Trakcja elektryczna.pdf
(
41 KB
)
Pobierz
1098359 UNPDF
Trakcja elektrycznaTrakcja elektryczna
SYSTEMY TRAKCJI ELEKTRYCZNEJ
D
o zasilania urządzeń elektrotrakcyjnych są stosowane:
a) prąd stały;
b) prąd przemienny jednofazowy o obniżonej częstotliwości (np. 16 2/3 Hz);
c) prąd przemienny jednofazowy o częstotliwości przemysłowej 50 Hz.
System prądu stałego
jest stosowany m.in. w Polsce, b. ZSRR, Czechach, Słowacji, Francji,
Włoszech, Wielkiej Brytanii, Hiszpaniii, Belgii i Holandii. Napięcia robocze wynoszą 500 do 3000 V.
Na ogół w ruchu podmiejskim stosuje się napięcia 500 do 1500 V, a na liniach głównych - 1500 do
3000 V. Na PKP jest stosowane napięcie 3000 V (jakby jeszcze ktoś nie wiedział ;)).
Prąd stały ma wiele zalet, m.in. tę, że dzięki stosowaniu w podstacjach prostowników
przetwarzanie prądu przemiennego na prąd stały jest łatwe i tanie oraz, że charakterystyki
trakcyjne silników są bardzo dobre. Wadą natomiast jest konieczność stosowania stosunkowo
dużych przekrojów sieci trakcyjnej oraz stosunkowo małych odległości między podstacjami. Dlatego
też niższe napięcia, do 1500 V, są stosowane rzadko.
Do czasu udoskonalenia systemu prądu stałego 3 kV (stosowanie prostowników rtęciowych,
opanowanie konstrukcji silników prądu stałego pracujących przy wyższych napięciach) rozwinął się
system prądu przemiennego jednofazowego o zmiennej częstotliwości:
25 lub 16 2/3.
Napięcie występujące w sieci trakcyjnej jest znacznie wyższe niż w systemie prądu stałego i wynosi
15 do 16 kV, dzięki czemu odległość między podstacjami może być znacznie większa (60 do 100
km).
Pojazdy trakcyjne zasilane w tym systemie prądu różnią się od pojazdów prądu stałego przede
wszystkim tym, że napięcie jest obniżane w specjalnym transformatorze, instalowanym
bezpośrednio w tych pojazdach. Umożliwia to regulowanie w szerokich granicach napięcia na
zaciskach silników trakcyjnych, a więc i ich prędkości obrotowej oraz prędkości pojazdów, przy czym
regulacja ta odbywa się bez strat.
Prąd jednofazowy o obniżonej częstotliwości uzyskuje się bądź ze specjalnych elektrowni, bądź
też przetwarzając prąd trójfazowy z ogólnokrajowej sieci energetycznej w podstacjach trakcyjnych.
Napięcie w sieci trakcyjnej w krajach europejskich stosujących ten system prądu, jak Niemcy,
Austria, Szwajcaria i Szwecja, wynosi zwykle 15 do 16 kV o częstotliwości 16 2/3 Hz.
Od roku 1950 jest stosowany także system prądu przemiennego jednojazowego i częstotliwości
przemysłowej 50Hz, korzystny pod względem inwestycyjnym i eksploatacyjnym. Ze względu na
ważne zalety system ten został przyjęty przez liczne koleje dopiero rozpoczynające elektryfikację
swych linii, jak również te koleje, które mają już część linii zelektryfikowanych z zastosowaniem
innego systemu (np. Francja, Wielka Brytania, b. ZSRR, Czechy i Słowacja).
Prostota systemu prądu przemiennego jednofazowego 50 Hz polega na bezpośrednim zasilaniu
sieci trakcyjnej z krajowej sieci energetycznej za pomocą zwykłych stacji transformatorowych.
Napięcie w sieci trakcyjnej wynosi 25 kV.
Lokomotywy stosowane przy tym systemie prądu mogą mieć następujące rozwiązania
konstrukcyjne:
1) silniki zasilane bezpośrednio;
2) silniki prądu stałego, przy czym prąd ten uzyskuje się z przetwornicy wirującej umieszczonej w
lokomotywie;
3) silnik prądu stałego z przetwarzaniem prądu przemiennego na prąd stały za pomocą
przekształtników zainstalowanych w lokomotywie.
Największe korzyści przy zastosowaniu tego systemu prądu uzyskuje się na liniach
magistralnych, na których kursują ciężkie pociągi.
URZĄDZENIA ZASILAJĄCE I SIEĆ TRAKCYJNA
U
rządzenia zasilające zelektryfikowaną linię kolejową (patrz rysunek) można podzielić na
następujące części składowe:
1) elektrownię (cieplną, wodną, atomową) wytwarzającą energię elektryczną,
2) stację enegretyczną podwyższającą napięcie,
3) linię przesyłową wysokiego napięcia,
4) stacje energetyczne obniżające napięcie do wielkości napięcia linii zasilającej podstacje
trakcyjne,
5) linie zasilające, doprowadzające prąd o wysokim napięciu do podstacji trakcyjnej,
6) podstacje trakcyjne, przetwarzające prąd przemienny na stały 3 kV,
7) sieć trakcyjną, zasilającą tabor elektryczny.
Linie zasilające
stanowią linie wysokiego napięcia łączące elektrownie lub stacje energetyczne
ogólnokrajowej sieci energetycznej z podstacjami trakcyjnymi, rozmieszczonymi wzdłuż linii
zelektryfikowanych. Zasilanie z sieci ogólnokrajowej jest ważną zaletą, gdyż powiązaniu jej z
licznymi źródłami energii uzyskuje się niezawodność w dostawie energii elektrycznej, co ma istotne
znaczenie dla ciągłości i niezawodności pracy kolei.
Niezawodność powinna cechować także urządzenia kolejowe, a więc podstacje i sieć trakcyjną,
Plik z chomika:
witmat1
Inne pliki z tego folderu:
Symbol parowozu.doc
(65 KB)
Silniki trakcyjne.pdf
(89 KB)
Silniki na wodzie i szynach.pdf
(83 KB)
Żywy parowóz.doc
(38 KB)
Wagon silnikowy.doc
(23 KB)
Inne foldery tego chomika:
JAN PAWEŁ II
Klaus Kinski
Pociągi Pancerne
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 16.11.2022
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin