Żeromski Stefan - Popioły [opracowanie].doc

(86 KB) Pobierz
STEFAN ŻEROMSKI – POPIOŁY

STEFAN ŻEROMSKI – POPIOŁY

BN S. I NR 289

WSTĘP: IRENA MACIEJEWSKA

 

I.                    GENEZA POPIOŁÓW I PRACA NAD NIMI

 

-          pisarstwo Żeromskiego było ściśle związane z jego życiem, silnie na nie oddziaływało (nazwał syna Adam Rafał – z miłości do Mickiewicza i jak bohatera Popiołów, świadczy to też o związkach powieści z romantyzmem)

-          Żeromski przejął od Mickiewicza idee walki o niepodległość (w zagranicznej bibliotece porządkował zbiory Wieszcza 1892-1896), dlatego w O żołnierzu tułaczu podjął wątek wali u boku Napoleona, głoszenie wolnościowych haseł w Polsce za które czekała śmierć i powtórzył te elementy fabuły w Popiołach

-          Popioły miały być częścią cyklu z dziejów polskich walk narodowowyzwoleńczych (Rozdziobią nas kruki wrony, O żołnierzu tułaczu, Popioły, Echa leśne, Sułkowski, Wierna rzeka i inne niedokończone lub tylko zaplanowane utwory np. o Maurycym Mochnackim)

-          po ukończeniu pisania Ludzi bezdomnych u schyłku 1899 zabrał się zaraz do pracy nad Popiołami, które od dłuższego czasu miał w głowie (od jesieni 1897 Żeromski pracował w Bibliotece Ordynacji Zamoyskich)

-          przekład ustępów powieści dziejących się na Podhalu na gwarę góralską przez S. Witkiewicza

-          Ż. prosi biblioteki o nadsyłanie książek o kampaniach napoleońskich

-          w 1900 część rękopisu powieści została skonfiskowana podczas rewizji w jego mieszkaniu

-          w marcu 1902 zawarł Ż. z firmą wyd. Gebethnera i Wolff umowę na wydawanie powieści w odcinkach w warszawskim „Tygodniku Ilustrowanym”, w czasie druku jeszcze ją doszlifowywał, dopisywał zdania i rozdziały, w grudniu 1903 3 tomy powieści zostały wydane przez ww. firmę wyd. z datą 1904

 

II.                 ŹRÓDŁĄ HISTORYCZNE POPIOŁÓW

 

-          końcówkę powieści pisał Żeromski po krwotoku, leżąc nieruchomo (w liście do Miriama-Przesmyckiego żalił się, że nie jest z niej zadowolony)

-          ogrom materiałów historycznych (słowniki, pamiętniki, dzienniki, opracowania, ale przede wszystkim materiały źróDłowe o przebiegu działań wojennych itp.) jakie w trakcie pisania powieści musiał Ż. przeczytać (inspiracja Panem Tadeuszem i Wojną i pokojem Tołstoja)

-          Popioły to powieść historyczna, fikcyjnie bohaterowie współżyją z historycznymi postaciami, Żeromski-pisarz-historyk-naukowie

-          Żeromski dba o szczegóły, opisuje broń, mundury, dokładnie relacjonuje wszystkie potyczki, opisuje sposoby walki, wprowadza mnóstwo rzeczywistych postaci (np. oficerów i dowódców), książka przypomina momentami historyczny podręcznik, opisy militarne to reportaż historyczny, bardzo wierne źródłom hist.

-          pozytywnie przedstawia gen. Henryka Dąbrowskiego (mimo, że historycy pozytywiści widzieli go negatywnie)

-          eksponuje zasługi prostych żołnierzy i dowódców, wysoko cieni legionową tradycję walk, która pielęgnowała hasła niepodległości

 

III.              W KLESZCZACH CENZURY

 

-          już debiutującemu Żeromskiemu cenzura dała mocno w kość (programowe utwory „Rozdziobią nas kruki wrony” 1895 i „O żołnierzu tułaczu” 1897 musiał publikować w Galicji pod pseudonimem Maurycy Zych [zmieniam tytułowanie z kursywy z cudzysłów, bo tak jest znacznie wygodniej, choć nie do końca poprawnie – Ł.T.])

-          wyczuwalne zabiegi autocenzury Ż. wiele przemilczeń, peryfraz, luk i niedomówień, mowa Ezopowa  - by uśpić czujność cenzury

-          nie pada słowo ojczyzna, Polska (zamiast „polski” jest „sarmacki”), wojska rosyjskie, zabory, itp. choć jasne są, że ludzie i zdarzenie odsyłają właśnie do owych desygnatów

-          opowieść bohatera Nardzewskiego o Konfederacji Barskiej nie jest opowieścią o tych zdarzeniach wprost, jedynie data i słabe aluzje pozwalają się domyślić czytelnikowi o co chodzi, rozbiory nazywa się pogrzebem, w opowieściach bohaterów nie mogą paść miejscowości pod jakimi walczono, nazwiska naczelników (np. Kościuszki)

-          nie mógł Ż. wprowadzić do utwory Rosjan z którymi wojował Napoleon i Legiony – są więc enigmatyczni „nieprzyjaciele” lub Prusacy sprzymierzeni z nimi

-          czytelnik musi znać historię i sam domyślać się kontekstów, „więzienny język”, różne b. ważne wydarzenia historyczne (np. utworzenie na Kongresie Wiedeńskim – Królestwa Polskiego są tylko bardzo ogólnikowo wspomniane, choć tak ważne dla akcji)

-          mimo wszystko książkę odebrano jako kolejny utwór o budzeniu ducha Polaków

 

IV.              „POPIOŁY” JAKO PANORAMA POLSKI NA PRZEŁOMIE XVIII I XIX WIEKU

 

-          podtytuł „Powieść z końca XVIII i początku XIX wieku”, dopiero w drugiej połowie II tomu rozpoczyna się udział w wojnie dwóch młodych bohaterów – Rafała Olbromski i Krzysztofa

-          pierwsza część utworu jest przygotowanie bohaterów do walki, autor kreśli obraz Polski, wskazuje jej szlacheckie tradycje (r. Kulig i Polowanie – za Mickiewiczem), następnie pokazuje ludzi nowej epoki – intelektualistów i robotników (cenią pracę)

-          akcja powieści rozpoczyna się w roku 1797, ale sięga czasów (opowieści) pierwszych walk o niepodległość (sprzed I rozbioru np. Konfederacja Barska) 

-          w pierwszej części powieści starsi opowiadają młodych (Rafał i Krzysztof) o wojnach w obronie wolności, przygotowują młodych bohaterów do wstąpienia do Legionów, starsi bohaterowie tworzą społęczno-historyczną panoramę

-          Ż. pokazał szlachtę np. starego cześnika Olbromskiego (ojciec Rafała), który potrafi nadstawić głowy za ojczyznę, ale nie zgodzi się nigdy na demokratyzację chłopów (za takie działania wyrzucił z domu syna – Piotra)

-          Piotr Olbromowski tułając się po różnych dworach Polski dał swoimi losami panoramę kraju

 

Sprawa chłopska w „Popiołach”

 

-          Ż. poświęca jej niedużo miejsca, ale widać, że podchodzi do niej bardzo dramatycznie (carscy urzędnicy biorą w obronę chłopów przed polskimi panami)

-          sługa Piotra Olbromskiego - Michcik, który razem z nim walczył w Insurekcji i innych zrywach i był przez swego pana traktowany jak wolny człowiek, po śmierci Piotra zostaje przez nowego właściciela folwarku zabity za głoszenie haseł wolności wśród chłopów (oskarżenie szlachty o wielką samowolę), zabito więc człowieka, który ramię w ramię ze szlachtą walczył w obronie kraju (podobnie jest w opowiadaniu Ż. „O żołnierzu tułaczu”)

-          chłopi służą szlachcie (na własnych barkach przenoszą sanie z rozbawioną szlachtą przez lodowatą rzekę w r. Kulig), walczą o Niepodległą i są traktowani jak niewolnicy

-          Żeromski przez usta Krzysztofa kreśli też wizję rabacji chłopskiej, która może wybuchnąć w przyszłości jeśli nie uobywatelni się chłopów na czas

-          Ż. wiedział, że wolność można odzyskać jedynie wtedy, gdy skonsoliduje się siły całego narodu – funkcja dydaktyczna powieści (Ż. sympatyzował z Polską Partią Socjalistyczną)

-          Ż. wprowadził też do powieści Żydów – mądry i pracowity Uryś-Uriasz, który karczuje nieużytki i jest dobrym partnerem do filozoficznych rozważań dla Piotra

 

Warszawa

 

-          ks. Józef Poniatowski ukazany jako bawidamek stolicy, a później jego przemiana w narodowego bohatera (w armii) i bohaterska śmierć w nurtach Elstery

-          środowisko uczonych – wolnumularzy – którzy kontynuują tradycję oświecenia (książę Gintułt i major de With) – egzystencjalno-filozoficzne rozważania, antywojenne nastawienie – problematyka filozoficzna powieści, egzystencjalna, pokazanie, że masoni nie działają na niekorzyść państwa

-          ukazana Warszawa i Kraków

 

Powieść o miłości

 

-          pierwsza w lit. polskiej powieść o wielkiej miłości i namiętności

-          miłość Rafała i Heleny, lecz widziana przez czytelnika jedynie poprzez uczucia i działania Rafała

-          wątki miłosne umieszczone w „wysokiej” scenerii – nieskazitelnej, dzikiej naturze (pierwsze spotkanie podczas kuligu, podróż do ukochanej poprzez mroczną i niebezpieczną noc)

-          przeżycie finału tej miłości w scenerii monumentalnych Tatr! metafizyczna miłość, miłość zmieszana ze śmiercią, poświęceniem (szaleńcza ucieczka kochanków), Helena w końcu skacze w przepaść, a Rafał przemienia się w „kochanka Ojczyzny” i w drugiej części powieści będzie walczył u boku Napoleona

-          miłość opisana konwencjami młodopolskimi, wywarła na współczesnych autorowi wielkie wrażenie

 

V.                 MŁODOPOLSKA POWIEŚĆ HISTORYCZNA

 

-          krytyka przyjęła powieść Ż. entuzjastycznie (jak wszystkie jego książki) lecz z zakłopotaniem, bo „Popioły” odbiegały od modelu p. historycznej scotowsko-sienkiewiczowskiego (a tu brak akcji romansowo-przygodowej, bo wątek miłosny osobny i kończy się z momentem wybuchu wojny) – ubolewano nad złą kompozycją, tylko I. Matuszewski docenił jej nowatorstwo, współistnienie elementów epickich i lirycznych oraz opisy krajobrazu jako ekwiwalenty uczuć i nastrojów

-          fakty dziejowe są luźno wybrane z materiału historycznego(„budowa nieciągłą, skokowa”

-          wszystko w panoramie społecznej i obyczajowej

-          tom 1 pełen nowelistycznych fragmentów, które mogłyby stanowić małą całość (np. Polowanie, Kulig, Egzekucja)

-          wybiera Ż. te zdarzenia z dziejów Polski, które dokumentują wolę obrony zagrożonej niepodległości (Konfederacja Barska, Powstanie Kośc., Szkoła Rycerska, Legiony Dąbrowskiego) i następnie walki o jej odzyskanie

-          „pokazuje czerep rubaszny Polski sarmackiej, tradycjonalistycznej, hulaszczej, egoistycznej (pałace i dwory), pokazuje „popioły” życia narodowego” !!!!!!!!

-          są też dzieje Polski walczącej – nowej

-          przeobrażenie narodu pod zaborami – demokracja

-          wątki „chłopskie” – podkreśla udział i przedstawia losy chłopów walczących w powstaniach

-          przeplata akcje z opisami natury, krajobrazów (noc, las, wiosna) – w powieści młodopolskiej ma to duże znaczenie, ekspresja stanów uczuciowych bohatera

-          liczne związki „Popiołów” z „Panem Tadeuszem” (scena pierwsza – „ogary poszły w las” i kończąca powieść, gdy młodzi idą na wojnę 1812

-          mamy inicjację w życie młodego szlachcic, która w obu utworach zakończyła się udziałem w wojnie 1812, lecz stosunek Ż. do swoich bohaterów ambiwalentny

-          związki z Mickiewiczem też w:
idea narodowowyzwoleńcza (przywołanie wielu tych samych wydarzeń)
szeroka panorama życia szlacheckiego, życie dworu, naukę, zwyczaje i obyczaje
opisy przyrody jako ekwiwalent Ojczyzny (inspiracja rom. w MP)

-          Ż. podjął dziedzictwo Mic., chciał je rozwinąć (planował dalsze części eposu), przypomniał narodowi o potrzebie walki o wyzwolenie

-          część druga powieść to opowieść wojenna, militarna, Ż. opowiada kampanię napoleońską na ziemiach polskich 1806 – 1807, wojnę polsko – austriacką 1809 oraz równolegle kampanię Napoleona w Hiszpanii (udział Polaków)

-          2 różne narracje – w cz. 1 dominuje narracja personalna prowadzona z pozycji Rafała (jak on widzi szlachecki świat), rzadziej inni bohaterowie mają głos

-          w części drugiej (opisy militarne, wojny i bitwy) przeważa narracja autorska (zorientowany historyk), nieraz się przeplatają

-          „Popioły” panoramą życia polskiego, epopeją łączącą elementy powieści społeczno-obyczajowej, przygodowej i historyczno-wojennej

-          epika hist. i dzieje uczuć, myśli. „Popioły” otwierają dzieje nowoczesnej epiki polskiej, nie tylko hist.

 

VI.              STOSUNEK ŻEROMSKIEGO DO WOJEN NAPOLEOŃSKICH

-          Żeromski jak romantycy popierał idee walki zbrojnej o odzyskanie niepodległości

-          krytyczny stosunek Ż. do wojen napoleońskich (choć je popiea), bohaterowie mają wyrzuty sumienia

-          rewolucja niesie postęp społeczny, wolność chłopom, daje nadzieje na Niepodległą

-          z drugiej strony wojna to zło, barbarzyństwo i cierpienie (w powieści scotowsko-sienkiewiczowskiej to nie było brane pod uwagę)

-          wojna u Ż. to wysiłek wielkich mas ludzi, ruch mas ludowych

-          Ż. oskarża wojska napoleońskie o gwałty i grabieże, o zdradę Polaków (Mantua – wydali Polaków Austriakom)

-          niektóre bitwy są moralnie wątpliwe (np. podbój Hiszpanii), Polacy muszą walczyć z bohatersko broniącymi swej ziemi Hiszpanami (w tych epizodach wojennych pisarz utożsamiał się broniącymi się Hiszpanami) – wojna sprawiedliwa - w obronie kraju, a wojna zaborcza (mimo, że Napoleon niesie demokracje, obala feudalizm, daje równość)

-          2 sposoby opisywania zmagań wojennych – w Polsce walczą dwie armie, nie ma opisów pojedynczych starć, nie ma opisów cierpienia i zadawanych ran, uwaga odbiorcy skierowana w stronę świata rzeczy (technika zamienników bądź ekwiwalentów obrazowo-estetycznych), krwawe opisy tylko z daleka i ogólenie – wojna upiększona estetycznie przez pokazywanie jej w wymiarze kataklizmu żywiołów/ wojny w innych krajach są ukazywane w sposób krwawy i bardzo okrutny, widać wielkie cierpienia jednostek (Hiszpania - Saragossa), bohaterowie oglądają zmagania z bliska, regularna armia zabija ludność cywilną, niszczy wielowiekową kulturę (pisarz-humanista), wojna widziana tylko z perspektywy żołnierzy (okropne sceny – gwałty na zakonnicach, zabijanie dzieci, itp.)

-          z bliskiej perspektywy pokazywane są sceny męstwa wodzów

 

VII.           NAPOLEON

 

-          Napoleon przedstawiany zazwyczaj z dala, jako „bóg wojny”

-          Sułkowski (inteletualista i wybitny umysł) – adiutant Napoleona bezgranicznie wierzy w swojego pana, w jego nowy świat, demokrację i wolność jaką niesie, w wodza wierzą też prości żołnierze i dlatego wędrują z nim po całej Europie, wierzą w Napoleona jak w boga, cesarza, który może wszystko, a oni są jego rękami – chcą znosić nierówności feudalne. dawać wolność (często powtarzane w powieści)

-          Krzysztof Cedro słucha manifestu Napoleona (znosi poddaństwo i dominującą rolę kościoła) dla Hiszpanii i cieszy się, że brał udział w wielkiej i krwawej bitnie w Hiszpanii

-          Cedro widzi Napoleona jako wielkiego wodza, który dotrzymuje danego słowa, widzi go „z metalu i marmuru”, jest mu ogromnie wierny (jak wszyscy żołnierze), Napoleon w ich oczach to prosty wojak, który wraz z nimi dzieli wszelkie niedole

-          Ż. pokazuje Napoleona wieloznacznie, bo poprzez żołnierzy, którzy widzą w nim boga (nieodgadniony Sfinksa), ale też ukazuje zło wojen jakie prowadzi (niszczące, zaborcze), choć tłumaczy to ideą walki o wolność narodów (symbol nadziei) (Ż zderza wiedze o wojnach napoleońskich, ideologie i legendę cesarza)

 

VIII. BOHATER POWIEŚCI

 

Rafał czli „vita  activa”

 

-          jest literacką transpozycją marzeń epoki o silnym i pięknym człowieku, który potrafi wyzwolić się z cierpień i dekadenckiej niemocy (“życiu-rady”) – radość, siła, rozmach życiowy, nie daje się wepchnąć w łożysko norm życia społecznego

-          poznajemy go na polowaniu (po szlachecku – prezentacja siły fizycznej, sprawności), następnie widzimy wielką namiętność z Heleną (budzenie zmysłów), szkoły – ma wstręt do książek, nie ma zainteresowań umysłowych

-          bujna żywiołowa natura lekko dotknięta normami cywilizacyjnymi (normami szlacheckimi – siła, męstwo, fantazja, duma i honor)

-          siła, moc człowieka się liczy – Nitzsche

-          umyślnie styka się ze śmiercią (nocna wyprawa nad lekko zamarzniętą Wisłę) – chce sprawdzić swoją moc, swój strach – zmaganie się człowieka z żywiołem (symbol)

-          Żeromski demitologizuje wojnę – ukazuje siłę, charakter bohatera (prezentacja) przed wojną, w normalnym życiu

-          Rafał zmaga się też ze strasznym żywiołem (zamieć śnieżna i stado wilków) podczas nocnej wyprawy do Heleny – ukazanie człowieka epoki przedindustrialnej, człowieka w naturze

-          Rafał kochankiem 2 kobiet – wyzwanie obyczajowe powieści, autor wyartykułował też problem przemijania

 

W stronę Niezschego

 

-          Rafał silny i szalony (romantyzm) ale na modłę Nitzschego („bo tak mi się podoba!”). Helena mówi o nim, że jest najsilniejszy na Ziemi, i że nie boi się niczego (przyrzeczeń, ślubów, itp. – drwiny ze świata wartości), że ma serce z żelaza – nie ma skrupułów i litości ) („Jesteś straszny! Jesteś piękny!”)

-          Ż. chciał pokazać, że w polskiej historii byli silni ludzie

-          Rafał porywa Helenę (jest już ona żoną), spełnia ona rolę służebnicy, niewolnicy, nie z tego powodów żadnych wyrzutów, wątpliwości

-          jednak śmierć Heleny i więzienie,  w ogóle cała ta burza namiętności wywracają jego życie, psychikę, podniesie się dopiero na wieść o wojnie (zdaje się, że Ż. nie aprobuje u Nitzschego bycia „poza dobrem i złem”)

-          postać Rafała to głos w filozoficznej dyskusji epoki

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin