teoria-i-metodyka-rekreacji-cz-i.pdf

(12170 KB) Pobierz
585368001 UNPDF
_
TowarzlstrYo Krzewienia Kultury Fizycaej
Zarzqrl Gl6wnY
.SPORT DLA WSZYSTKICIT'
Rekreacja dla kaZdego
cz.l'
tsBN83-9032284-3
Po&tcrrdk dlapotrzeb
szkol€niakadl TKKF
Wa6za{,a 1994
-
585368001.002.png
SPIS TRESCI
WPROWADZENIE
L TEORETYCZNEPODSTAWYREKREACJI
- HalinaPiotrowska
5
9
9
l0
l3
l4
t6
t8
l. Terminy,definicj€, pojsria
........
3. Miejsc€r€keacji w ku ttlrze tizyczneJ . . . . : . . : . . . . . . .
4. wychowanjedo rekreacjifizycznej.
5. RekrEacjr
czasuwolnego
fizycznaa zdrow;e. . .
Il. METODYKAREKREACJI -
EwaKozdro6.
l\4ogila-Lisowska
l.WstFp...
2. Formy rekreacji ruchowej .
3. Proc€srekreacji
3.1Prognmowanie
1.2Realizacja
3.3Ocenaskutecznoici
4. Determinantymetodyczne zajcC rekreacyjnych
5. Insrrukror
2l
2l
22
23
40
43
54
55
relr€acjiruchowej . .
6. Terminologia prrydatna w prowadzeniu zrjgCrekreacyjnych . . . .
III, METODYKAPROWADZENIAZAJECTURYSTYCZNYCH
- Tadeusz
Lobo2ewicz
IV ORGANIZACJA I ZARZADZANIE W REKREACJI
(wybmne zagadnienia) - Krzysztof Pilat
L Syst€mkultury fizycznej w warunkachgospodarkirynkowej . . .
2. 'Spon dlawszyslkich'jakoprodukt
L Markedng
4. Badanie rynlu
5. Rel.Jama.
6. Komunikacjaspoteczna - wybmne za8admeni
65
82
85
86
8?
8'7
88
2.Zagadnienia
6. Bariery rekreacjifizycznej
Jolanra
73
585368001.003.png
I,TEORETYCZNE PODSTAWYREKREACJI
HalinaPiotrowska
1. Terrniny, delinicje, pojQcia
Termin t9keaqja sluiy dla okftSleniar6horakich form aktywnosci,
podejmowanychpoza obowiqzkamizawodowymi,domowymi i spote-
cznymi dla odpoczynku,pomnaiania zdrowia,rczrywki i samodosko-
nalenia,
Zlo:ona strukturatego zjawiska jakim jest rekreacjawynika z fun-
kcji jakie pelni a mianowiciewypoczynkowej,rozrywkowej, rozwojo-
wej oraz usytuowania
jej w czasiewolnym a podejmowanie
jej wi42€
sigz dobrowolnym wyboremczlowieka.
Zakresform dzialalnoscirekreacyjnej
jest niezmiemie bogatyi wy-
nika zar6wnoz zarnteresowafi potrzeb czlowieka jego systemu wafio-
Sci, postaw i przekonai jak r6wniei odzwierciedlakulturowo
uksztahowanewzory zachowadfunkcjonuj4cew danymspoleczefistwie.
Dialalno<i relaeacyjnamoznasklasyfikowadw zaleznoi,cid przy-
jatych kryteri6w. Moga !o byi zainteresowania
czy motywy sklaniaj4ce
uczestnik6wdo podejmowaniategotypu dzialai, kt6re stwarzajaujdcie
dlaich sil fizycznych, umyslowych,
lw6rczych.
Nowoczesna koncepcjaczlowieka uznaj4cwsp6lzaleznoiCmiQdzy
somatycznyma psychicmymi spolecmymfunkcjonowaniemczlowieka
stawiateorii rekreacji fizycmej wytycme dla formulowaniaog6lnych
zasadracjonalnego wlpoczynku opanegona aktywnosciruchowej.Teo-
ria rekeacji fizycznej stanowi obszar na kt6rym spotykaja sia 6zne
dziedziny wiedzy o czlowieku, zwlaszozaptqrodomawstwo i nauki
spolecznei na syntezieich dorobku naukowegobuduje swoje funda-
menty.
Rekeacja w pol4czeniu z przymioftikiem ruchowa lub fizycma
stanowi jedn4 z dziedzinrekeacji, ll6rej odrcbnosi wiaze sieze swoi-
stymi Srodkami
jakimi si9 poslugujeczyli ruchemi wysilkiem fizycz-
nym.
Definicja rckrcacji firycnej zaproponowanaprzez T. Wolafska
obejmuje "te wszys&ie zajeciao tresci ruchowo-sportowej
lub turysty-
cmej, kt6rym czlowiek oddajesie z wlasnychchcci, w czasiewolnym
585368001.004.png
dla wypoczynlu. przyjemnosci
irozwoju wlasnej osobowosci, Eakto_
wana.autoteticzrie
lub uryliramie
jako wyraz dbalosci o zdrowie. spraw.
fizyczn4 .
. Istota rekreacji frzycznq z wiel2 sie w chankterystycznych ce,
chach,kt6re odr6zniaj4 jA od innych form dzialatnojci czlowieia:
-Jesr rorm4czynnego wypoczynku,
- ma miejscewyl4cmie w czasie wolnym,
- Jest przedmiotem dobrowolnego wyboru, bezprzymusu czy presji
zewnetrznej,
-JesrJmdkiem do realizacji cel6w orazzaspokajania potrzeb i aspi_
racji czlowieka,
- jest celem sama w sobie wiqz4c siQz aktywtojci4, swobod4,
przyjemnosci4, odpr€Zeniem,
umozliwiaj4c rozladowanienapiecia,
wywofuj4c
r6znorodnewraZenia
i emocie.
.. W literaturzrprzedmioru
coraz czQsciej
pojawia sjl okrejleniespo
dla-wszystkich. Pojpcie "Sloddtal{gyslkrt!_ zosta}owprowadzon'e w
!966. tolx pEEz Rade Europy. W latch osiemdziesi4tych zast4pjono
termin "sport masowy" na tmfniejsza i neutraln4 w wydZwigku nazrvg
'spon.dla wszystkjch" odzwierciedlaj4c4
powszechny udzjalw nim
jesr szeroko
pojet4 aldywnosci4 ruchow4 przeznaczon4 dla kazdego, pol4czon4 z
konc_epcja
i ldrowia...Spof dla wslystkjch,,
naiycie obejmuj4c4 odpowieilalnose za s[,t zycia.aqzica
oo mwnowagr psychlcznej.
i zdrowia.
sprawnogci
ciala"
jego uZytecznosci.
piqkna
2. Zagadnienia czasu wolneso
jest nierozerwalnje
Poj€cje
relaeacji
laloosci czlowieka w czasiewolnym.
Powszechnieposlugujemy sig okesleniem .tzas wolny,, chociaz
oczywistym jest ze, to nie czas jest wolny, lecz czlowiek ma znacm4,
mruejsz4
zwi4zane-z
calokszrahem
dzia_
lub wi€kszq swobodg dysponowania
nim.
. . Czaswolny jalo karegoria
clasuwysrqpuje w budtecie dnia.tlgo_
onr& rcKu. co w prakrycesprowadza siq do wyminienia: ..krd*iego
:T"u *of"q:._ Sredniego czasu wolne8o, dlugiegoczasu *oinego.
!e+O{tr{ Jesl to_czaspozostaj4cy do dyspozycji czlowiekapo
wypetruenru.obowiazkliw
-.obowi4zk6w szkolnych) oraz niezbednych powinno6ci domowycit
zwiazanych z samoobsluga.
awodowych (w przypadku dzieci i mlodziezy
10
nosi i kondycj€
luozl dtaradosci,_urody
585368001.005.png
dnia pra-
cy z jednej strony oraz postep c,.rilizacyjny z drugiej strony.Wzrost
mechanizacjii automatyzacji proces6wprodukcyjnych wplynal zdecy-
dowaniena zwiekszonailo6i towardw wyprodukowanychw k6tlzym
czasiea to z kolei objawilo sie tendencj4slcacaniaczasu pracy. Tym-
czasemodmienrqsytuacjgobserwujemyw sektorzeustug, gdzie tydzied
pracyrozci4gn4lsigna dni ustawowowolne od pracy.
Problematykaczasu wolnego w wymiarze spolecznymmusi uwz-
glednii strukturalnepnejscie od tradycyjnychzawod6wz regulamym
czasempracydo sfery uslug,z nieregulamymigodzinamipmcy,starze-
nie sigspoleczefistwa,zmiangstrukur rcdzinnych,wzrastajacypop),tna
ustawiczneksztalcenieuwzglgdniaj4cedoskonalenie
jak r6wniez prze-
kwalifikowanie si9 zawodoweoraz pluralizm styl6w zycia.
Tymczasem
nadmiarczasuwolnego,k6ry sig pojawil w globalnym
wymiarzena skutekskacania czasu pracy omz wydluzaniaczasuwol-
negow ci4gu dnia pracy,weekendu,czy zwipkszalriawymiaru urlopu
nie zawsze
ludziewskazuja na jego brak.
Ilosi czasu wolnego jaki maja do dyspozycji poszczeg6lni lualzie
zaleZymigdzy innymi od wieku, plci, stanucywilnego,wykonywanego
zawodu,poziomuzamoznodci,miejscazamieszkania.
Powszechnie
dzie-
ci, n odzieZorazludziew wiekuemerytalnym.Uprzywilejowan4
grupq
w wieku produkcyjnym pozostaj4mezczyznipomimo,zeczesiz nich
podejmujedodatkowepracezambkowe.Kobiety tradycyjnie sa obci4-
zonew wigkszymzakrcsiepracami domowymitzw. "dngi etat". Sytu-
acjabytowa i rodzinna wywiera zwykle duzy wplyp na ilo6Ci rozklad
czasuwolnego.Dotyczy to p[ede wszystkimmalZeistwposiadaj4cych
dzieciw przeciwiefswiedo ludzi samotnychnie obciqzonych
potom-
stwem. Wykonywany zaw6d oraz charakterzatrudnieniama n5wniez
wplyrrvna wymiar czasuwolnego pozostaj4cego do wlasnejdyspozycji.
WystQpujetutaj duie zr6znicowaniei peha mozaika poczynajacod
ludziwykonujacych wolnezawodydo ludzizatrudnionychw systemie
zmianowym.Kolejny czynnik stratyfikuj4cyludzi pod wzgledemilosci
czasuwolnego to infrastruktua Srodowiska w miejscu zamieszkania.
Ggstasiei plac6wekhandlowo-uslugowych, sprawnakomunikacjarcz-
wi4zuj4caproblemprzej^zd6w do szk6l, pmcy i po zakupyoraz zalat-
ll
wplyw na zwiekszeniesig ilosci czasuwolnego pozostaj4cegow
dyspozycji jednos&i mialo zagwa$ntowanieo3miogodzinnego
jes! dostrzezonyprzez jednostkQ, a nawetdoSCczgstow
licznych badaniach
wiadomo,zenajwiecejczasuwolnegoposiadaj4
585368001.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin