Indywidualny program edukacyjno terapeutyczny.docx

(20 KB) Pobierz

Indywidualny program edukacyjno terapeutyczny

dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego

Imię i nazwisko: P.Cz. (chł.)

Data urodzenia: ……….1999                  Klasa: IV

Orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej numer ……… z dnia ……….r. 

1. Informacja o sytuacji ucznia

Patryk pochodzi z rodziny wielodzietnej, ma troje rodzeństwa. Wychowywany jest przez matkę, która utrzymuje rodzinę z renty. Sytuacja socjalno-bytowa bardzo trudna. Chłopiec sprawia problemy wychowawcze. Matka jest bezradna wobec zachowania syna. Ze szkołą kontaktuje się pani Cz., która interesuje się sytuacją szkolną syna, chętnie korzysta z rad, sugestii nauczycieli i innych specjalistów w szkole.

2. Zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej:

-        zawężenie treści programowych;

-        przygotowywanie gotowych schematów do wypełniania;

-        indywidualne zajęcia rewalidacyjna;

-        otoczenie chłopca szczególną opieką wychowawczą;

-        kształtowanie właściwych wzorców zachowań;

-        wdrażanie chłopca do dyscypliny szkolnej;

-        wzmacnianie motywacji do nauki;

-        ścisła współpraca z matką chłopca w przezwyciężaniu trudności wychowawczych;

 

Mocne strony

Ograniczenia

-        czyta wyrazy, krótkie zdania;

-        poprawnie wypowiada się na dany temat, logicznie odpowiada na pytania;

-        dzieli proste wyrazy na sylaby, głoski;

-        rozumie polecania nauczyciela;

-        lubi prace w drewnie;

-        lubi pracę z komputerem;

-        dobra koordynacja ruchowa;

-        dobry poziom motoryczny;

-        samodzielnie wykonuje proste ćwiczenia w czasie rozgrzewki;

-        zna podstawowe zasady gier i zabaw ruchowych (zbijak, dwa ognie);

-        potrafi samodzielnie przeprowadzić rozgrzewkę;

-        wykonuje w sposób precyzyjny proste ćwiczenia gimnastyczne;

-        dobra pamięć mechaniczna;

-        zdolność aktorskiego naśladowania;

-        łatwość opanowywania systemu fonetycznego języka obcego;

-        wysoki poziom prac plastycznych – rysunek bogaty w szczegóły i w treści, duża własna inwencja twórcza;

-        nadpobudliwy psychoruchowo;

-        słaba koncentracja uwagi - łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców;

-        zaburzenia grafomotoryczne – pismo niekształtne, niestaranne;

-        duże trudności w rozumieniu czytanego tekstu;

-        czytając przekręca wyrazy, nierówne tempo czytania, nie zwraca uwagi na interpunkcję;

-        przepisując robi błędy;

-        nie potrafi zagospodarować przestrzeni kartki;

-        nie umie współpracować w grupie;

-        nie szanuje pracy własnej i innych uczniów;

-        nie dba o ład i porządek na stanowisku pracy;

-        nie kończy rozpoczętego zadania;

-        niska motywacja do nauki i pracy;

-        niska odporność emocjonalna;

-        sprawia problemy wychowawcze - wchodzi w konflikt z kolegami;

-        odmawia pracy;

-        wada wymowy – elementy para sygmatyzmu;

-        wymaga pomocy nauczyciela przy wykonywaniu bardziej złożonych ćwiczeń;

-        wymaga ciągłej motywacji i obserwacji nauczyciela;

-        bardzo słaba pamięć trwała;

-        nierozwinięte myślenie abstrakcyjne;

-        wolne tempo pracy;

-        słabo rozwinięte myślenie logiczne i pojęciowe;

-        w sferze percepcyjno-motorycznej utrzymuje się poważny deficyt funkcji wzrokowej w zakresie percepcji i integracji wzrokowo-ruchowej (opóźnienie  dojrzałości ok. 3 lat);

-        nie zna tabliczki mnożenia;

-        liczy przy użyciu konkretów;

 

1.      Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

-        zindywidualizowana praca z uczniem;

-        stosowanie pozytywnych wzmocnień (pochwały);

-        eksponowanie wytworów pracy;

-        dostosowanie długości czytanego tekstu;

-        systematyczność w ćwiczeniu czytania głośnego, cichego;

-        stosowanie metod aktywizujących;

-        stosowanie zasady stopniowania trudności;

-        ocenianie wysiłku włożonego w wykonanie zadania, aktywności i zaangażowania oraz stopnia przygotowania do zajęć;

-        stosowanie instruktażu z pokazem, jasno formułowanie pytań;

-        wydawanie  poleceń w prostej formie ( często graficznej), powtarzanie  głośno wyraźnie;

-        przy wykonywaniu zadań samodzielnych, częste podpatrywanie  ucznia, podpowiadanie, pilnowanie, by nie gubił się i wykonał pracę do końca;

-        powierzanie dodatkowych obowiązków ( np. pomocnik dyżurnego klasy);

-        odwoływanie się do znanych sytuacji życia codziennego;

-        dzielenie materiału na mniejsze części;

-        wydłużenie czasu pracy podczas sprawdzianów i prac klasowych;

-        motywowanie ucznia do dodatkowego wysiłku poprzez wykorzystanie punktów dodatnich WSO.

5. Metody i formy pracy z uczniem:

- metody obserwacyjne, badawcze, aktywizujące, praktycznego działania,  słowne;

- praca w grupie, indywidualna, w parach,

6. Formy, sposoby i wymiar godzin udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

Forma pomocy

Rok 2011/12

 

Rok 2012/13

 

Rok 2013/14

 

Rok

…………..

Proponowana ilość godzin tygodniowo

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (elementy języka polskiego)

1

 

 

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (elementy matematyki)

1

 

 

 

Logopedia

1

 

 

 

Gimnastyka korekcyjna

1

 

 

 

Muzykoterapia

1

 

 

 

Terapia zajęciowa

1

 

 

 

Zajęcia rozwijające uzdolnienia

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin