ZAJĘCIA REWALIDACYJNE KRZYSZTOF R ( KN )(1).doc

(118 KB) Pobierz
Podstawą opracowania indywidualnego programu zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy IIc Kamila B

INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH NA ROK SZKOLNY 2010/2011

DLA KRZYSZTOFA Rz.

 

 

 

I.                    Program został opracowany na podstawie :

 

1.      Zaleceń Poradni Psychologiczno -  Pedagogicznej określonych w orzeczeniu

      o potrzebie kształcenia specjalnego

2.      Analizy funkcjonowania dziecka w zakresie poszczególnych sfer przeprowadzonej przez wychowawcę.

 

II.                 Cel nadrzędny programu:

 

Umożliwienie dziecku z niepełnosprawnością intelektualną zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę jego możliwości, kształtowanie postaw otwartości i  samoakceptacji.

 

III.              Cele szczegółowe:

 

·         kształtowanie pozytywnej somooceny

·         kształtowanie odporności emocjonalnej na niepowodzenia

·         kształcenie systematyczności i wytrwałości w pracy

·         rozwijanie sprawności manualnych

·         rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

·         usprawnianie percepcji słuchowej

·         rozumienie  elementarnych pojęć matematycznych

 

 

 

 

 

1. Kształtowanie umiejętności 

    porozumiewania się.

 

 

1. Rozwijanie komunikacji 

    pozawerbalnej i werbalnej.

1. Uważne słuchanie poleceń i wypowiedzi, 

    odgłosów z otoczenia, instrumentów, tekstu 

    czytanego.

2. Wzbogacanie słownictwa czynnego

    i biernego poprzez  sygnalizowanie 

    informacji o potrzebach, stanach  

    emocjonalnych za pomocą komunikatorów 

    werbalnych:  nazywanie rzeczy, 

    desygnatów, określanie cech przedmiotów 

    i obrazów, omawianie treści obrazów,  

    nazywanie podstawowych zjawisk

    atmosferycznych oraz naukę wierszy

     i piosenek.

3.      Doskonalenie czytania globalnego.

 

 

Cały rok szkolny.

 

2. Nabywanie  elementarnych 

    umiejętności 

    matematycznych.

 

 

 

1.      Rozwijanie prostych operacji  

matematycznych.

 

 

 

2.      Rozwijanie świadomości własnej 

     tożsamości oraz orientacji

     w schemacie ciała.

 

 

 

1. Opracowanie liczb w zakresie dostępnym uczniowi:

·         czytanie i pisanie nowej liczby.

·         dodawanie i odejmowanie w zakresie poznanej liczb.

2. Znajomość figur geometrycznych,

3.      Tworzenie zbiorów wg. określonego  kryterium, porównywanie liczebności dwóch zbiorów.

4.      Sytuowanie przedmiotów w przestrzeni.

5.      Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem                      

      i nazwą.

 

 

Cały rok szkolny.

 

3. Doskonalenie wiedzy

   społeczno-przyrodniczej

   i kulturowej.

 

 

 

1.Doskonalenie wiedzy na temat  

   przyrody w różnych porach roku.

 

2. Kształtowanie zachowań prospołecznych.

 

3. Przygotowanie do pełnienia ról

    społecznych.

 

1.Zmiany zachodzące w przyrodzie, warunki  

   życia zwierząt i roślin.

 

1.      Zwracanie uwagi na przestrzeganie norm 

     społecznych obowiązujących w grupie rówieśniczej.

·         Używanie zwrotów grzecznościowych.

1. Nauka właściwego zachowania się                       

    w miejscach publicznych.

2. Rozbudzanie poczucia przynależności do 

    społeczności swojej  szkoły, środowiska lokalnego.

3. Kształcenie poczucia przynależności do 

      narodu, dumy narodowej np. poprzez 

      udział w uroczystościach.

4.      Udział w uroczystościach i imprezach 

      szkolnych.

 

 

Cały rok szkolny.

 

4.      Usprawnianie percepcji 

      wzrokowej.

1.      Doskonalenie percepcji wzrokowej i spostrzegania.

 

1. Rozwijanie zainteresowań otoczeniem i jego

    wielozmysłowe poznawanie.

2.      Dobieranie par jednakowych obrazków.

3.      Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami.

4.      Układanie puzzli.

5.      Poznanie kilku liter i cyfr, pisanie pośladzie.

6.      Znajomość podstawowych kolorów.

 

 

 

 

5.      Usprawnianie percepcji 

      słuchowej.

 

 

 

 

 

1.      Rozwijanie percepcji słuchowej.

 

 

 

 

 

 

 

2.      Doskonalenie słuchu

    fonematycznego oraz analizy

     i syntezy słuchowej.

 

3. Ćwiczenie pamięci słuchowej.

 

1. Wysłuchiwanie, rozpoznawanie dźwięków dochodzących z  najbliższego otoczenia.

·         Rozpoznawanie i nazywanie głosów przyrody.

·         Rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków charakterystycznych dla pojazdów, zwierząt, instrumentów muzycznych.

3.      Śpiewanie piosenki i klaskanie w jej rytm.

3. Relaksacja przy muzyce.

1. Podział wyrazów na sylaby.

2. Podawanie liczby sylab w wyrazie.

4.      Tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby

1. Nauka wierszyków.

 

Cały rok szkolny.

 

6.      Rozwijanie sprawności 

      manualnych.

1.      Doskonalenie umiejętności 

     manipulacyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Rozwój sprawności dłoni.

 

 

 

 

 

3. Doskonalenie umiejętności pisania

1. Swobodne zabawy manipulacyjne klockami.

2.      Zamalowanie dowolną przestrzeń dużych płaszczyzn  farbami, kredą.

3.      Ćwiczenia z wykorzystaniem papieru, (przedzieranie   na pół, oddzieranie dowolnych fragmentów, zwijanie, zgniatanie w kule).

4.      Cięcie papieru nożyczkami na strzępy i wzdłuż linii.

5.      Zabawy konstrukcyjne np. budowanie wieży z klocków, układanki wtykowe itp.

 

1. Klaskanie, pocieranie dłoń dłonią ( mycie rąk),

2.      Zamykanie i otwieranie pięści ( chwytanie piłeczki).

3.      Zapełnianie płaszczyzn okonturowanych.

·         Lepienie z plasteliny kulek, wałków itp.

 

1.      Rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter.

2.      Rysowanie wzorów po śladzie.

3.      Kolorowanie kredkami małych przestrzeni.

4.      Kreślenie ręką dużych liter w powietrzu.

5.      Pisanie dużych liter na tablicy-wodzenie po wzorze.

  1. Pisanie liter i cyfr  za pomocą szablonu                               

     (z zaznaczonym strzałką kierunkiem kreślenia                    

      i miejscem rozpoczęcia).

Cały rok szkolny.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin