RODZAJE GRUP.doc

(184 KB) Pobierz
I

 

Grupy Robocze lub Zespoły Zadaniowe tworzone są na potrzeby realizacji zadań i projektów.

 

I.                   RODZAJE GRUP

 

Grupę można zdefiniować jako dwie lub więcej osób, które współdziałają i wzajemnie na siebie oddziałują w dążeniu do wspólnego celu.

 

W organizacjach występują trzy rodzaje grup:

·         Grupy formalne –kierownicy ustalają ich skład i polecają im realizacja określonych zadań. Do takich grup należą:

*Grupy nakazowe- składające się z kierowników i ich podwładnych

*Komitety i zespoły zadaniowe- tworzone do wykonania określonych czynności, często przy niewielkim zakresie nadzoru lub jego braku

·         Grupy nieformalne- pojawiające się niezależnie od tego czy kierownicy ich pragną lub zachęcają do ich powstania, czy nie

 

II.                ZESPOŁY ZADANIOWE:

 

Zespoły zadaniowe- albo zespoły projektowe powołuje się do rozwiązania określonego problemu lub zajęcia się zadaniem. Istnieją one tylko do czasu zakończenia zadania lub rozwiązania problemu.

 

Stephen Robbins, w swojej książce Zachowania w organizacji wyróżnił trzy rodzaje zespołów zadaniowych z jakimi możemy spotkać się w organizacjach:

 

*zespoły problemowe – składają się z 5 do 12 osób, reprezentujących np. ten sam dział, które spotykają się co tydzień na kilka godzin, aby omówić sposoby podwyższania jakości oraz zwiększania sprawności działania i poprawy warunków pracy. Zespół problemowy nie może wdrażać swoich pomysłów sam.

*zespoły samokierujące- składają się z 10 do 15 osób. Są rozwinięciem koncepcji funkcjonowania zespołów problemowych. Zespoły opracowują założenia rozwiązania problemu i wdrażają opracowane plany i biorą pełną odpowiedzialność za nie.

*zespoły interpunkcyjne- składają się z pracowników podobnego lub tego samego szczebla hierarchii organizacji. Reprezentują różne dziedziny działalności, lecz  łączą się w celu wykonania określonego zadania.

 

Kolejną, nieco inną klasyfikację zespołów przedstawia Henryk Bieniok i Jerzy Rokita. Biorąc pod uwagę zakres i specyfikę realizowanych przedsięwzięć określili oni, że zespół zadaniowy może mieć formę:

 

*luźnego zespołu kierowanego przez koordynatora zadania- powołuje się w przypadku zadań mniej skomplikowanych. Wyznacza się jedynie kierownika- koordynatora, który organizuje i kieruje realizacją przedsięwzięcia oraz koordynuje pracę zespołu zadaniowego.

 

Rysunek 1.

 

*zespołu zadaniowego właściwego, z pełnym oddelegowaniem i podporządkowaniem jego członków kierownikowi zespołu- organizuje się kiedy zachodzi konieczność rozwiązania bardziej złożonych problemów oraz realizacji zadań długoterminowych. Zespół taki ma własną strukturę organizacyjną, która jest adekwatna do specyfiki otrzymanych zadań.

 

Rysunek 2.

 

*zespołu kierowanego przez grupę decyzyjno- koordynującą- powoływana do realizacji kompleksowych i wysoce wyspecjalizowanych zadań. Składa się ona najczęściej z wybranych członków naczelnego kierownictwa organizacji oraz wybranych kierowników liniowych. Taka grupa kieruje najczęściej pracą dużego zespołu zadaniowego, który posiada odpowiednią strukturę oraz pracuje w sposób ciągły, aż do zakończenia powierzonego zadania.

 

Ciekawą charakterystykę zespołów zadaniowych przedstawia w swoich publikacjach Jan Antoszkiewicz. Według niego wyróżniać możemy:

 

*formalne zespoły zadaniowe- wyodrębniony ze struktury organizacji element, który działa jako samodzielna mikroorganizacja w celu rozwiązania i realizacji nietypowego problemu. Na czele zespołu stoi wyznaczony lub wybierany kierownik, a jego członkowie to wewnętrzni i zewnętrzni specjaliści różnych dziedzin. W zależności od potrzeb skład zespołu może ulegać zmianą. Wyróżniamy następujące rodzaje zespołów biorąc po uwagę kryterium celu, rodzaju działania, przeznaczeniu i przydziale niezbędnych środków:

1. zespoły decyzyjne- powoływane doraźnie w celu oceny zaproponowanych rozwiązań oraz podejmowania decyzji

2. zespoły doradcze- organizowane w celu przygotowania danych do podjęcia decyzji, opracowania opinii lub ekspertyzy

3. zespoły koordynujące- powołuje się w celu koordynowania realizacji przyjętych planów, monitorowania procesów wykonawczych oraz opracowania ewentualnych korekt planów

4. zespoły wykonawcze- organizuje się w celu wykonania podejmowanych decyzji, wypracowania możliwych alternatyw rozwiązania problemu, zaprojektowania wyrobu, organizacji itp.

 

*nieformalne zespoły zadaniowe- powstaje najczęściej w wyniku ukierunkowanych chęci, życzeń, sympatii, lecz także w odniesieniu do realizacji konkretnych celów. Dążenia tych zespołów nie zawsze pokrywają się z celami organizacji lub są nawet im przeciwstawne.

 

*grupy wspólnych zadań lub zainteresowań- to najczęściej zespoły robocze lub grupy przyjacielskie, które powstają w wyniku realizacji wspólnego zadania lub takich samych zainteresowań.

 

 

 

 

 

 

III. Fazy rozwoju zespołu a fazy rozwoju grupy

 

Fazy rozwoju zespołu:

 

Rysunek 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fazy rozwoju grup:

 

Rysunek 4.

http://www.agreement.pl/gfx/publikacje/rys3.png

 

 

III.           Tabela porównawcza zespołów a grup

Zespoły

Grupy

Formalne

Nieformalne

1, Formalna część struktury organizacji

1. Formalna część struktury organizacji

1. Nieformalna część struktury organizacji

2. Nietrwałe

2. Stałe

2. Raczej trwałe

3. Powoływane do rozwiązania problemu i znoszone z chwilą kiedy to nastąpi

3. Powoływane do rozwiązania problemu i znoszone z chwilą kiedy to nastąpi

3. Tworzą się same na wzór znajomości i przyjaźni

4. Ich skład jest zmienny

4. Skład raczej stały

4. Skład raczej niezmienny

5. Członkowie o określonych umiejętności i specjalności

5. Grupy ludzi na czele z kierownikiem

5. Znajomi o wspólnych zainteresowaniach

6. Aktywne w wyszukiwaniu pokrewnych problemów i okazji wiążących się z zadaniem

6. Rozwiązywanie problemu bez wykorzystywania własnych intencji

6. Podporządkowanie niektórych własnych potrzeb, potrzebom grupy jako całości

7. W skład wchodzą kierownicy na czele szczebla

7. Skład: kierownicy wraz z podwładnymi

7. Skład: znajomi z pracy

8. Cele ukierunkowane dla interesu organizacji

8. Niekiedy cele sprzeczne z celami organizacji

8. Sprzyjają lub przeciwstawiają interesom organizacji

9. Na czele stoi kierownik

9. Na czele stoi kierownik działu

9. Lider grupy wyłania się z czasem

Zespół - grupa, jest wtedy, gdy ma wspólne cele i zdaje sobie sprawę, że do ich osiągnięcia potrzebne są wysiłki każdego z jej członków. Zespół jest wówczas, kiedy grupa ludzi sama uważa się za zespół, gdy zmierza w wytyczonym kierunku i gdy ma własne, zespołowe sposoby działania, swoisty sposób zachowania.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin