PP.docx

(38 KB) Pobierz

Polityka Oświatowa

Istota: Polityka oświatowa jest integralną częścią polityki społecznej. Obejmuje ona całokształt problemów dotyczących ustroju szkolnictwa, organizacji procesu nauczania, metod kształcenia i wychowania. W praktyce polityka oświatowa oznacza działania państwa w dziedzinie szkolnictwa i wychowania, realizowanie celów kształcenia oraz podstawy materialno-techniczne funkcjonowania przyjętego systemu oświatowego jak i zarządzanie instytucjami zajmującymi się tą dziedziną.

Prawa oświatowe: Prawa oświatowe to wszystkie nakazy i zakazy, które oprócz tych zawartych w Ustawie o systemie oświaty jak i jej nowelizacji (Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty z dnia 25 lipca 1998 r.) dotyczą edukacji i praw jednostki. Można tu wymienić między innymi takie rozporządzenia jak:

·         Konstytucja RP – prawa obywatelskie dotyczące powszechności i równości dostępu do szkół, stwierdzenie, iż nauka do 18-stego roku życia powinna być obowiązkowa i bezpłatna (art. 70),

·         Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych – prawo do nauczania i praktykowania oraz do wolności myśli (art. 18),

·         Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela (1789r.),

·         Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948r.),

·         Europejska Karta Społeczna Europy – zapewnienie bezpłatnej nauki na szczeblu podstawowym i średnim oraz popieranie regularnego uczęszczania do szkoły,

·         Konwencja o Prawach Dziecka – obowiązkowa i bezpłatna nauka w szkole podstawowej oraz zalety nauki i szacunek dla tożsamości kulturowej (art. 28-29),

·         Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – gwarantuje każdemu człowiekowi prawo do kształcenia (bezpłatnego przynajmniej na szczeblu podstawowym) (art. 26) oraz do korzystania i uczestniczenia w postępie nauki oraz korzystania z jego dobrodziejstw,

·         Karta Nauczyciela (1982r.) oraz jej nowelizacja (1997r.) – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady ich zatrudnienia oraz wszystkich pracowników pedagogicznych,

·         Ustawa o reformie edukacyjnej (Dz.U. nr 14 z 23.03.1999r., poz.124-134) – skrócenie szkoły podstawowej do lat sześciu, wprowadzenie 3-letnich gimnazjów, zmiany w strukturze szkół ponadgimnazjalnych, kuratoryjnych i sposobu egzaminowania.

 

Założenia:

1.       Wyrównywanie szans edukacyjnych: edukacja mniejszościowa, wyrównanie szans wyboru określonego typu szkół, demokratyzacja oświaty

2.       Poprawa jakości kształcenia: wprowadzanie innowacji, wykorzystywanie nowych technologii, rozwijanie edukacji dla dorosłych, modernizacja istniejących systemów, wprowadzanie zajęć kompensacyjnych i indywidualnych – w celu wyeliminowania drugoroczności

3.       Nowy model nauczyciela: rozpowszechnienie kształcenia akademickiego (nauczyciel z wyższym wykształceniem), nauczyciel pełniący funkcje dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, nauczyciel korzystający z innowacji, nauczyciel dokształcający się przez cały okres pracy zawodowej

4.       Europejski ideał wychowania: wychowanie demokratyczne, wychowanie dla pokoju, organizacja wymian międzypaństwowych dla uczniów i nauczycieli

DETERMINANTY

1.       Ekonomiczne: PKB, inflacja, wzrost gospodarczy, wydatki na edukację

2.       Polityczne: ustrój, układ sił politycznych, ideologia, współpraca zagraniczna

3.       Społeczno-kulturowe: tradycje, wzory obyczajowe, doświadczenia historyczne

4.       Demograficzne: liczebność populacji, przyrost naturalny, struktura demograficzna

 

Edukacja w Polsce vs Edukacja na świecie

Szkolnictwo Polskie różni się od szkolnictwa światowego, europejskiego. Przede wszystkim w zakresie (1)organizacji systemu szkolnego, (2)modelu kierowania oświatą, (3)finansowania oświaty, a także (4)obowiązku szkolnego – zarówno odnośnie wieku, jak i ilości dni, w jakie uczniowie uczęszczają do szkoły, oraz (5)podejścia do uczniów z trudnościami w nauce.

1.       Zarówno w Polsce, jak i w Hiszpanii oddzielono szkolnictwo gimnazjalne od podstawowego. W pozostałych krajach występują inne podziały, np. w Niemczech (OPISAĆ).

2.       Ponadto światowe systemy edukacyjne różnią się modelem ich kierowania: scentralizowane (Francja, Włochy, Grecja), descentralizowane (Belgia, Niemcy, UK).

3.       Również finansowanie oświaty uległo zróżnicowaniu. Polska oświata finansowana jest z środków budżetu centralnego, podobnie jak większość zachodnioeuropejskich krajów. Inaczej natomiast kwestia ta realizowana jest w Szwajcarii – większość pieniędzy przeznaczonych na oświatę pochodzi z budżetów lokalnych.

4.       W przeważającej części państw europejskich obowiązek szkolny rozpoczyna się w wieku 6 lat – również w Polsce. Istnieją natomiast następujące wyjątki: Holandia, UK – 5 lat, Irlandia Północna – 4 lata, Europa Wschodnia – 7 lat. W większości państw uczniowie uczęszczają do szkół przez 5 dni w tygodniu, jednak w Luksemburgu i niektórych regionach Włoch tydzień szkolny trwa 6 dni.

5.       W niektórych krajach uczniowie, którzy nie opanowali wymaganego materiału do końca roku szkolnego, muszą powtarzać klasę – Włochy, Finlandia, Polska. Natomiast wiele krajów przez okres obowiązkowej nauki automatycznie promuje uczniów do następnej klasy, a tym, którzy mają problemy oferowana jest pomoc – Norwegia, Szwecja.

 

Pedagogika porównawcza

1

 


PRZEDMIOT ZAINTERESOWAŃ P.P

·         Systemy edukacyjne i jego elementy

·         Polityka edukacyjna

·         Czynniki, które mają wpływ na politykę edukacyjną

·         Podobieństwa i różnice między systemami i instytucjami.

 

CELE:

·         Analiza systemów i problemów edukacyjnych

·         Odkrywanie prawidłowości

·         Systematyzacja i integracja wiedzy pedagogicznej

·         Optymalizacja procesu wychowania i kształcenia.

·         Wskazywanie kierunków rozwoju polityki edukacyjnej.

 

 

FUNKCJE:

·         Integrująca

·         Wartościująca

·         Inspirująca

·         Prognostyczna

·         Poznawcza

 

PROBLEM:

·         Rozległość i zróżnicowanie obszaru poszukiwań

·         Interdyscyplinarność i kontekstowość

·         Fragmentaryczność i tendencyjność

 

MODEL ROZWOJU:

1.       Poznawanie innych 1880

2.       Rozumienie innych 1920 (okres wyjaśniania tego, co się dzieje)

3.       Konstrukcja innych 1960

4.       Mierzenie innych 2000


 

Pedagogika porównawcza – dyscyplina zajmująca się analizą i porównaniami systemów wychowania i oświaty w różnych krajach w powiązaniu z ich rozwojem polityczno-ekonomicznym i społeczno-kulturowym.

JUKSTAPOZYCJA – wspólny mianownik edukacyjny bądź pozaedukacyjny (porównywalność)

 

EKWIWALENCJA – podobieństwo, identyczność:

·         Kultury - zbliżony kontekst kultury

·         Kontekstu – zbliżone specyficzne właściwości

·         Struktury – podobieństwo konstrukcji systemów

·         Funkcji – podobna rola poszczególnych elementów w istnieniu systemów

·         Korelacji – podobne kryteria wyznaczające kształt systemu

·         Pochodzenia – podobieństwo korzeni

 

PROCEDURA BADAWCZA:

1.       Wybór problemu.

2.       Gromadzenie i porządkowanie danych

3.       Wczesna interpretacja

4.       Jukstapozycja danych

5.       Formuowanie założeń

6.       Porównywanie faktów i zjawisk edukacyjnych w celu weryfikacji przyjętych założeń.

7.       Wnioskowanie

 

GŁÓWNE PROBLEMY BADAWCZE:

·         Dobór tematów

·         Przejrzystość kryteriów doboru państw

·         Założenia badawcze

·         Język

·         Rzetelność naukowa

·         Strukturalizacja zgromadzonej wiedzy

·         Zależność między wynikami

 

System składa się z elementów, dających się ze sobą zidentyfikować, pomiędzy elementami istnieje przynajmniej jedna zależność. System to „(…) zbiór elementów i zachodzących między nimi relacji”. „System edukacyjny oddziałuje na społeczeństwo, społeczeństwo oddziałuje na system edukacyjny” – możemy powiedzieć, że cechy każdego systemu edukacyjnego wynikają z uwarunkowań lokalnych.

Cechy systemu:

-         zależność

-         względna stałość

-         spójność

-         funkcjonalność

Cechy systemu determinują jego identyfikowalność. Nie istnieją systemy identyczne.

Determinanty (wpływają na zróżnicowanie, kształt systemów edukacyjnych w różnych krajach):

-         ekonomiczne

-         polityczne

-         społeczno- kulturowe

System edukacyjny obejmuje również kształcenie os. dorosłych.

Elementy systemu edukacyjnego:

-         regulacje prawne: (system prawny)

-         uczestnicy (s. osobowy)

-         struktura  (s. strukturalny)

-         programy ( s. programowy)

-         organizacje (s. funkcjonalny)

-         infrastruktura (s. infrastrukturalny)

-         środki finansowe (s. materialny) 

-         zarządzanie (s. zarządzania)

-         demograficzne i geograficzne

W naszym kraju żyjemy na styku różnych systemów. Systemy te wzajemnie się przenikają  i uzależniają; np. system prawny warunkuj inne systemy (system zdrowotny).

 

W świecie współczesnym budowanie systemu edukacyjnego lub jego modyfikacja powinna uwzględniać:

-         rozwój techniczny i technologiczny

-         procesy globalizacyjne o charakterze dwubiegunowym – unifikacja-uproszczenie

Tworzenie systemu edukacyjnego powinno zostać poprzedzone określeniem ogólnej filozofii i założeń wstępnych.

 

Osiągnięcia i wyzwania – edukacja w Polsce po 1989



I. Wychowanie przedszkolne

Osiągnięcia: znaczący wzrost upowszechnianie wychowania przedszkolnego.

W ostatniej dekadzie doszło do znacznego wzrostu upowszechniania wychowania przedszkolnego  - ostatnie dwa lata to silne przyspieszenie dynamiki wzrostowej.

Wyzwania: nierównomierny dostęp do wychowania przedszkolnego.

Dostęp do wychowania przedszkolnego w Polsce jest wciąż znacznie gorszy niż w większości innych krajów europejskich. Przeciętna liczba dzieci w oddziale przedszkolnym utrzymuje się od kilku lat na tym samym, wysokim poziomie (21 dzieci). Do przedszkola uczęszczają w dużo większym stopniu dzieci mieszkające w miastach i mające lepiej wykształconych rodziców – przez co przedszkola bardziej różnicują, niż wyrównują szanse edukacyjne.


II. Gimnazja

Osiągnięcia: Gimnazja podnoszą kompetencje uczniów.

Sprawdziły się gimnazja - mimo obaw i zastrzeżeń towarzyszących ponownemu ich wprowadzeniu.  Stało się tak głównie dzięki wydłużeniu o rok obowiązkowej edukacji ogólnej. Potwierdza to, przeprowadzane co trzy lata przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) badanie umiejętności piętnastolatków PISA. W 2000 r. badanie objęło jeden z ostatnich roczników uczących się w 8-letniej szkole podstawowej i rozpoczynających naukę w szkole średniej, w kolejnych edycjach badania, z 2003, 2006 i 2009 polscy piętnastolatkowie byli w zdecydowanej większości uczniami gimnazjów. Wynik polskich uczniów w badaniu umiejętności czytania poprawił się o  21 punktów (od 2000 r.), w matematyce 5 punktów (od 2003 r.), a w naukach przyrodniczych 10 punktów (od 2006 r.). W przypadku umiejętności związanych z czytaniem jest to jeden z największych wzrostów wśród badanych krajów.

Wyzwania: W dużych miastach rośnie podział gimnazjów na lepsze i gorsze.

W najlepszych systemach edukacyjnych udaje się godzić doskonałe wyniki uczniów z równymi szansami na dobrą edukację. W Polsce różnice między poziomem umiejętności uczniów uczęszczających do różnych szkół podstawowych i gimnazjów są relatywnie niskie, ale różnice między gimnazjami zwiększają się w dużych miastach. Utrzymuje się też wyraźny podział na uczniów liceów ogólnokształcących, techników i zasadniczych szkół zawodowych Wybór kształcenia zawodowego wciąż jest silnie uwarunkowany pochodzeniem społecznym uczniów, nie zaś świadomym wyborem zawodu.


III. Wyższe wykształcenie

Osiągnięcia: upowszechnianie wyższego wykształcenia.

Po 1989 r. Polska zaczęła gwałtownie nadrabiać dystans, jaki dzielił ją od krajów wysokorozwiniętych pod względem udziału osób z wyższym wykształceniem. Między 1995 a 2009 rokiem udział takich osób w grupie wiekowej 25-64 lata wzrósł z 9,7% do 21,2%. Sprzyja temu rynek pracy – osoby z wyższym wykształceniem są mniej zagrożone bezrobociem, krócej szukają pracy i zarabiają wyraźnie lepiej od osób, które ukończyły edukację na niższym poziomie -  względna premia za posiadanie dyplomu uczelni jest w Polsce jedną z najwyższych wśród krajów OECD.

Wyzwania: Jakość wyższego wykształcenia.

Wiele wskazuje na to, że problemem polskiego szkolnictwa wyższego jest jego bardzo zróżnicowana jakość. Pośrednio świadczy o tym choćby niedostosowanie liczebności kadry akademickiej do liczby studentów. W ciągu ostatnich 20 lat, liczba studentów wzrosła pięciokrotnie, a liczba nauczycieli akademickich tylko o 60 procent. Wśród nowotworzonych szkół wyższych dominują uczelnie prowadzące kierunki o profilu humanistycznym, relatywnie często wybierane przez studentów, a jednocześnie tańsze w utrzymaniu.


IV. Edukacja na wsi

Osiągnięcia: Awans edukacyjny wsi.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin