Katowice00.pdf

(212 KB) Pobierz
263066646 UNPDF
Katowice - skarb w kopalni
Dawno, dawno temu, kiedy nie było jeszcze tylu samo-
chodów, samolotów, komputerów ani telefonów tak małych,
że się mieszczą w kieszeni, do Katowic przybyła grupa
podróżników. Mieli duży samochód z kolorową przyczepą,
zakurzoną i ochlapaną błotem. Byli weseli i zaciekawieni
miastem. Zagadywali przechodniów, ale trudno było z nimi
porozmawiać, bo używali języka, którego nikt nie rozumiał.
Mieli długie, dziwaczne stroje, kapelusze i dużo ciężkich
pakunków, których pilnowali jak oka w głowie. Z tego, co
się dało zrozumieć, szukali bezpiecznego miejsca, w którym
mogliby przechować bagaże. Ktoś wspomniał o nieczynnej
kopalni węgla. To tam, podobno, ukryli swoje toboły. Ludzie
mówili, że kiedy przybysze wyjeżdżali z miasta, ich przyczepa
była prawie pusta. Mijały lata, nieznajomi nie wrócili, a o całej
sprawie w końcu zapomniano.
Pewnego dnia historię tę usłyszeli młodzi poszukiwacze. Od
razu postanowili rozwiązać zagadkę. Trzeba natychmiast
sprawdzić, czy skrzynie leżą w ciemnych korytarzach i co w
nich jest - pomyśleli. Zabrali latarki, baterie, ciepłe ubrania,
małe plecaki, mapę, coś do jedzenia, herbatę w termosie i
ruszyli w drogę.
Kto pierwszy dotrze do kopalni i odkryje wielką tajemnicę?
Czy poszukiwacze poradzą sobie z labiryntem korytarzy,
starymi windami i podziemnymi kolejkami?
Przygotujcie obraz podziemnych korytarzy, a następnie
zamieńcie go w grę planszową.
Przygotowania:
2 arkusze z bloku technicznego A3, mogą być czarne
Kartka z białego bloku technicznego
Kredki
Papier kolorowy
Nakrętki po napojach
Plastelina
Klej
Taśma klejąca
Nożyczki
Ewentualnie szablony rysunków
Kostka do gry
Na początku potrzebnych będzie kilka ilustracji.
Narysujcie następujące obrazki:
Miasto - Katowice
Wejście do kopalni
Skarb
Kolejka podziemna x 2
Winda x 2
Nakrętki po napojach
Kredki
Flamastry
2 arkusze A3
Papier kolorowy
Plastelina
Kostka do gry
Nożyczki
Klej
Taśma klejąca
Ewentualnie szablony rysunków
263066646.001.png
Najlepiej będzie, jeśli przygotujecie obrazki samodzielnie.
Gdybyście mieli trudności, wśród szablonów znajdziecie
małe pomoce. Podpowiedzą wam, jakiej wielkości ilustracje
zmieszczą się na planszy.
Przygotujcie duży arkusz papieru. Możecie skleić taśmą dwie
kartki A3. Grę będzie można składać na pół.
Na koniec przygotujcie pionki – postaci. Narysujcie
swojego bohatera na kawałku kartonika. Możecie przykleić
go plasteliną do nakrętki po napoju, łatwiej go będzie
przestawiać.
Gdy wszystko jest już gotowe, poszukiwacze spotykają
się przy wejściu do kopalni. Na zmianę rzucają kostką i
przemieszczają się w kierunku skarbu. Kto pierwszy dotrze do
skrzyni?
Grę możecie urozmaicić różnymi dodatkowymi zadaniami.
Wystarczy zaznaczyć pola, na których trzeba rozwiązać za-
gadki albo wykonać pewne polecenia:
Przykłady:
Wymienić 5 przedmiotów, które są czarne i znajdują się w
pokoju (przykładowe oznaczenie na planszy: oko).
Wymienić 3 słowa zaczynające się na literę „w” (przykładowe
oznaczenie: W).
Wykonać 3 przysiady (przykładowe oznaczenie: proil ludka
na ugiętych nogach).
Przeczołgać się pod krzesłem, niczym wąskim korytarzem
kopalni (przykładowe oznaczenie: krzesło).
Poczekać jedną kolejkę (przykładowe oznaczenie: czarna,
zgaszona latarenka).
Dodatkowo rzucić kostką (przykładowe oznaczenie: żółta,
zapalona latarenka).
Na górze przyklejcie lub narysujcie miasto. Potem wybierzcie
miejsce na wejście do kopalni.
W najdalszym rogu kartonu przyczepcie obrazek ze skarbem.
Teraz trzeba poprowadzić podziemne korytarze. Połączcie
obrazek wejścia ze skrzyniami. Droga może być długa i
kręta. Ułóżcie ją z kolorowych kawałków papieru (około 50).
Najlepiej przygotujcie je przed rozpoczęciem pracy. Po tych
cegiełkach przemieszczać się będą poszukiwacze. Nadeszła
pora na różne przygody podczas wycieczki. Jeśli wsiądziecie
do dobrego wagonika, pojedziecie do przodu, pokonując
spory kawałek trasy. Jeśli zatrzymacie się w miejscu, z
którego odjeżdża kolejka powrotna, niestety musicie się
cofnąć. Przyklejcie rysunki kolejek w wybranych miejscach. W
kopalni są też windy. Niektóre jeżdżą w górę, niektóre w dół.
Pomagają i przeszkadzają w poszukiwaniach - podobnie jak
wagoniki. Kiedy juz nakleicie wszystkie kawałki gry, możecie
dodatkowo pokolorować planszę, domalować komnaty,
światła, góry węgla, drabinki, ślepe korytarze i inne elementy
kopalni. Po czarnych kartkach najłatwiej rysować olejnymi
pastelami.
Dobrej zabawy!
Uwaga: Z najmłodszymi dziećmi możecie jedynie przygotować obraz z labiryntami podziemnych korytarzy.
263066646.002.png
www.kula.gov.pl
263066646.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin