznie umotywowanego zgłoszenia dziecka i rodzica lub zgłaszani przez instytucje takie jak: poradnie, szkoły, kuratorów, pracowników socjalnych itp.

 

Dokumentacja świetlicy środowiskowej:

 

Świetlica realizuje zadania w oparciu o:

regulamin świetlicy, który opracowuje kierownik w porozumieniu z podmiotem prowadzący,

homogramem zajęć, uwzględniając działania zaplanowane do realizacji na dany dzień, tydzień, miesiąc, rok,

indywidualne karty zgłoszenia i pobytu, prowadzone dla każdego dziecka, które zawierają dane dziecka i są uzupełniane na bieżąco,

dziennik zajęć zawierający co najmniej temat zajęć, liczbę osób uczestniczących w nich oraz podpis osoby prowadzącej zajęcia,

listy obecności wychowanków na zajęciach w danym dniu,

dokumentację finansową.

 

Warunki lokalowe i wyposażenia:

sale do zajęć za światłem dziennymi właściwym oświetleniem sztucznym,

zaplecze sanitarne,

stoliki i krzesła.

Pomoce dydaktyczne: przybory szkolne, gry planszowe, zabawki edukacyjne, książki itp.,

apteczkę z podstawowym wyposażeniem do udzielania pierwszej pomocy

 

Zasady współpracy z innymi instytucjami:

 

W wykonaniu swoich zadań świetlica współpracuje z innymi podmiotami działającymi w tym samym środowisku np.:

 

·          ze szkołami do których uczęszczają dzieci znajdujące się pod opieką świetlicy

·          właściwym terytorialnie ośrodkiem pomocy społecznej

·          administrację publiczną – urzędy, policja, straż miejska

 

Celem współpracy jest podejmowanie działań dla dobra dzieci – zachowaniem poufności.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin