Studia podyplomowe
Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna z Terapią Pedagogiczną
I rok
II grupa wykładowa
I ćwiczeniowa
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy
Jana Kochanowskiego
w Kielcach
Wydział Pedagogiczny i Artystyczny
Instytut Edukacji Szkolnej
opracowały
Barbara Nitek
Karolina Wojciechowska
Monika Miśkiewicz
Urszula Piękoś
Katarzyna Kozieł
7
Konspekt zajęć zintegrowanych w przedszkolu
dla dzieci pięcioletnich
Blok tematyczny: Nadchodzi wiosna
Temat dnia: Gdy wiosna na świecie
Hasła programowe: wg Programu „Nasze Przedszkole” autorstwa M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej
1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych(aktywność poznawcza – Nasza edukacja matematyczna)
2. Odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań. (aktywność językowa – Potrafimy słuchać. Opowiadamy)
3. Słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych. (aktywność artystyczna – W świecie sztuki. Muzyka)
4. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy). (aktywność poznawcza – Poznajemy przyrodę)
5. Rysowanie, malowanie farbami plakatowymi z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu, wycinanie, wydzieranie z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej, papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie , itd. (aktywność artystyczna – W świecie sztuki. Plastyka)
6. Uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem. (aktywność ruchowa i zdrowotna – Nasza sprawność ruchowa)
Cele ogólne:
1. Doskonalenie umiejętności dodawania.
2. Stosowanie prawidłowych form składniowych.
3. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.
4. Kształtowanie szacunku do przyrody.
5. Poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci.
6. Zachęcanie do udziału w zabawach ruchowych.
Cele operacyjne:
1. Dziecko dodaje w zakresie 10.
2. Dziecko opowiada o swoich wrażeniach w związku z nadejściem nowej pory roku.
3. Słucha utworu muzycznego – „Cztery pory roku – Wiosna” Vivaldiego.
4. Rozpoznaje ptaki przylatujące do Polski wiosną.
5. Wykonuje pracę plastyczną „Żabka i Pan Bocian”
6. Przestrzega zasad zabawy „Ptaszki do dziupli” i uczestniczy w niej.
Rodzaje aktywności:
· poznawcza
· językowa
· ruchowa i zdrowotna
· artystyczna
Metody pracy: wg Kupisiewicza
1. Oparte na słowie
· rozmowa
2. Oparte na obserwacji
· pokaz
3. Oparte na działalności praktycznej dzieci
· zajęcia plastyczne
· zajęcia ruchowe
Formy pracy:
· zbiorowa
· indywidualna
Środki dydaktyczne:
ü źródło własne: wiersze-rymowanki „Zagadki Pani Wiosny”, odtwarzacz płyt CD, płyta CD, plansze z ilustracjami ptaków przylatujących z nastaniem wiosny do naszego kraju, szarfy, karton z bloku technicznego A4, kredki olejowe.
Czas trwania: 60 – 70 minut
Czas
Przebieg zajęć
Czynności nauczyciela
Czynności dziecka
Środki dydaktyczne
Przewidywane osiągnięcia
5 minut
Słuchanie radosnej „wiosennej” muzyki (Vivaldi „Cztery pory roku – Wiosna”). Pogadanka na temat utworu.
Uruchamia odtwarzacz CD. Po wysłuchaniu nagrania zadaje pytania.
Dziecko siedzi na dywanie, słuchając z zamkniętymi oczami muzyki odtwarzanej przez n-la. Odpowiada na pytania nauczyciela:
· z jakimi kolorami kojarzy ci się wiosna?
· dlaczego ta pora roku jest radosna?
Płyta CD, odtwarzacz CD
Określa charakter wysłuchanego utworu – kojarząc go z kolorami.
10 minut
Rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie podczas wiosny.
Nauczyciel, posługując się tablicami demonstracyjnymi, zadaje pytania dotyczące zmian zachodzących w otaczającym dzieci środowisku przyrodniczym.
Odpowiada na następujące pytania:
o Czy wiosną często świeci słońce, czy raczej pada deszcz?
o Czy wiesz, które miesiące nazywamy wiosennymi?
o Jakie, oprócz poznanych kwiatów, są pierwsze zwiastuny wiosny?
o Jak należy się ubierać o tej porze roku?
Tablice demonstracyjne
Dziecko wskazuje, które zmiany w przyrodzie są zwiastunami wiosny. Nazywa miesiące: marzec, kwiecień, maj – klasyfikując je, jako wiosenne.
Prezentacja sylwet ptaków na barwnych planszach. Pogadanka na temat poznanych ptaków przylatujących do nas na wiosnę.
Nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje z powracającymi na wiosnę ptakami. Inspiruje dzieci do wypowiedzi. Zadaje pytania.
Dziecko obserwuje ilustracje ptaków. Wypowiada się na temat każdego z nich: odpowiada na pytania i wskazuje sylwety ptaków na planszach (bocian, jaskółka, szpak, wilga, zięba, drozd, kukułka):
o Jakiego koloru jest ten ptak?
o Jak nazywa się ten ptak?
o Czy to duży, czy mały ptak?
Plansze z wizerunkami wiosennych ptaków
Dziecko rozpoznaje przylatujące wiosną ptaki i opisuje ich wygląd.
Zabawa rytmiczno-ruchowa Pt.: „Ptaszki do dziupli”
Nauczyciel zapoznaje dzieci z zasadami zabawy.
Dzieci poruszają się w rytm muzyki – swobodnie biegając po sali, „machając skrzydełkami”. Na hasło „ptaszki do dziupli” dzieci zajmują miejsce w rozłożonych na podłodze szarfach. Za każdym razem usuwana jest jedna szarfa – które z dzieci nie zdąży wejść do szarfy jest eliminowane z gry (zajmuje pozycje siedzącą na dywanie, w kręgu) – do mementu, kiedy nauczyciel nie zadecyduje o zakończeniu zabawy dzieci biegają naśladując ptaszki.
Zadanie może być powtórzone kilkakrotnie.
banitka1