Badanie silnika indukcyjnego jednofazowego i transformatora ( Politechnika Warszawska ).pdf

(1225 KB) Pobierz
Microsoft Word - M3_instrukcja.doc
Zakład Napędów Wieloźródłowych
Instytut Maszyn Roboczych Ciężkich PW
Laboratorium Elektrotechniki i Elektroniki
Ćwiczenie M3 - instrukcja
Badanie silnika indukcyjnego jednofazowego
i transformatora
Data wykonania ćwiczenia................................................................................
Data oddania sprawozdania...............................................................................
Zespół wykonujący ćwiczenie:
Nazwisko i imię ocena końcowa
1. .............................................................
.........................
2. .............................................................
.........................
3. .............................................................
.........................
4. .............................................................
….....................
5. .............................................................
.........................
6. .............................................................
.........................
7. .............................................................
.........................
8. .............................................................
.........................
9. .............................................................
.........................
10. .............................................................
.........................
Wydział SiMR PW
Rok ak. 20.../20...
Semestr...............
Grupa.................
Warszawa 2007r.
SPIS TREŚCI
1. CEL I ZAKRES ĆWICZENIA.................................................................................................... 2
2. SILNIK INDUKCYJNY JEDNOFAZOWY - WYBRANE ZAGADNIENIA ......................... 2
3. TRANSFORMATOR - WYBRANE ZAGADNIENIA.............................................................. 5
4. LITERATURA POMOCNICZA ............................................................................................... 11
1. Cel i zakres ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z budową i zasadą działania silnika indukcyjnego
jednofazowego. Przeprowadzone badania laboratoryjne umożliwią analizę wpływu napięcia
zasilania na parametry eksploatacyjne silnika w zależności od zmian obciążenia. W drugiej
części ćwiczenia elementem badanym jest transformator. Pomiary laboratoryjne dotyczą
podstawowych parametrów elektrycznych: napięć, prądów, mocy, cosφ dla różnych stanów
pracy transformatora. Analiza otrzymanych wyników umożliwi wyznaczenie parametrów
znamionowych urządzenia; m.in. przekładni, strat w żelazie w stanie jałowym, napięcia
zwarcia, strat mocy w miedzi w stanie zwarcia.
2. Silnik indukcyjny jednofazowy - wybrane zagadnienia
Silnik indukcyjny jednofazowy składa się ze stojana i wirnika. Nieruchomy stojan jest
wykonany z izolowanych wzajemnie blach stalowych, charakteryzujących się wyciętymi
żłobkami na swym wewnętrznym obwodzie. W obszarze 2/3 wszystkich żłobków stojana jest
umieszczone uzwojenie główne (robocze) silnika, natomiast w pozostałej części znajduje się
nawinięte uzwojenie fazy pomocniczej (rozruchowej). Wirnik wykonany jest w formie klatki
dla silników małych mocy lub pierścieni dla silników dużej mocy.
Uzwojenie główne zasilane jest wyłącznie napięciem jednofazowym - źródło prądu
sinusoidalnie zmiennego, wytwarzające w stojanie strumień magnetyczny, zmienny się
w czasie, w takt zmian wywołującego go prądu, ale pozostający nieruchomo w przestrzeni.
Wytworzone pole magnetyczne jest polem magnetycznym pulsującym (oscylującym). W tych
warunkach nieruchomy wirnik zachowuje się tak jak uzwojenie wtórne transformatora,
w którym indukuje się SEM powodując przepływ prądu w wirniku.
Rys.1. Uzwojenie silnika jednofazowego: 1- wirnik, 2-stojan, 3-uzwojenie stojana, 4-uzwojenie wirnika;
Schematy połączeń z dławikiem oraz z uzwojeniem pomocniczym i kondensatorem.
401461799.003.png
W wyniku oddziaływania pulsującego strumienia magnetycznego stojana na
uzwojenia wirnika z prądem powstają siły. Siły te znoszą się wzajemnie, wyniku, czego
wirnik pozostaje nieruchomy – brak momentu napędowego (rozruchowego). Innymi słowy dla
prędkości zero momenty rozruchowe pochodzące od dwóch strumieni są sobie równe M r1 = M r2 ,
ale przeciwnie skierowane.
Rys.2. Moment obrotowy silnika jednofazowego bez fazy rozruchowej.
Brak momentu rozruchowego jest poważną wadą opisanego wyżej silnika. Aby tę wadę
usunąć, stosuje się w stojanie drugie uzwojenie tzw. fazą rozruchową
Obydwa uzwojenia główne i rozruchowe są przesunięte względem siebie w maszynie
dwubiegunowej o kąt 90°. Prądy płynące w tych uzwojeniach powinny być względem siebie
przesunięte w fazie o 1/4 okresu, tzn. ich wektory powinny być przesunięte o 90°. Dla
osiągnięcia tego stosuje się dwa rozwiązania silników jednofazowych klatkowych:
a) silniki z fazą rozruchową kondensatorową;
b) silniki z fazą rozruchową oporową.
Rys.3. Schemat połączeń i wykres wektorowy silnika jednofazowego z kondensatorową fazą rozruchową.
Silniki z fazą rozruchową kondensatorową mają fazę rozruchową przyłączoną do
sieci szeregowo z kondensatorem. Przez fazę główną płynie prąd I 1 opóźniony względem
napięcia o kąt φ 1 , gdyż obwód fazy głównej jest obwodem o charakterze indukcyjnym.
Natomiast prąd I 2 wyprzedza napięcie o kąt φ 2 . Dzięki odpowiedniemu doborowi kondensatora
uzyskujemy przesunięcie fazowe:
ϕ
=
90
0
1
2
Prądy te wytwarzają dwa strumienie magnetyczne przesunięte w przestrzeni o 90 0 i w
fazie o ¼ okresu, których wypadkowa daje pole magnetyczne wirujące, podobnie jak w
401461799.004.png
silniku trójfazowym. A zatem silnik jednofazowy z fazą rozruchową jest w istocie silnikiem
dwufazowym, zasilanym jednofazowo. Cha-ka mechaniczna, poślizg tego silnika niczym się
nie różnią od charakterystyki mechanicznej i poślizgu silnika klatkowego trójfazowego.
Rys.4. Charakterystyka mechaniczna jednofazowego silnika klatkowego z oporową fazą rozruchową: 1- z
fazą rozruchową, 2-bez fazy rozruchowej.
s
=
n
n
100
%
n
1
n 1 – prędkość synchroniczna,
n – prędkość wirnika,
Silnik jednofazowy z kondensatorem stosowany służy do napędu urządzeń
uruchamianych pod obciążeniem, takich jak kompresory, podnośniki, pompy benzynowe itp.
Silnik jednofazowy z rezystancyjną fazą rozruchową jest powszechnie stosowany do
napędu w pralkach domowych, pompach odśrodkowych, aparatach medycznych, polerkach
i innych urządzeniach niewymagających dużego momentu rozruchowego, charakteryzuje się:
M
r
=
1
2
,
I
r
=
6 ÷
9
M
I
n
n
M r – moment rozruchowy,
M n – moment znamionowy,
I r – prąd rozruchowy,
I n – prąd znamionowy
Zastosowanie kondensatora pozwala na uzyskanie przesunięcia kątowego, ~90 0 dzięki
czemu powstaje kołowe pole wirujące i duży moment rozruchowy:
M
r
=
1 ÷
2
I
r
=
3 ÷
5
M
I
n
n
.
Rys.5. Charakterystyki robocze silnika indukcyjnego jednofazowego.
1
401461799.005.png 401461799.006.png 401461799.001.png
 
3. Transformator - wybrane zagadnienia
Transformator energetyczny - urządzenie elektromagnetyczne statyczne, służące do
przetwarzania energii elektrycznej prądu przemiennego o danym napięciu na energię
elektryczną o innym napięciu.
Rys.6. Budowa transformatora jednofazowego: a) rdzeniowego; b) płaszczowego; 1 - jarzmo, 2 - kolumna,
3 - uzwojenie wysokiego napięcia, 4 - uzwojenie niskiego napięcia
Transformatory mogą pracować jako podwyższające lub jako obniżające napięcie,
w związku z tym mówimy o stronie napięcia górnego i stronie napięcia dolnego.
W transformatorze obniżającym strona napięcia górnego jest stroną pierwotną.
Obwód magnetyczny transformatora stanowi rdzeń, złożony z cienkich blach
stalowych, izolowanych od siebie. Materiałem - stal o dużej zawartości krzemu, w zależności
od właściwości magnetycznych uzyskuje się wąską lub szeroką pętlę histerezy magnetycznej.
Ważnym problemem w transformatorach jest odpowiednie odprowadzenie ciepła,
powstałego w wyniku strat w rdzeniu oraz strat w uzwojeniach miedzianych pierwotnym
i wtórnym, wywołanych przepływem prądu. W transformatorach małej mocy - naturalne
odprowadzanie ciepła na zasadzie konwekcji powietrza i promieniowania. W
transformatorach dużej mocy rdzeń stalowy wraz z uzwojeniami umieszcza się w kadzi
wypełnionej olejem, który oprócz działania chłodzącego izoluje. Ściany kadzi są wyposażone
w użebrowanie rurowe lub radiatory, przez które przepływa poruszany siłami konwekcji
nagrzany olej transformatorowy.
Zasada działania transformatora polega na elektromagnetycznym oddziaływaniu kilku
uzwojeń, niepołączonych ze sobą elektrycznie, a nawiniętych na wspólnym rdzeniu,
(sprzężenie wspólnym strumieniem magnetycznym).
Prąd przemienny I 1 płynący w uzwojeniu pierwotnym, wytwarza przemienny strumień
magnetyczny główny obejmujący uzwojenia pierwotne i wtórne, indukując w nich napięcia.
Rys.7. Zasada działania transformatora jednofazowego.
Napięcie indukowane w uzwojeniu wtórnym jest napięciem źródłowym dla obwodu
tego uzwojenia. Część strumienia wytworzonego przez uzwojenie pierwotne nie obejmuje
uzwojenia wtórnego, gdyż zamyka się wokół własnego uzwojenia - strumień rozproszenia φ r1 .
Jeżeli w obwodzie wtórnym płynie prąd I 2 to wytwarza własny strumień, którego część
odejmuje się od strumienia głównego, zmniejszając jego wartość. Druga część zamyka się
poza obwodem głównym, tworząc strumień rozproszenia φ r2 .
401461799.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin