Podstawy planowania eksperymentu.pdf

(735 KB) Pobierz
Microsoft Word - planowanie eksperymentu.doc
6. PODSTAWY PLANOWANIA EKSPERYMENTU
6.1. Pojęcie i rola badań doświadczalnych
Przez eksperyment rozumiemy badanie jakiegoś zjawiska, polegające na celowym
wywoływaniu tego zjawiska lub jego zmian oraz obserwacji i pomiarach, umożliwiających
wnioskowanie o jego właściwościach. Eksperyment przeprowadza się na drodze badań
doświadczalnych mających na celu poznanie informacji o faktach, obiektach, zjawiskach
bądź procesach. Na podstawie zgromadzonych informacji określa się model zjawiska , który
stanowi jego reprezentację w postaci użytkowej wyrażającej istotne jego cechy. Istnieją
modele lingwistyczne, fizyczne, matematyczne. Najczęściej stosowany model
matematyczny jest opisem zjawiska za pomocą liczb, zmiennych, zbiorów, funkcji, relacji
itd. Znajomość modelu matematycznego umożliwia przewidywanie przebiegu zjawiska lub
zachowania obiektu w różnych warunkach. Podstawy teoretyczne badań doświadczalnych
ujmuje dziedzina wiedzy nazywana teorią eksperymentu . Obejmuje ona następujące
zagadnienia:
1. planowanie eksperymentów,
2. metodykę modelowania matematycznego,
3. technikę przeprowadzania pomiarów,
4. analizę wyników pomiarów.
Zanim powstała teoria eksperymentu badania doświadczalne dotyczyły prostych
obiektów o jednej wielkości wejściowej. Eksperyment polegał na przeprowadzeniu
pomiarów wielkości wyjściowej y dla L arbitralnie wybranych wartości wielkości
wejściowej x oraz wyznaczeniu funkcji aproksymującej y = f( x ). Wraz ze wzrostem
złożoności analizowanych obiektów, spowodowanym zwiększeniem liczby wielkości
wejściowych, badania doświadczalne realizowano w oparciu o dwie metody: metodę badań
kompletnych i monoselekcyjnych.
W metodzie badań kompletnych doświadczenie odbywało się w następujący sposób:
a) dla każdej zmiennej x k , k = 1, 2, ..., s wybierano L wartości równomiernie
rozmieszczonych w przedziale [ x k min , x k max ],
b) dla każdej kombinacji wartości wielkości wejściowych wykonywano pojedynczy
pomiar,
c) na podstawie przeprowadzonych pomiarów wyznaczano funkcję aproksymującą f( ).
Graficzna interpretacja tej metody na przykładzie poszukiwania ekstremum obiektu o
dwóch zmiennych wejściowych przedstawiona została na rys. 6.1.
Metoda badań kompletnych była skuteczną metodą identyfikacji funkcji obiektu badań
dla jednej lub dwóch zmiennych wejściowych. Adoptowanie tej metody do obiektów o
większej liczbie zmiennych prowadziło do eksplozji kombinatorycznej wynikającej z liczby
koniecznych do wykonania pomiarów:
n = L S (6.1)
Przykładowo dla s = 10, L = 10, oraz przyjmując czas trwania jednego pomiaru równy
1s uzyskujemy całkowity czas badań kompletnych wynoszący ponad 317lat!
W celu ograniczenia liczby wykonywanych pomiarów opracowano metodę badań
monoselekcyjnych , w której zastosowano procedurę właściwą obiektowi badań o jednym
wejściu w odniesieniu do obiektu o wielu wejściach. W metodzie tej dla każdej zmiennej x k
wybierano L wartości równomiernie rozmieszczonych w przedziale [ x k min , x k max ]. Następnie
1
dokonywano pojedynczego wyboru ( monoselekcji ) kolejnych wartości x k i badano wpływ
tej wielkości na wielkość wyjściową y .
y max
y = f( x 1 , x 2 )
x 2
x 1
Rys. 6.1. Plan kompletny dla dwóch zmiennych wejściowych
Równocześnie przyjmowano, iż wartości pozostałych wielkości wejściowych są stałe:
x q = const, q = 1, 2, ..., s ; q k . W ten sposób całkowicie ignorowano współzależności
między wielkościami wejściowymi i zamiast funkcji wielu zmiennych y = f( x 1 , x 2 , ..., x k , ..., x s )
uzyskiwano jedynie zbiór wielu funkcji jednej zmiennej y = f k ( x k ) dla arbitralnych wartości
pozostałych zmiennych (rys. 6.2).
y = f( x 1 , x 2 )
x 2
x 2
y max
y = f 2 ( x 2 )
x 1 = x 1 opt = const
x 2 opt
x 1
x 1
y
y
y = f 1 ( x 1 )
x 2 = const
x 1 opt
Rys. 6.2. Badania monoselekcyjne dla dwóch zmiennych wejściowych.
Poszukiwane ekstremum funkcji nie zostaje wyznaczone
2
31483.017.png 31483.018.png 31483.019.png 31483.020.png 31483.001.png 31483.002.png 31483.003.png 31483.004.png 31483.005.png 31483.006.png 31483.007.png 31483.008.png 31483.009.png 31483.010.png 31483.011.png 31483.012.png 31483.013.png 31483.014.png 31483.015.png
W porównaniu do metody badań kompletnych osiągnięto znaczną redukcję liczby
koniecznych do przeprowadzenia pomiarów:
=
s
( )
n
=
L
+
L
1 (6.2)
k
2
Dla s = 10, L = 10, oraz przyjmując czas trwania jednego pomiaru równy 1s całkowity
czas badań monoselekcyjnych uległ skróceniu do zaledwie 91s.
Ze względu na ograniczenia metody kompletnej i monoselekcyjnej przy analizie
złożonych obiektów zaistniała potrzeba opracowania nowych metod badawczych. Nastąpił
rozwój teorii eksperymentu. Powstały metody planowania badań doświadczalnych, które
umożliwiły zwiększenie ilości i jakości uzyskiwanej informacji naukowej. Zmniejszeniu
uległa liczba koniecznych do przeprowadzenia pomiarów, a więc zredukowano koszty i
czas trwania badań.
Badania kompletne i monoselekcyjne pozostawiały swobodę wyboru wartości wielkości
wejściowych ( punktów pomiarowych ) dla których realizowano eksperyment, natomiast
wyniki pomiarów analizowano matematycznie dopiero po przeprowadzeniu doświadczenia.
Wykorzystując zasady teorii eksperymentu ustala się wstępnie cel i metodę analizy
wyników pomiarów, natomiast punkty pomiarowe generowane są na podstawie
określonych procedur matematycznych. Pojedynczy punkt pomiarowy, będący
s –wymiarowym wektorem wartości wielkości wejściowych, nazywany jest układem planu
eksperymentu , natomiast zbiór wszystkich punktów pomiarowych stanowi plan
eksperymentu . W zależności od celu badań i stosowanych metod analizy uzyskuje się
rozmieszczenie punktów, które pozwala na:
- uwypuklenie poszukiwanych cech obiektu np. liniowości, współzależności zmiennych
wejściowych, niezależności wielkości wyjściowej od wielkości wejściowych,
- wyznaczenie ekstremum globalnego funkcji obiektu badań,
- zmniejszenienakładu obliczeniowego przy identyfikacji modelu obiektu.
Jak wspomnieliśmy celem badań doświadczalnych jest zwykle wyznaczenie modelu
obiektu badań. W ogólności rozróżnia się identyfikację strukturalną polegającą na ustalaniu
struktury modelu i wyznaczeniu wartości jego parametrów, oraz identyfikację
parametryczną polegającą na ustaleniu wartości parametrów modelu przy a priori danej
strukturze modelu. Wyznaczenie dokładnego modelu badanego obiektu jest bardzo trudne
ze względu na oddziaływanie na rzeczywisty obiekt wielu trudnych lub niemożliwych do
zmierzenia zakłóceń losowych. Z tego względu w teorii eksperymentu stosuje się
identyfikację parametryczną, w której przy założonej strukturze modelu i określonych
danych wejściowych wyznacza się takie wartości parametrów, które zminimalizują
niedokładność modelu. Przyjmuje się postać funkcji aproksymującej model obiektu
(najczęściej wielomian algebraiczny) i wyznacza się wartości współczynników tego
wielomianu korzystając z metody regresji.
Planowanie eksperymentu odbywa się zatem według następującego scenariusza:
a) charakterystyka obiektu badań polegająca na sformułowaniu zagadnienia
wymagającego rozwiązania na drodze doświadczalnej, ustaleniu wielkości
charakteryzujących obiekt badań (wielkości wejściowe, wyjściowe, stałe i zakłócające),
oraz przyjęciu liczby poziomów zmiennych wejściowych, czyli wybranie wartości, które
mogą przyjmować zmienne wejściowe,
b) ustalenie celu badań doświadczalnych , którym może być:
- identyfikacja modelu obiektu badań,
- optymalizacja empiryczna – wyznaczenie ekstremum globalnego modelu obiektu,
3
- badania eliminacyjne – eliminacja wielkości wejściowych o nieistotnym znaczeniu,
c) generacja lub wybór planu eksperymentu najlepiej dostosowanego do obiektu badań
i przyjętego celu badań doświadczalnych,
d) realizacja pomiarów w oparciu o wybrany plan doświadczenia,
e) analiza danych empirycznych zmierzająca do osiągnięcia założonego celu badań
doświadczalnych,
f) analiza merytoryczna rezultatów przeprowadzonych badań polegająca na logicznej
ocenie zjawisk związanych z badanym obiektem,
g) sformułowanie wniosków poznawczych, praktycznych i rozwojowych z
przeprowadzonych badań.
W dalszej części niniejszego rozdziału omówione zostały podstawowe zagadnienia z
zakresu planowania i analizy eksperymentu. Przedstawione wiadomości zaczerpnięto ze
specjalistycznej literatury poświęconej metodologii prowadzenia badań empirycznych [1-5],
adresowanej do inżynierów różnych specjalności, zajmujących się doświadczalnictwem
oraz identyfikacją modeli matematycznych obiektów.
6.2. Charakterystyka obiektu badań
Metody planowania eksperymentu mają charakter uniwersalny, niezależny od
merytorycznego obszaru, w którym realizowany jest eksperyment. Uzyskano to dzięki
wprowadzeniu uniwersalnego, przyczynowo-skutkowego modelu obiektu badań (rys. 6.3),
który opisują następujące wielkości modelujące:
a) niezależne wielkości wejściowe : { x 1 , x 2 , ..., x k , ..., x s }, k = 1, 2, ..., s ,
b) zależne wielkości wyjściowe : { y 1 , y 2 , ..., y p , ..., y w }, p = 1, 2, ..., w ,
c) wielkości stałe { c }, które mają wpływ
na działanie układu, ale ich wartości są
ustalone i niezmienne w czasie, przez
co mogą zostać pominięte w analizie
statystycznej,
d) wielkości zakłócające { h }, których
istnienie spowodowane jest oddziały-
waniem losowych czynników w
obiekcie badań na wielkości
wyjściowe oraz niedoskonałościami
metod i środków pomiarowych.
Do wielkości wejściowych wlicza się te, których wpływ na wielkości wyjściowe
interesuje realizatora badań. Mogą to być wielkości: fizyczne, chemiczne, techniczne,
ekonomiczne i inne. W odniesieniu do każdej wielkości wejściowej określa się zakresy
wartości x k min x k x k max , k = 1, 2, ..., s zakładając, iż eksperyment jest fizycznie
realizowalny jeżeli wartości mieszczą się w wyznaczonych przedziałach.
W celu uniezależnienia się od fizycznej interpretacji oraz zmniejszenia błędów
numerycznych podczas analizy danych empirycznych wielkości wejściowe normuje się do
bezwymiarowego przedziału [-α, α]. Wielkość α jest nazywana ramieniem gwiezdnym i
stanowi jeden z elementów charakteryzujących plan eksperymentu.
Normowanie wielkości wejściowej x k realizowane jest zgodnie ze wzorem:
( ) α
x 1
x 2
:
x k
:
x s
OBIEKT
BADAŃ
y 1
y 2
:
y p
:
y w
Rys. 6.3. Uniwersalny, statyczny
model obiektu badań
x (
=
2
α
x
k
x
k
min
(6.3)
k
x
x
k
max
k
min
4
31483.016.png
Rzeczywistą wartość wielkości wejściowej uzyskuje się przez zastosowanie
przekształcenia odwrotnego zwanego denormowaniem :
( ) (
x
+
α
x
=
k
x
x
)
+
x
(6.4)
k
2
α
k
max
k
min
k
min
Jeżeli wszystkie wielkości modelujące są niezależne od czasu wówczas mamy do
czynienia z obiektem statycznym . W przeciwnym razie, jeżeli przynajmniej jeden z
parametrów jest funkcją czasu, wówczas operujemy pojęciem obiekt dynamiczny . Metody
identyfikacji obiektów dynamicznych są dużo bardziej złożone bowiem wymagają
rozwiązywania równań różniczkowych i w związku z tym nie będą omawiane w tym
podręczniku.
Analizę obiektu badań opisanego liczbą w > 1 wielkości wyjściowych sprowadza się
przez dekompozycję do analizy w obiektów o jednym wyjściu. Dalsze rozważania będą
dotyczyły obiektu zawierającego i -wejść x k , k = 1, 2, ..., s oraz jedno wyjście y .
6.3. Metody planowania eksperymentu
Kolejnym etapem badań doświadczalnych (po charakterystyce obiektu i ustaleniu celu
badań) jest wyznaczenie zbioru punktów pomiarowych czyli generacja lub wybór planu
eksperymentu. Algorytmy generacji planów ustala teoria eksperymentu na podstawie
określonych reguł matematycznych. Prowadząc badania doświadczalne najczęściej
wybieramy jeden plan z bazy planów eksperymentów dedykowany określonemu celowi
badawczemu np. identyfikacji modelu liniowego, optymalizacji modelu liniowo-
kwadratowego, badaniu wpływu poszczególnych składników na właściwości mieszaniny
chemicznej.
W zapisie matematycznym plan eksperymentu stanowi macierz
x
11
,
x
12
,
...,
x
1
k
,
...,
x
1
s
x
21
,
x
22
,
...,
x
2
k
,
...,
x
2
s
...,
...,
...,
...,
...,
...
X
=
(6.5)
x
,
x
,
...,
x
,
...,
x
u
1
u
2
uk
us
...,
...,
...,
...,
...,
...
x
n
1
,
x
n
2
,
...,
x
nk
,
...,
x
ns
gdzie: n – liczba układów planu eksperymentu; s – liczba zmiennych wejściowych.
Wiersz x u = [ x u 1 , x u 2 , ..., x uk , ..., x us ] macierzy X stanowi układ planu eksperymentu.
Istnieją różne klasyfikacje planów w zależności od struktury modelu identyfikowanego
obiektu, parametrów wielkości modelujących oraz celu badań doświadczalnych.
Liczba poziomów L zmiennych wejściowych x k determinuje plan L -poziomowy
( dwupoziomowy , trójpoziomowy, wielopoziomowy ).
W zależności od proporcji liczby punktów pomiarowych n oraz liczby parametrów P
identyfikowanego modelu wyróżnia się:
a) plany nienasycone , w których n > P ,
b) plany nasycone , w których n = P .
Rząd planu doświadczenia uzależniony jest natomiast od stopnia wielomianu
aproksymującego model obiektu. Aproksymacja wielomianem algebraicznym stopnia i
wymaga zastosowania planu i-tego rzędu .
5
(
Zgłoś jeśli naruszono regulamin