Moje ciało.doc

(207 KB) Pobierz
Moje ciało

Moje ciało

Autor: Bożena Forma

 

Mam jeden paluszek
mam drugi paluszek
i trzeci paluszek mam.
Raz, dwa, trzy potrafię
palce liczyć sam.

Mam jedną nogę
mam drugą nogę
kiedy tylko zechcę
tupać nimi mogę.

Jedną mam głowę
oczy, uszy na niej
uchem słucham a okiem
zerkam w kierunku pani.

TEMAT TYGODNIA: Jakie zabawki mamy w naszej sali

Autor: Bożena Forma

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Rozmowy indywidualne z dziećmi. Nauczycielka przygotowuje dla dzieci "niespodzianki" - wycięte z kolorowego brystolu szablony pajacyków i lalek, które umieszcza w oddzielnych pudełkach. Przez szablony przewleka sznurki do powieszenia na szyi. Po wejściu do sali dzieci wyciągają z pudełek: chłopcy pajacyki, dziewczynki lalki. Zawieszają je na szyję. Zabawki - zabawa pobudzająco - hamująca.

- przełamanie nieśmiałości w kontaktach z dorosłymi

- dziecko rozumie kierowane do niego polecenia

Prowadząca trzyma w ręce pacynkę. Zwraca się do dzieci z pytaniami: - Co to jest? (lalka); - Kto pokaże jej oczy?; - W co jest ubrana lalka?; - Czy wiecie gdzie w sali ta zabawka ma swoje miejsce? Podobne pytania nauczycielka zadaje podczas rozmowy na temat pajacyka. Praca plastyczna - wypełnianie kredkami świecowymi wybranego przez dzieci obrazka (pajacyk, lalka).

- zachęcanie do odpowiedzi na pytania
- wyrabianie sprawności manualnych

- dziecko wskazuje elementy, o których mowa
- dziecko potrafi trzymać kredkę świecową

Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami.

- wdrażanie do poszanowania zabawek

- dziecko odkłada zabawkę na miejsce

WTOREK

Zabawy dowolne podczas schodzenia się dzieci. Opowiadanie bajki połączone z oglądaniem ilustracji.

- wdrażanie do słuchania

- dziecko skupia uwagę na nauczycielce

B. Forma: Zabawy klockami - słuchanie wiersza. Dzieci siedzą w kole. Prowadząca przed każdym rozsypuje klocki. Dzieci układają samodzielnie proste budowle. Praca plastyczna Klocki - wypełnianie obrazka, przedstawiającego budowlę z klocków, farbami plakatowymi metodą paluszkową.

- manipulowanie klockami
- wyrabianie sprawności palców
- umiejętne przenoszenie farby na kontury klocków

- dziecko chętnie bawi się klockami
- dziecko nabiera nowych doświadczeń podczas operowania farbami (2 kolory)

Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

 

 

ŚRODA

Kto pamięta swój znaczek - zabawa doskonaląca spostrzegawczość, utrwalanie treści zawartych na znaczkach w szatni i w łazience.

- sprawdzanie stopnia zapamiętania przez dzieci treści zawartych na ich obrazkach

- dziecko rozpoznaje swój znaczek

B. Forma: Piłka - opowiadanie z wykorzystaniem sylwet. Nauczycielka pokazuje dzieciom dużą czerwoną piłkę. - Jak myślicie. Czy tak wyglądała piłka Marcina? Następnie pokazuje małą czerwoną piłeczkę. - Pamiętacie, jak śniło się Marcinowi, że piłka robi się mała i chował ją do kieszeni? Zabawa piłkami - utrwalenie pojęć duża, mała. Dzieci w kole. Prowadząca rzuca do dzieci raz dużą, raz małą piłkę wypowiadając słowa: duża, mała. Rozdanie szablonów piłek - wypełnianie ich kolorem za pomocą rozcierania palcem "obrzynek" z kredek świecowych.

- wyrabianie cierpliwości podczas słuchania
- wprowadzenie pojęcia duży, mały

- dziecko słucha opowiadania

Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.

 

 

CZWARTEK

Zabawy ze śpiewem Krasnoludki, Murzynek malutki. Zabawy przy stolikach. Dopasowywanie elementów o różnych kształtach do odpowiednich okienek.

- wyrabianie sprawności manualnych i spostrzegawczości

- dziecko dobiera element do odpowiedniego okienka

Oglądanie ilustracji przedstawiających różne rodzaje samochodów: osobowy, straż pożarna, ciężarówka, karetka pogotowia. Wyszukiwanie odpowiednich samochodów - zabawek w sali. Samochody - zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność biegu na palcach. Zabawy małymi samochodami.

- uświadamianie znaczenia odkładania zabawek na swoje miejsce
- rozwijanie sprawności ruchowej

- dziecko wie, gdzie należy odkładać zabawki
- dziecko potrafi biegać na palcach

Zabawy dowolne w kącikach zabaw.

 

 

PIĄTEK

Dzieci ustawione w rzędzie. Nauczycielka zwraca się do dzieci: - Jesteśmy ogromnym smokiem. "Smok" idzie do łazienki. Maszerują w rytmie wierszyka B. Forma: Smok recytowanego przez prowadzącą, kołyszą się z nogi na nogę.

- poznanie nowego wiersza

- dzicko powtarza słowa za prowadzącą
- dziecko potrafi stanąć w rzędzie

Poznajemy smoka - rozmowa połączona z działaniem. Dzieci w kole. Na śrdoku duża pluszowa zabawka smok przykryta materiałem. Wystaje jedynie fragment zabawki, na podstawie którego dzieci rozpoznają co to jest. Złap smoka za ogon - zabawa ruchowa pobudzająco - hamująca. Dzieci w kole. Prowadząca ciągnie po podłodze smoka przed dziećmi. Każde kolejno próbuje go chwycić za ogon. Smok - praca plastyczna. Dzieci otrzymują szablon smoka. Doklejają brakujące elementy.

- ćwiczenie refleksu
- doskonalenie wyobraźni

- dziecko chwyta smoka za ogon
- dziecko dokleja elementy w odpowiednim miejscu

Zabawy w kącikach zabaw.

 

 

 

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE PONIEDZIAŁEKBurza - zabawa ruchowa pobudzająco - hamujaca.
- reagowanie na sygnały ustalone przez prowadzącą
- dziecko uczestniczy w zabawie
Słuchanie opowiadania B. Forma: Ola z wykorzystaniem pacynki. Zabawa ruchowa Dzieci do mnie. Swobodny bieg po sali. Na hasło "dzieci do mnie" dzieci gromadzą się przed nauczycielką.
- rozbudzanie zaufania do nauczyciela oraz rówieśników
- wyrabianie umiejętności gromadzenia się blisko prowadzącej
- dziecko zwraca się do nauczyciela ze swoimi problemami
- dziecko potrafi zająć miejsce w gromadce
- dziecko reaguje na umówiony sygnał
Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Rozmowy indywidualne z dziećmi.
- zwracanie uwagi na konieczność odkładania zabawek na swoje miejsce
- zachęcanie dzieci nieśmiałych do zabawy
- dziecko bawi się zabawkami
WTOREKZagadka słuchowa Pociąg. Rozpoznawanie odgłosów jadącego pociągu (z płyty CD). Słuchanie piosenki B. Forma: Pociąg. Ćwiczenia narządów mowy poprzez śpiew refrenu piosenki na sylabach "puk", "stuk". Słuchanie odgłosów jadącego pociągu z płyty CD. Próby tworzenia "pociągu".
- zapoznanie z melodią i tekstem
- doskonalenie motoryki narządów mowy
- ćwiczenia ortofoniczne na sylabach występujących w refrenie piosenki
- dziecko reaguje na śpiew prowadzącej, wypowiada niektóre wyrazy
- dziecko stara się naśladować brzmienie sylab puk, stuk
Słuchanie opowiadania B. Forma: Jak Miś jechał na wycieczkę. Prezentacja ilustracji pociągu połączona z rozmową na temat: "jak wygląda pociąg osobowy". Doklejanie brakujących elementów (koła, miś w okienku)
- zachęcanie do słuchania opowiadania
- zapoznanie z techniką klejenia
- dziecko z zainteresowaniem uczestniczy w działaniach
- dziecko wie, do czego służy klej
Porządkowanie wybranych zabawek (samochody, lalki) w kącikach zabaw. Zwracanie uwagi na potrzebę odkładania zabawek na swoje miejsce.
- zwracanie uwagi na zachowanie ładu i porządku po skończonej zabawie
- dziecko wie, gdzie należy odkładać zabawki
ŚRODAZabawy ruchowe ze śpiewem Balonik, Stary niedźwiedź, Klaszczemy nad głową.
- utrwalanie melodii i tekstu
- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej podczas zabawy w rytmie popularnych piosenek
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie
Zabawa z elementem spostrzegania Czego brakuje. Określanie, który z trzech przedmiotów wskazanych przez nauczycielkę został ukryty.
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- dziecko prawidłowo wskazuje odpowiedni przedmiot
Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami. Zabawy częściowo kierowane przez nauczycielkę: sklep, spacer z lalką w wózku.
- rozwijanie inwencji podczas zabawy
- dziecko bierze udział w zabawie
CZWARTEKZabawa ruchowa Stop. Dzieci maszerują w ustalonym kierunku. Na hasło "stop" zatrzymują się, na hasło "marsz" ponownie ruszają.
- reakcja na umówiony sygnał
- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych
- dziecko reaguje na sygnał zatrzymując się
Zabawy plasteliną: ugniatanie, toczenie wałeczków.
- poznanie nowego materiału
- doskonalenie sprawności manualnych palców i dłoni
- dziecko poprzez zabawę poznaje właściwości plasteliny
Zabawy klockami drewnianymi.
- zapoznanie z różnymi możliwościami układania klocków
- dziecko chętnie bawi się klockami
- dziecko samodzielnie tworzy konstrukcje z kilku elementów
PIĄTEKZabawa ruchowa Śpiący niedźwiedź.
- reakcja na cichy i głośny sposób wypowiedzi
- wyrabianie umiejętności poruszania się za prowadzącą
- dziecko prawidłowo reaguje na wypowiedzi o różnym natężeniu głosu
- dziecko wykonuje polecenia nauczycielki
Słuchanie wiersza B. Forma: Oto ja. Podczas powtarzania dzieci pokazują elementy o których mowa w wierszu.
- wskazywanie i nazywanie części ciała
- doskonalenie umiejętności poruszania się za nauczycielką
- dziecko zgodnie z treścią wiersza pokazuje elementy ciała
- dziecko przemieszcza się za prowadzącą
Utrwalanie poznanych dotychczas piosenek i wierszy połączonych z elementami ruchu.
- zachęcanie do aktywnego udziału w działaniach
- dziecko pamięta elementy ruchu do poznanych piosenek
- dziecko wykazuje dużo radości podczas zabawy z piosenką

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE PONIEDZIAŁEKZabawa przy akompaniamencie instrumentu, wyrabiająca reakcje na zmianę tempa Spacer.
- wyrabianie reakcji na zmiany tempa
- dziecko zmienia tempo marszu w zależności od tempa w jakim nauczycielka gra na bębenku
Witamy Panią Jesień - wprowadzenie do tematu. Nauczycielka umieszcza w wyznaczonym miejscu dużą postać kobiecą w długiej sukni. Z boku leżą przygotowane charakterystyczne elementy jesieni stanowiące równocześnie fragmenty jej stroju (wykonane z brystolu lub folii samoprzylepnej liście, korale jarzębiny, kosz z owocami, jarzynami...). Nauczycielka własnymi słowami wyjaśnia pojęcie jesieni dodając kolejne elementy do postaci.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- rozwijanie wyobraźni
- dziecko opisuje charakterystyczne cechy stroju "Pani Jesieni"
Słuchanie bajki wybranej przez prowadzącą, z wykorzystaniem ilustracji.
- zachęcanie do obcowania z książką
- dziecko słucha i w miarę swoich możliwości odpowiada na pytania związane z treścią bajki
WTOREKOdlatujące ptaki - zabawa z zakresu techniki ruchu.
- doskonalenie płynności ruchów
- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej
- dziecko potrafi wykonać przysiad i obrót wokół własnej osi
Co to jest latawiec? Słuchanie wiersza B. Forma: Latawiec. Prezentacja ilustracji. Nauczycielka wyciąga prawdziwy latawiec. Pokazuje z czego jest wykonany. Wyjście na podwórko - obserwacja lotu latawca.
- poznanie pojęcia "latawiec"
- obserwacja lotu prawdziwego latawca
- dziecko wie, co to jest latawiec
- dziecko rozumie, że wiatr unosi go do góry
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami w kącikach zabaw. Odkładanie zabawek na swoje miejsce po zakończonej zabawie.
- zachęcanie do zabawy różnymi zabawkami
- wskazywanie możliwości zabawy wybraną zabawką
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie
ŚRODAZabawa orientacyjno-porządkowa Latawce.
- wyrabianie reakcji na ustalone sygnały
- dziecko potrafi poruszać się razem z grupą
uchanie opowiadania B. Forma Miś w szatni przedstawionego przy pomocy pacynki, połączone z działaniem.
- wyrabianie nawyków związanych z zachowaniem porządku w swojej szafce
- zachęcanie do samodzielnego wykonywania zadań
- dziecko potrafi samodzielnie zdjąć i założyć swoje papcie
- dziecko składa swoją bluzę
Układanie wzorów z klocków (mozaika geometryczna plastikowa) na dywanie.
- doskonalenie wyobraźni
- dziecko chętnie bawi się klockami
CZWARTEKSłuchanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody z kasety magnetofonowej (padający deszcz, wiejący wiatr, śpiew ptaków)
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
- dziecko rozpoznaje odgłosy z kasety
Zabawa z zakresu techniki ruchu Zabawa kolorami. Nauka piosenki B. Forma: Idzie jesień.
- utrwalanie nazw kolorów
- doskonalenie płynności ruchów podczas "tańca z liśćmi"
- dziecko prawidłowo wybiera liście
Zabawa tematyczna Lalki idą na spacer.
- zwracanie uwagi na dobór odpowiedniego ubioru do panującej pogody
- dziecko potrafi ubrać lalki
PIĄTEKZabawy na dywanie wybranymi klockami. Rozmowa na temat zachowania w szatni. Zapoznanie z treścią wiersza B. Forma: W szatni.
- nie przeszkadzanie innym podczas działań na dywanie
- przestrzeganie określonych zasad w szatni
- dziecko manipuluje klockami na dywanie
- dziecko dba o porządek w swojej szafce w szatni
Zabawy i ćwiczenia ruchowe w sali gimnastycznej: turlanie, skoki obunóż, podrzucanie woreczków. Przechodzenie przez obręcz trzymaną przez nauczycielkę.
- rozwijanie sprawności ruchowej
- reagowanie na umówione sygnały
- dziecko sprawnie przechodzi przez obręcz ustawioną w pionie
Wyjście do ogrodu przedszkolnego, ćwiczenia oddechowe - próby wciągania powietrza przez nos.
- wyrabianie prawidłowej umiejętności oddychania
- dziecko potrafi wciągać nosem powietrze

 

 

EMAT TYGODNIA: W naszym przedszkolu

Autor: Bożena Forma

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Burza - zabawa ruchowa pobudzająco - hamujaca.

- reagowanie na sygnały ustalone przez prowadzącą

- dziecko uczestniczy w zabawie

Słuchanie opowiadania B. Forma: Ola z wykorzystaniem pacynki. Zabawa ruchowa Dzieci do mnie. Swobodny bieg po sali. Na hasło "dzieci do mnie" dzieci gromadzą się przed nauczycielką.

- rozbudzanie zaufania do nauczyciela oraz rówieśników
- wyrabianie umiejętności gromadzenia się blisko prowadzącej

- dziecko zwraca się do nauczyciela ze swoimi problemami
- dziecko potrafi zająć miejsce w gromadce
- dziecko reaguje na umówiony sygnał

Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Rozmowy indywidualne z dziećmi.

- zwracanie uwagi na konieczność odkładania zabawek na swoje miejsce
- zachęcanie dzieci nieśmiałych do zabawy

- dziecko bawi się zabawkami

WTOREK

Zagadka słuchowa Pociąg...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin