Powinności nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego
określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
1. Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1. poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a. przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły;
b. sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole;
c. przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2. uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;
3. prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone;
4. uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego
5. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
6. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
7. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
8. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Plan rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela jest to program działań, które nauczyciel zamierza podejmować w ramach odbywanego stażu. Plan rozwoju zawodowego powinien uwzględniać następujący zakres zagadnień merytorycznych:
1. Specyfika i potrzeby szkoły.
2. Zadania przewidziane do realizacji określone w rozporządzeniu MENIS (powinności i wymagania).
3. Wymagania kwalifikacyjne niezbędne do uzyskania stopnia awansu.
Należy pamiętać, aby w planie znalazły odbicie umiejętności, wiedza i doświadczenie nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego jest dla nauczyciela podstawowym dokumentem - to w nim planuje swój rozwój. Zanim stażysta napisze plan - powinien dokonać analizy swych umiejętności i wiedzy. Rozważyć kierunki rozwoju, dążenia zawodowe oraz zdecydować, jakie działania powinien podjąć, aby doskonalić swój warsztat pracy. W planie warto umieścić informacje o nauczycielu:
1. Dane personalne, kwalifikacje, nauczany przedmiot.
2. Informacja o stopniu, o jaki się nauczyciel ubiega.
3. Staż pracy.
W ramach rozszerzenia tych informacji można podać także informacje dotyczące dotychczasowego przebiegu pracy: otrzymane nagrody, formy doskonalenia, dane dotyczące uczniów ( laureaci olimpiad i konkursów) .
grudzien33