Dojrzewanie somatyczne i psychiczne.docx

(21 KB) Pobierz

Dojrzewanie somatyczne i psychiczne – okres pokwitania

Dojrzewanie

·         Etap rozwoju, który ma doprowadzić jednostkę do przedłużenia gatunku, czyli do dojrzałości narządów rozrodczych, zdolnych do zrodzenia potomstwa (dziewczęta: 1 – 4 lata, chłopcy: 2 – 4.5 roku)

Okresy życia pozałonowego człowieka

·         noworodkowy – od urodzenia do ustąpienia objawów związanych z porodem – przeciętnie około 4 tygodnie

·         niemowlęcy – do 1 r. życia do przyjęcia spionizowanej postawy

·         wczesnego dzieciństwa – do 6-7 r. życia, kształtuje się względna równowaga fizyczna i psychiczna, zwiększa się sprawność motoryczna i ruchliwość

·         starszego dzieciństwa – okres zróżnicowania płciowego, od wymiany uzębienia mlecznego na stałe do uzyskania dojrzałości płciowej, wzrasta też sprawność ruchowa, siła mięśni oraz odporność organizmu;

·         młodzieńczy – od uzyskania dojrzałości płciowej do całkowitego ustania wzrastania wzwyż i ustalenia się wysokości ciała (u kobiet do 18-20 r. życia, u mężczyzn do 20-23), dorastanie organizmu (wysokości liniowej ciała), głównie dzięki wzrastaniu tułowia; ostatecznie kształtują się wymiary głowy oraz większości narządów wewnętrznych; zakończenie procesów rozwojowych kości;

·         wieku dorosłego – od ustalenia wysokości ciała do wystąpienia pierwszych objawów starzenia się (u kobiet przeciętnie do 30-35 r. życia, u mężczyzn do 35-40 ), wydolność biologiczna ustroju jest największa;

·         wieku dojrzałego – u kobiet do zakończenia funkcji gruczołów płciowych, u obu płci do około 50-60 r. życia (widoczne zmiany inwolucyjne: wypadanie, siwienie włosów, ścieranie koron zębów, odkładanie tkanki tłuszczowej, uwstecznienie zdolności akomodacyjnej oka);

·         starości – wiotczenie mięśni i więzadeł, uwstecznienie funkcji zmysłów, po 80 r. życia – zanik różnic płciowych, wychudzenie organizmu;

Młody człowiek nie od razu jest gotowy do wyjścia na spotkanie ze światem tak wielkiej różnorodności, wielowymiarowości i tylu możliwości.

      Jest intelektualnie w stanie pojąć ten świat, ale nie może się w nim odnaleźć emocjonalnie.

Testosteron

·         ujawnia poczucie bezpieczeństwa i odprężenia

·         nie jest agresywny

·         posiada realistyczny obraz siebie

·         posiada umiarkowany stopień miłości własnej

·         zna swoje możliwości, mocne i słabe strony, tajne pragnienia

·         umie przystosować się do zmieniających się warunków i znosić brutalne szoki życia

·         posiada umiejętność współżycia z innymi członkami rodziny

Estrogeny

·         zgrubienie śluzówki pochwy

·         wzrost pigmentacji, unaczynienia i pobudliwości warg sromowych większych,

·         niewielkie powiększenia łechtaczki i macicy

·         zgrubienie i różnicowanie śluzówki macicy (endometrium)

·         wzrost zawartości aktynomiozyny, kinazy kreatynowej (CK) i ATP w myometrium przygotowanie do menstruacji/ciąży

·         odkładanie glikogenu wewnątrz komórek błony śluzowej pochwy (rozwój pałeczek Doderleina)

·         poprawa trofiki (odżywienia) pozostałych części narządu rodnego: jajowody i pochwa

·         poprawa trofiki innych narządów: cewka moczowa, pęcherz moczowy, wątroba, układ kostno-mięśniowy, ściany naczyń krwionośnych, skóra, włosy, jelito grube, mózg (wpływa na termoregulację)

 

·         Wczesny okres dojrzewania

·         Środkowy okres dojrzewania

·         Późny okres dojrzewania (dorastanie)

Wczesny okres dojrzewania

·         Rozwój fizyczny

o        II stadium dojrzałości płciowej wg Tanner

o        Inicjowany przez wydzielanie, zwiększające się w trakcie snu, gonadotropin przysadkowych i hormonu wzrostu

o        przyrost około 2.0 kg i 6-8 cm/rok

o        przyrost grubości fałdu skórno-tłuszczowego pod łopatką (miara otłuszczenia): I – II stadium – 30%, II – IV – 25%, IV-V – 50%

·         Rozwój fizyczny

o        Dziewczynki - pomiędzy stadium I i V całkowita zawartość tłuszczu w organizmie dziewczynki wzrasta z około 8 do 25%

o        Chłopcy  - zawartość tkanki tłuszczowej zwiększa się nieznacznie, przyrasta natomiast masa mięśniowa (pomiędzy 5 a 15 . powstaje 1 i  ½ więcej miocytów niż u dziewcząt)

o        Wczesny okres dojrzewania

·         Rozwój uzębienia

o        (na początku dojrzewania wypadają mleczne kły i pierwsze trzonowce)

o        Wyrzynają się: kły, pierwsze i drugie zęby przedtrzonowe i trzonowe

·         Rozwój czynności nerwowych:

o        Zmienny zapis EEG (zwiększona aktywność fal alfa dwa przy zmniejszeniu liczby fal thetanajintensywniejsze u dziewcząt we wczesnym okresie pokwitania)

o        Wczesny okres dojrzewania

·         Rozwój czynności nerwowych:

o        Do 12 . – dojrzała reakcja na elementy badania neurologicznego: zdolność do poprawnej identyfikacji stymulowanego palca w teście lokalizacji palca, odróżnianie lewej i prawej strony niezależnie od zmiany położenia ciała, zdolność do niezależnego poruszania trzecim i czwartym palcem bez współruchów pozostałych palców

·         Rozwój psychospołeczny:

o        rozpoczęcie uniezależniania się od rodziny

o        potrzeba intymności i większy dystans w stosunku do fizycznych czułości  rodzica

o        potrzeba niezależności

o        przyjaźń z rówieśnikami tej samej płci

o        gorsze funkcjonowanie dzieci później dojrzewających

o        Wczesny okres dojrzewania

·         Rozwój psychospołeczny:

o        ważne miejsce zajmuje nauka, spostrzeganie siebie w roli nabywającego wiedzę i nowe umiejętności

o        znaczenia nabiera podleganie ocenie autorytetów, porównywanie się z kolegami

o        dziecko oceniane jako niezdolne, wyśmiewane czy nieumiejętnie motywowane do pracy nad sobą może wykształcić poczucie swojej mniejszej wartości w stosunku do innych i szukać kompensacji w innych niż szkoła obszarach

o        Środkowy okres dojrzewania

o        III i IV stadium dojrzałości płciowej

·         Skok pokwitaniowy – wysokość ciała dziewczynek wzrasta o około 8 cm/rok – przeciętnie 12 .

·         Szybkość wzrastania jest największa po rozwinięciu się brodawki i otoczki przed innymi znamiennymi cechami rozwoju piersi

·         U chłopców nie dochodzi do przyspieszenia wzrastania przed wystapieniem znaczącego rozwoju narządów płciowych

·         Środkowy okres dojrzewania

·         Chłopcy – 10cm/rok – przeciętnie 14 .

·         Szczyt wzrastania szkieletu – od dystalnych odcinków ciała do odcinków proksymalnych: początkowy szczyt wzrastania stóp, szczyt wzrastania podudzia, ud, podobnie w przypadku kończyn górnych

·         6 miesięcy po szczycie wzrastania długości kończyn dolnych szczyt wzrastania klatki piersiowej i tułowia

·         Większa szerokość barków u chłopców – działanie androgenów

·         Zwiększony wymiar dwukrętarzowy u kobiet - działanie estrogenów

Środkowy okres dojrzewania

·         przyspieszenie wzrostu prawie wszystkich narządów

·         mózg 95% swojej objętości osiąga w wieku 10 lat

·         zmniejsza się masa węzłów i migdałków w okresie

·         najbardziej powiększają się narządy płciowe  u chłopców jadra (od 2 do 35 g), u dziewcząt macica (od 2 do 50 g)

·         Rozwój psychospołeczny

o        zadanie określenia własnej tożsamości seksualnej, społecznej i zawodowej, wybór ról społecznych, określenie swojej pozycji wobec młodszych, rówieśników i starszych oraz integrowanie posiadanego już doświadczenia życiowego

o        zwiększone znaczenie szkoły, grupy rówieśniczej

o        różnice płciowe w relacjach z rówieśnikami

o        zmienne interakcje pomiędzy dzieckiem a rodzicami

o        Środkowy okres dojrzewania

·         Rozwój psychospołeczny

·         poszukiwanie sensu życia, konstytuowanie się własnego systemu wartości, które wymaga skonfrontowania moralności dziecięcej z wymogami moralnymi dorosłych

·         powodzenie w przebyciu tego etapu rozwojowego daje poczucie własnej tożsamości i wierności sobie

·         możliwe zaburzenia dają w konsekwencji zamieszanie w poczuciu kimś się jest, co w życiu ważne i gdzie jest moje miejsce. Niepewność i zagubienie w kształtowaniu się poczucia tożsamości skłania czasem młodych ludzi do poszukiwań sensu w subkulturach

Późny okres dojrzewania (dorastanie)

·         Rozwój fizyczny

o        zakończenie rozwoju wtórnych cech płciowych (stadium V rozwoju płciowego)

o        ciało osiąga proporcje i rozmiary młodego dorosłego

o        nieznaczne już wzrastanie wysokości ciała (zanikanie chrząstek wzrostowych w nasadach kości długich)

o        zakończenie procesu obniżania tonacji głosu

o        u kobiet macica osiąga ostateczne proporcje z dużym trzonem i małą szyjką

o        Człowiek dojrzały

o        ujawnia poczucie bezpieczeństwa i odprężenia

o        nie jest agresywny

o        posiada realistyczny obraz siebie

o        posiada umiarkowany stopień miłości własnej

o        zna swoje możliwości, mocne i słabe strony, tajne pragnienia

o        umie przystosować się do zmieniających się warunków i znosić brutalne szoki życia

o        posiada umiejętność współżycia z innymi członkami rodziny

·         Menarche

o        najbardziej znamienne wydarzenie okresu pokwitaniowego u dziewcząt

o        przeciętnie 12.5 ., rok wcześniej następuje zespolenie główki kości ramiennej z trzonem – koniec skoku pokwitaniowego

o        ściśle związana z innymi przejawami pokwitania, ze szczytem wzrastania masy ciała i jest zdeterminowana z innymi czynnikami (genetyczne)

o        wcześniej – dziewczęta otyłe

o        później – szczupłe, uprawiające wyczynowo sport, anorexia nervosa

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin