Jan Paweł II – or ę downik prawdy.pdf
(
57 KB
)
Pobierz
Harcuś str.2-3 11.05
HARCU
Ś
- 2 - Listopad 2005
ks. Henryk Sławi
ń
ski
Homilia dla młodzie
Ŝ
y
Jan Paweł II – or
ę
downik prawdy
29 niedziela zwykła, rok A
1. Po raz pierwszy od powołania do Ŝycia
Fundacji
Dzieło Nowego Tysi
ą
clecia
, obcho-
dzimy dzień papieski w łączności z Janem
Pawłem II w wymiarze świętych obcowania. Minęło ponad pół roku od jego pamiętnej
śmierci i Ŝałoby, która stała się narodowymi rekolekcjami. Wszystkie powaŜne gazety, cza-
sopisma, stacje radiowe i telewizyjne przez długi czas przypominały Ŝycie i dokonania Jana
Pawła II. Dziś te wspomnienia z całą swą siłą powracają. Wracamy myślą do tego bezpre-
cedensowego pontyfikatu w dziejach Kościoła. Jak za Ŝycia, tak i po śmierci papieŜ bije
rekordy. Wołanie „Santo subito” nie pozostało bez echa – proces beatyfikacyjny rozpoczęty,
bez pięcioletniego oczekiwania. Sięgamy na nowo po nauczanie Jana Pawła II. Zastana-
wiamy się, jak wyrazić ów pontyfikat papieŜa Polaka i niezwykłość jego osoby w jakimś
lapidarnym, niemal reklamowym sformułowaniu. Bez wątpienia, za trafne moŜna uznać
nazwanie Jana Pawła II świadkiem prawdy. Gdy francuski dziennikarz, konwertyta, André
Frossard zapytał papieŜa z Polski, jakie zdanie z Ewangelii uwaŜa za najwaŜniejsze, usły-
szał zaskakującą dla siebie odpowiedź: nie jak się spodziewał
B
ę
dziesz miłował
, ale:
Pozna-
cie prawd
ę
, a prawda was wyzwoli
(J 8, 32).
2. Słowo „prawda” odgrywa istotną rolę w Ewangelii. JuŜ Prolog św. Jana opisując
Słowo, które stało się ciałem, stwierdza, iŜ jest ono
(…) pełne łaski i prawdy
(J 1, 14). Cała
ziemska misja Chrystusa była słuŜbą prawdzie i uzdolnieniem ludzi do Ŝycia w prawdzie
(por. J 3, 21; 8, 32). Wreszcie w czasie procesu przed Piłatem Jezus wyznał:
Ja si
ę
na to
narodziłem i na to
przyszedłem na
ś
wiat, aby da
ć
ś
wiadectwo prawdzie
(J 18, 37).
Có
Ŝ
to
jest prawda?
(J 18, 38) – pytał retorycznie Piłat w odpowiedzi na to wyznanie. Filozofowie
powiedzieliby, Ŝe prawda to zgodność rzeczy i intelektu. Na co dzień zaś przyjmujemy, Ŝe
słowa i czyny są prawdziwe, jeśli wiernie wyraŜają czyjąś wiedzę i przekonania. MoŜemy
mówić, Ŝe człowiek Ŝyje w prawdzie wówczas, gdy swym postępowaniem potwierdza wy-
powiadane słowa i myśli. Wzór takiej harmonii słów i czynów pozostawił nam Chrystus.
On jest wcieloną prawdą (por. J 14, 6). Nawet Jego przeciwnicy, którzy (…)
naradzali si
ę
,
jak by Go podchwyci
ć
w mowie
(Mt 22, 15) wyznawali, Ŝe jest nauczycielem prawdomów-
nym i drogi BoŜej w prawdzie naucza, nie zwaŜając na to, co inni o Nim pomyślą (por. Mt
22, 16). Arystoteles wypowiadał się z szacunkiem o swoim mistrzu: „Moim przyjacielem
jest Platon, ale większą przyjaciółką - prawda”. Prawdzie dał pierwszeństwo przed szla-
chetnymi więzami ludzkimi. Jezus w jeszcze wyraźniejszy sposób udowadniał, Ŝe słuŜy
prawdzie, nie zwaŜając na opinię innych (Mt 22, 16). Istnieje jednak ogromna róŜnica mię-
dzy Arystotelesem oraz wszystkimi innymi wielkimi filozofami i naukowcami a Jezusem!
Oni wszyscy prawdy szukali i próbowali ją wyrazić przy pomocy dobieranych przez siebie
pojęć. Jezus zaś, i tylko On, mógł powiedzieć o sobie
Ja
jestem prawd
ą
( J 8, 32)! Będąc
wcieloną prawdą, świadczył o niej, czym nierzadko wprowadzał innych, zwłaszcza ludzi
HARCU
Ś
- 2 - Listopad 2005
przewrotnych, w zakłopotanie. Postawiony wobec karkołomnego dylematu, czy naleŜy pła-
cić podatek nałoŜony przez Cezara, czy teŜ nie, zaskoczył wszystkich dyplomatyczną od-
powiedzią. Nie tylko sam zachował wierność prawdzie, ale ponadto zmusił swoich adwersa-
rzy do refleksji nad tym czy Ŝyją w prawdzie. Pytanie faryzeuszy i herodian było tak sfor-
mułowane, by odpowiedź na nie wypadła zawsze na niekorzyść Jezusa. Publiczne oświad-
czenie, iŜ nie trzeba płacić podatku cesarzowi byłoby równoznaczne z wezwaniem do re-
wolty, co natychmiast spostrzegliby herodianie, choć odpowiadałoby to pragnieniom i pa-
triotyzmowi śydów. Natomiast polecenie płacenia podatków byłoby na rękę faryzeuszom,
bo czyniłoby z Jezusa jawnego wroga ludu, który oczekiwał, Ŝe Mesjasz zapewni niezawi-
słość narodową. Zresztą pretendujący do roli Mesjasza, jak np. Judasz Galilejczyk nawoły-
wali do niepłacenia podatków. Precyzyjna odpowiedź Jezusa uczyniła Go nieprzewidzianie
panem sytuacji pozornie bez wyjścia. Jezus nie pozostawił pytania bez odpowiedzi: kazał
pokazać sobie monetę podatkową, dając poznać, Ŝe nie ma przy sobie pieniędzy, podczas
gdy Jego przeciwnicy mieli i byli opłacani za swoją godziwą, bądź niegodziwą pracę. Na
awersie denara widniał wizerunek z napisem: „Boski cesarz Tyberiusz”, na rewersie zaś
obok ornamentu z winnych liści wytłoczony był napis: „NajwyŜszy kapłan”. Musiało to
skłonić rozmówców Jezusa do refleksji; musieli zastanowić się, czy chcą słuŜyć Bogu, któ-
rego obrazem jest człowiek, czy teŜ kierować się w Ŝyciu przewrotnością i walką o społecz-
ne i polityczne wpływy, czemu towarzyszy ubóstwienie pieniądza. JakŜe łatwo moneta mo-
Ŝe przesłonić człowiekowi widzenie świata i innych ludzi, jakŜe łatwo moŜe przesłonić
prawdę o Ŝyciu i człowieku, moŜe skorumpować. Jezus nie uległ magi pieniądza. Nie dał się
wplątać w krótkowzroczne, ambicjonalne rozgrywki. Pozostał wierny prawdzie, którą wy-
powiedział tak sprytnie, Ŝe jego słowa stały się przysłowiem:
Oddajcie wi
ę
c Cezarowi to, co
nale
Ŝ
y do Cezara, a Bogu to, co nale
Ŝ
y do Boga
(Mt 22, 21).
3. Trzeba ogromnej odwagi, by mówić prawdę niezaleŜnie od okoliczności. Głosze-
nie prawdy kosztuje. Głoszenie prawdy łączy się z koniecznością wyraŜania poglądów nie-
popularnych. Za wierność prawdzie moŜna nawet zapłacić Ŝyciem. Ale trzeba teŜ powie-
dzieć, Ŝe prawda ma w sobie moc, prawda wyzwala. KaŜdy z nas, korzystając z łaski sa-
kramentu pojednania, moŜe doświadczyć wyzwalającej potęgi prawdy i radości Ŝycia w
prawdzie. RównieŜ kaŜda Eucharystia daje nam sposobność stanięcia w prawdzie o sobie.
Jesteśmy wzywani do tego podczas aktu pokuty na początku liturgii. śycie w prawdzie to
najwyraźniejsze świadectwo bycia autentycznym uczniem Chrystusa, a w kontekście dzi-
siejszego dnia papieskiego moŜemy równieŜ powiedzieć, iŜ Ŝycie w prawdzie jest najcen-
niejszym pomnikiem papieskim. PrzecieŜ Jan Paweł II do tego właśnie wzywał, tego na-
uczał i sam o tym świadczył, przypominając słowa Zbawiciela:
Poznacie prawd
ę
, a prawda
was wyzwoli
(J 8, 32). Dziełu głoszenia prawdy pragnie słuŜyć Ŝywy pomnik papieŜa - Fun-
dacja
Dzieło Nowego Tysi
ą
clecia
. AngaŜuje ona gros osób do czynienia dobra i niesie po-
moc wielu młodym ludziom: utalentowanym, ale pochodzącym z uboŜszych środowisk;
wspiera ich kształcenie. Zbierane dzisiaj ofiary stanowią wsparcie młodych talentów. Mone-
ta moŜe słuŜyć do skonstruowania przebiegłego, perfidnego podstępu (jak wyraźnie pokazał
to dzisiaj św. Mateusz), ale moŜe teŜ przyczynić się do wielkiego dobra. Niech euchary-
styczna ofiara, w której uczestniczymy umocni nas w przekonaniu, Ŝe warto Ŝyć w praw-
dzie, całym swym Ŝyciem prawdzie słuŜyć i we wszystkich Ŝyciowych wyborach stawać po
stronie prawdy.
* tekst homilii zaczerpni
ę
to ze strony
www.dzielo.pl
Plik z chomika:
stationery
Inne pliki z tego folderu:
6065 Matka Boża cudownego medalika.pdf
(8959 KB)
721 Matka Boska Ostrobramska.pdf
(188 KB)
422 Matka Boska.pdf
(342 KB)
The prayer of Jesus.pdf
(219 KB)
madonna.pdf
(150 KB)
Inne foldery tego chomika:
,BIBLIA KOŚCIÓŁ WIARA
,BIBLIA KOŚCIÓŁ WIARA(1)
1-KSIĄŻKI KONTROWERSYJNE-ZAKAZANE + hasło zakazane
A - 371
B- 867
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin