Zima i ptaki.doc

(51 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Zima i ptaki

TEMAT TYGODNIA: Zima i ptaki

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Zapoznanie z treścią wiersza B. Forma: Dyżurni. Ocena postępowania dyżurnych wybranych w poprzednim tygodniu, wybór nowych. Zabawy z piosenką Stary niedźwiedź, Uciekaj myszko, Baloniku nasz malutki.

-poznanie nowego wiersza
- łączenie ruchu z muzyką

- dziecko wie jakie cechy powinien posiadać dyżurny
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawach ze śpiewem

Słuchanie opowiadania S. Szuchowej: Spiżarnia ptaków. Odpowiadanie na pytania związane z treścią opowiadania. Zabawa ruchowa Zbieramy gwiazdki. Oglądanie ilustracji ptaków pozostających u nas na czas zimy. Rozpoznawanie głosów ptaków z płyty CD, w połączeniu z oglądaniem ptaków przedstawionych na ilustracjach.

- nazywanie i rozpoznawanie niektórych gatunków ptaków
- rozwijanie szybkiej reakcji na zmiany tempa

- dziecko rozumie potrzebę dokarmiania ptaków
- dziecko zbiera gwiazdki podczas muzyki granej w tempie marsza
- dziecko rozpoznaje ptaki na ilustracjach

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [035]. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami na temat Różne domy.

- rozwijanie wyobraźni

- dziecko składa budowle o ciekawej konstrukcji, nadaje im nazwy

WTOREK

Oglądanie książek i czasopism, wyszukiwanie ilustracji o tematyce zimowej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [017].

- zachęcanie do obcowania z książką

- dziecko wyszukuje odpowiednie ilustracje
- dziecko opisuje własnymi słowami wybrane obrazki

Ptaki i drzewa - na tablicy znajdują się drzewa o różnej wysokości. Dzieci opisują je stosując odpowienie określenia (duże, większe, największe). Przed tablicą rozłożone szablony ptaków. Wybrane dzieci umieszczają je na tablicy i określają ich położenie w stosunku do szablonów drzew (nad, pod, na, wyżej, niżej). Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Otrzymują koperty z szablonami drzew i ptaków. Naklejają je zgodnie z poleceniami nauczycielki. Zabawa ruchowa Wróble uciekają. Nauka piosenki B. Forma: Zrób to co ja. Określanie ilości zwrotek, obrazowanie ruchem treści piosenki.

- określanie cech wielkościowych
- stosowanie pojęć związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni
- rozwijanie wrażliwości muzycznej

- dziecko umieszcza ptaki i drzewa w odpowienich miejscach
- dziecko łączy ruch ze śpiewem

Słuchanie bajki w interpretacji nauczycielki. Zabawy, układanki gry planszowe przy stolikach. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na temat treści bajki
- przestrzeganie reguł gry
- zgodne współdziałanie podczas zabawy z rówieśnikami

-dziecko w skupieniu słucha bajki
- dziecko czeka na swoją kolej podczas gry

ŚRODA

Tworzenie dowolnych wzorów z mozaiki geometrycznej. Zabawy rytmiczno - ruchowe z wykorzystaniem kolorowych piłek. Zabawy z piosenką Jestem muzykantem konszabelantem, Jestem sobie ciuciubabka.

- utrwalanie wyglądu i nazw figur geometrycznych
- rozwijanie poczucia rytmu
- utrwalanie znanych zabaw z wykorzystaniem piosenek

- dziecko tworzy ciekawe wzory z klocków
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawach z piłką

Wędrujące ptaki - rozmowa na temat ptaków, które odleciały na czas zimy w oparciu o fragmenty opowiadania L. Krzemienieckiej: O gościach co nie przyszli na ucztę prezentowane przez nauczycielkę i połączone z oglądaniem ilustracji. Poznanie gawrona - poznanie gatunków ptaków przylatujących do nas na czas zimy. Wydrapywanka Ptaki - dzieci pokrywają wcześniej kartkę kolorowymi świecowymi kredkami. Następnie nakładają warstwę tuszu. Po wyschnięciu wydrapują patyczkami kontury ptaków. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

- utrwalanie wyglądu i zwyczajów ptaków odlatujących na czas zimy do ciepłych krajów i przylatujących do nas na czas zimy
- poznanie nowej techniki plastycznej
- rozwijanie mięśni rąk
- wyrabianie wyobraźni odtwórczej

-dziecko rozpoznaje na ilustracjach niektóre gatunki ptaków
- dziecko potrafi wymienić ptaki przylatujące do nas na czas zimy
- dziecko wydrapuje patyczkiem kontur ptaka

Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja ptaków w karmniku. Zabawy na śniegu.

- uświadomienie konieczności niesienia pomocy ptakom w okresie zimy
- rozumienie znaczenia przebywania na świeżym powietrzu

-dziecko chętnie dokarmia ptaki
- dziecko wie, że częste przebywanie na świeżym powietrzu służy zdrowiu

CZWARTEK

Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Zwracanie uwagi na stosowanie form grzecznościowych. Wyszukiwanie ptaków przebywających u nas w czasie zimy w albumach zawierających treści przyrodnicze. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- wdrażanie do stosowania form grzecznościowych
- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych

-dziecko wita się z nauczycielką podczas wejścia do przedszkola
- dziecko wskazuje na ilustracjach ptaki, które można spotkać u nas w czasie zimy

Rozwiązywanie zagadek o ptakach. Zamiast podania całego rozwiązania zagadki dzieci podają pierwszą głoskę. Na określony sygnał nauczycielki podają cały wyraz będący rozwiązaniem. Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczycielkę zdania dotyczące ptaków, o których była mowa w zagadkach: Sikorka lubi..... Gil ma czerwony..... Dzięcioł mieszka.... Bocian na czas zimy odlatuje do.....

- aktywizowanie myślenia
- wzbogacanie słownika
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej

- dziecko podaje prawidłowe rozwiązania zagadek
- dziecko wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazie
- dziecko w logiczny sposób kończy rozpoczęte zdanie

Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Porządkowanie klocków w pojemnikach.

- przyzwyczajanie do zachowania porządku

- dziecko segreguje klocki

PIĄTEK

B. Forma: Przy stole - słuchanie wiersza. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

- wyrabianie nawyków związanych z kulturalnym zachowaniem się przy stole
- próby nalewania zupy z wazy, stosowanie noża i widelca podczas spożywania drugiego dania

- dziecko samodzielnie nalewa zupę
- dziecko używa noża i widelca
- dziecko wie jak zachować się podczas spożywania posiłków

Porównywanie obrazków, zaznaczanie brakujących elementów. Zabawa w głuchy telefon. Zabawy integracyjne ze śpiewem z dziećmi z innych grup.

- rozwijanie spostrzegawczości
- ćwiczenie koncentracji uwagi

- dziecko dostrzega brakujące elementy
- dziecko prawidłowo przekazuje usłyszany wyraz

Odbijanie konturów ptaków przez kalkę techniczną. Zabawy dowolne.

- doskonalenie palców i dłoni

- dziecko dokładnie prowadzi linie tworzące kontur

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin