ATM_maj_2008.pdf

(22835 KB) Pobierz
290356595 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 5 (602) maj 2008
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
CItroËN £amIe zaSady
kubICy !
teChNIka
bARDZO WyDAJNE SILNIKI
o l e jo w y
SK£ADANE DACHy
Nowe
oleje
Przek£adNIowe
PrezeNtaCje
LEœNIK W NOWEJ SZACIE
URODZINy pOLONEZA
C5 tak¿e bez hydropneumatyki
Pole
PoSItIoN
P r z e G l ¥ d
290356595.013.png 290356595.014.png 290356595.015.png
290356595.016.png
Historia motoryzacji / Kompaktowe Fiaty
5/2008
z tradycjami
Współczesne Bravo należy do rodziny aut o wyjątkowo długiej tradycji – zwarte
auta z przednim napędem pojawiły się w ofercie Fiata blisko 40 lat temu.
Włoska firma produkowała więc kompaktowe modele, zanim takie pojęcie
w ogóle pojawiło się w nomenklaturze motoryzacyjnej.
tekst: Andrzej Glajzer
Fiat 128, wersja Rally.
Fiata 128. Jego premiera odbyła się w marcu 1969 roku,
a więc prawie 40 lat temu. Po raz pierwszy włoska marka zde-
cydowała się wówczas odejść od klasycznego napędu na tylną oś –
w 128 zespół napędowy (silnik ze skrzynią biegów) umieszczony
był poprzecznie z przodu. Co
zrozumiałe, napędzane były
przednie koła. A skoro zespół
napędowy zajmował mniej
miejsca, to więcej przestrzeni
pozostawało do dyspozycji
pasażerów, nawet przy za-
chowaniu umiarkowanych
gabarytów auta. Przy długoś-
ci sporo poniżej czterech me-
trów, ale sporym rozstawie
osi wynoszącym niemal 2,5 m, miejsca w środku było wystarcza-
jąco dużo dla czterech osób, a bagażnik miał pojemność 370 litrów.
Auto początkowo wytwarzano w wersjach dwu- i czterodrzwiowej,
a później także kombi, Sport Coupé i Coupé 3P. Samochód pro-
dukowany był także na licencji w Jugosławii, jako świetnie znana
u nas Zastava 1100 – ta od-
miana miała zmodyfikowaną
tylną część nadwozia, co czy-
niło z niej hatchbacka. Fiat 128
montowany był przez pewien
czas także w żerańskiej FSO.
Niemal od chwili pojawienia
się na rynku, model ten okazał
się prawdziwym przebojem
handlowym. Fiat 128 otrzymał
także tytuł Samochodu Roku
Fiat 128 Sport Coupé
maj 2008
1
Rodzina
Z a praprzodka produkowanego obecnie Bravo należy uznać
290356595.001.png 290356595.002.png 290356595.003.png 290356595.004.png
Historia motoryzacji / Kompaktowe Fiaty
Fiat Stilo, bezpośredni poprzednik obecnego Bravo.
Oba modele mają bardzo zbliżone zawieszenie
z kolumnami MacPhersona z przodu i belką skrętną
z tyłu. Potężny, pięciocylindrowy, dwudziestozawo-
rowy silnik montowany był w starszym modelu,
w wersji Abarth.
1970, co umocniło koncern w przekonaniu o wyborze właściwej
drogi na przyszłość. Choć model ten zapoczątkował nowy okres
w dziejach motoryzacji, nikt nie nazywał go jeszcze „kompakto-
wym”. To pojęcie narodziło się kilka lat po jego premierze.
Bezpośrednim następcą modelu 128 został, wprowadzony
w roku 1978, Fiat Ritmo. Był to pierwszy samochód włoskiej firmy,
którego nadwozie zgrzewane było przez roboty spawalnicze. Sa-
mochód miał trzy- lub pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback
z charakterystycznymi okrągłymi reflektorami i masywnymi zde-
rzakami. Auto oferowane było w dwóch wersjach wyposażenia,
L i CL, i z trzema rodzajami silników o pojemnościach 1,1, 1,3
i 1,5 litra oraz z 4- lub 5-biegową skrzynią przekładniową. Auta
kierowane na rynek włoski w wersji 1.5 wyposażano wyłącznie
w automatyczne skrzynie biegów. W roku 1980 do sprzedaży
wprowadzono Ritmo z silnikiem wysokoprężnym o pojemności
1,7 l i mocy maksymalnej 55 KM.
W drugiej generacji Fiata Ritmo z roku 1982 stosowano już silni-
ki 1,3 i 1,5 l, a po kolejnej modyfikacji w roku 1983, także nowej
generacji 60-konne diesle 1,7 l. Jednymi z ciekawszych odmian
tego auta dedykowanymi głównie dla młodych ludzi „urodzo-
nych z benzyną we krwi” były zaprezentowane w roku 1981 Rit-
mo Abarth 105 TC z silnikiem 1.6, dwulitrowy model 125 TC
z typowo sportową skrzynią biegów o 5 przełożeniach firmy ZF,
a wreszcie Ritmo Abarth 130 TC, osiągający prędkość bliską
200 km/h. Oczywiście po licznych zmianach, zwłaszcza w kon-
strukcji zawieszeń, nadal były to samochody kompaktowe, stano-
wiące odpowiedź Fiata na VW Golfa GTI.
Fiat Ritmo
Fiat Tipo
Fiat Bravo
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290356595.005.png 290356595.006.png 290356595.007.png 290356595.008.png 290356595.009.png 290356595.010.png 290356595.011.png
5/2008
W sztafecie pokoleń pałeczkę po Ritmo przejął Tipo wprowadzo-
ny do produkcji w roku 1987. Samochód został zaprojektowany
w studiu projektowym IDEA i początkowo dostępny był tylko
z nadwoziem pięciodrzwiowym. Atrakcyjna stylizacja i niezwy-
kle przestronne wnętrze stały się głównymi powodami, dla któ-
rych jurorzy uznali go za Samochód Roku 1989. Początkowo
gama jednostek napędowych obejmowała jednostki benzynowe
o pojemnościach od 1,1 do 2 litrów, rozwijające moce od 58 do
148 KM. Do tego dochodziły jeszcze wysokoprężne silniki 1.7
i 1.9, ten ostatni także z turbodoładowaniem. Auta dostępne
były w kilku wersjach wyposażenia, z czego najciekawsza oka-
zała się bogata odmiana DGT,
z elektronicznym zestawem wskaźników. W roku 1993 przepro-
wadzono modyfikacje Tipo, czego najbardziej zauważalnym efek-
tem było pojawienie się w ofercie wersji trzydrzwiowej. Należy
jednocześnie wspomnieć o modelach Tempra i Tempra Weekend,
które w gruncie rzeczy były wersjami sedan i kombi podstawo-
wego Tipo.
O Bravo usłyszeliśmy po raz pierwszy przy okazji wprowadze-
nia do sprzedaży zmienników Tipo. A właściwie o Bravo i Bravie
– pierwszy był dynamicznie stylizowaną wersją trzydrzwiową,
drugi, bardziej rodzinnie usposobionym pięciodrzwiowym lift-
backiem. Jak na premierę nowych kompaktów zareagowali sę-
dziowie konkursu na Samochód Roku? Nietrudno zgadnąć – po
raz kolejny kompaktowe Fiaty wygrały, tym razem w edycji 1996.
Gamę wersji nadwozia uzupełniły z czasem sedan nazwany Ma-
rea i kombi – Marea Weekend.
Auta napędzane były przez szeroką gamę jednostek napędowych,
od dwunastozaworowego silnika 1.4 o mocy 80 KM po pięcio-
cylindrowe, dwudziestozaworowe silniki 2.0 o mocy 154 KM.
Samochód tej klasy nie może obejść się bez jednostek wysoko-
prężnych, zatem i w duecie Bravo/Brava montowano turbodiesle
o pojemności 1.9 i mocach od 75 do 105 KM. W Marei dochodził
do tego silnik 2,4 o mocy 130 KM.
Następna generacja kompaktów Fiata po raz kolejny zmieniła
nazwę – w roku 2001 rozpoczęto produkcję charakteryzującego
się szeroką ofertą wyposażenia Stilo. Nastąpiło przy tym wyraźne
zróżnicowanie sylwetek odmian trzy- i pięciodrzwiowej. Ta ostat-
nia była podwyższona i miała niezwykle przestronne wnętrze.
Podstawowa jednostka napędowa o pojemności 1,2 litra rozwi-
jała moc maksymalną 80 KM, najmocniejszy silnik w gamie, 2.0
20 V montowany w usportowionej wersji Abarth osiągał 170 KM.
Turbodiesle 1.9 rozwijały moce od 80 do 150 KM.
Następca Stilo – obecnie sprzedawany model Bravo – to bohater
materiału prezentowanego na następnych stronach. Fiat powrócił
do szczęśliwej dla siebie nazwy. Patrząc historycznie, choć nazwy
się zmieniały, miejsce samochodów kompaktowych w ofercie tu-
ryńskiego koncernu pozostawało niezwykle znaczące. Kompakty
są wpisane w historię Fiata i stały się jego specjalnością, co po-
twierdza liczba zdobytych za nie wyróżnień i tytułów, a zwłaszcza
tego najważniejszego – „Car of The Year”.
Fiat Brava zdobył tytuł Samochodu Roku 1996. Był to model dokładnie
odpowiadający ówczesnemu standardowi auta kompaktowego, z przestron-
nym wnętrzem i bogatą gamą jednostek napędowych. Charakterystyczna
sylwetka z trzema osobnymi tylnymi światłami wygląda atrakcyjnie do dziś.
maj 2008
3
290356595.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin