Powinności nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego.doc

(25 KB) Pobierz
Powinności nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego

Powinności nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego



   określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

1.      Nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:

1.      poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:

a.       przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły;

b.      sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole;

c.       przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;

2.      uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia;

3.      prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone;

4.      uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli

Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego



   określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli

5.      Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

6.      Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

7.      Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.

8.      Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

Plan rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego

     Plan rozwoju zawodowego nauczyciela jest to program działań, które nauczyciel zamierza podejmować w ramach odbywanego stażu. Plan rozwoju zawodowego powinien uwzględniać następujący zakres zagadnień merytorycznych:

1.      Specyfika i potrzeby szkoły.

2.      Zadania przewidziane do realizacji określone w rozporządzeniu MENIS (powinności i wymagania).

3.      Wymagania kwalifikacyjne niezbędne do uzyskania stopnia awansu.

      Należy pamiętać, aby w planie znalazły odbicie umiejętności, wiedza i doświadczenie nauczyciela.

     Plan rozwoju zawodowego jest dla nauczyciela podstawowym dokumentem - to w nim planuje swój rozwój. Zanim stażysta napisze plan - powinien dokonać analizy swych umiejętności i wiedzy. Rozważyć kierunki rozwoju, dążenia zawodowe oraz zdecydować, jakie działania powinien podjąć, aby doskonalić swój warsztat pracy.

W planie warto umieścić informacje o nauczycielu:

1.      Dane personalne, kwalifikacje, nauczany przedmiot.

2.      Informacja o stopniu, o jaki się nauczyciel ubiega.

3.      Staż pracy.

     W ramach rozszerzenia tych informacji można podać także informacje dotyczące dotychczasowego przebiegu pracy: otrzymane nagrody, formy doskonalenia, dane dotyczące uczniów ( laureaci olimpiad i konkursów) .

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin