Budowa_kwestionariusza.doc

(32 KB) Pobierz
Budowa kwestionariusza:

Budowa kwestionariusza:

  1. Każde pytanie musi odnosić się do problemu centralnego, a wszystkie muszą się ze sobą wiązać w zwartą i konsekwentną całość;
  2. Należy rozpocząć od pytań prostych, nieskomplikowanych i nieosobistych;
  3. Dane osobowe umieszczamy na końcu;
  4. Na początku umieszczamy pytania pobudzające zainteresowanie respondenta i zachęcające go do dalszej współpracy;
  5. Pytania otwarte, rozwinięte zaczynające się formą DLACZEGO zadajemy nieco później lecz nie za późno, należy się liczyć z tzw. momentem zmęczenia między 15, a 20 minuta odpowiedzi;
  6. Każde pytanie osobiste, drażliwe powinno być poprzedzone pytaniem, które mogłoby uspokoić respondenta, pytania drażliwe nie mogą być dla respondenta zaskoczeniem;
  7. Jeżeli udzielenie odpowiedzi na jakieś pytanie mogłoby być kłopotliwe należy dać możliwość udzielenia odpowiedzi na pytanie - dlaczego tak jest? (usprawiedliwienia się), w ten sposób możliwe będzie utrzymanie dobrego nastroju badanego do dalszej części badania;
  8. Należy ponadto zadbać o podział tematyczny i logiczny pytań, tak by jedno wiązało się z drugim, które po nim nastąpi – w ten sposób unikniemy dezorientacji u respondenta.

 

b) Metoda reprezentacyjna (badania sondażowe):

  1. Należą do najpopularniejszych w dzisiejszej socjologii;
  2. Metoda ta pozwala na zdobycie wiedzy o stosunkowo dużej zbiorowości na podstawie zbadania jej reprezentacji;
  3. Trafność tej metody staje jednak pod znakiem zapytania jeżeli chcemy zbadać to, co przez badanych mogłoby zostać odebrane jako możliwość postawienia się w niekorzystnym świetle i z tego powodu warunkowałoby zmianę faktów;
  4. Badania te są trafne gdy dotyczą faktów w stosunku do osoby badanej neutralnych.

 

 

 

Techniki badań socjologicznych

 

Techniki o wysokim stopniu standaryzacji

·         Ankieta;

·         Wywiad kwestionariuszowy;

·         Ankieta pocztowa;

·         Obserwacja kontrolowana;

·         Ankieta prasowa;

·         Ankieta dołączona do produktu;

·         Ankieta telefoniczna.

 

Po co robimy projekt?

 

-         Poszukujemy skutecznego sposobu działania (aktywizacja elektoratu)

-         Chcemy rozwiązać problem społeczny;

 

Dobór próby:

 

Próba oparta na rachunku prawdopodobieństwa:

  1. Proporcjonalny – służy do badania wielkich zbiorowości np. całe miasto, region, kraj. Możemy zatem jedynie dowiedzieć się czegoś o badanej zbiorowości na podstawie danych wyróżnić niektóre jej własności społeczno-demograficzne np. płeć, wiek, wykształcenie – następnie tworzymy kategorie i wyodrębniamy, te które interesują nas ze względu na problem badań  i spośród nich losowo wybieramy jednostki reprezentacji.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin