Indywidualny program edukacyjno terapeutyczny
dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Imię i nazwisko: P.Cz. (chł.)
Data urodzenia: ……….1999 Klasa: IV
Orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej numer ……… z dnia ……….r.
1. Informacja o sytuacji ucznia
Patryk pochodzi z rodziny wielodzietnej, ma troje rodzeństwa. Wychowywany jest przez matkę, która utrzymuje rodzinę z renty. Sytuacja socjalno-bytowa bardzo trudna. Chłopiec sprawia problemy wychowawcze. Matka jest bezradna wobec zachowania syna. Ze szkołą kontaktuje się pani Cz., która interesuje się sytuacją szkolną syna, chętnie korzysta z rad, sugestii nauczycieli i innych specjalistów w szkole.
2. Zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej:
- zawężenie treści programowych;
- przygotowywanie gotowych schematów do wypełniania;
- indywidualne zajęcia rewalidacyjna;
- otoczenie chłopca szczególną opieką wychowawczą;
- kształtowanie właściwych wzorców zachowań;
- wdrażanie chłopca do dyscypliny szkolnej;
- wzmacnianie motywacji do nauki;
- ścisła współpraca z matką chłopca w przezwyciężaniu trudności wychowawczych;
Mocne strony
Ograniczenia
- czyta wyrazy, krótkie zdania;
- poprawnie wypowiada się na dany temat, logicznie odpowiada na pytania;
- dzieli proste wyrazy na sylaby, głoski;
- rozumie polecania nauczyciela;
- lubi prace w drewnie;
- lubi pracę z komputerem;
- dobra koordynacja ruchowa;
- dobry poziom motoryczny;
- samodzielnie wykonuje proste ćwiczenia w czasie rozgrzewki;
- zna podstawowe zasady gier i zabaw ruchowych (zbijak, dwa ognie);
- potrafi samodzielnie przeprowadzić rozgrzewkę;
- wykonuje w sposób precyzyjny proste ćwiczenia gimnastyczne;
- dobra pamięć mechaniczna;
- zdolność aktorskiego naśladowania;
- łatwość opanowywania systemu fonetycznego języka obcego;
- wysoki poziom prac plastycznych – rysunek bogaty w szczegóły i w treści, duża własna inwencja twórcza;
- nadpobudliwy psychoruchowo;
- słaba koncentracja uwagi - łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców;
- zaburzenia grafomotoryczne – pismo niekształtne, niestaranne;
- duże trudności w rozumieniu czytanego tekstu;
- czytając przekręca wyrazy, nierówne tempo czytania, nie zwraca uwagi na interpunkcję;
- przepisując robi błędy;
- nie potrafi zagospodarować przestrzeni kartki;
- nie umie współpracować w grupie;
- nie szanuje pracy własnej i innych uczniów;
- nie dba o ład i porządek na stanowisku pracy;
- nie kończy rozpoczętego zadania;
- niska motywacja do nauki i pracy;
- niska odporność emocjonalna;
- sprawia problemy wychowawcze - wchodzi w konflikt z kolegami;
- odmawia pracy;
- wada wymowy – elementy para sygmatyzmu;
- wymaga pomocy nauczyciela przy wykonywaniu bardziej złożonych ćwiczeń;
- wymaga ciągłej motywacji i obserwacji nauczyciela;
- bardzo słaba pamięć trwała;
- nierozwinięte myślenie abstrakcyjne;
- wolne tempo pracy;
- słabo rozwinięte myślenie logiczne i pojęciowe;
- w sferze percepcyjno-motorycznej utrzymuje się poważny deficyt funkcji wzrokowej w zakresie percepcji i integracji wzrokowo-ruchowej (opóźnienie dojrzałości ok. 3 lat);
- nie zna tabliczki mnożenia;
- liczy przy użyciu konkretów;
1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- zindywidualizowana praca z uczniem;
- stosowanie pozytywnych wzmocnień (pochwały);
- eksponowanie wytworów pracy;
- dostosowanie długości czytanego tekstu;
- systematyczność w ćwiczeniu czytania głośnego, cichego;
- stosowanie metod aktywizujących;
- stosowanie zasady stopniowania trudności;
- ocenianie wysiłku włożonego w wykonanie zadania, aktywności i zaangażowania oraz stopnia przygotowania do zajęć;
- stosowanie instruktażu z pokazem, jasno formułowanie pytań;
- wydawanie poleceń w prostej formie ( często graficznej), powtarzanie głośno wyraźnie;
- przy wykonywaniu zadań samodzielnych, częste podpatrywanie ucznia, podpowiadanie, pilnowanie, by nie gubił się i wykonał pracę do końca;
- powierzanie dodatkowych obowiązków ( np. pomocnik dyżurnego klasy);
- odwoływanie się do znanych sytuacji życia codziennego;
- dzielenie materiału na mniejsze części;
- wydłużenie czasu pracy podczas sprawdzianów i prac klasowych;
- motywowanie ucznia do dodatkowego wysiłku poprzez wykorzystanie punktów dodatnich WSO.
5. Metody i formy pracy z uczniem:
- metody obserwacyjne, badawcze, aktywizujące, praktycznego działania, słowne;
- praca w grupie, indywidualna, w parach,
6. Formy, sposoby i wymiar godzin udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
Forma pomocy
Rok 2011/12
Rok 2012/13
Rok 2013/14
Rok
…………..
Proponowana ilość godzin tygodniowo
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (elementy języka polskiego)
1
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (elementy matematyki)
Logopedia
Gimnastyka korekcyjna
Muzykoterapia
Terapia zajęciowa
Zajęcia rozwijające uzdolnienia
dorotanik