narkomania_choroba_duszy.pdf

(67 KB) Pobierz
narkomania_choroba_duszy
SCENARIUSZ ZAJ ĘĆ PROFILAKTYCZNYCH DLA KLASY VI
Opracowanie: Ewa Konieczny
Temat: „Narkomania – choroba duszy i emocji”
Wiele dzieci próbuje swojego pierwszego drinka lub narkotyków w bardzo młodym
wieku. Cz ę sto rodzice za niewiarygodny uznaj ą ten fakt. Jak to si ę mo Ŝ e wydarzy ć ? Nie jest
niespodziank ą , Ŝ e to, co dzieci słysz ą lub widz ą wywiera na nie wpływ. S ą one otoczone przez
liczne obrazy alkoholu i narkotyków - w filmach, programach telewizyjnych i magazynach, na
bilbordach, w tekstach piosenek i na produktach promocyjnych, jak t-shirty, czapki i plecaki.
Reklamy staraj ą si ę zach ę ci ć do kupna tego typu produktów stwarzaj ą c wra Ŝ enie, Ŝ e ludzie,
którzy je stosuj ą s ą popularni, pi ę kni i bogaci.
W trakcie kolejnych lat nauki coraz wa Ŝ niejsi staj ą si ę szkolni koledzy, czasem mog ą
wydawa ć si ę wa Ŝ niejsi ni Ŝ rodzina. Odk ą d dziecko stara si ę przystosowa ć do swoich
przyjaciół (by ć zaakceptowane), presja rówie ś ników mo Ŝ e skłoni ć je do ryzykownych
zachowa ń , których samo by si ę nie podj ę ło, jak palenie papierosów, picie alkoholu i branie
narkotyków. Dziecko rozpoczynaj ą c nauk ę w gimnazjum, liceum / technikum mo Ŝ e by ć
wystawione na wpływ wi ę kszych grup dzieci, w tym znacznie starszych, które próbowały ju Ŝ
alkoholu, papierosów czy narkotyków.
Zwa Ŝ ywszy, jak powa Ŝ nym problemem współczesnego ś wiata jest narkomania, nale Ŝ y
młodych ludzi stosunkowo wcze ś nie ostrzega ć przed konsekwencjami si ę gania po narkotyki.
1. Cele operacyjne: Ucze ń :
Analizuje prezentowane tre ś ci.
Rozpoznaje zagro Ŝ enia i pułapki współczesnego ś wiata.
Wyci ą ga wnioski na podstawie zdobytych wiadomo ś ci.
Potrafi oceni ć wag ę problemu.
Rozumie problematyk ę uzale Ŝ nie ń .
Jest wra Ŝ liwy na problem innych.
Potrafi przewidzie ć konsekwencje si ę gania po narkotyki
Wskazuje rozwi ą zania w sytuacjach kryzysowych.
Posiada ś wiadomo ść , Ŝ e zdrowy styl Ŝ ycia jest alternatyw ą
dla czyhaj ą cych pułapek;
Potrafi zachowa ć si ę asertywnie - wyrazi ć swoje pogl ą dy i
opinie, powiedzie ć NIE.
294586559.002.png
2. Metody:
a) podaj ą ce:
pogadanka,
wykład,
projekcja filmu
b) pogl ą dowe:
analizowanie,
wnioskowanie,
rozmowa kierowana,
c) aktywizuj ą ce
„burza mózgów”,
drama,
pantomima,
d) praktyczne:
praca nad planszami.
Cenn ą byłaby współpraca z policj ą oraz pedagogiem szkolnym.
3. Ś rodki dydaktyczne:
Film pt.: Narkotyki, broszury antynarkotykowe, informacje z Internetu, papier,
flamastry, plansze z informacjami dotycz ą cymi alkoholu i narkotyków, słowniki
j ę zyka polskiego.
4. Formy pracy:
  indywidualna,
  grupowa,
  zespołowa
5. Czas trwania zaj ęć : 4h lekcyjne
294586559.003.png
Przebieg zaj ęć :
I cze ść zaj ęć (2h)
Zagro Ŝ enia płyn ą ce ze stosowania ś rodków odurzaj ą cych.
1. Wprowadzenie: Co to jest uzale Ŝ nienie? Jakie znacie nałogi?
(narkomania, alkoholizm, palenie papierosów, uzale Ŝ nienie od lekarstw,
Internetu, pracoholizm...).
2. Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji. Przytoczenie przez
nauczyciela informacji na temat narkotyków.
3. Przedstawienie uczniom go ś cia – policjanta zajmuj ą cego si ę prewencj ą
nieletnich. Zasygnalizowanie problemów, z którymi boryka si ę , na co
dzie ń .
4. Projekcja filmu, pt.: Narkotyki .
5. Analiza poruszonych tre ś ci. Ukierunkowanie uczniów na wła ś ciwe
wnioski. Skupienie si ę wokół pyta ń o:
skutki zdrowotne za Ŝ ywania ś rodków odurzaj ą cych,
czas ich zupełnego rozkładu w organizmie ludzkim,
mo Ŝ liwe rozwi ą zania w przypadku za Ŝ ywania narkotyków
przez osoby b ę d ą ce w otoczeniu dziecka,
narkotyki a polskie prawo.
6. Podsumowanie tematu lekcji.
II cze ść zaj ęć (2h)
1. Przypomnienie tematu lekcji.
2. „Burza mózgów”- próba zdefiniowania poj ęć : narkomania, narkotyki,
narkoman.
uczniowie podaj ą skojarzenia,
nauczyciel notuje na planszy,
nast ę pnie czyta definicje i wspólnie z uczniami koryguje
zapis.
3. Podział klasy na grupy.
4. Uczniowie w zespołach zapisuj ą swoje spostrze Ŝ enia na du Ŝ ych arkuszach
szarego papieru oraz przygotowuj ą krótkie scenki:
294586559.004.png 294586559.005.png
I grupa: - Dlaczego dzieci i młodzie Ŝ zaczynaj ą si ę ga ć po narkotyki? (zapis
spostrze Ŝ e ń i scenka pantomimiczna).
II grupa - Jak odmówi ć , kiedy kto ś namawia do picia lub si ę gni ę cia po
narkotyki? (scenka dramowa).
III grupa: - Jakie s ą skutki narkomanii dla nałogowca i jego rodziny? (zapis
spostrze Ŝ e ń i scenka pantomimiczna).
5. Prezentacja pracy grup.
6. „Burza mózgów”: Jak mog ę uchroni ć si ę przed nałogiem?
7. Młodzie Ŝ w ciszy i skupieniu zapisuje swoje przemy ś lenia na planszy:
Rozmawiam z rodzicami;
Nigdy nie spróbuj ę narkotyku,
to pierwszy krok do nałogu, itp.
8. Podsumowanie. Nauczyciel na planszy z wypowiedziami wychowanków,
pisze zdanie: Szcz ęś liwy i zdrowy człowiek to człowiek wolny od
uzale Ŝ nie ń .
294586559.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin