Laboratorium z fizyki 1 - J.Dudkiewicz, B.Kusz, WPG, 2002.pdf

(2395 KB) Pobierz
75838759 UNPDF
METODY OPRACOWANIA I ANALIZY WYNIKÓW POMIARÓW
1. WSTĘP
U podstaw wszystkich nauk przyrodniczych leży zasada: sprawdzianem wszelkiej
wiedzy jest eksperyment, tzn. jedyną miarą prawdy naukowej jest doświadczenie. Fizyka,
to nauka przede wszystkim empiryczna. Pierwszym krokiem do ustalenia prawa fizycznego
jest obserwacja zjawiska. Dla ustalenia i wyjaśnienia prawidłowości fizycznej należy wy­
dzielić z wielu pobocznych wpływów najbardziej charakterystyczne, powtarzalne związki
przyczynowe, co osiąga się w celowo ustawionym doświadczeniu. Dla otrzymania ilościo­
wych wzajemnych zależności trzeba ustalić odpowiednie wielkości fizyczne, które można
mierzyć. Definicje wielkości fizycznych muszą więc zawierać przepis na ich pomiar. Wi­
dać stąd szczególną rolę eksperymentu i pomiarów.
Laboratorium z fizyki ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi przyrzą­
dami i metodami pomiarowymi oraz praktyczne zapoznanie z niektórymi zjawiskami i
prawami przyrody - toteż w wielu przypadkach doświadczenie będzie służyło sprawdzeniu
znanego już prawa fizycznego.
Należy sobie zdawać sprawę z faktu, że każde prawo fizyczne ustalone na podstawie
pomiarów jest wyidealizowaną zależnością pomiędzy mniejszą lub większą liczbą wielko
ści fizycznych, przy pominięciu wielu innych czynników wpływających na przebieg do-
świadczenia. Ten fakt oraz szereg innych, związanych z samym przyrządem pomiarowym i
eksperymentatorem, jest przyczyną, że każdy pomiar obarczony jest błędem (niepewno
ścią). Zatem rzetelne opracowanie pomiarów powinno zawierać także ocenę ich dokładno­
ści i wiarygodności, tzn., ocenę niepewności pomiarów.
Z prób rozwiązania tego problemu powstały różnorodne i bardzo rozbudowane teorie
błędu, często trudne do wzajemnego porównania. Dlatego koniecznością stało się opraco­
wanie jednolitego, opartego na pewnym kompromisie, systemu oceny i zapisu niepewności
pomiarowych.
W 1995 r., po wielu latach pracy, uzgodniono międzynarodowe normy dotyczące
niepewności w pomiarach. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) opubliko­
wała dokument („Przewodnik", „Międzynarodowa Norma"), który - po dokonaniu prze­
kładu na język polski i przyjęciu odpowiedniej ustawy - zobowiązuje Polskę do stosowania
norm ISO w zakresie obliczania i podawania we wszystkich publikacjach wyników i nie
pewności pomiarów zgodnie z tą „Normą" [1].
Nowości dotyczą przede wszystkim odróżniania niepewności pomiaru od błędu w
potocznym tego słowa znaczeniu, przyjęcia uzgodnionej terminologii i powszechnie ;ik
ceptowanej miary niepewności w pomiarach, szerszego korzystania z metod statystycznych
oraz sposobu oceny i obliczania niepewności. Szersze wprowadzenie tych nowych zasad
oraz krytyczną dyskusję „Normy" można znaleźć w publikacjach H. Szydłowskiego |2|
oraz A. Zięby [3].
8
W skrypcie zastosowano niektóre zalecenia Międzynarodowej Normy przy szacowaniu i
obliczaniu, a szczególnie oznaczaniu niepewności w pomiarach, zachowując pewne stosowa­
ne do tej pory sposoby analizy i obliczania błędów pomiarów [4, 5, 6, 7].
2. BŁĘDY I NIEPEWNOŚCI POMIAROWE
Praca w laboratorium fizycznym polega na obserwacji zjawisk fizycznych, wykony­
waniu pomiarów i ich interpretacji na podstawie poznanych teorii i praw fizyki. Oprócz
poprawnego wykonania pomiarów, bardzo istotna jest analiza końcowych wyników pod
względem ich wiarygodności i dokładności oraz przedstawienie uzyskanych rezultatów w
sposób umożliwiający ich prawidłową interpretację, to jest jasno, przejrzyście i zgodnie z
ogólnie przyjętymi zasadami.
Wskutek niedokładności naszych przyrządów pomiarowych oraz niedoskonałości
naszych zmysłów każdy, nawet najstaranniej przygotowany i wykonany pomiar daje wynik
obarczony pewną niepewnością, różny od wartości rzeczywistej. Wartość niepewności
może mieć zasadnicze znaczenie przy formułowaniu różnych praw fizyki i często decyduje
o przyjęciu lub odrzuceniu jakiejś teorii. Analiza błędów dokonana przed przystąpieniem
do pomiaru może wykazać jego zupełną niecelowość i narzucić konieczność użycia innych
przyrządów lub metod pomiarowych. Rozpatrzenie całości metody jakiegoś pomiaru oraz
właściwa ocena popełnionych błędów pozwala ustalić dokładność, z jaką należy wykonać
pomiar, oraz na pomiar jakiej wielkości należy zwrócić szczególna uwagę. Stopień dokład­
ności pomiaru zależy od używanych przyrządów i stosowanej metody pomiarowej i byłoby
stratą czasu starać się otrzymać większą dokładność od tej, jaką określają zadane warunki
pomiarowe.
Międzynarodowa Norma jako podstawę przyjmuje nową filozofię traktowania zjawi­
ska błędu. Na tej podstawie następuje uściślenie nazewnictwa, w szczególności znaczenia
kluczowych słów „błąd" i „niepewność". Termin błąd (pomiaru) powinien być używany w
znaczeniu jakościowym albo oznaczać różnicę:
błąd pomiaru = wartość zmierzona - wartość rzeczywista
Ax = x - x 0
Wynik liczbowy wyrażenia (1) nie może być wyliczony, gdyż nie jest znana wartość rze­
czywista x 0 . Jest to realizacja pojedynczej zmiennej losowej i nie może być wyliczona a
priori, podobnie jak nie można przewidzieć rzutu kostką. Tak zdefiniowany błąd pomiaru
nie jest zatem przedmiotem zainteresowania rachunku niepewności pomiaru. Sama nazwa
(błąd) tej wady pomiarów sugeruje możliwość jej usunięcia. Rodzaje błędów pomiarowych
omówimy na prostym przykładzie pomiaru przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła
matematycznego (ćw. 2). Wyobraźmy sobie, że zmierzyliśmy kilkakrotnie czas wahnięć
metalowej kulki przywiązanej do końca nici o długości 1. Początkowe wychylenie kulki
wynosiło 20°. Obliczenie przyspieszenia ziemskiego przy użyciu wzoru na okres wahań
wahadła prostego
9
4TC 2 1
spowoduje otrzymanie wyników systematycznie zaniżonych w stosunku do wartości rze­
czywistej. Przyczyną jest zastosowanie przybliżonego wzoru na okres wahań wahadła -
słusznego tylko w przypadku małych wychyleń. O tak otrzymanych wynikach pomiarów
powiemy, że są one obarczone błędem systematycznym. Inną przyczyną powstania tego
typu błędów może być np. użycie stopera, którego wskazówki z chwilą rozpoczęcia pomia­
rów nie pokrywają się z początkiem skali lub stoper „chodzi" za wolno albo za szybko,
wywołując systematyczne zaniżanie lub zawyżanie wartości okresu wahań.
Przypuśćmy, że w serii pięciu pomiarów czasu 50 wahnięć, jeden z pomiarów został
zakończony po 45 wahnięciach. Pomiar ten da drastycznie różną wartość przyspieszenia
ziemskiego. Określimy go jako pomiar obarczony błędem grubym, czyli pomyłką. Po­
myłki powstają również wskutek fałszywego odczytania wskazań przyrządów lub niepra­
widłowego zapisania odczytu (np. pomyłka w jednostkach). Pomyłki dają się łatwo zauwa­
żyć, ponieważ otrzymany wynik różni się znacznie od innych wyników pomiarów tej samej
wielkości (rys. 1).
Na rysunku pokazano serię pomiarów wielkości X, obarczonej błędami systematycznymi i
pomyłką, przy czym Xo jest wartością rzeczywistą wielkości X.
Błędy pomiarowe, zarówno systematyczne, jak i grube, mają wspólną cechę. Można je
wyeliminować poprzez: a) użycie właściwie działających przyrządów, b) poprawne prze­
prowadzenie pomiarów, c) stosowanie poprawek matematycznych do wzorów przybliżo­
nych, d) usunięcie z serii pomiarów wyniku obarczonego błędem grubym lub jego powtó­
rzenie, o ile mamy taką możliwość.
W naszej praktyce laboratoryjnej zakładamy, że wszystkie błędy systematyczne zo­
stały rozpoznane przez eksperymentatora i uwzględnione w trakcie pomiarów, a wyniki
tych pomiarów są wolne od błędów systematycznych.
Wyeliminowanie błędów pomiarowych jest zabiegiem koniecznym, ale nie prowadzą­
cym do uzyskania wyników jednoznacznie pokrywającymi się z rzeczywistą wartością
wielkości mierzonej. Każdy bowiem pomiar jest obciążony niepewnością pomiarową.
Międzynarodowa Norma wprowadza pojęcie „niepewność pomiaru" jako najważniej­
szy na nowo określony termin. Zgodnie z „Przewodnikiem": „niepewność jest związanym z
rezultatem pomiaru parametrem, charakteryzującym rozrzut wyników, który można w
uzasadniony sposób przypisać wartości mierzonej". Takim przykładowym parametrem
określającym niepewność pomiaru może być odchylenie standardowe obliczone dla serii
pomiarów.
75838759.001.png
10
Wśród niepewności pomiarowych wyróżnić można niepewności przypadkowe i
niepewności systematyczne. Na ogół jednak któraś z wymienionych niepewności pomia­
rowych dominuje.
Jeżeli dokładność przyrządu jest dostatecznie duża, wówczas w serii pomiarowej
otrzymamy pewien rozrzut wyników. Świadczy to o przewadze niepewności przypadko­
wych nad systematycznymi.
Źródłem występowania niepewności przypadkowych może być mierzona wielkość
(mówimy wówczas o niepewności przypadkowej obiektu) lub sam eksperymentator wraz
z otoczeniem i przyrządami pomiarowymi (niepewność przypadkowa metody). Np. nie­
pewność przypadkowa obiektu przy pomiarze grubości płytki ołowianej śrubą mikrome-
tryczną będzie miała swe źródło w różnicach grubości płytki mierzonej w kilku różnych
punktach. Niepewność przypadkowa metody wynikać może natomiast z różnic w dociska­
niu śruby w kolejnych pomiarach.
Na powstanie niepewności przypadkowych nakłada się wiele niezależnych przyczyn,
co prowadzi do tego, że wyniki pomiarów, w których dominują niepewności przypadkowe,
układają się symetrycznie wokół wartości rzeczywistej (rys. 2).
Natomiast źródłem niepewności systematycznych są ograniczone możliwości pomia­
rowe związane z klasą (dokładnością) użytego przyrządu oraz z możliwością odczytu jego
wskazań przez obserwatora. Przewaga niepewności systematycznych nad przypadkowymi
ujawni się poprzez otrzymanie identycznych bądź nieznacznie różniących się wyników w
określonej serii pomiarów.
Jak już wspomnieliśmy, całkowite usunięcie niepewności nie jest możliwe. Można je
co najwyżej zmniejszyć poprzez stosowanie dokładniejszych przyrządów pomiarowych
oraz zwiększenie liczby pomiarów.
Pojęcie niepewności przypadkowej czy systematycznej jest równoważne pojęciu błędu
przypadkowego (losowego) lub błędu systematycznego, które to nazwy są stosowane do tej
pory w wielu opracowaniach dotyczących analizy pomiarów. Ponadto, stosownie do zale­
ceń Międzynarodowej Normy, wprowadza się następujące terminy o nowym znaczeniu:
niepewność standardowa u(x); jest to niepewność pomiaru odpowiadająca odchyleniu
standardowemu średniej;
— ocena niepewności typu A; oparta na metodzie określenia niepewności pomiaru drogą
analizy statystycznej serii wyników pomiarów;
— ocena niepewności typu B; oparta na metodzie określania niepewności pomiarów dro­
gą inną niż w przypadku metody typu A (np. na podstawie klasy przyrządu);
złożona niepewność standardowa Uc(y); niepewność wyników pomiarów pośrednich i
jest obliczana z prawa przenoszenia niepewności pomiaru.
75838759.002.png
11
Rozróżnienie metod obliczania typu A i B nie ma nic wspólnego z dotychczasowym
podziałem na błędy przypadkowe i systematyczne (Międzynarodowa Norma nie neguje
zresztą tego tradycyjnego rozróżnienia), lecz wskazuje na dwie różne drogi oceny składni­
ków niepewności. Obie metody oceny niepewności oparte są na rachunku prawdopodo­
bieństwa, a ilościową miarą każdego ze składników jest odchylenie standardowe.
Niepewność standardową typu A oblicza się na podstawie rozkładu częstości poja­
wiania się określonego wyniku pomiaru x, a więc opierając się na rozkładzie normalnym
(Gaussa), natomiast niepewność standardową typu B oblicza się (a raczej szacuje) na pod­
stawie rozkładu prawdopodobieństwa przyjętego przez eksperymentatora (prawdopodo­
bieństwo subiektywne). Na ogół będzie to rozkład jednostajny (prostokątny).
W dalszej części opracowania zostały opisane sposoby postępowania, gdy w pomiarze
wielkości X przeważa niepewność systematyczna (pkt 3), bądź przypadkowa (pkt 4), a
także wtedy, gdy niepewności przypadkowa i systematyczna dają porównywalny wkład do
niepewności pomiaru wielkości X (pkt 5).
3. NIEPEWNOŚCI SYSTEMATYCZNE (MAKSYMALNE). OCENA TYPU B
3.1. Niepewności systematyczne pomiarów bezpośrednich
Jak wspomniano wcześniej (pkt 2), niepewności systematyczne dominują wtedy, gdy
w serii n pomiarów wielkości X nie występuje lub prawie nie występuje rozrzut statystycz­
ny wyników pomiarów, czyli xj s x 2 = ...x n . Na wielkość niepewności systematycznej skła­
dają się dwa przyczynki, jeden pochodzący od użytego w pomiarach przyrządu (działka
elementarna, klasa przyrządu, dokładność odczytu) i drugi - związany z wykonywaniem
czynności pomiarowej przez obserwatora (niepewność eksperymentatora).
Niepewność systematyczna związana z użytym przyrządem zależy od klasy dokładno­
ści tego przyrządu wskazującej na jego odstępstwa od wzorca. W dobrych przyrządach
pomiarowych podziałka skali zgadza się zwykle z klasą danego przyrządu, która oznacza
maksymalną niepewność systematyczną wnoszoną przez sam przyrząd, np. dla termometru
pokojowego niepewność systematyczna At = 1°C, ale dla termometru laboratoryjnego może
być nawet lepsza niż 0,5°C, miarka milimetrowa to Al = 1 mm, a śruba mikrometryczna to
Al = 0,01 mm.
Niepewność odczytu na podziałce ustala obserwator, uwzględniając różne czynniki
wpływające na wynik pomiaru. Tak więc, jeśli wykonujemy pomiar napięcia woltomierzem
klasy 0,5 o zakresie 300 V, to bezwzględna niepewność systematyczna wprowadzona przez
przyrząd będzie wynosiła 1,5 V. Jeśli niepewność położenia wskazówki oceniamy na
2,5 V, to całkowita niepewność pomiaru będzie równa 4 V; wynik pomiaru zapiszemy
wtedy jako (239 ± 4) V lub 239(4) V. W ocenie niepewności odczytu istotne znaczenie
odgrywa również szerokość samej wskazówki oraz jej zachowanie podczas pomiaru (drże­
nie, wahania wokół ustalonego położenia itp.).
Ten sposób oceny niepewności systematycznej jest stosowany w przypadku przyrzą­
dów analogowych, natomiast w przypadku coraz częściej spotykanych w laboratorium
przyrządów cyfrowych, niepewność pomiaru jest podawana przez producenta w instrukcji
Zgłoś jeśli naruszono regulamin