Tekst Mszalu.Ogolne wprowadzenie.pdf
(
565 KB
)
Pobierz
owmr
OGÓLNE
WPROWADZENIE
DO
MSZAŁU
RZYMSKIEGO
Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego 2002
2
KONGREGACJA DS. KULTU BO
ś
EGO
I DYSCYPLINY SAKRAMENTÓW
Prot. 795/02/L
DLA POLSKI
Na pro
ś
b
ę
Jego Eminencji Józefa kard. Glempa, Arcybiskupa Warszawskiego, Przewodni-
cz
ą
cego Konferencji Episkopatu Polski, wyra
Ŝ
on
ą
w li
ś
cie z dnia 1 sierpnia 2003, moc
ą
upraw-
nie
ń
udzielonych tej Kongregacji przez papie
Ŝ
a JANA PAWŁA II ch
ę
tnie zatwierdzamy polski
tekst Ogólnego wprowadzenia do Mszału rzymskiego (trzeciego wydania wzorcowego), jaki
znajduje si
ę
w zał
ą
czonym egzemplarzu.
W tek
ś
cie drukowanym nale
Ŝ
y umie
ś
ci
ć
wzmiank
ę
o udzielonej przez Stolic
ę
Apostolsk
ą
zgodzie. Dwa egzemplarze wydrukowanego tekstu nale
Ŝ
y przesła
ć
do tej Kongregacji.
Bez wzgl
ę
du na wszelkie przeciwne zarz
ą
dzenia.
W siedzibie Kongregacji ds. Kultu Bo
Ŝ
ego i Dyscypliny Sakramentów, dnia 6 listopada
2003 r.
Franciscus Card. Arinze
Prefekt
+ Dominicus Sorrentino
Arcybiskup Sekretarz
(Tłum. bp Stefan Cichy)
PRYMAS POLSKI
* * *
Warszawa, dnia 12 grudnia 03 r.
N. 4546/03/P.
DEKRET
W imieniu Konferencji Episkopatu Polski zezwalam na druk „
Ogólnego
wprowadzenia do
Mszału rzymskiego
”. Przekład polski, przyj
ę
ty przez Konferencj
ę
Episkopatu Polski, został
potwierdzony przez Kongregacj
ę
Kultu Bo
Ŝ
ego i Dyscypliny Sakramentów Dekretem z dnia
6 listopada 2003 r. (Prot. 1617/03/L).
Przepisy zawarte w tym
Wprowadzeniu
w Polsce wchodz
ą
w
Ŝ
ycie od
Ś
rody Popielcowej,
czyli od dnia 25 lutego 2004 r. Wszelkie prawa przedruku w cało
ś
ci lub w cz
ęś
ci s
ą
zastrze-
Ŝ
one Konferencji Episkopatu Polski.
+ Józef Kardynał Glemp
Przewodnicz
ą
cy Konferencji Episkopatu
Prymas Polski
* * *
Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego 2002
3
OGÓLNE WPROWADZENIE
DO MSZAŁU RZYMSKIEGO
WST
Ę
P
1. Chrystus Pan, maj
ą
c sprawowa
ć
z uczniami uczt
ę
paschaln
ą
, na której ustanowił Ofiar
ę
swego Ciała i Krwi, polecił przygotowa
ć
przestronn
ą
komnat
ę
, usłan
ą
(Łk 22,12). Ko
ś
ciół
zawsze uwa
Ŝ
ał,
Ŝ
e polecenie to odnosi si
ę
równie
Ŝ
do niego, gdy ustanawiał przepisy doty-
cz
ą
ce sprawowania Naj
ś
wi
ę
tszej Eucharystii co do duchowego przygotowania ludzi oraz
miejsc, obrz
ę
dów i tekstów. Równie
Ŝ
obecne normy, wydane zgodnie z postanowieniem So-
boru Powszechnego Watyka
ń
skiego II, oraz nowy mszał, którym Ko
ś
ciół obrz
ą
dku rzym-
skiego b
ę
dzie si
ę
odt
ą
d posługiwa
ć
przy sprawowaniu Mszy, s
ą
nowym dowodem tej troski
Ko
ś
cioła, jego wiary i niezmienionej miło
ś
ci ku najwy
Ŝ
szej tajemnicy eucharystycznej oraz
ś
wiadcz
ą
o nieprzerwanej i ci
ą
głej jego tradycji, mimo wprowadzenia pewnych rzeczy no-
wych.
Ś
WIADECTWO NIEZMIENIONEJ WIARY
2. Ofiarny charakter Mszy
ś
wi
ę
tej, uroczy
ś
cie stwierdzony przez Sobór Trydencki, zgodnie z
cał
ą
tradycj
ą
Ko
ś
cioła
1
, został na nowo wyra
Ŝ
ony przez Sobór Watyka
ń
ski II, który o Mszy
wypowiedział te znamienne słowa: „Nasz Zbawiciel podczas Ostatniej Wieczerzy (...) usta-
nowił eucharystyczn
ą
Ofiar
ę
swojego Ciała i Krwi, aby w niej na całe wieki, a
Ŝ
do swego
przyj
ś
cia, utrwali
ć
ofiar
ę
krzy
Ŝ
a i tak powierzy
ć
Ko
ś
ciołowi, umiłowanej Oblubienicy, pa-
mi
ą
tk
ę
swej m
ę
ki i zmartwychwstania”
2
.
To, czego w ten sposób uczy Sobór, stale wyra
Ŝ
aj
ą
formuły Mszy. Albowiem nauka wyra-
Ŝ
ona
ś
ci
ś
le tym zwrotem
Sakramentarza leonia
ń
skiego
: „Ilekro
ć
sprawujemy t
ę
ofiar
ę
na pa-
mi
ą
tk
ę
Chrystusa, dokonuje si
ę
dzieło naszego odkupienia”
3
, we wła
ś
ciwy sposób i dokładnie
jest rozwini
ę
ta w Modlitwach eucharystycznych; w nich bowiem kapłan, dokonuj
ą
c anamne-
zy, zwraca si
ę
do Boga w imieniu całego ludu, składa Mu dzi
ę
ki oraz przedstawia
Ŝ
yw
ą
i
ś
wi
ę
t
ą
Ofiar
ę
, to znaczy dar ofiarny Ko
ś
cioła i Hosti
ę
, której ofiarowaniem sam Bóg chciał
by
ć
przebłagany
4
, oraz prosi, aby Ciało i Krew Chrystusa były ofiar
ą
mił
ą
Ojcu i zbawienn
ą
dla całego
ś
wiata
5
.
W ten sposób w nowym mszale prawo modlitwy Ko
ś
cioła odpowiada stałemu prawu wia-
ry, które nam przypomina,
Ŝ
e wyj
ą
wszy sposób ofiarowania, jednym i tym samym jest ofiara
krzy
Ŝ
a i jej sakramentalne odnowienie we Mszy, któr
ą
podczas Ostatniej Wieczerzy Chrystus
Pan ustanowił i jej sprawowanie zlecił Apostołom na swoj
ą
pami
ą
tk
ę
, oraz
Ŝ
e Msza jest jed-
nocze
ś
nie ofiar
ą
uwielbienia, dzi
ę
kczynienia, przebłagania i zado
ść
uczynienia.
3. Równie
Ŝ
cudown
ą
tajemnic
ę
rzeczywistej obecno
ś
ci Pana pod eucharystycznymi posta-
ciami, potwierdzon
ą
przez Sobór Watyka
ń
ski II
6
i inne dokumenty Urz
ę
du Nauczycielskiego
Ko
ś
cioła
7
w tym samym znaczeniu, w jakim je podał do wierzenia Sobór Trydencki
8
, stwier-
Sesja XXII, 17 wrze
ś
nia 1562: DS 1738-1759
2
KL nr 47; por. KK nry 3, 28; DP nry 2, 4, 5.
3
Por.
Sacramentarium Veronense
, wyd. L. C. Mohlberg, nr 93.
4
Por. 3 Modlitwa eucharystyczna.
5
Por. 4 Modlitwa eucharystyczna.
6
KL nr 7, 47; DP nry 5, 18.
7
Por. Pius XII, Encyklika
Humani generis
: AAS 42 (1950) 570-571; Paweł VI, Encyklika
Mysterium fidei
, 3
wrze
ś
nia 1965: AAS 57 (1965) 762-769; Uroczyste wyznanie wiary, 30 czerwca 1968, nr 24: AAS 60 (1968)
1
Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego 2002
4
dza si
ę
w obrz
ę
dach Mszy nie tylko słowami konsekracji, którymi uobecnia si
ę
Chrystusa
przez przeistoczenie, lecz równie
Ŝ
przez poczucie i okazywanie najwy
Ŝ
szej czci i adoracji, jak
to si
ę
dzieje w liturgii eucharystycznej. Z tego samego wzgl
ę
du nakłania si
ę
lud chrze
ś
cija
ń
-
ski, by ten podziwu godny Sakrament adorował w szczególny sposób w Czwartek Wieczerzy
Pa
ń
skiej oraz w uroczysto
ść
Naj
ś
wi
ę
tszego Ciała i Krwi Chrystusa.
4. Natura urz
ę
dowego kapła
ń
stwa wła
ś
ciwego prezbiterowi, który w imieniu Chrystusa skła-
da Ofiar
ę
i przewodniczy zgromadzeniu
ś
wi
ę
tego ludu, uwydatnia si
ę
w formie obrz
ę
du,
przez podwy
Ŝ
szenie miejsca i przez czynno
ś
ci kapłana. Podstawy za
ś
tego urz
ę
du s
ą
wyra
Ŝ
o-
ne oraz jasno i obszernie wyja
ś
nione w dzi
ę
kczynieniu Mszy krzy
Ŝ
ma w Czwartek Wieczerzy
Pa
ń
skiej, w którym to dniu wspomina si
ę
ustanowienie kapła
ń
stwa. W tym dzi
ę
kczynieniu
stwierdza si
ę
nadanie kapła
ń
skiej władzy przez nało
Ŝ
enie r
ą
k, a przez wyliczenie poszczegól-
nych czynno
ś
ci opisuje si
ę
t
ę
sam
ą
władz
ę
, b
ę
d
ą
c
ą
kontynuacj
ą
władzy Chrystusa, Najwy
Ŝ
-
szego Kapłana Nowego Testamentu.
5. Natura kapła
ń
stwa urz
ę
dowego rzuca wła
ś
ciwe
ś
wiatło równie
Ŝ
na inne kapła
ń
stwo o
wielkim znaczeniu, mianowicie na królewskie kapła
ń
stwo wiernych, których duchowa ofiara
spełnia si
ę
przez posług
ę
kapłanów w ł
ą
czno
ś
ci z ofiar
ą
Chrystusa, jedynego Po
ś
rednika
9
.
Sprawowanie Eucharystii jest bowiem czynno
ś
ci
ą
całego Ko
ś
cioła, w której ka
Ŝ
dy powinien
w pełni wykonywa
ć
wył
ą
cznie tylko to, co nale
Ŝ
y do niego z natury rzeczy, ze wzgl
ę
du na
jego stopie
ń
w ludzie Bo
Ŝ
ym. St
ą
d równie
Ŝ
nale
Ŝ
y bardziej zwraca
ć
uwag
ę
na pewne zasady
celebracji, o które w ci
ą
gu wieków mniej dbano. Lud ten jest bowiem ludem Bo
Ŝ
ym, naby-
tym Krwi
ą
Chrystusa, przez Pana zgromadzonym, Jego słowem karmionym, ludem powoła-
nym do tego, aby przedstawiał Bogu pro
ś
by całej ludzkiej rodziny; jest ludem, który w Chry-
stusie dzi
ę
ki czyni za misterium zbawienia, składaj
ą
c Jego Ofiar
ę
; wreszcie ludem, który
przez Komuni
ę
Ciała i Krwi Chrystusa zrasta si
ę
w jedno. Lud ten jest
ś
wi
ę
ty przez swe po-
chodzenie, a jednak przez
ś
wiadome, czynne i owocne uczestnictwo w eucharystycznym mi-
sterium stale wzrasta w
ś
wi
ę
to
ś
ci
10
.
WIERNO
ŚĆ
TRADYCJI
6. Gdy Sobór Watyka
ń
ski II zarz
ą
dził odnow
ę
obrz
ę
dów Mszy
ś
wi
ę
tej, polecił mi
ę
dzy inny-
mi, by niektóre obrz
ę
dy przywrócono „stosownie do pierwotnej tradycji Ojców Ko
ś
cioła”
11
,
czyli u
Ŝ
ywaj
ą
c tego samego wyra
Ŝ
enia, co
ś
w. Pius V w Pi
ś
mie apostolskim zaczynaj
ą
cym
si
ę
od słów
Quo primum
, którym w roku 1570 ogłoszony został Mszał Trydencki. Ta zgod-
no
ść
słów pozwala stwierdzi
ć
, jakim sposobem oba Mszały Rzymskie, chocia
Ŝ
dziel
ą
je czte-
ry wieki, zawieraj
ą
jedn
ą
i t
ę
sam
ą
tradycj
ę
. Je
ś
li za
ś
rozwa
Ŝ
ymy wewn
ę
trzne elementy tej
tradycji, zrozumiemy, jak wspaniale drugi mszał udoskonala pierwszy.
7. W trudnych czasach, w których nara
Ŝ
ona była katolicka wiara o ofiarnym charakterze
Mszy
ś
wi
ę
tej, o kapła
ń
stwie posługi, o rzeczywistej i stałej obecno
ś
ci Chrystusa pod posta-
ciami eucharystycznymi,
ś
w. Piusowi V zale
Ŝ
ało przede wszystkim na tym, by zachowa
ć
nowsz
ą
tradycj
ę
, niesłusznie zwalczan
ą
, wprowadzaj
ą
c tylko bardzo małe zmiany
ś
wi
ę
tego
obrz
ę
du. W istocie mszał z roku 1570 niewiele si
ę
ró
Ŝ
ni od pierwszego mszału wydanego
drukiem w roku 1474, który znowu wiernie odtwarzał mszał z czasów Innocentego III. Nadto
442-443;
Ś
w. Kongregacja Obrz
ę
dów, Instrukcja
Eucharisticum mysterium
, 25 maja 1967, nr 3f, 9: AAS 59
(1967) 543, 547.
8
Por. KL nr 11.
11
KL nr 50.
Por. Sesja XIII, 11 pa
ź
dziernika 1551: DS 1635-1661.
9
Por. DP nr 2.
10
Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego 2002
5
chocia
Ŝ
kodeksy Biblioteki Watyka
ń
skiej umo
Ŝ
liwiały poprawienie niektórych wyra
Ŝ
e
ń
, nie
pozwoliły jednak, by w tym badaniu „starych i uznanych autorów” cofni
ę
to si
ę
dalej ni
Ŝ
do
ś
redniowiecznych komentarzy liturgicznych.
8. Dzi
ś
natomiast ta „tradycja Ojców Ko
ś
cioła”, której trzymali si
ę
korektorzy Mszału
ś
w.
Piusa V, została wzbogacona przez niezliczone pisma uczonych. Po pierwszym wydaniu
Sa-
kramentarza gregoria
ń
skiego
w roku 1571, cz
ę
sto wydawano drukiem krytycznie opracowa-
ne stare sakramentarze rzymskie i ambrozja
ń
skie, podobnie jak starodawne ksi
ę
gi liturgiczne
hiszpa
ń
skie i gallika
ń
skie, które ukazały liczne, nie znane dot
ą
d modlitwy o niemałej warto
ś
ci
duchowej.
Równie
Ŝ
tradycje dawnych wieków, poprzedzaj
ą
cych ustanowienie obrz
ą
dków Wschodu i
Zachodu, teraz lepiej s
ą
znane dzi
ę
ki temu,
Ŝ
e znaleziono wiele dokumentów liturgicznych.
Oprócz tego post
ę
puj
ą
ce studia nad Ojcami Ko
ś
cioła rzuciły na teologi
ę
eucharystycznego
misterium
ś
wiatło nauki najwybitniejszych w chrze
ś
cija
ń
skiej staro
Ŝ
ytno
ś
ci Ojców, jak
ś
w.
Ireneusz,
ś
w. Ambro
Ŝ
y,
ś
w. Cyryl Jerozolimski,
ś
w. Jan Złotousty.
9. Dlatego „tradycja Ojców Ko
ś
cioła” wymaga nie tylko, by zachowywano to, co przekazali
nasi najbli
Ŝ
si przodkowie, lecz by obj
ę
to i rozwa
Ŝ
ano wszelkie minione okresy dziejów Ko-
ś
cioła i wszystkie sposoby, jakimi jedyna jego wiara wyra
Ŝ
ała si
ę
w formach ludzkiej kultury,
tak ró
Ŝ
ni
ą
cych si
ę
mi
ę
dzy sob
ą
, zwłaszcza tych, które krzewiły si
ę
w regionach semickich,
greckich i łaci
ń
skich. To szersze spojrzenie pozwala nam dostrzec, jak Duch
Ś
wi
ę
ty u
Ŝ
ycza
Bo
Ŝ
emu ludowi podziwu godnej wierno
ś
ci w zachowywaniu niezmiennego depozytu wiary,
mimo bardzo wielkiej ró
Ŝ
norodno
ś
ci modlitw i obrz
ę
dów.
DOSTOSOWANIE DO NOWYCH WARUNKÓW
10. Nowy mszał
ś
wiadczy o prawie modlitwy Ko
ś
cioła rzymskiego i jednocze
ś
nie chroni
przekazany przez nowsze Sobory depozyt wiary, a z drugiej strony stanowi du
Ŝ
y krok na-
przód w liturgicznej tradycji.
Gdy bowiem Ojcowie Soboru Watyka
ń
skiego II powtarzali dogmatyczne zasady Soboru
Trydenckiego, przemawiali w całkiem innym okresie dziejów
ś
wiata; dlatego w dziedzinie
duszpasterstwa mogli poda
ć
postanowienia i rady, jakich przed czterema wiekami nie mo
Ŝ
na
było nawet przewidywa
ć
.
11. Ju
Ŝ
Sobór Trydencki uznał wielk
ą
warto
ść
pouczaj
ą
c
ą
zawart
ą
w sprawowaniu Mszy
ś
wi
ę
tej. Nie zdołał jednak wyprowadzi
ć
st
ą
d wszystkich wniosków dla praktycznego
Ŝ
ycia.
Wielu usilnie domagało si
ę
zezwolenia na u
Ŝ
ywanie j
ę
zyków narodowych w sprawowaniu
eucharystycznej Ofiary. W stosunku do tego
Ŝą
dania Sobór, uwzgl
ę
dniaj
ą
c ówczesne oko-
liczno
ś
ci, uwa
Ŝ
ał za swój obowi
ą
zek znowu podkre
ś
li
ć
tradycyjn
ą
nauk
ę
Ko
ś
cioła, według
której eucharystyczna Ofiara jest przede wszystkim dziełem samego Chrystusa; na jej sku-
teczno
ść
zatem nie wywiera wpływu sposób, w jaki wierni w niej uczestnicz
ą
. Dlatego ogło-
szono w nast
ę
puj
ą
cych, a jednocze
ś
nie umiarkowanych słowach: „Chocia
Ŝ
Msza zawiera
bogat
ą
tre
ść
dla pouczenia wiernego ludu, mimo to nie wydało si
ę
Ojcom wła
ś
ciwe, aby
wsz
ę
dzie była sprawowana w j
ę
zyku narodowym”
12
. Sobór Trydencki obwie
ś
cił,
Ŝ
e na od-
rzucenie zasługuje ten, kto by utrzymywał,
Ŝ
e „liturgiczne zarz
ą
dzenie Ko
ś
cioła rzymskiego,
według którego cz
ęść
kanonu i słowa konsekracji odmawia si
ę
po cichu, jest godne pot
ę
pienia
albo
Ŝ
e Msz
ę
ś
w. nale
Ŝ
y odprawia
ć
tylko w j
ę
zyku narodowym”
13
.
Sesja XXII,
Doctrina de ss. Missae sacrificio
, cap. 8: DS 1749.
13
Tam
Ŝ
e, can. 9: DS 1759.
12
Plik z chomika:
marysiari
Inne pliki z tego folderu:
Udzielanie wiatyku poza Msza.pdf
(126 KB)
Tekst Mszalu.Wielki Czwartek.pdf
(121 KB)
Tekst Mszalu.Wielki Piatek.pdf
(340 KB)
Tekst Mszalu.Wielka Sobota.PDF
(2337 KB)
Tekst Mszalu.Ogolne wprowadzenie.pdf
(565 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ▧ ▍- FILMY - BIBLIJNE 2014
000-Kościelne
ATLANTYDA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin