Sterowce.pdf

(74 KB) Pobierz
Sterowce
podczas lotu
…podczas wczesnych prób lotniczych, wzorując się trochę na balonach, wymyślono aparaty
łatające zwane sterowcami. Po prostu wyposażono balon w silnik , i powiedziano „leć!”.
Inżynier H. Giffard po raz pierwszy wykorzystał maszynę parowa o mocy 5 KM do
napędzania balonu w 1851 roku . Użyto tak zwanego balonu podłużnego. Już pierwsza próba
wypadła pomyślnie. Balon dał się sterować i nawet rozwijał prędkość ok. 7-10 km/godz.
Niestety silniki parowe były bardzo ciężkie, co utrudniało podniesienie sterowca. Delikatnej
czaszy, wypełnionej łatwopalnym wodorem, cały czas groził pożar. Dlatego dopiero silnik
spalinowy pozwolił na bujny rozwój sterowców pod koniec XIX wieku .
Budowa pierwszego sterowca spalinowego zajął się, niebędący już w służbie czynnej, oficer
niemiecki von Zeppelin. Jego sterowiec wyposażono w dwa silniki o mocy 16 KM, co
pozwalało osiągnąć prędkość 32 km/godz . Zbudowany w 1898 roku balon pojazdu miał
ponad 127 metrów długości, 11,5 m średnicy. Jego objętość obliczano na 11 000m3. W
konstrukcji zastosowano sztywne wiązania aluminiowe, pokryte powłoką z impregnowanego
płótna jedwabnego. Pod balonem przymocowane były gondole mieszczące silniki, pasażerów
i obsługę.
W latach następnych sterowce zyskiwały na popularności, a ich rozwój przebiegał
szczególnie spektakularnie w Niemczech. W latach 1910-1914 kilkanaście sterowców
zbudowanych pod kierownictwem Zeppelina przewoziło pasażerów. Rozwijały prędkość do
50 km/godz. Podobno w tym czasie przewiozły 17 000 pasażerów i pokonały ponad 160
000 km .
Spektakularny sukces odniósł sterowiec „Norge”, który w 1926 roku przeleciał przez rejony
arktyczne nad biegunem północnym, towarzysząc ekspedycji Amundsena. W 71 godzin
pokonał 4 800 km. Tragiczną katastrofą zakończyła się włoska ekspedycja sterowca
„Italia” kierowana przez generała Nobile. Podróż dookoła świata i dwie podróże
transatlantyckie odbyto w latach 1928-1929 na pokładach sterowca LZ 127, zwanego „Graf
Zeppelin”. Wówczas też wybudowano największy sterowiec świata . Balon miał długość 248
m, średnicę 41 m, a pojemność 190000m3. Sterowiec poruszały cztery silniki diesla o mocy
1100 KM każdy, co pozwalało mu osiągnąć prędkość 195 km/godz. Gondola pasażerska
mieściła 50 osób .
Niestety sterowce są uzależnione od warunków pogodowych. Są bezbronne podczas burz,
huraganów czy oblodzenia. Powłoka balonu często się rozszczelnia. Na lotnisku też sprawiają
dużo kłopotu. Ich hangary muszą być wielkie i specjalnie przystosowane. Po każdym locie
ekipy techniczne muszą uzupełniać gaz w poszczególnych komorach balonu, a od czasu do
czasu wymieniać go całkowicie.
Pożar sterowca „Hindenburg” , w maju 1937 roku, praktycznie zakończył erę sterowców.
1
444349863.001.png 444349863.002.png 444349863.003.png
„Hindenburg” mógł zabrać na pokład nawet 72 pasażerów i 61 osób załogi. Z powodów
aerodynamicznych, pomieszczenia załogi znajdowały się wewnątrz sterowca, a nie w gondoli
pod sterowcem. Hindenburg był przystosowany konstrukcyjnie do wypełnienia helem, ale z
powodu embargo narzuconego przez USA, sterowiec został przerobiony na użycie wodoru, co
nie stanowiło większego problemu, ponieważ Niemcy mieli doświadczenie z użyciem tego
gazu. Żeby zapobiec zapaleniu gazu poszycie sterowca było wykonane z materiału, który
zapobiegał wyładowaniom elektrycznym. Na pokładzie sterowca znajdowała się również
palarnia; pomieszczenie to było utrzymywane pod ciśnieniem, żeby zapobiec dostaniu się doń
palnego gazu.
Sterowiec spłonął 6 maja 1937 podczas cumowania na lotnisku w Lakehurst w USA. Zginęło
13 pasażerów i 22 członków załogi . Wiele z ofiar nie tyle zginęło w płomieniach, co zostali
przygnieceni przez innych, skaczących ze statku pasażerów. Katastrofę przeżył kapitan
sterowca Maks Pruss. Z ciężkimi oparzeniami trafił do szpitala. Zginął natomiast główny
członek załogi naziemnej Leiman. Odpowiadał on m. in. za starty i spóźnienia
„Hindenburga”. Jest kilka hipotez co do przyczyn katastrofy. Jedni sugerują sabotaż. Inni, że
katastrofa Hindenburga została spowodowana zmęczeniem materiału poszycia sterowca.
Rękaw sterowca pozwala wypełnić powlokę ogromną ilością gazu wyzwalającego silę nośną.
Sterowiec wzniesie się wtedy, gdy jego całkowity ciężar będzie mniejszy od siły nośnej.
Obecnie większość sterowców wypełniana jest helem, gazem niepalnym , o bardzo małej
gęstości. Sterowce wyposażone są w silnik, stery oraz stateczniki umożliwiające kontrolę nad
prędkością i kierunkiem lotu. Nowoczesne sterowce, a przynajmniej większość z nich, ma
bezszkieletową konstrukcję kadłuba. Dwie wypełnione gazem komory o regulowanym
ciśnieniu, zwane balonetami, mocowane z przodu i z tyłu sterowca, pozwalają na
kontrolowanie jego położenia. Odpowietrzenie balonetu powoduje rozprężenie helu, a to
zmniejsza ciężar sterowca i powoduje jego wznoszenie. Wpompowanie powietrza daje efekt
odwrotny.
MT
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin