ENCYKLIKA - 1963. Jan XXIII - Pacem in terris.pdf

(487 KB) Pobierz
KNS -KATOLICKA NAUKA SPO£ECZNA - ENCYKLIKI SPO£ECZNE - PACEM IN TERRIS - JAN XXIII
Ze zbiorów
Zygmunta Adamczyka
11616713.001.png
PAPIEŻ JAN XXIII
ENCYKLIKA
PACEM IN TERRIS
O POKOJU
MIĘDZY WSZYSTKIMI NARODAMI
OPARTYM NA PRAWDZIE,
SPRAWIEDLIWOŚCI, MIŁOŚCI
DO CZCIGODNYCH BRACI PATRIARCHìW, PRYMASìW, ARCYBISKUPìW I
BISKUPìW ORAZ INNYCH ORDYNARIUSZY
ZACHOWUJĄCYCH POKìJ I WSPìLNOTĘ ZE STOLICĄ APOSTOLSKĄ,
DO DUCHOWIEŃSTWA I WIERNYCH CHRZEŚCIJAN CAŁEGO ŚWIATA ORAZ
DO WSZYSTKICH LUDZI DOBREJ WOLI
CZCIGODNYM BRACIOM I UKOCHANYM SYNOM
POZDROWIENIE I BŁOGOSŁAWIEŃSTWO APOSTOLSKIE
I WOLNOŚCI
W STĘP
1. POKìJ WE WSZECHŚWIECIE
1. Pokj na ziemi, ktrego wszyscy ludzie wszystkich czasw tak żarliwie pragnęli, nie może być budowany i
utrwalany inaczej, jak tylko przez wierne zachowywanie porządku ustanowionego przez Boga.
2. Rozwj w dziedzinie nauk i wynalazkw technicznych uczy nas wyraźnie, że zarwno w świecie istot
ożywionych, jak i w dziedzinie sił przyrody panuje podziwu godny porządek, i że człowiek posiada taką władzę,
dzięki ktrej można go poznawać oraz wytwarzać odpowiednie narzędzia dla opanowania tych sił i posługiwania
się nimi na własny pożytek.
3. Postęp jednak w zakresie wiedzy i wynalazkw technicznych ukazuje przede wszystkim nieskończoną
wielkość Boga, ktry stworzył i wszechświat, i samego człowieka. Stworzył - jak powiedzieliśmy - wszechświat
z niczego i wyposażył go wedle obfitości swej mądrości i dobroci. Dlatego święty Psalmista wielbi Boga: "O
Panie, nasz Boże, jak przedziwne Twe imię po wszystkiej ziemi"(1), a gdzie indziej: "Jak liczne są dzieła Twoje,
Panie! Ty wszystko mądrze uczyniłeś"(2). Człowieka zaś stworzył Bg: "Uczyńmy człowieka na Nasz obraz,
podobnego Nam"(3), wyposażonego w rozum i wolną wolę i ustanowił go panem wszechrzeczy. Psalmista
wyraził to w słowach: "Uczyniłeś go niewiele mniejszym od istot niebieskich, chwałą i czcią go uwieńczyłeś.
Obdarzyłeś go władzą nad dziełami rąk Twoich; złożyłeś wszystko pod jego stopy" (4).
2. PORZĄDEK W CZŁOWIEKU
4. Jakże bardzo sprzeczne z tym najdoskonalszym porządkiem wszechświata są tarcia tak między
poszczeglnymi ludźmi, jak i między narodami, jak gdyby stosunki wiążące je między sobą mogły być
podtrzymane wyłącznie siłą.
5. A przecież Stwrca świata wyrył głęboko w sercu człowieka prawo, ktre sumienie własne mu ukazuje i każe
wiernie zachowywać: "Wykazują oni, że treść Prawa wypisana jest w ich sercach, gdy jednocześnie ich sumienie
staje się jako świadek, a mianowicie ich myśli na przemian ich oskarżające lub uniewinniające"(5). Zresztą
jakżeby mogło być inaczej? Wszystko bowiem, co Bg uczynił, odzwierciedla Jego nieskończoną mądrość, a
odzwierciedla tym jaśniej, im bardziej uczestniczy w tej doskonałości (6) .
3. PORZĄDEK W STOSUNKACH SPOŁECZNYCH
6. Błędne poglądy stają się często źrdłem błędnych sądw wielu ludzi mniemających, że stosunki łączące
poszczeglnych ludzi z ich społecznościami państwowymi mogą rządzić się tymi samymi prawami, ktrym
podlegają pozbawione rozumu siły i elementy wszechświata. A przecież prawa, jakimi stosunki te powinny być
regulowane, są innego rodzaju i należy ich szukać jedynie tam, gdzie zapisał je Stwrca wszechrzeczy, to znaczy
w naturze ludzkiej.
7. Z tych to właśnie praw czerpią ludzie światło: najpierw dla regulowania swego wspłżycia, następnie dla
ustalania zasad układu stosunkw między obywatelami i władzami publicznymi w każdym kraju, dalej dla
ułożenia wzajemnych kontaktw między państwami, wreszcie dla wytyczenia zasad wspłżycia poszczeglnych
ludzi i państw ze społecznością wszystkich narodw, ktrej zorganizowania domaga się usilnie wsplne dobro
wszystkich ludzi.
I. PORZĄDEK MIĘDZY LUDŹMI
1. KAŻDY CZŁOWIEK JEST OSOBĄ I PODMIOTEM PRAW I OBOWIĄZKìW
8. Najpierw należy omwić porządek, jaki winien panować między ludźmi.
9. Wszelkie wspłżycie ludzi, jeżeli chcemy, aby było dobrze zorganizowane i rozwijało się pomyślnie, musi
opierać się na podstawowej zasadzie, że każdy człowiek jest osobą, to znaczy istotą obdarzoną rozumem i wolną
wolą, wskutek czego ma prawa i obowiązki, wypływające bezpośrednio i rwnocześnie z własnej jego natury. A
ponieważ są one powszechne i nienaruszalne, dlatego nie można się ich w żaden sposb wyrzec (7).
10. Jeśli zaś spojrzymy na godność osoby ludzkiej w świetle prawd objawionych przez Boga, to będziemy
musieli niewątpliwie ocenić ją znacznie wyżej. Ludzie zostali bowiem odkupieni za cenę krwi Jezusa Chrystusa,
stali się mocą łaski Bożej dziećmi i przyjaciłmi Boga i zostali ustanowieni dziedzicami chwały wiecznej.
P R A W A C Z Ł O W I E K A
2. PRAWO DO ŻYCIA ORAZ DO GODNEGO CZŁOWIEKA POZIOMU ŻYCIA
11. Przechodząc do omwienia praw człowieka zauważamy, że ma on prawo do życia, do nienaruszalności ciała,
do posiadania środkw potrzebnych do zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu życia, do ktrych należy
zaliczyć przede wszystkim żywność, odzież, mieszkanie, wypoczynek, opiekę zdrowotną oraz niezbędne
świadczenia ze strony władz na rzecz jednostek. Z tego wynika, że człowiekowi przysługuje rwnież prawo
zabezpieczenia społecznego w wypadku choroby, niezdolności do pracy, owdowienia, starości, bezrobocia oraz
niezawinionego pozbawienia środkw niezbędnych do życia (8).
3. PRAWO DO KORZYSTANIA Z WARTOŚCI MORALNYCH I KULTURALNYCH
12. Ponadto człowiek ma naturalne prawo do należnego mu szacunku, do posiadania dobrej opinii, do wolności
w poszukiwaniu prawdy oraz - przy zachowaniu zasad porządku moralnego i dobra ogłu - do wypowiadania i
rozpowszechniania swych poglądw oraz swobodnej twrczości artystycznej. Ma wreszcie prawo do
otrzymywania prawdziwych informacji o wydarzeniach życia publicznego.
13. Rwnież na mocy prawa naturalnego ma człowiek prawo do korzystania z rozwoju wiedzy, to znaczy do
otrzymywania wykształcenia podstawowego, technicznego czy zawodowego, stosownie do poziomu wiedzy w
jego kraju. Należy też dążyć usilnie do tego, aby ludzie, ktrzy mają odpowiednie dane umysłowe, mogli
osiągnąć wyższy poziom wykształcenia, tak aby w miarę możności urzędy i stanowiska w społeczeństwie
otrzymywali ci, ktrzy są do tego odpowiednio uzdolnieni i przygotowani (9).
4. PRAWO DO ODDAWANIA CZCI BOGU ZGODNIE Z WYMAGANIAMI PRAWEGO SUMIENIA
14. Do praw człowieka zalicza się rwnież możność oddawania czci Bogu zgodnie z wymaganiem własnego
prawego sumienia oraz wyznawania religii prywatnie i publicznie. Jak bowiem trafnie naucza Laktancjusz:
"Rodzimy się po to, abyśmy Bogu, ktry dał nam życie, oddawali słuszną i należną cześć, abyśmy Jego tylko
uznawali i Jego wolę pełnili. Tą więzią pobożności jesteśmy z Bogiem złączeni i związani (religati), z czego
sama nazwa religii się wywodzi" (10). Poprzednik Nasz, niezapomnianej pamięci Leon XIII, tak o tym mwi:
"Ta prawdziwa i godna dzieci Bożych wolność, ktra najlepiej strzeże godności ludzkiej osoby, przewyższa
wszelką siłę i bezprawie. Jej też zawsze Kościł pragnął i ją szczeglnie miłował. Takiej wolności domagali się
zawsze dla siebie Apostołowie, sławili w swych pismach apologeci, a'wielka liczba Męczennikw uświęciła ją
swoją krwią"(11)
5. PRAWO DO WOLNEGO WYBORU STANU I DO SWOBODY ŻYCIA RODZINNEGO
15. Ponadto ludzie mają prawo wybrać sobie taki stan, jaki im najbardziej odpowiada: albo założyć rodzinę, w
czym kobiecie i mężczyźnie przysługują rwne prawa i obowiązki, albo stan kapłański czy też zakonny" (12).
16. Rodzinę, opartą na związku małżeńskim zawartym dobrowolnie, jednym i nierozerwalnym - należy uważać
za pierwszy i naturalny związek społeczności ludzkiej. Dlatego należy otoczyć ją jak największą troską - tak w
sprawach gospodarczych i socjalnych, jak w dziedzinie poglądw i obyczajw - wszystko w tym celu, aby
rodzinę umocnić oraz dopomc w pełnieniu właściwych jej zadań.
17. Prawo do utrzymywania i wychowywania własnych dzieci przysługuje w pierwszym rzędzie rodzicom (13).
6. PRAWA W DZIEDZINIE GOSPODARCZEJ
18. Przejdźmy do dziedziny spraw gospodarczych. Jest rzeczą oczywistą, że człowiek może na mocy prawa
naturalnego nie tylko żądać odpowiedniej pracy zarobkowej, lecz rwnież cieszyć się swobodą w jej
podejmowaniu (14).
19. Wiąże się z tym prawo do takich warunkw pracy, aby ani siły fizyczne człowieka nie słabły, ani nie
zostawała naruszana nieskazitelność jego obyczajw, ani nie ponosił szkody właściwy rozwj młodzieży.
Kobietom zaś należy zapewnić możność wykonywania pracy w warunkach zgodnych z ich małżeńskimi czy też
macierzyńskimi potrzebami i obowiązkami (15).
20. Z godności osoby ludzkiej wypływa rwnież prawo zajmowania się działalnością gospodarczą zgodnie z
poczuciem odpowiedzialności (16). Z tej też godności wynika - czego nie można przemilczeć -że pracownikowi
należy się płaca, ustalona według nakazw sprawiedliwości. Wysokość jej, dostosowana do możności
gospodarki, musi zapewnić pracownikowi i jego rodzinie poziom życia odpowiadający ludzkiej godności. Tak o
tym pisze Poprzednik Nasz, wielkiej pamięci Pius XII: "Osobistemu obowiązkowi pracy nałożonemu przez
naturę odpowiada i z niego wynika prawo naturalne każdej jednostki, by czynić z pracy środek do zaopatrzenia
życia własnego i dzieci: tak to wzniośle uporządkowane jest krlestwo przyrody dla zachowania człowieka"
(17).
21. Z natury człowieka wypływa rwnież prawo do posiadania na własność prywatną dbr, względnie środkw
do ich wytwarzania. Prawo to - jak kiedyś już oświadczyliśmy -"skutecznie przyczynia się do ochrony godności
ludzkiej osoby oraz do swobodnego wypełniania obowiązkw osobistych w każdej dziedzinie życia. Utwierdza
ono wreszcie więź i harmonię wsplnoty rodzinnej, przyczyniając się tym samym do utrwalenia w państwie
pokoju i wzrostu dobrobytu"(18).
22. Trzeba wreszcie i to przypomnieć, że w prawie do własności prywatnej zawarte są rwnież obowiązki
społeczne (19).
7. PRAWO DO ZRZESZANIA SIĘ
23. Ze społecznej natury człowieka wynika, że ludzie mają prawo zbierania się i zrzeszania w takiej formie, jaką
uważają za najwłaściwszą dla osiągnięcia zamierzonego celu, działania w tych zrzeszeniach z własnej woli i na
własną odpowiedzialność oraz dążenie do uzyskania jak najlepszych wynikw (20).
24. Jak sami zalecaliśmy usilnie w encyklice Naszej Mater et Magistra, jest rwnież rzeczą ze wszech miar
pożądaną, aby powstawały liczne organizacje czy też instytucje pośrednie dla osiągnięcia celw, do ktrych
poszczeglny człowiek nie może sam skutecznie dążyć. Te bowiem organizacje oraz instytucje są niezbędne dla
ochrony godności i wolności osoby ludzkiej, mającej się odznaczać pełnym poczuciem odpowiedzialności (21).
8. PRAWO DO EMIGRACJI ORAZ IMIGRACJI
25. Każdemu człowiekowi winno też przysługiwać nienaruszalne prawo pozostawania na obszarze swego
własnego kraju lub też zmiany miejsca zamieszkania. A nawet- jeśli są do tego słuszne przyczyny - ma on prawo
zwrcić się do innych państw z prośbą o zezwolenie mu na zamieszkanie w ich granicach (22). Fakt, że ktoś jest
obywatelem określonego państwa, nie sprzeciwia się w niczym temu, że jest on rwnież członkiem rodziny
ludzkiej oraz obywatelem owej obejmującej wszystkich ludzi i wsplnej wszystkim społeczności.
9. PRAWO DO UDZIAŁU W ŻYCIU PUBLICZNYM
26. Trzeba dodać, że z godnością ludzkiej osoby wiąże się prawo czynnego udziału w życiu publicznym oraz
wnoszenia własnego wkładu we wsplne dobro obywateli. Na ten temat powiedział Poprzednik Nasz, wielkiej
pamięci Pius XII: "Człowiek nie może być uważany za przedmiot, względnie za jakiś bierny element życia
społecznego, lecz powinien być uznany za podmiot, podwalinę i cel tego życia" (23).
10. PRAWO DO OCHRONY SWYCH PRAW
Zgłoś jeśli naruszono regulamin