studium przypadku_asperger.pdf

(38 KB) Pobierz
47295445 UNPDF
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 14
STUDIUM PRZYPADKU UCZNIA Z ZESPOŁEM ASPENGERA
Autor: Aleksandra Tarczyñska
Aleksandra Tarczyñskanauczyciel wspomagaj±cy Zespół Szkół nr 14Gimnazjum nr 37 Integracyjne
Studium przypadku ucznia z Zespołem Aspergera
- Identyfikacja problemuUczeñ z rozpoznanym Zespołem Aspergera rozpocz±ł naukê w gimnazjum w
roku szkolnym 2003/2004. Była to dla niego nowa szkoła, nowa klasa ale w miarê szybko chłopiec
zaakceptował zmiany. Równie¿ dla rówie¶ników z klasy oraz nauczycieli komunikowanie siê z uczniem z
opisywanym zaburzeniem stanowiło wyzwanie.Prezentowane studium przypadku, z ukierunkowaniem na
wskazówki dydaktyczne ma na celu przybli¿enie istoty problemu oraz pomoc we wła¶ciwym,
jednokierunkowym prowadzeniu chłopca.Podobne wskazówki, dostosowane oczywi¶cie do wieku i
intelektu otrzymali rówie¶nicy z klasy.Prowadziłam godziny wychowawcze, wspólnie opracowywali¶my
katalog wła¶ciwych zachowañ w konkretnych sytuacjach towarzyskich, który ma ułatwiæ autystycznemu
koledze funkcjonowanie w ¶rodowisku społecznym.Obecnie chłopiec ma 16 lat i jest uczniem II klasy
gimnazjum.2. Analiza orzeczenia i dokumentacji prowadzonej przez terapeutów dziecka.Kacper1 jest pod
opiek± Zakładu Neuropsychologii Klinicznej AM w Bydgoszczy. W badaniach neuropsychologicznych
uzyskał bardzo dobre wyniki co ¶wiadczy o wysokiej sprawno¶ci intelektualnej, stwierdzono bardzo dobr±
pamiêæ operacyjn± i funkcje wykonawcze oraz sprawno¶æ wzrokowo- przestrzenn± i wzrokowo-
motoryczn±.U chłopca wystêpuj± du¿e problemy emocjonalne objawiaj±ce siê niemo¿no¶ci± dostosowania
emocji do my¶lenia i spostrzegania. Mowa jest jednostajna, słabo modulowana co równie¿ wynika z braku
umiejêtno¶ci dostosowania emocji do wypowiadanych tre¶ci.Wystêpuj± znaczne zaburzenia w kontaktach
społecznych, co stanowi specyfikê zaburzenia, z jednoczesnym d±¿eniem do zwrócenia na siebie uwagi
rówie¶ników.3.Obserwacja zachowañ Kacpra i poziomu jego funkcjonowania w klasie.Jako wychowawca
chłopca oraz nauczyciel wspomagaj±cy przygotowałam karty obserwacji, które mogłyby przybli¿yæ istotê
zaburzeñ innym nauczycielom, zwróciæ uwagê na specyficzne zachowania. Opracowanie swoistego
katalogu cech i zachowañ ucznia umo¿liwiły mi stworzenie szczegółowych wskazówek dydaktycznych i
wychowawczych dla wszystkich osób maj±cych kontakt z Kacprem.
- Karta obserwacji wg kryteriów Gilbera:
- powa¿ne ograniczenia w zakresie obustronnej interakcji oraz gry społecznej i/lub mała towarzysko¶æ
wobec rówie¶ników wzglêdnie nieodpowiednie zachowanie siê. Kacper ma du¿e problemy z
nawi±zywaniem kontaktów emocjonalnych i społecznych. Sam nie inicjuje rozmów z rówie¶nikami,
odpowiada jedynie na zadane pytania. Jego odpowiedzi s± krótkie, dotycz± tylko poruszanego problemu.
Nie nawi±zuje ¿adnych rozmów z dziewczêtami, akceptuje tylko chłopców, dla dziewcz±t bywa opryskliwy
(kiedy zadaj± mu pytania).Czasem siada blisko grupki chłopców, czeka na zainicjowanie przez nich
rozmowy.Podczas Zielonej Szkoły czas spêdzał z kolegami, chêtnie pokazywał im nowy telefon(rodzice
mówili, ¿e koniecznie chciał go zabraæ by pokazaæ kolegom). Do domku nie wpuszczał kole¿anek, mówił
¿e „tutaj mieszkaj± chłopcy”.Uczniowie opowiadali tak¿e, ¿e brał od nich pieni±dze na
napoje. Pytany, czemu nie kupował za własne pieni±dze odpowiedział, Ze „nie traci
kieszonkowego na głupoty”.Zachêcany uczestniczył w grach terenowych, był bardzo zadowolony
kiedy go wyró¿niano i chwalono na tle klasy.Podczas godzin wychowawczych siadał zawsze blisko
kolegów, prawie na kolanach. Nie chciał siê przesun±æ. Poskutkowały dopiero tłumaczenia, i¿ nie jest
odrzucany, ¿e prosimy tylko o swobodne zajêcie miejsca przez ka¿dego ucznia.W trakcie zajêæ
pokazowych uczestniczył w lekcjach, odpowiadał na pytania. Kiedy uczestnicy kursu byli zbyt gło¶no,
przekrzykiwał ich, zwracaj±c w ten sposób uwagê na swoj± osobê.
- ¶ci¶le okre¶lone, specyficzne zainteresowania oraz odrzucanie innych (nowych). Zainteresowania s±
czêsto powi±zane z posługiwaniem siê pamiêci± mechaniczn±.Kacper ma specyficzne zainteresowania
zwi±zane ze zbieraniem owadów( ma poka¼n± kolekcjê) oraz konstruowaniem wszelkiego rodzaju
wynalazków. Sam o sobie mówi, i¿ jego przeznaczeniem jest zostaæ wynalazc±. Jednak¿e po niespełna
dwuletniej pracy z chłopcem nie zauwa¿yłam konkretnych, zainteresowañ przekładaj±cych siê na naukê
szkoln±.
- skłonno¶æ do rutynowego zachowania (sztywne i specyficzne sposoby wykonywania czynno¶ci).Du¿o
problemów sprawiaj± próby przesadzenia Kacpra do innej ławki. Jest to mo¿liwe tylko i wył±cznie wtedy
gdy pro¶bê poprzedza konkretna argumentacja.Nie sprawia chłopcu trudno¶ci zmiana sali lekcyjnej.
Odpowiednio wcze¶niej poinformowany sam potrafi odszukaæ wła¶ciw± salê.Wszelkie zmiany wymagaj±
konkretnej i logicznej argumentacjiChłopiec ma ustalony jadłospis, równie¿ niezmienny. Na pocz±tku
nauki w gimnazjum wszystkie przerwy spêdzał z opiekunem, obecnie samodzielnie porusza siê po
budynku szkolnym oraz boisku. Czêsto przerwy spêdza z koleg± z ławki.W nowych sytuacjach Kacper li¿e
podrêczniki, gryzie długopis. Czasami kładzie siê na podłodze. Czêsto w specyficzny sposób macha
rêkoma, wył±cza siê, u¶miecha do własnych my¶li. Je¿eli w tym momencie zadam mu pytanie i wyznaczê
http://www.zs14.bydgoszcz.pl
Kreator PDF
Utworzono 14 December, 2008, 10:43
47295445.002.png
 
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 14
konkretne zadania zaczyna pracowaæ.Nie potrafi samodzielnie organizowaæ sobie miejsca pracy, je¿eli ma
otwarty zeszyt, zamyka podrêcznik i piórnik.Pedantycznie układa przedmioty na ławce. Niszczy
przedmioty, których nie zna ( np. na fizyce).Nie wypełnia ankiet, niszczy je.Pismo Kacpra jest
specyficzne, wszystkie litery starannie wykoñczone. Nie pozostawia luk w zeszycie nawet je¿eli wymaga
tego temat lekcji.
- opó¼niony rozwój jêzyka, formalny pedantyczny jêzyk, widoczny brak zrozumienia, mowa
staccato.Uczeñ prezentuje bardzo bogaty poziom słownictwa, czasami jego odpowiedzi s± dziwne, zawsze
szczere, niestandardowe.(np. na pytanie nauczyciela, trzymaj±cego Kacpra za ramiê „co teraz
zrobiłam” odpowied¼ brzmiała: „odcisnêła Pani linie papilarne na moim
ramieniu”).Mowa jest bardzo wyrazista, gło¶na, poprzedzona krótkimi przerwami
przypominaj±cymi zachły¶niêcie.
- uboga niewerbalna ekspresja i niskie zdolno¶ci w tym zakresie.Uboga mimika twarzy, uczeñ nie
reaguje na komunikaty pozawerbalne, nie skupia wzroku na twarzy rozmówcy (patrzenie przez człowieka
a nie na człowieka).
- Karta obserwacji wg najczê¶ciej wystêpuj±cych objawów w zespole Aspergera:(objawy obserwowane
przez psychologów, pedagogów, nauczycieli, rodziców).Skala wystêpowania objawów u Kacpra:
- brak+ rzadko wystêpuj±++ wystêpuj± czêsto+++ wystêpuj± bardzo czêsto1. Słaba lub nieobecna
zdolno¶æ do u¿ywania lub rozumienia mimiki twarzy, gestu, tonu, pauzy lub jêzyka ciała ++2.Wolny
rozwój mowy bez zwykle nastêpuj±cych zmian. - (z wywiadu: mowa rozwijała siê poprawnie).3.
U¿ywanie mowy w celu uzyskania nagrody albo informacji a rzadko w celu komunikacji. +++4. Brak
zainteresowania zadowalaniem innych ludzi (np. nauczycieli i rodziców) oraz brak reakcji na zwyczajne
subtelne tego sygnały. ++5. Brak reakcji na sygnały niezadowolenia, takie jak np. krêcenie głow± ++6.
Stała nie¶wiadomo¶æ niewerbalnych reakcji (wł±czaj±c w to nastêpstwa czynno¶ci).++7. Dobry poziom
mowy ekspresywnej oraz wysoka kompetencja w liczeniu
czêsto maskuje słabe rozumienie. + (bardzo słabe umiejêtno¶ci matematyczne).8. Dosłowna, literalna
interpretacja mowy. +++9. Biegło¶æ w układaniu puzzli. + + (tylko komputerowo co wynika z
zainteresowañ chłopca).
10. Maj±. holistyczne (globalne) podej¶cie do zadañ i nie daj± sobie rady
z mało precyzyjnymi informacjami. +++( wymaga jasno sprecyzowanych poleceñ).11. Brak
spontaniczno¶ci w eksplorowaniu nowych sytuacji. +++12. S± bardziej zainteresowani ksi±¿kami, ni¿
faktycznymi. informacjami.+ + + (czêsto przegl±da podrêcznik, wymy¶la tre¶ci których nie
przeczytał)13. Niezdarno¶æ i słaba koordynacja ruchów. ++14. Radz± sobie dobrze w przewidywalnym
¶rodowisku z przejrzystymi i prostymi zasadami, jasno wyra¿onymi i konkretnie zdefiniowanymi
–bêd± ich wówczas przestrzegaæ co do litery. +++15. Bardzo egocentryczni. + + ( na zarzuty, ze
siê ¼le zachował odpowiada, ze jest przecie¿ grzecznym i ¶licznym chłopcem).16. Ucz± siê przez
bezpo¶redni± instrukcjê, nie za¶ poprzez intuicyjn±.
percepcjê. + + (instrukcja musi byæ skierowana bezpo¶rednio do chłopca).17. Ich kontakt wzrokowy jest
nietypowy - unikanie wzroku lub
przeciwnie - zbyt długie intensywne wpatrywanie siê w oczy lub twarz
rozmówcy. ++ (patrzenie przez człowieka).18. Zaburzenia komunikacji, jednostronno¶æ komunikacji. ++
- Słaba zdolno¶æ wczuwania siê w stany innych osób. +++ (nie potrafi zrozumieæ, ze obraził kole¿ankê).
- Osłabiona zdolno¶æ przestrzegania konwenansu społecznego. + + ( na wyja¶nienia sposobu
zachowania odpowiada „no tak” ale nie id± za tym ¿adne zmiany w zachowaniu).21.
Nie¶wiadomo¶æ kompromitacji i nie¶wiadomo¶æ tego, ze mo¿na kogo¶
uraziæ poprzez nietaktowne postêpowanie. +++22. Nie rozumienie istoty udawania, zachowywania siê
,,na niby" lub w stylu ,,jak gdyby", czarno-białe spostrzeganie rzeczywisto¶ci. +++23. Słaba zdolno¶æ
rozumienia zabawy ,,w chowanego", schowania czego¶ lub dochowywania tajemnicy. ++24. Niezwykła
wierno¶æ wobec zaprzyja¼nionych osób oraz wyznawanych zasad. +++25. Prawdomówno¶æ, skrajna
szczero¶æ w wyra¿aniu swoich my¶li. +++26. Pochłaniaj±ce zainteresowanie okre¶lonym tematem oraz
pedantyczno¶æ, skrupulatno¶æ i oddawanie siê bez granic temu co ich anga¿uje sprawia, ze mog± z
du¿ym powodzeniem osi±gaæ du¿e sukcesy w dziedzinach, które ich interesuj±, w których staj± siê
ekspertami. ++ ( zainteresowania komputerem, zbieraniem owadów).4.Efekt przeprowadzonej
analizy:Wskazówki dla nauczycieli pracuj±cych z uczniem.
- stosuj takie strategie nauczania, które nie tylko bêd± wspierały sukcesy w nauce lecz bêd± pomocne
dziecku w zmniejszeniu poczucia izolacji i onie¶mielenia; uczenie dziecka musi byæ nieustannie
wzmacniane nagradzaniem i nie mo¿e powodowaæ niepokoju.
- próbuj uczyæ dziecko umiejêtno¶ci organizacyjnych metod± małych ale konkretnych kroków; pamiêtaj,
¿e bałagan na stanowisku pracy nie jest ¶wiadomym wyborem ucznia.
- nie zadawaj niejasnych pytañ, b±d¼ jak najbardziej konkretny w zadawaniu pytañ i stosowanych
wyja¶nieniach.
- wypracuj program pomocy uczniowi w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych; mo¿e warto
http://www.zs14.bydgoszcz.pl
Kreator PDF
Utworzono 14 December, 2008, 10:43
47295445.003.png
 
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 14
wypracowaæ z uczniem „bezpieczne miejsce” lub „bezpieczn± osobê?”.
- nie obra¿aj siê na dziecko, ¿e jest niegrzeczne; złe zachowanie nie wynika z tego, ¿e uczeñ chce ci
zrobiæ na zło¶æ ale to jego reakcja na strach, zakłopotanie lub dezorientacjê.
- staraj siê u¿ywaæ i interpretowaæ jêzyk dosłownie; nie posługuj siê idiomami(np. „podaruj
sobie!”), podwójnymi znaczeniami wyra¿eñ, sarkazmami - twój uczeñ ich nie zrozumie!
- pamiêtaj, ¿e uczeñ z zespołem Aspergera nie rozumie mowy gestów i ciała.
- staraj siê przygotowaæ ucznia na wszelkie zmiany w otoczeniu lub rozkładzie zajêæ ( zebrania,
zastêpstwa nauczycieli, zmiany terminów).
- nie licz, ¿e twój uczeñ przeka¿e rodzicom istotne wiadomo¶ci z ¿ycia szkoły, staraj siê wyæwiczyæ tê
umiejêtno¶æ ale pamiêtaj, ¿e podstaw± pracy z dzieckiem jest systematyczny kontakt z rodzicami.
- pamiêtaj, ¿e uczniowie mog± odnie¶æ najwiêcej korzy¶ci w pracy w parach, z innym uczniem, co w
klasach integracyjnych nie powinno stanowiæ niewykonalnego zadania.
- pamiêtaj, ¿e cech± charakterystyczn± dla autyzmu jest nierównomierny rozwój umiejêtno¶ci, niczego
nie uwa¿aj za pewne; osoba z zespołem Aspergera mo¿e mieæ fenomenaln± pamiêæ zwi±zan± z
wszelkiego rodzaju statystykami ale nie bêdzie pamiêtała o przyniesieniu cyrkla na zajêcia.
- miej ¶wiadomo¶æ, i¿ młodzie¿ z zespołem Aspergera jest szczególnie podatna na depresjê- zwracaj
uwagê na wszelkie niepokoj±ce objawy.
- w nauczaniu wykorzystuj dobr± pamiêæ ucznia; zapamiêtywanie faktów jest czêsto ich mocn± stron±.
- prace pisemne tych uczniów charakteryzuj± siê powtarzalno¶ci±, przeskakiwaniem z tematu na temat i
zawieraj± nieodpowiednie konotacje słowne; pamiêtaj, ¿e dzieci te nie rozumiej± czêsto ró¿nicy pomiêdzy
wiedz± ogóln± a ich osobistymi prze¿yciami, przyjmuj±, i¿ nauczyciel zrozumie ich niezrozumiałe
wyra¿enia.
- dziecko z zespołem Aspergera powinno oczekiwaæ, ¿e bêdzie musiało poprawiæ kiepsko napisan± pracê
klasow± w trakcie przerwy lub w czasie, gdy zwykle zajmuje siê własnymi zainteresowaniami.
- nie zmuszaj ucznia do uczestnictwa w zadaniach konkurencyjnych, a szczególnie do konkurencyjnych
sportów.
- uczniowie ci maj± wiêksze ni¿ ich rówie¶nicy wymagania zwi±zane ze zdawaniem egzaminów; nie tylko
oczekuj± dłu¿szego czasu zdawania ale i wymagaj± obecno¶ci nauczyciela, który przypominałby im o
skoncentrowaniu siê na zadaniu bie¿±cym.
- pamiêtaj, ¿e niektóre dzieci z zespołem Aspergera s± do tego stopnia niezdolne do skoncentrowania siê
na zadaniu, ¿e staje siê to powodem nadmiernego stresu rodziców oczekuj±cych, ¿e co wieczór bêd±
spêdzaæ kilka godzin próbuj±c przebrn±æ wraz z dzieckiem przez zadania domowe.
- chroñ ucznia przed napastowaniem i dra¿nieniem.
- spróbuj pouczyæ kole¿anki i kolegów z klasy sk±d wynikaj± problemy społeczne ich „dziwnie
zachowuj±cego siê” kolegi; nagradzaj zachowania zwi±zane z próbami nawi±zania z zaburzonym
koleg± kontaktów towarzyskich.
- podkre¶laj mocne strony ucznia w grupie rówie¶niczej.
- postaraj siê kształtowaæ reakcje społeczne poprzez umo¿liwienie dziecku odgrywania ról społecznych,
przekazanie zestawu odpowiedzi do wykorzystania w ró¿nych sytuacjach towarzyskich; pamiêtaj, i¿
dziecko dotkniête zespołem Aspergera ról społecznych uczy siê drog± intelektualn±, brak im wyczucia
społecznego i intuicji.1 Imiê chłopca zostało zmienione.
http://www.zs14.bydgoszcz.pl
Kreator PDF
Utworzono 14 December, 2008, 10:43
47295445.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin