TEMAT TYGODNIA: Zima i ptaki
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Zapoznanie z treścią wiersza B. Forma: Dyżurni. Ocena postępowania dyżurnych wybranych w poprzednim tygodniu, wybór nowych. Zabawy z piosenką Stary niedźwiedź, Uciekaj myszko, Baloniku nasz malutki.
-poznanie nowego wiersza- łączenie ruchu z muzyką
- dziecko wie jakie cechy powinien posiadać dyżurny- dziecko chętnie uczestniczy w zabawach ze śpiewem
Słuchanie opowiadania S. Szuchowej: Spiżarnia ptaków. Odpowiadanie na pytania związane z treścią opowiadania. Zabawa ruchowa Zbieramy gwiazdki. Oglądanie ilustracji ptaków pozostających u nas na czas zimy. Rozpoznawanie głosów ptaków z płyty CD, w połączeniu z oglądaniem ptaków przedstawionych na ilustracjach.
- nazywanie i rozpoznawanie niektórych gatunków ptaków- rozwijanie szybkiej reakcji na zmiany tempa
- dziecko rozumie potrzebę dokarmiania ptaków- dziecko zbiera gwiazdki podczas muzyki granej w tempie marsza- dziecko rozpoznaje ptaki na ilustracjach
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [035]. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami na temat Różne domy.
- rozwijanie wyobraźni
- dziecko składa budowle o ciekawej konstrukcji, nadaje im nazwy
WTOREK
Oglądanie książek i czasopism, wyszukiwanie ilustracji o tematyce zimowej. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [017].
- zachęcanie do obcowania z książką
- dziecko wyszukuje odpowiednie ilustracje- dziecko opisuje własnymi słowami wybrane obrazki
Ptaki i drzewa - na tablicy znajdują się drzewa o różnej wysokości. Dzieci opisują je stosując odpowienie określenia (duże, większe, największe). Przed tablicą rozłożone szablony ptaków. Wybrane dzieci umieszczają je na tablicy i określają ich położenie w stosunku do szablonów drzew (nad, pod, na, wyżej, niżej). Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Otrzymują koperty z szablonami drzew i ptaków. Naklejają je zgodnie z poleceniami nauczycielki. Zabawa ruchowa Wróble uciekają. Nauka piosenki B. Forma: Zrób to co ja. Określanie ilości zwrotek, obrazowanie ruchem treści piosenki.
- określanie cech wielkościowych- stosowanie pojęć związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni- rozwijanie wrażliwości muzycznej
- dziecko umieszcza ptaki i drzewa w odpowienich miejscach- dziecko łączy ruch ze śpiewem
Słuchanie bajki w interpretacji nauczycielki. Zabawy, układanki gry planszowe przy stolikach. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- zachęcanie do swobodnych wypowiedzi na temat treści bajki- przestrzeganie reguł gry- zgodne współdziałanie podczas zabawy z rówieśnikami
-dziecko w skupieniu słucha bajki- dziecko czeka na swoją kolej podczas gry
ŚRODA
Tworzenie dowolnych wzorów z mozaiki geometrycznej. Zabawy rytmiczno - ruchowe z wykorzystaniem kolorowych piłek. Zabawy z piosenką Jestem muzykantem konszabelantem, Jestem sobie ciuciubabka.
- utrwalanie wyglądu i nazw figur geometrycznych- rozwijanie poczucia rytmu- utrwalanie znanych zabaw z wykorzystaniem piosenek
- dziecko tworzy ciekawe wzory z klocków- dziecko chętnie uczestniczy w zabawach z piłką
Wędrujące ptaki - rozmowa na temat ptaków, które odleciały na czas zimy w oparciu o fragmenty opowiadania L. Krzemienieckiej: O gościach co nie przyszli na ucztę prezentowane przez nauczycielkę i połączone z oglądaniem ilustracji. Poznanie gawrona - poznanie gatunków ptaków przylatujących do nas na czas zimy. Wydrapywanka Ptaki - dzieci pokrywają wcześniej kartkę kolorowymi świecowymi kredkami. Następnie nakładają warstwę tuszu. Po wyschnięciu wydrapują patyczkami kontury ptaków. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.
- utrwalanie wyglądu i zwyczajów ptaków odlatujących na czas zimy do ciepłych krajów i przylatujących do nas na czas zimy- poznanie nowej techniki plastycznej- rozwijanie mięśni rąk- wyrabianie wyobraźni odtwórczej
-dziecko rozpoznaje na ilustracjach niektóre gatunki ptaków- dziecko potrafi wymienić ptaki przylatujące do nas na czas zimy- dziecko wydrapuje patyczkiem kontur ptaka
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Obserwacja ptaków w karmniku. Zabawy na śniegu.
- uświadomienie konieczności niesienia pomocy ptakom w okresie zimy- rozumienie znaczenia przebywania na świeżym powietrzu
-dziecko chętnie dokarmia ptaki- dziecko wie, że częste przebywanie na świeżym powietrzu służy zdrowiu
CZWARTEK
Swobodne rozmowy podczas schodzenia się dzieci. Zwracanie uwagi na stosowanie form grzecznościowych. Wyszukiwanie ptaków przebywających u nas w czasie zimy w albumach zawierających treści przyrodnicze. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- wdrażanie do stosowania form grzecznościowych- rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
-dziecko wita się z nauczycielką podczas wejścia do przedszkola- dziecko wskazuje na ilustracjach ptaki, które można spotkać u nas w czasie zimy
Rozwiązywanie zagadek o ptakach. Zamiast podania całego rozwiązania zagadki dzieci podają pierwszą głoskę. Na określony sygnał nauczycielki podają cały wyraz będący rozwiązaniem. Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczycielkę zdania dotyczące ptaków, o których była mowa w zagadkach: Sikorka lubi..... Gil ma czerwony..... Dzięcioł mieszka.... Bocian na czas zimy odlatuje do.....
- aktywizowanie myślenia- wzbogacanie słownika- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej
- dziecko podaje prawidłowe rozwiązania zagadek- dziecko wyróżnia pierwszą głoskę w wyrazie- dziecko w logiczny sposób kończy rozpoczęte zdanie
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Porządkowanie klocków w pojemnikach.
- przyzwyczajanie do zachowania porządku
- dziecko segreguje klocki
PIĄTEK
B. Forma: Przy stole - słuchanie wiersza. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- wyrabianie nawyków związanych z kulturalnym zachowaniem się przy stole- próby nalewania zupy z wazy, stosowanie noża i widelca podczas spożywania drugiego dania
- dziecko samodzielnie nalewa zupę- dziecko używa noża i widelca- dziecko wie jak zachować się podczas spożywania posiłków
Porównywanie obrazków, zaznaczanie brakujących elementów. Zabawa w głuchy telefon. Zabawy integracyjne ze śpiewem z dziećmi z innych grup.
- rozwijanie spostrzegawczości- ćwiczenie koncentracji uwagi
- dziecko dostrzega brakujące elementy- dziecko prawidłowo przekazuje usłyszany wyraz
Odbijanie konturów ptaków przez kalkę techniczną. Zabawy dowolne.
- doskonalenie palców i dłoni
- dziecko dokładnie prowadzi linie tworzące kontur
Hel53land