61_zagadki_logopedyczne_cz_2.pdf

(224 KB) Pobierz
Microsoft Word - 3E574BC6-131A-08B432.doc
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY
W KLUCZBORKU
GŁOSKI Š, Ž, Č, З
ZEBRAŁA I OPRACOWAŁA
MAŁGORZATA SZCZERBA
LOGOPEDA
KLUCZBORK, MARZEC 2002 r.
401508213.001.png
Zbiór zawiera ponad 100 zagadek, w których rozwiązaniach obecne są
trudne dla niektórych dzieci głoski: Š, Ž, Č, З.
Zawarte w zbiorze zagadki zostały przygotowane z myślą o terapii
logopedycznej dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym, w wieku szkolnym.
Myślę jednak, że można je wykorzystać w każdej pracy o charakterze edukacyjnym
z młodszymi dziećmi w szkołach - i w przedszkolach. W tym przypadku pewnym
utrudnieniem będzie specyficzny dla logopedii układ zawartości zbioru, który
uwzględnia pozycję interesującej nas głoski w wyrazie ( nagłos, śródgłos i wygłos).
Zgromadzone w zbiorze zagadki mogą pomóc w rozwijaniu mowy dziecka
w szerokim znaczeniu tego słowa. Spotykamy się tu z całym bogactwem języka
ojczystego. Zbiór może dostarczyć materiału do bogacenia słownika dziecka, może
być pomostem do zrozumienia metafor, personifikacji i innych środków
artystycznych. Zagadki mogą też być środkiem do ćwiczeń łuchu
fonematycznego, utrwalania analizy i syntezy słuchowej. Dla logopedy zagadki są
świetnym materiałem do utrwalania wymowy głosek.
Zagadki służą poprawie koncentracji uwagi na materiale słownym. Teksty
zagadek rozwijają również myślenie dziecka, które musi oderwać się od konkretu i
na podstawie informacji językowej odgadnąć nazwę desygnatu. Są wreszcie okazją
do wesołej zabawy w grupie.
Teksty zagadek zaczerpnęłam głównie z czasopisma „ MIŚ ”, z zeszytów
WYMAWIAMY POPRAWNIE GŁOSKI ” A. Sosny, z „ MINIMUM
LOGOPEDYCZNEGO NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA ” G. Demel. Niektóre
zagadki napisałam sama i te pozwoliłam sobie podpisać swoimi inicjałami.
Wszystkim, którzy zdecydują się zajrzeć do tego zbiorku życzę
udanych poszukiwań.
Małgorzata Szczerba
GŁOSKA SZ
Worek mąki, paczkę książek –
każdy bagaż szybko zwiążę.
(sznurek)
Nagłos (początek) wyrazu
Nóżki mają ostre, cienkie,
Główki malusieńkie.
A potrzebne są krawcowej,
Gdy szyje sukienkę.
(szpilki)
Kraciasta plansza.
Tam jak na dłoni,
Jest król, królowa
I para koni.
(szachy) M.S.
Zjadana na obiad
Zielona jarzynka.
Jedni jej nie lubią,
Innym cieknie ślinka.
(szpinak) M. S.
Takie drzwi, jak do mieszkania,
Lecz mieszkają w niej ubrania.
(szafa)
Długi, wełniany,
Na szyję zakładany.
(szalik)
To taki przedmiot –
Czy wiecie dzieci? –
Na który Kasia
Zamiecie śmieci.
(szufelka) M. S.
Odważna roślina,
Po górach się wspina.
Szare i włochate
Ma listki i kwiatek.
(szarotka)
Dopóki w stole siedzi ukryta,
Czy w niej porządek – rzadko kto
pyta.
Gdy ją wysuniesz, choć do połowy,
Widać: bałagan, czy ład wzorowy.
(szuflada)
Żeby było ci wygodnie,
Przypnij sobie nimi spodnie!
(szelki) M. S.
W jakim budynku,
Kto mi odpowie –
Są uczennice
I uczniowie?
(szkoła) M. S.
Smaczna to odmiana mięsa.
W sklepie kroi ją maszynka.
Zjadamy ją na śniadanie.
Lubicie ją? To jest ...................
(szynka) M. S.
Czerwona kredka
Po ustach skacze.
Gdy cię mama pocałuje,
Zostawi znaczek.
(szminka) M. S.
Wietrzyk mną kolebie,
A gdy spadnę z drzewa,
Dookoła sosny
Nasionka rozsiewam
(szyszka)
Śródgłos (środek) wyrazu
( wykaz uwzględnia zapis fonetyczny –
głoska „ż” przed głoską bezdźwięczną traci
dźwięczność, np.: „pok rz ywa” – czytamy
pok sz ywa )
Jaka to dziewczynka
Ma roboty wiele,
A na wielkim balu
Gubi pantofelek?
(kopciuszek)
Morze wyrzuca złote kamyki.
Zrobię z nich broszki i naszyjniki.
(bursztyny)
Gdy idę do sadu,
Pusty w ręku niosę.
Gdy do domu wracam,
Niosę w nim owoce.
(koszyk)
Gdy mama gotuje,
To często na brzuszek
Zakłada kolorowy ..................
(fartuszek)
Pełno na niej czarnych liter
Już na pierwszej stronie.
Wiele rzeczy się nauczę,
Gdy ją wezmę w dłonie.
(książka) M.S.
Jakie obuwie
Do tego służy,
Żebyś mógł nie zmoczyć nóg
W kałuży?
(kalosze)
Te złote – lubią nosić panie.
Papierowe – choinka dostanie.
(łańcuszki)
Zielony, okrągły jeżyk,
Kolczasty na ścieżce leży.
A obok – drugi – brzdęk!
Upadł i pękł.
W środku – kulka malutka,
Jak piłka krasnoludka!
(kasztan)
Zawsze ma poduszkę,
kołdrę, prześcieradło,
Ale samo nigdy
Do snu się nie kładło.
(łóżko)
gra się niby na pianinie,
bo i ona ma klawisze.
Lecz melodia z niej nie płynie,
Tylko stuk. Gdy stuka – pisze.
(maszyna do pisania)
Spadłem nagle z drzewa,
Leżę na trawniku.
W brązowej koszulce,
W kolczastym płaszczyku.
(kasztan)
Morze na brzeg wyrzuciło,
Lecz ślimaka w niej nie było.
(muszelka) M. S.
Nosi we mnie mały Jurek
Portmonetkę, chustkę, sznurek...
Gumkę, gwoździe, nici zwoje,
Oraz inne skarby swoje.
(kieszeń)
Ma długi ogonek,
oczka jak paciorki
gdy zobaczy kota,
ucieka do norki.
(myszka)
Kolorowej marchwi
Koleżanka blada.
Tobie nie smakuje,
A zając ją zjada!
(pietruszka)
Mały samolocik
Nad trzcinami lata.
Modrymi skrzydłami
Fale rzek omiata.
(ważka)
To jest zagadka niezwykle prosta:
Jakie warzywo
jest marchewki siostrą?
(pietruszka)
Po przyjściu do mieszkania
Wieszamy na nim ubrania
(wieszak)
Gdy gwiazdy nocą
Rozświetlą ciszę,
Pod głową leży
W poszewce świeżej.
(poduszka)
Wiesz, jak się nazywa
Skorupka od jajek,
Co na cacka choinkowe
Świetnie się nadaje?
(wydmuszka)
Może być gładki, w linie i w kratki.
Ma wiele kartek i dwie okładki.
(zeszyt)
Rośnie pod płotem na straży, choć
zimna, to cię oparzy!
(pokrzywa)
Wygłos (koniec) wyrazu
( wykaz uwzględnia zapis fonetyczny –
głoska „ż” na końcu wyrazu traci
dźwięczność, np.: „je ż ” – czytamy je sz .)
Pukają do okienka
I proszą o ziarenka.
O ziarenka, okruszyny,
Bo są głodne podczas zimy.
(ptaszki)
Choć nie szyję nic, jak wiecie,
Pełno igieł mam na grzbiecie.
(jeż)
W jakim to domku
Przed podróżą
Musi się spotkać listów dużo?
(skrzynka pocztowa)
Nie jest kotem, a bez strachu
Po spadzistym chodzi dachu.
Czarne ręce ma i twarz
I ty go na pewno znasz.
(kominiarz)
Listu nie zaniesiesz sam.
Chętnie połknę go,
mniam, mniam!
(skrzynka pocztowa)
Dźwiga miotłę, szczotkę, sznur –
I kominy szur, szur, szur,
Czyści na wszystkie strony.
O, już sadzą pobrudzony!
(kominiarz)
Ludzie je mają z obu stron głowy,
Z obu stron łowią dźwięki,
rozmowy...
A zając ma je wyżej
I jeszcze nimi strzyże!
(uszy)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin