dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Nowy Rok.
Temat dziennego ośrodka pracy: Różne rodzaje kalendarzy.
Czas zajęć: 3 x 45 minut
Cele ogólne:
· Zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami kalendarzy i ich strukturą.
· Utrwalenie nazw miesięcy.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Wdrażanie do rozumienia słuchanego tekstu.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Potrafi korzystać z kalendarza.
· Wie, że rok dzieli się na kwartały, miesiące, tygodnie, dni.
· Potrafi wyliczyć dni tygodnia w prawidłowej kolejności.
· Formułuje odpowiedzi na pytania.
· Wypowiada się na temat przeczytanego tekstu.
· Przepisuje tekst według wzoru.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, ruchomy alfabet, różnego rodzaju kalendarze, etykiety z nazwami dni i miesięcy.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne.
2. Doskonalenie umiejętności zapisywania własnego imienia i nazwiska.
3. Wprowadzenie do zajęć – rozwiązanie zagadek dotyczących tematu lekcji:
a. Wisi na ścianie gruba książeczka co dzień z niej jedna spada karteczka.
(kalendarz)
b. Jestem dzieckiem – daję słowo.Rodzę się w Noc Sylwestrową, Coraz śmielej stawiam krok.
Nazywam się .........................(Nowy Rok)
4. Rozmowa z dziećmi na temat kalendarzy zgromadzonych w klasie:
• Przyjrzyj się kalendarzom i powiedz, czym się różnią?
• Z jakiego kalendarza korzysta się w twoim domu?
• Za pomocą którego kalendarza podasz najszybciej nazwę najkrótszego miesiąca w roku oraz
nazwy miesięcy, które mają po 30 i 31 dni?
• Jakie jeszcze informacje można odczytać z kalendarza?
• Jak podzielony jest rok według kalendarza? (dni, tygodnie, miesiące, kwartały) Próby samodzielnego czytania fragmentu wiersza.
5. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii edukacyjnej.
6. Praca indywidualna:
• Układanie w odpowiedniej kolejności nazw miesięcy oraz oznaczanie ich odpowiednimi
liczbami.
• Układanie w odpowiedniej kolejności nazw dni tygodnia.
• Sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
7. Analiza i synteza wzrokowo - słuchowa wyrazów związanych z tematem- nazw miesięcy, rozpoznawanie głoski na początku, podział wyrazu na sylaby, podział wyrazu na głoski.
8. Zabawa: „Zgadnij, o jakim miesiącu, dniu myślę?” (np. przed nim jest marzec, a po nim maj; rozpoczyna tydzień itp.)
9. Zabawa: „Który z kolei?” (np. którym miesiącem roku jest październik? Którym z kolei dniem jest sobota?)
10. Omawianie cech szczególnych każdego miesiąca – z pomocą ilustracji.
IV Zajęcia końcowe
LUTY
MARZEC
KWIECIEŃ
MAJ
CZERWIEC
LIPIEC
SIERPIEŃ
WRZESIEŃ
PAŹDZIERNIK
LISTOPAD
GRUDZIEŃ
grudzien33