<a style="font-size: 16px; color: black; font-weight: bold;">Marka a sprzeda�</a> Ostatnio mia�em okazj� udzieli� paru wskaz�wek mojemu wsp�pracownikowi. Dotyczy�y one brandingu, marketingu marki w kontek�cie pisania tekst�w sprzeda�owych. Wstawiam te porady, lekko zedytowane, poni�ej. My�l�, �e ka�dy, kto zajmuje si� marketingiem powinien wiedzie� to, co tutaj napisa�em. Zapraszam do lektury. W swoim zg��bianiu marketingu staram si� rozwija� do�� wszechstronnie i czytam wszystko pocz�wszy od opracowa� naukowych katedry marketingu przy Politechnice Gda�skiej, poprzez ksi��ki ameryka�skich "guru" internetowych, poprzez ksi��ki powa�ne, sko�czywszy na poradnikowych, od NLP pocz�wszy, na marketingu pragmatycznym, wreszcie na brandingowym (mocno europejskim, brytyjskim, fmcg) sko�czywszy. I powiem tak: Sprzedaje si� nie emocje. Sprzedajesz i produkt, i emocje. To trzeba po��czy�. Czasami oferty perswazyjne mniej do�wiadczonych autor�w trac� na tym, �e za du�o emocjonalizuj�. Za du�o opowie�ci a tak naprawd� niewiadomo, co si� sprzedaje:) A ludzie to materiali�ci. Oni chc� dosta� ten �adny segregatorek i bawi� si� we wpinanie karteczek. Ludzie lubi� takie rzeczy. Niekt�rzy ludzie nawet zbieraj� znaczki! Pami�taj o tym;) 1. Marka komunikuje trzy typy warto�ci. Kluczowe, ekspresyjne i funkcjonalne. Funkcjonalne to np. sk�ad, spos�b u�ytkowania, efekty dzia�ania, wygl�d, koszt itd. Np.: Tani, wygodny. Ekspresyjne to co marka m�wi o ich konsumentach, o jego p�ci, cechach charakteru itd. Np. jak masz Volvo, to komunikuje �e dbasz o bezpiecze�stwo, jeste� ustatkowany i nieco tradycyjny. Warto�ci kluczowe to to, co ��czy konsumenta i mark� na poziomie ich filozofii, moralno�ci, zachowania - np. (hipotetycznie) lubisz firm� Ententa, bo jeste� przyjacielsko nastawiony do ludzi, chcesz rozbudowywa� biznesy, uczy� innych ludzi przedsi�biorczo�ci, zwi�ksza� zyski itd. 2. Wa�ne jest, aby: - zapewni� odpowiedni� atmosfer� - zbudowa� wizerunek producenta - pokaza� rekomendacje u�ytkownik�w - doda� dodatki - opisa� us�ugi w trakcie u�ytkowania, przed i po-sprzeda�owe - zapewni� �atw� dost�pno�� - komunikowa� odpowiednie warto�ci (j.w.) I to wszystko opr�cz takiego typowego sprzedawania psychologicznego, opr�cz lingwistyki, opr�cz zwyk�ych chwyt�w sprzeda�owych. Pami�tajmy o marce i jej warto�ciach, s� one kluczowe w strategii komunikacji. -- Piotr R. Michalak Strateg marketingowy i copywriter, w�a�ciciel agencji marketingowej <a href="http://www.ententa.pl/pol-theta.htm">Ententa</a> Autor e-kursu o reklamie: <a href="http://www.uwolnijswojafirme.pl/?pol=theta">Uwolnij Swoj� Firm�</a>
potrzebnyfranek