dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym.
Prowadzący – oligofrenopedagog mgr Gierłach Elżbieta
Temat tygodniowego ośrodka pracy: Dom rodzinny ucznia.
Temat dziennego ośrodka pracy: Porozmawiajmy o naszym domu.
Czas zajęć: 4 x 45 minut
Cele ogólne:
· Bogacenie czynnego słownictwa, poprzez gromadzenie wyrazów wokół hasła „DOM”
· Wskazywanie i kreślenie odcinków.
Cele rewalidacyjne:
· Ćwiczenia grafomotoryczne.
· Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo słuchowej,
· Doskonalenie poprawnej wymowy.
· Ćwiczenie koncentracji uwagi.
Cele operacyjne
Dziecko:
· Określi pogodę panującą na zewnątrz na podstawie obserwacji.
· Kształtowanie więzi emocjonalnych z rodziną .
· Umie wyrazić własną opinię.
· Formułuje odpowiedzi na pytania.
· Wypowiada się na temat ilustracji.
· Przepisuje tekst według wzoru.
· Kreśli odcinki różnych długości.
· Wykonuje pracę plastyczną.
Metody pracy:
· Oparte na działaniu praktycznym.
· Obserwacja kierowana i spontaniczna.
· Swobodna pogadanka.
Formy pracy
· Indywidualna praca z dzieckiem, wykonywanie ćwiczeń samodzielnie pod kierunkiem lub z pomocą nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Kalendarz pogody, etykiety z nazwami dni i miesięcy, zeszyt ucznia, karta do ćwiczeń grafomotorycznych, ruchomy alfabet, tekst wiesza Doroty Gellner „Taki Dom”, ilustracja domu do ćwiczeń matematycznych, kredki świecowe.
Przebieg zajęć:
I Zajęcia wstępne
1. Przywitanie z dziećmi.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Ustalenie nazwy dnia, daty( przeliczenie dni tygodnia, nazw miesięcy), zapisanie jej w zeszycie.
4. Omówienie pogody (praca z kalendarzem pogody).
5. Ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.
6. Sprawdzenie pracy domowej.
II Praca poznawcza - obserwacja i kojarzenie.
1. Ćwiczenia grafomotoryczne – wodzenie palcem a następnie ołówkiem po szlaczkach literopodobnych.
2. rysowanie szlaczków w zeszycie.
3. Podanie hasła dnia „DOM”. Zapisanie go w zeszycie.
4. Każde dziecko podaje jedno słowo kojarzące się z hasłem – „DOM”
5. Uczniowie po dyskusji wyciągają wniosek, że dom to nie tylko fundamenty, ściany, dach, meble ale...
6. Nauczyciel podaje pytania, na które dzieci odpowiadają zgłaszając się pojedynczo: - Co jest dla was najważniejsze w waszym domu? - Jak czujesz się w domu? - Co ratowalibyście gdyby wybuchł pożar? - Czy są tacy, którzy nie mają swoich domów rodzinnych?
7. Analiza i synteza wzrokowo - słuchowa wyrazów związanych z tematem.
· rozpoznawanie głoski na początku, podział wyrazu na sylaby, podział wyrazu na głoski.
8. Wykonanie ćwiczeń w pisaniu. Karta pracy.
9. Zaproszenie dzieci do wysłuchania wiesza Doroty Gellner „Taki Dom”.
10. Sprawdzenie zrozumienia treści wiesza odpowiedzi na pytanie: „Jak wygląda dom przedstawiony w wierszu?” – wyszukiwanie i odczytywanie odpowiednich fragmentów, „Czym różni się dom wymarzony przez poetkę od domu, w którym mieszkasz?”
11. Ćwiczenia śródlekcyjne w zakresie kinezjologii edukacyjnej.
1. Ćwiczenia matematyczne:
o Wskazywanie określonych odcinków na ilustracji domu.
o Kreślenie odcinków po śladzie i samodzielnie przy pomocy linijki.
III Ekspresja
o Wykonanie pracy plastycznej – kolorowanie kredkami świecowymi obrazka o tematyce dnia.
IV Zajęcia końcowe
.
grudzien33