Artur E. Powell - Ciało astralne.pdf

(992 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dokument1
1
www.teozofia.org – Teozofia w Polsce
ARTUR E. POWELL
CIAŁO ASTRALNE
Pozna ￿ człowieka to pozna ￿ Boga.
Pozna ￿ Boga to pozna ￿ człowieka.
Bada ￿ wszech ￿ wiat to poznawa ￿ zarówno
Boga, jak człowieka, gdy ￿ wszech ￿ wiat
jest wyrazem Boskiej My ￿ li, a tak ￿ e
wszech ￿ wiat odzwierciedla si ￿ w człowieku.
Poznanie jest konieczne, je ￿ li Ja ￿￿
ma si ￿ wyzwoli ￿ i pozna ￿ siebie
jako tylko Siebie.
Annie Besant
* * *
Inne ksi ￿￿ ki A.E.Powell'a wydane dotychczas w Polsce:
CIAŁO ETERYCZNE
CIAŁO MENTALNE
CIAŁO PRZYCZYNOWE
SPIS TRE ￿ CI:
ROZDZIAŁ I: OPIS OGÓLNY
ROZDZIAŁ II: SKŁAD I BUDOWA CIAŁA ASTRALNEGO
ROZDZIAŁ III: BARWY CIAŁA ASTRALNEGO
ROZDZIAŁ IV: FUNKCJE
ROZDZIAŁ V: CZAKRY
ROZDZIAŁ VI: KUNDALINI
ROZDZIAŁ VII: MY ￿ LOKSZTAŁTY
ROZDZIAŁ VIII: ￿ YCIE FIZYCZNE
ROZDZIAŁ IX: ￿ YCIE PODCZAS SNU
ROZDZIAŁ X: SNY
ROZDZIAŁ XI: CI ￿ GŁO ￿￿ ￿ WIADOMO ￿ CI
ROZDZIAŁ XII: ￿ MIER ￿ A ELEMENTAL PRAGNIE ￿
ROZDZIAŁ XIII: ￿ YCIE PO ￿ MIERCI
ROZDZIAŁ XIV: SFERA ASTRALNA
ROZDZIAŁ XV: RÓ ￿ NE ZJAWISKA ASTRALNE
ROZDZIAŁ XVI: CZWARTY WYMIAR
ROZDZIAŁ XVII: ISTOTY ASTRALNE
2
www.teozofia.org – Teozofia w Polsce
ROZDZIAŁ XVIII: SPIRYTYZM
ROZDZIAŁ XIX: ￿ MIER ￿ ASTRALNA
ROZDZIAŁ XX: REINKARNACJA – PONOWNE NARODZENIE
ROZDZIAŁ XXI: OPANOWANIE PRAGNIE ￿ I WZRUSZE ￿
ROZDZIAŁ XXII: ROZWÓJ ZDOLNO ￿ CI ASTRALNYCH
ROZDZIAŁ XXIII: JASNOWIDZENIE W PRZESTRZENI I CZASIE
ROZDZIAŁ XXIV: NIEWIDZIALNI POMOCNICY
ROZDZIAŁ XXV: UCZNIOWIE
ROZDZIAŁ I: OPIS OGÓLNY
Zanim przyst ￿ pimy do szczegółowego studium ciała astralnego i zwi ￿ zanych z nim zjawisk,
warto przedtem przedstawi ￿ w skrócie zagadnienia, jakie zamierzamy poruszy ￿ , aby czytelnik
miał wła ￿ ciw ￿ perspektyw ￿ i pogl ￿ d na cało ￿￿ przedmiotu oraz orientował si ￿ we wzajemnym
powi ￿ zaniu poszczególnych jego cz ￿￿ ci.
Krótko mówi ￿ c, ciało astralne człowieka jest narz ￿ dziem, które jasnowidzowi przedstawia si ￿
jako podobne do ciała fizycznego. Jest ono otoczone wielobarwn ￿ aur ￿ i zbudowane z materii
o wiele subtelniejszej ni ￿ materia fizyczna. Znajduj ￿ w nim swój wyraz uczucia i nami ￿ tno ￿ ci,
pragnienia i emocje, a działa ono jako pomost pomi ￿ dzy mózgiem fizycznym a umysłem,
funkcjonuj ￿ cym w jeszcze subtelniejszym narz ￿ dziu, jakim jest ciało mentalne.
Cho ￿ ka ￿ dy człowiek ma ciało astralne i posługuje si ￿ nim, to jednak tylko stosunkowo
nieliczni ludzie zdaj ￿ sobie spraw ￿ z jego istnienia, potrafi ￿ nad nim panowa ￿ oraz
posługiwa ￿ si ￿ nim z pełn ￿ ￿ wiadomo ￿ ci ￿ .
U wi ￿ kszo ￿ ci ludzi ciało astralne stanowi bezkształtn ￿ mas ￿ materii astralnej, której ruchy i
działania wymykaj ￿ si ￿ prawie całkowicie spod kontroli samego człowieka, to znaczy jego
ego. U innych natomiast dzieje si ￿ odwrotnie; ciało astralne jest nale ￿ ycie rozwini ￿ te, w pełni
zorganizowane, ma własne ￿ ycie i dostarcza swemu wła ￿ cicielowi wielu po ￿ ytecznych sił.
Podczas snu ciała fizycznego człowiek mało rozwini ￿ ty prowadzi w swym stosunkowo
prymitywnym ciele astralnym nader mglisty ￿ ywot, niewiele lub nic nie pami ￿ taj ￿ c po
przebudzeniu.
U człowieka rozwini ￿ tego ￿ ycie w ciele astralnym podczas snu ciała fizycznego jest aktywne,
zajmuj ￿ ce i po ￿ yteczne, a wspomnienia z tego ￿ ycia mo ￿ na w pewnych warunkach
doprowadzi ￿ do mózgu fizycznego. ￿ ycie takiego człowieka przestaje by ￿ ła ￿ cuchem dni
￿ wiadomego istnienia i nocy okrytych zapomnieniem, staje si ￿ natomiast ￿ yciem ci ￿ głym o
nieprzerwanej ￿ wiadomo ￿ ci, przebiegaj ￿ cym kolejno w ￿ wiecie fizycznym i ￿ wiecie
astralnym.
Jedn ￿ z pierwszych umiej ￿ tno ￿ ci, których człowiek si ￿ uczy w ciele astralnym, jest
przenoszenie si ￿ z miejsca na miejsce, poniewa ￿ mo ￿ e ono porusza ￿ si ￿ z wielk ￿ pr ￿ dko ￿ ci ￿ i
to na du ￿ e odległo ￿ ci od u ￿ pionego ciała fizycznego. Zrozumienie tego zjawiska wyja ￿ nia
bardzo wiele okultystycznych zjawisk, takich jak wszelkiego rodzaju zjawy, znajomo ￿￿
miejscowo ￿ ci, których si ￿ nigdy nie odwiedzało fizycznie itd...
3
www.teozofia.org – Teozofia w Polsce
Ciało astralne stanowi par excellence przewodnik i narz ￿ dzie uczu ￿ i pragnie ￿ , tote ￿
znajomo ￿￿ jego budowy i sposobu działania ma doniosłe znaczenie dla zrozumienia ró ￿ nych
stron ludzkiej psychiki, zarówno indywidualnej, jak zbiorowej. Znajomo ￿￿ ta dostarcza tak ￿ e
prostego wyja ￿ nienia mechanizmu wielu zjawisk odkrytych przez współczesn ￿ psychoanaliz ￿ .
Jasne zrozumienie budowy i natury ciała astralnego, jego mo ￿ liwo ￿ ci i ogranicze ￿ , ma istotne
znaczenie dla zrozumienia ￿ ycia człowieka po ￿ mierci fizycznej. Liczne odmiany niebios,
piekieł i czy ￿￿ ców, w które wierz ￿ wyznawcy niezliczonych religii, staj ￿ si ￿ zrozumiałe, gdy
tylko pojmiemy natur ￿ ciała i ￿ wiata astralnego.
Poznanie ciała astralnego pomo ￿ e nam równie ￿ zrozumie ￿ wiele zjawisk spirytystycznych
oraz niektóre metody leczenia psychicznego, czyli nie posługuj ￿ cego si ￿ metodami
fizycznymi. Osoby interesuj ￿ ce si ￿ tzw. czwartym wymiarem znajduj ￿ , studiuj ￿ c zjawiska
￿ wiata astralnego, potwierdzenie wielu teorii sformułowanych na gruncie geometrii i
matematyki, bior ￿ c za podstaw ￿ opisy tych zjawisk przez ich obserwatorów.
Tak wi ￿ c studiowanie astralnego ciała człowieka wydatnie rozszerza zakres innych naszych
wiadomo ￿ ci i wzbogaca nasze poj ￿ cia o ￿ yciu, które opierały si ￿ dot ￿ d wył ￿ cznie na
zjawiskach ￿ wiata fizycznego i tylko na ￿ wiadectwie naszych umysłów fizycznych. W miar ￿
post ￿ pu naszego studium spostrze ￿ emy, ￿ e umysł fizyczny, jakkolwiek jest nieoceniony, to
jednak ￿ adn ￿ miar ￿ nie stanowi ostatecznych granic wiedzy, której mog ￿ dostarczy ￿
człowiekowi jego ciała, o otaczaj ￿ cym go ￿ wiecie.
Obudzenie zdolno ￿ ci astralnych odsłania przed wzrokiem człowieka istnienie nowego ￿ wiata
wewn ￿ trz dawnego ￿ wiata, tote ￿ gdy człowiek staje si ￿ zdolny rozumie ￿ prawidłowo jego
wymow ￿ i znaczenie, zdobywa znacznie szerszy pogl ￿ d na własne ￿ ycie i cał ￿ przyrod ￿ ,
pogl ￿ d, który zarazem odsłania przed nim prawie nieograniczone, a dot ￿ d utajone w
człowieku mo ￿ liwo ￿ ci. Tote ￿ pr ￿ dzej czy pó ￿ niej, ale nieuchronnie, obudzi si ￿ w nim
najpierw pragnienie, a potem niewzruszone postanowienie opanowania tych nowych ￿ wiatów
i siebie samego, by si ￿ wznie ￿￿ ponad swe ziemskie przeznaczenie i sta ￿ si ￿ rozumnym
współpracownikiem Najwy ￿ szej Woli w Ewolucji.
ROZDZIAŁ II: SKŁAD I BUDOWA CIAŁA ASTRALNEGO
Istnieje siedem stopni lub odmian subtelno ￿ ci materii astralnej, które odpowiadaj ￿ siedmiu
stanom materii fizycznej, a mianowicie: stałemu, płynnemu, gazowemu, eterycznemu,
nadeterycznemu, podatomowemu i atomowemu. Poniewa ￿ jednak nie ma osobnych nazw dla
tych astralnych stanów skupienia, okre ￿ la si ￿ je zazwyczaj b ￿ d ￿ za pomoc ￿ kolejnego numeru
skupienia lub strefy, przy czym najsubtelniejszy stan skupienia ma numer pierwszy, a
najg ￿ stszy numer siódmy, b ￿ d ￿ te ￿ za pomoc ￿ nazwy odpowiadaj ￿ cego mu stanu skupienia
materii fizycznej. Mówimy na przykład o stałej materii astralnej, maj ￿ c na my ￿ li siódmy,
czyli najni ￿ szy stan skupienia, lub o eterycznej materii astralnej, rozumiej ￿ c przez to czwarty
stan skupienia, licz ￿ c od najsubtelniejszego.
Materia astralna przenika materi ￿ fizyczn ￿ jako bardziej subtelna. Wskutek tego ka ￿ dy atom
fizyczny pływa niejako w oceanie materii astralnej, która go otacza i wypełnia wszystkie
szczeliny w materii fizycznej. Wiadomo bowiem dobrze, ￿ e nawet w najtwardszej substancji
4
www.teozofia.org – Teozofia w Polsce
nie ma dwóch wzajemnie stykaj ￿ cych si ￿ atomów i ￿ e odległo ￿￿ pomi ￿ dzy nimi wielokrotnie
przewy ￿ sza ich własne rozmiary.
Oficjalna nauka od dawna przyj ￿ ła, ￿ e eter przenika wszystkie znane substancje, od
najci ￿￿ szych ciał stałych do najbardziej rozrzedzonych gazów. Podobnie jak eter porusza si ￿ z
doskonał ￿ swobod ￿ pomi ￿ dzy cz ￿ stkami najg ￿ stszej substancji, tak z kolei materia astralna
przenika materi ￿ eteryczn ￿ i porusza si ￿ z całkowit ￿ swobod ￿ pomi ￿ dzy jej cz ￿ steczkami.
Dzi ￿ ki temu istota ￿ yj ￿ ca w ￿ wiecie astralnym mo ￿ e zajmowa ￿ to samo miejsce w
przestrzeni, co istota ￿ yj ￿ ca w ￿ wiecie fizycznym, a przy tym ka ￿ da z nich mo ￿ e by ￿ zupełnie
nie ￿ wiadoma istnienia drugiej i w niczym nie kr ￿ powa ￿ swobody jej ruchów. Czytelnik
powinien przyswoi ￿ sobie w pełni t ￿ podstawow ￿ koncepcj ￿ , gdy ￿ nie zrozumiawszy jej
dokładnie, nie b ￿ dzie mógł poj ￿￿ wielu zjawisk astralnych.
Zasada wzajemnego przenikania si ￿ wyja ￿ nia, dlaczego ró ￿ ne królestwa natury nie s ￿ od
siebie oddzielone w przestrzeni, lecz istniej ￿ zawsze wokół nas, tak i ￿ postrzeganie i badanie
nie wymaga poruszania si ￿ w przestrzeni, lecz tylko otwarcia w sobie samym odpowiednich
zmysłów, dzi ￿ ki którym mo ￿ na je postrzega ￿ .
￿ wiat astralny lub sfera astralna, zwana te ￿ czasem planem astralnym, jest wobec tego
pewnym stanem istnienia przyrody, a nie osobnym miejscem w przestrzeni.
Nale ￿ y nadmieni ￿ , ￿ e nie mo ￿ na atomu fizycznego rozło ￿ y ￿ bezpo ￿ rednio na atomy astralne.
Gdyby siła, która wprawia w ruch wirowy, w przybli ￿ eniu, czterna ￿ cie miliardów baniek w
koilonie i skupia je w pierwotny atom fizyczny, została wyparta sił ￿ woli poza próg ￿ wiata
astralnego, to atom fizyczny znikłby, uwalniaj ￿ c tworz ￿ ce go banieczki. Ta sama siła,
działaj ￿ c potem na poziomie wy ￿ szym, przejawiałaby si ￿ nie w jednym atomie astralnym, ale
w grupie czterdziestu dziewi ￿ ciu takich atomów.
Podobny stosunek wyra ￿ aj ￿ cy si ￿ liczb ￿ 49 istnieje pomi ￿ dzy atomami ka ￿ dej z dwóch
s ￿ siaduj ￿ cych ze sob ￿ sfer ( ￿ wiatów) przyrody. Dlatego atom astralny zawiera 49 5 czyli 282
475 249 baniek, a atom mentalny 49 4 i tak dalej.
Istniej ￿ podstawy do przypuszczenia, ￿ e elektrony s ￿ astralnymi atomami. Fizycy twierdz ￿ , ￿ e
atom chemiczny wodoru zawiera prawdopodobnie 700 do 800 elektronów. Wyniki bada ￿
okultystycznych mówi ￿ , ￿ e w atomie chemicznym wodoru znajduj ￿ si ￿ 882 atomy astralne.
Mo ￿ e to by ￿ zbie ￿ no ￿￿ przypadkowa, ale nie wydaje si ￿ to prawdopodobne.
Nale ￿ y zwróci ￿ uwag ￿ , ￿ e pierwotne stany fizyczne s ￿ dwóch rodzajów: m ￿ skie i ￿ e ￿ skie. W
atomie m ￿ skim siła zjawia si ￿ ze ￿ wiata astralnego, przechodzi przez atom i wpływa do
￿ wiata fizycznego; do atomu ￿ e ￿ skiego siła dopływa ze ￿ wiata fizycznego, przechodzi przez
atom i wpływa do ￿ wiata astralnego znikaj ￿ c ze ￿ wiata fizycznego.
Materia astralna stanowi zadziwiaj ￿ co dokładny odpowiednik materii fizycznej i przyci ￿ ga
materi ￿ astraln ￿ o odpowiadaj ￿ cym jej stopniu skupienia. Tak wi ￿ c stała materia fizyczn ￿ jest
przenikni ￿ ta t ￿ odmian ￿ materii astralnej, któr ￿ okre ￿ lamy mianem stałej; płynn ￿ materi ￿
fizyczn ￿ przenika płynna materia astralna, tzn. materia szóstego stanu skupienia; podobnie
dzieje si ￿ z materi ￿ gazow ￿ i czterema stanami skupienia materii eterycznej, z których ka ￿ da
jest przenikni ￿ ta materi ￿ astraln ￿ odpowiadaj ￿ cego jej stanu skupienia.
5
www.teozofia.org – Teozofia w Polsce
Tak samo jak ciało fizyczne musi zawiera ￿ w swej budowie materi ￿ fizyczn ￿ wszystkich
stanów skupienia: stał ￿ , płynn ￿ , gazow ￿ i eteryczn ￿ , ciało astralne musi tak ￿ e zawiera ￿
cz ￿ steczki wszystkich siedmiu stanów skupienia ￿ wiata astralnego, chocia ￿ naturalnie
proporcje tych składników mog ￿ si ￿ bardzo zmienia ￿ w poszczególnych przypadkach.
Poniewa ￿ ciało astralne człowieka jest wskutek tego zbudowane z materii wszystkich siedmiu
stanów skupienia, mo ￿ e on doznawa ￿ pragnie ￿ wszelkich mo ￿ liwych odmian, i to zarówno
najszlachetniejszych, jak i najni ￿ szych. Dzi ￿ ki tej szczególnej zdolno ￿ ci reagowania, jak ￿ ma
materia astralna, ciało astralne mo ￿ e spełnia ￿ rol ￿ powłoki, w której Ja ￿￿ zdobywa
do ￿ wiadczenia w dziedzinie emocjonalnej.
Oprócz zwykłej materii ￿ wiata materialnego w skład ciała astralnego człowieka wchodzi to,
co nazywa si ￿ trzecim królestwem elementalnym lub po prostu esencj ￿ elementaln ￿ ￿ wiata
astralnego, i tworzy to, co nazywa si ￿ elementalem pragnie ￿ ; o elementalu tym b ￿ dzie mowa
w dalszych rozdziałach. Astralna esencja elementalna składa si ￿ z materii sze ￿ ciu ni ￿ szych
stanów skupienia ￿ wiata astralnego, o ￿ ywionej Drug ￿ Fal ￿ ￿ ycia pochodz ￿ c ￿ od Drugiej
Osoby Trójcy.
Materia astralna powy ￿ szego stanu skupienia, stanu atomowego, o ￿ ywiona w podobny
sposób, znana jest pod nazw ￿ esencji monadycznej.
U człowieka jeszcze nierozwini ￿ tego, ciało astralne stanowi mas ￿ mglist ￿ , słabo
zorganizowan ￿ i niewyra ￿ nie zarysowan ￿ , przy czym przewa ￿ a w nim substancja ni ￿ szych
stanów skupienia. Jest ono ordynarne, o ciemnej barwie i g ￿ ste (cz ￿ sto tak g ￿ ste, ￿ e kontury
ciała fizycznego nieomal w nim gin ￿ ), w rezultacie czego jest ono szczególnie podatne na
bod ￿ ce zwi ￿ zane z nami ￿ tno ￿ ciami i zachciankami. Rozci ￿ ga si ￿ ono we wszystkich
kierunkach na około dwadzie ￿ cia pi ￿￿ do trzydziestu centymetrów od ciała fizycznego.
U człowieka znajduj ￿ cego si ￿ na przeci ￿ tnym poziomie intelektualnym i moralnym ciało
astralne jest znacznie wi ￿ ksze i si ￿ ga do czterdziestu pi ￿ ciu centymetrów od ciała fizycznego;
jego skład jest bardziej zrównowa ￿ ony i subtelniejszy co do jako ￿ ci, a obecno ￿￿ rzadszych
składników nadaje mu pewn ￿ ￿ wietlisto ￿￿ ; kontury s ￿ jasne i wyra ￿ ne.
U człowieka na wysokim szczeblu rozwoju duchowego ciało astralne jest jeszcze wi ￿ ksze i
składa si ￿ z najsubtelniejszych cz ￿ steczek z ka ￿ dego stanu skupienia materii astralnej, przy
czym wyra ￿ nie przewa ￿ a materia wy ￿ szych stanów skupienia.
O barwach wyst ￿ puj ￿ cych w ciele astralnym mo ￿ na du ￿ o powiedzie ￿ i dlatego po ￿ wi ￿ camy
tej sprawie osobny rozdział. W tym miejscu ograniczymy si ￿ do stwierdzenia, ￿ e u jednostek
słabo rozwini ￿ tych barwy te s ￿ wulgarne i brudne, natomiast staj ￿ si ￿ coraz ￿ wietlistsze w
miar ￿ jak człowiek rozwija si ￿ emocjonalnie, intelektualnie i duchowo. Sama nazwa astralny,
pochodz ￿ ca od ￿ redniowiecznych alchemików, znaczy tyle co gwia ￿ dzisty i ma si ￿ odnosi ￿ do
￿ wietlistego wygl ￿ du materii astralnej.
Jak ju ￿ powiedzieli ￿ my, ciało astralne człowieka nie tylko przenika ciało fizyczne, lecz tak ￿ e
rozci ￿ ga si ￿ dokoła niego jak obłok we wszystkich kierunkach. Ta cz ￿￿￿ ciała astralnego,
która rozpo ￿ ciera si ￿ poza granicami ciała fizycznego, nazywa si ￿ aur ￿ astraln ￿ . Intensywno ￿￿
uczu ￿ jest oznak ￿ du ￿ ej aury. Mo ￿ na tu zauwa ￿ y ￿ , ￿ e powi ￿ kszenie rozmiarów aury jest
jednym z wst ￿ pnych warunków niezb ￿ dnych do Wtajemniczenia i ￿ e potrzebne do tego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin