Moje ciało
Autor: Bożena Forma
Mam jeden paluszek mam drugi paluszek i trzeci paluszek mam. Raz, dwa, trzy potrafię palce liczyć sam.Mam jedną nogę mam drugą nogę kiedy tylko zechcę tupać nimi mogę.Jedną mam głowę oczy, uszy na niej uchem słucham a okiem zerkam w kierunku pani.
TEMAT TYGODNIA: Jakie zabawki mamy w naszej sali
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Rozmowy indywidualne z dziećmi. Nauczycielka przygotowuje dla dzieci "niespodzianki" - wycięte z kolorowego brystolu szablony pajacyków i lalek, które umieszcza w oddzielnych pudełkach. Przez szablony przewleka sznurki do powieszenia na szyi. Po wejściu do sali dzieci wyciągają z pudełek: chłopcy pajacyki, dziewczynki lalki. Zawieszają je na szyję. Zabawki - zabawa pobudzająco - hamująca.
- przełamanie nieśmiałości w kontaktach z dorosłymi
- dziecko rozumie kierowane do niego polecenia
Prowadząca trzyma w ręce pacynkę. Zwraca się do dzieci z pytaniami: - Co to jest? (lalka); - Kto pokaże jej oczy?; - W co jest ubrana lalka?; - Czy wiecie gdzie w sali ta zabawka ma swoje miejsce? Podobne pytania nauczycielka zadaje podczas rozmowy na temat pajacyka. Praca plastyczna - wypełnianie kredkami świecowymi wybranego przez dzieci obrazka (pajacyk, lalka).
- zachęcanie do odpowiedzi na pytania- wyrabianie sprawności manualnych
- dziecko wskazuje elementy, o których mowa- dziecko potrafi trzymać kredkę świecową
Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami.
- wdrażanie do poszanowania zabawek
- dziecko odkłada zabawkę na miejsce
WTOREK
Zabawy dowolne podczas schodzenia się dzieci. Opowiadanie bajki połączone z oglądaniem ilustracji.
- wdrażanie do słuchania
- dziecko skupia uwagę na nauczycielce
B. Forma: Zabawy klockami - słuchanie wiersza. Dzieci siedzą w kole. Prowadząca przed każdym rozsypuje klocki. Dzieci układają samodzielnie proste budowle. Praca plastyczna Klocki - wypełnianie obrazka, przedstawiającego budowlę z klocków, farbami plakatowymi metodą paluszkową.
- manipulowanie klockami- wyrabianie sprawności palców- umiejętne przenoszenie farby na kontury klocków
- dziecko chętnie bawi się klockami- dziecko nabiera nowych doświadczeń podczas operowania farbami (2 kolory)
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
ŚRODA
Kto pamięta swój znaczek - zabawa doskonaląca spostrzegawczość, utrwalanie treści zawartych na znaczkach w szatni i w łazience.
- sprawdzanie stopnia zapamiętania przez dzieci treści zawartych na ich obrazkach
- dziecko rozpoznaje swój znaczek
B. Forma: Piłka - opowiadanie z wykorzystaniem sylwet. Nauczycielka pokazuje dzieciom dużą czerwoną piłkę. - Jak myślicie. Czy tak wyglądała piłka Marcina? Następnie pokazuje małą czerwoną piłeczkę. - Pamiętacie, jak śniło się Marcinowi, że piłka robi się mała i chował ją do kieszeni? Zabawa piłkami - utrwalenie pojęć duża, mała. Dzieci w kole. Prowadząca rzuca do dzieci raz dużą, raz małą piłkę wypowiadając słowa: duża, mała. Rozdanie szablonów piłek - wypełnianie ich kolorem za pomocą rozcierania palcem "obrzynek" z kredek świecowych.
- wyrabianie cierpliwości podczas słuchania- wprowadzenie pojęcia duży, mały
- dziecko słucha opowiadania
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
CZWARTEK
Zabawy ze śpiewem Krasnoludki, Murzynek malutki. Zabawy przy stolikach. Dopasowywanie elementów o różnych kształtach do odpowiednich okienek.
- wyrabianie sprawności manualnych i spostrzegawczości
- dziecko dobiera element do odpowiedniego okienka
Oglądanie ilustracji przedstawiających różne rodzaje samochodów: osobowy, straż pożarna, ciężarówka, karetka pogotowia. Wyszukiwanie odpowiednich samochodów - zabawek w sali. Samochody - zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność biegu na palcach. Zabawy małymi samochodami.
- uświadamianie znaczenia odkładania zabawek na swoje miejsce- rozwijanie sprawności ruchowej
- dziecko wie, gdzie należy odkładać zabawki- dziecko potrafi biegać na palcach
PIĄTEK
Dzieci ustawione w rzędzie. Nauczycielka zwraca się do dzieci: - Jesteśmy ogromnym smokiem. "Smok" idzie do łazienki. Maszerują w rytmie wierszyka B. Forma: Smok recytowanego przez prowadzącą, kołyszą się z nogi na nogę.
- poznanie nowego wiersza
- dzicko powtarza słowa za prowadzącą- dziecko potrafi stanąć w rzędzie
Poznajemy smoka - rozmowa połączona z działaniem. Dzieci w kole. Na śrdoku duża pluszowa zabawka smok przykryta materiałem. Wystaje jedynie fragment zabawki, na podstawie którego dzieci rozpoznają co to jest. Złap smoka za ogon - zabawa ruchowa pobudzająco - hamująca. Dzieci w kole. Prowadząca ciągnie po podłodze smoka przed dziećmi. Każde kolejno próbuje go chwycić za ogon. Smok - praca plastyczna. Dzieci otrzymują szablon smoka. Doklejają brakujące elementy.
- ćwiczenie refleksu- doskonalenie wyobraźni
- dziecko chwyta smoka za ogon- dziecko dokleja elementy w odpowiednim miejscu
Zabawy w kącikach zabaw.
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE PONIEDZIAŁEKBurza - zabawa ruchowa pobudzająco - hamujaca.- reagowanie na sygnały ustalone przez prowadzącą- dziecko uczestniczy w zabawie Słuchanie opowiadania B. Forma: Ola z wykorzystaniem pacynki. Zabawa ruchowa Dzieci do mnie. Swobodny bieg po sali. Na hasło "dzieci do mnie" dzieci gromadzą się przed nauczycielką. - rozbudzanie zaufania do nauczyciela oraz rówieśników- wyrabianie umiejętności gromadzenia się blisko prowadzącej - dziecko zwraca się do nauczyciela ze swoimi problemami- dziecko potrafi zająć miejsce w gromadce- dziecko reaguje na umówiony sygnał Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Rozmowy indywidualne z dziećmi. - zwracanie uwagi na konieczność odkładania zabawek na swoje miejsce- zachęcanie dzieci nieśmiałych do zabawy - dziecko bawi się zabawkami WTOREKZagadka słuchowa Pociąg. Rozpoznawanie odgłosów jadącego pociągu (z płyty CD). Słuchanie piosenki B. Forma: Pociąg. Ćwiczenia narządów mowy poprzez śpiew refrenu piosenki na sylabach "puk", "stuk". Słuchanie odgłosów jadącego pociągu z płyty CD. Próby tworzenia "pociągu". - zapoznanie z melodią i tekstem- doskonalenie motoryki narządów mowy- ćwiczenia ortofoniczne na sylabach występujących w refrenie piosenki - dziecko reaguje na śpiew prowadzącej, wypowiada niektóre wyrazy- dziecko stara się naśladować brzmienie sylab puk, stuk Słuchanie opowiadania B. Forma: Jak Miś jechał na wycieczkę. Prezentacja ilustracji pociągu połączona z rozmową na temat: "jak wygląda pociąg osobowy". Doklejanie brakujących elementów (koła, miś w okienku) - zachęcanie do słuchania opowiadania- zapoznanie z techniką klejenia - dziecko z zainteresowaniem uczestniczy w działaniach- dziecko wie, do czego służy klej Porządkowanie wybranych zabawek (samochody, lalki) w kącikach zabaw. Zwracanie uwagi na potrzebę odkładania zabawek na swoje miejsce. - zwracanie uwagi na zachowanie ładu i porządku po skończonej zabawie - dziecko wie, gdzie należy odkładać zabawkiŚRODAZabawy ruchowe ze śpiewem Balonik, Stary niedźwiedź, Klaszczemy nad głową. - utrwalanie melodii i tekstu- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej podczas zabawy w rytmie popularnych piosenek - dziecko chętnie uczestniczy w zabawie Zabawa z elementem spostrzegania Czego brakuje. Określanie, który z trzech przedmiotów wskazanych przez nauczycielkę został ukryty. - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej - dziecko prawidłowo wskazuje odpowiedni przedmiot Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami. Zabawy częściowo kierowane przez nauczycielkę: sklep, spacer z lalką w wózku. - rozwijanie inwencji podczas zabawy - dziecko bierze udział w zabawie CZWARTEKZabawa ruchowa Stop. Dzieci maszerują w ustalonym kierunku. Na hasło "stop" zatrzymują się, na hasło "marsz" ponownie ruszają. - reakcja na umówiony sygnał- zachęcanie do zabawy dzieci nieśmiałych - dziecko reaguje na sygnał zatrzymując się Zabawy plasteliną: ugniatanie, toczenie wałeczków. - poznanie nowego materiału- doskonalenie sprawności manualnych palców i dłoni - dziecko poprzez zabawę poznaje właściwości plasteliny Zabawy klockami drewnianymi. - zapoznanie z różnymi możliwościami układania klocków - dziecko chętnie bawi się klockami- dziecko samodzielnie tworzy konstrukcje z kilku elementów PIĄTEKZabawa ruchowa Śpiący niedźwiedź. - reakcja na cichy i głośny sposób wypowiedzi- wyrabianie umiejętności poruszania się za prowadzącą - dziecko prawidłowo reaguje na wypowiedzi o różnym natężeniu głosu- dziecko wykonuje polecenia nauczycielki Słuchanie wiersza B. Forma: Oto ja. Podczas powtarzania dzieci pokazują elementy o których mowa w wierszu. - wskazywanie i nazywanie części ciała- doskonalenie umiejętności poruszania się za nauczycielką - dziecko zgodnie z treścią wiersza pokazuje elementy ciała- dziecko przemieszcza się za prowadzącą Utrwalanie poznanych dotychczas piosenek i wierszy połączonych z elementami ruchu. - zachęcanie do aktywnego udziału w działaniach - dziecko pamięta elementy ruchu do poznanych piosenek- dziecko wykazuje dużo radości podczas zabawy z piosenką
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE PONIEDZIAŁEKZabawa przy akompaniamencie instrumentu, wyrabiająca reakcje na zmianę tempa Spacer.- wyrabianie reakcji na zmiany tempa- dziecko zmienia tempo marszu w zależności od tempa w jakim nauczycielka gra na bębenku Witamy Panią Jesień - wprowadzenie do tematu. Nauczycielka umieszcza w wyznaczonym miejscu dużą postać kobiecą w długiej sukni. Z boku leżą przygotowane charakterystyczne elementy jesieni stanowiące równocześnie fragmenty jej stroju (wykonane z brystolu lub folii samoprzylepnej liście, korale jarzębiny, kosz z owocami, jarzynami...). Nauczycielka własnymi słowami wyjaśnia pojęcie jesieni dodając kolejne elementy do postaci. - wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- rozwijanie wyobraźni - dziecko opisuje charakterystyczne cechy stroju "Pani Jesieni" Słuchanie bajki wybranej przez prowadzącą, z wykorzystaniem ilustracji. - zachęcanie do obcowania z książką - dziecko słucha i w miarę swoich możliwości odpowiada na pytania związane z treścią bajki WTOREKOdlatujące ptaki - zabawa z zakresu techniki ruchu. - doskonalenie płynności ruchów- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej - dziecko potrafi wykonać przysiad i obrót wokół własnej osi Co to jest latawiec? Słuchanie wiersza B. Forma: Latawiec. Prezentacja ilustracji. Nauczycielka wyciąga prawdziwy latawiec. Pokazuje z czego jest wykonany. Wyjście na podwórko - obserwacja lotu latawca. - poznanie pojęcia "latawiec"- obserwacja lotu prawdziwego latawca - dziecko wie, co to jest latawiec- dziecko rozumie, że wiatr unosi go do góry Zabawy dowolne wybranymi zabawkami w kącikach zabaw. Odkładanie zabawek na swoje miejsce po zakończonej zabawie. - zachęcanie do zabawy różnymi zabawkami- wskazywanie możliwości zabawy wybraną zabawką - dziecko chętnie uczestniczy w zabawieŚRODAZabawa orientacyjno-porządkowa Latawce. - wyrabianie reakcji na ustalone sygnały - dziecko potrafi poruszać się razem z grupą Słuchanie opowiadania B. Forma Miś w szatni przedstawionego przy pomocy pacynki, połączone z działaniem. - wyrabianie nawyków związanych z zachowaniem porządku w swojej szafce- zachęcanie do samodzielnego wykonywania zadań - dziecko potrafi samodzielnie zdjąć i założyć swoje papcie- dziecko składa swoją bluzę Układanie wzorów z klocków (mozaika geometryczna plastikowa) na dywanie. - doskonalenie wyobraźni - dziecko chętnie bawi się klockami CZWARTEKSłuchanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody z kasety magnetofonowej (padający deszcz, wiejący wiatr, śpiew ptaków) - rozwijanie wrażliwości słuchowej - dziecko rozpoznaje odgłosy z kasety Zabawa z zakresu techniki ruchu Zabawa kolorami. Nauka piosenki B. Forma: Idzie jesień. - utrwalanie nazw kolorów- doskonalenie płynności ruchów podczas "tańca z liśćmi" - dziecko prawidłowo wybiera liście Zabawa tematyczna Lalki idą na spacer. - zwracanie uwagi na dobór odpowiedniego ubioru do panującej pogody - dziecko potrafi ubrać lalki PIĄTEKZabawy na dywanie wybranymi klockami. Rozmowa na temat zachowania w szatni. Zapoznanie z treścią wiersza B. Forma: W szatni. - nie przeszkadzanie innym podczas działań na dywanie- przestrzeganie określonych zasad w szatni - dziecko manipuluje klockami na dywanie- dziecko dba o porządek w swojej szafce w szatni Zabawy i ćwiczenia ruchowe w sali gimnastycznej: turlanie, skoki obunóż, podrzucanie woreczków. Przechodzenie przez obręcz trzymaną przez nauczycielkę. - rozwijanie sprawności ruchowej- reagowanie na umówione sygnały - dziecko sprawnie przechodzi przez obręcz ustawioną w pionie Wyjście do ogrodu przedszkolnego, ćwiczenia oddechowe - próby wciągania powietrza przez nos. - wyrabianie prawidłowej umiejętności oddychania - dziecko potrafi wciągać nosem powietrze
EMAT TYGODNIA: W naszym przedszkolu
Burza - zabawa ruchowa pobudzająco - hamujaca.
- reagowanie na sygnały ustalone przez prowadzącą
- dziecko uczestniczy w zabawie
Słuchanie opowiadania B. Forma: Ola z wykorzystaniem pacynki. Zabawa ruchowa Dzieci do mnie. Swobodny bieg po sali. Na hasło "dzieci do mnie" dzieci gromadzą się przed nauczycielką.
- rozbudzanie zaufania do nauczyciela oraz rówieśników- wyrabianie umiejętności gromadzenia się blisko prowadzącej
- dziecko zwraca się do nauczyciela ze swoimi problemami- dziecko potrafi zająć miejsce w gromadce- dziecko reaguje na umówiony sygnał
Zabawy dowolne w kącikach zabaw. Rozmowy indywidualne z dziećmi.
- zwracanie uwagi na konieczność odkładania zabawek na swoje miejsce- zachęcanie dzieci nieśmiałych do zabawy
- dziecko bawi się zabawkami
Zagadka słuchowa Pociąg...
grudzien33