Klasa I - 1 godzina tygodniowo
opracowanie: mgr inż. Joanna Pala
(na podstawie programu nauczania 514 [01]/SZ/MENiS/2001.12.29)
Cele edukacyjne.
1. Zrozumienie znaczenia i umiejętność definiowania podstawowych pojęć chemicznych.
2. Pogłębienie wiedzy o substancjach i procesach chemicznych w zawodzie fryzjerskim.
3. Ugruntowanie wiedzy o budowie i właściwościach chemicznych włosów.
4. Wdrożenie do umiejętnego i bezpiecznego posługiwania się substancjami chemicznymi w preparatach fryzjerskich.
5. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych na bazie posiadanej wiedzy oraz poprawnej analizy wyników doświadczeń, obserwacji i danych z różnych źródeł informacji.
Treści nauczania i przewidywane osiągnięcia ucznia.
Nr lekcji
Temat lekcji
Treści do realizacji
Procedury osiągania celów
Osiągnięcia ucznia
I. Wiadomości wstępne.
1
Lekcja organizacyjna. Cele i zadania przedmiotu.
Cele i zadania przedmiotu. Zakres wiadomości i umiejętności do opanowania w toku nauki. Kryteria oceniania.
- rozumie znaczenie znajomości podstaw chemicznych materiałów fryzjerskich w pracy zawodowej,
- wie, jakie ogólne treści będzie poznawał w toku realizacji programu nauczania,
- wie, jakie są kryteria ocen i umie je określić.
2
Podstawowe pojęcia chemiczne.
Podstawowe pojęcia chemiczne: substancja chemiczna, właściwości fizyczne i chemiczne substancji, pierwiastek i związek chemiczny, mieszanina, metal i niemetal.
[przypomnienie wiadomości z zakresu chemii gimnazjalnej]
- zna i rozumie podstawowe pojęcia chemiczne: substancja chemiczna, pierwiastek i związek chemiczny, mieszanina, metal i niemetal,
- potrafi określać właściwości fizyczne i chemiczne substancji chemicznych,
- potrafi określić charakterystyczne cechy mieszanin i związków chemicznych oraz metali i niemetali.
3
Symbolika chemiczna. Reakcje chemiczne.
Znaczenie symboliki chemicznej. Wzory chemiczne. Zjawisko fizyczne a reakcja chemiczna. Zapisywanie równań reakcji chemicznych.
[przypomnienie wiadomości i umiejętnoś- ci z zakresu chemii gimnazjalnej]
Ćwiczenia w zapisywaniu prostych wzorów i reakcji chemicznych.
- zna symbole najważniejszych pier-wiastków chemicznych oraz rozumie ich znaczenie w notacji chemicznej,
- zna zasady tworzenia wzorów chemicznych,
- rozumie znaczenie pojęć: zjawisko fizyczne, reakcja chemiczna, potrafi podać przykłady,
- zna zasady zapisywania równań reakcji chemicznych.
II. Budowa włosa.
4
Podstawowy budulec włosa – białko.
Elementy budowy chemicznej włosa. Skład pierwiastkowy białek. Aminokwasy jako podstawowe składniki białek. Wiązanie peptydowe. Struktura przes-trzenna białek.
Analiza foliogramów: budowa włosa, tworzenie substancji białkowej w oparciu o kondensację dwupeptydu, struktury przestrzenne białek.
- potrafi wymienić podstawowe elementy budujące włos,
- umie określić skład pierwiastkowy białek,
- wie co to są aminokwasy, peptydy, polipeptydy, białka,
- zna budowę ogólną cząsteczek aminokwasów,
- wie w jaki sposób tworzy się wiązanie peptydowe, potrafi zapisać równanie reakcji kondensacji dipeptydu,
- potrafi scharakteryzować formy struktur przestrzennych białek.
5
Keratyna i melanina.
Budowa podstawowych substancji białkowych włosa: keratyny i melaniny. Wiązania peptydowe i wodorowe oraz mostki dwusiarczkowe w strukturach białkowych włosa. a- i b-keratyna.
Analiza foliogramów: budowa łańcucha keratynowego, formy przestrzenne a- i b-keratyny.
- wie jakie substancje białkowe są pod-stawowym budulcem włosa,
- zna wzór cystyny oraz fragmentu łańcucha keratynowego,
- zna formy struktur przestrzennych a- i b-keratyny,
- umie przedstawić schemat wiązań: pep-tydowego, wodorowego i dwusiarczko-wego w strukturach białek włosa oraz scharakteryzować ich znaczenie.
6
Właściwości chemiczne włosów.
Charakterystyczne właściwości i reakcje substancji białkowych – denaturacja, koagulacja, hydroliza
[przypomnienie wiadomości z zakresu chemii gimnazjalnej].
Szczególne właściwości keratyny i melaniny. Zmiany w strukturze włosa pod wpływem czynników zewnętrznych – niszczenie i odtwarzanie wiązań keratynowych. Czynniki powodujące niszczenie struktury włosów.
Badanie właściwości chemicznych włosów: próba spalania, działanie podwyższonych temperatur, mocnych kwasów i zasad, roztworów nadtlenku wodoru.
- wie na czym polega denaturacja, koagulacja, hydroliza białek,
- wie na czym polegają szczególne właściwości substancji białkowych w strukturze włosa (odporność na wiele czynników koagulujących, możliwość rozpadu i odtwarzania mostków dwusiarczkowych, podatność melaniny na utlenianie),
- zna ogólny wpływ czynników zewnętrznych na zmiany w strukturze włosa,
- zna czynniki powodujące zniszczenie substancji białkowych budujących włos.
7
Powtórzenie i utrwale- nie wiadomości i umie-jętności.
Sprawdzian wiadomości.
III. Woda i jej zastosowanie we fryzjerstwie.
8
...
pirki